Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cer schreef:Lokii schreef:Prima, je hoeft het er natuurlijk niet mee eens te zijn. We zien de sport vanzelf wel ten onder gaan.
Ik ben het niet met haar eens, dat is wezenlijk iets anders.. Wat zij zegt klopt niet, vind ik
Lokii schreef:Ik heb niet het hele topic gelezen. Wel het filmpje gezien en vind het vreselijk maar ben niet geschokt. Bijna alle mensen in de topsport doen aan mishandeling. Zo jammer dat mensen echt voor haar opkomen en denken dat het een eenmalig ets was van Charlotte. Ze ziet er niet heel gespannen uit terwijl ze het paard mishandeld. Ook de mensen eromheen geven geen kik. Lijkt net alsof ze dit wel vaker doet in mijn ogen. Misschien interessant om te bekijken:
https://youtu.be/rbJ1Knb6h-M?si=HfHl78rv_psjTHbm
https://youtu.be/qQdAji1ZdZA?si=F1KQKChQYs_wFYkq
Lokii schreef:Niks inhoudelijk? Ik vind haar behoorlijk inhoudelijk. Zoveel dingen die gebeurt zijn in de paardensport en dan snel weg gemoffeld worden. Helgstand bestaat bijvoorbeeld nog steeds en zijn team rijd nog steeds wedstrijden. Zijn we dan zo naïef dat we denken dat die ruiters paardvriendelijker zijn geworden doordat ze geexposed zijn? Haar presentatie is misschien niet helemaal wat bij je past maar ik vind haar inhoudelijk juist sterk. Ook als je andere video's ban haar bekijkt. Maar dit is natuurlijk mijn mening.
Lokii schreef:Prima, je hoeft het er natuurlijk niet mee eens te zijn. We zien de sport vanzelf wel ten onder gaan.
Enzo_Ollie schreef:Inderdaad een interessante column!
Ik vind het sws wel vreemd, het gebeurd hier in het topic een paar keer, maar ook op FB onder posts over Charlotte Dujardin, mensen die roepen "ik heb bij topruiters gewerkt etc en daar was dit normaal" en alles in die trant.
Waarom worden die namen nu nog niet genoemd? Er is behoorlijk commentaar op de meld(st)er dat deze zich zo laat meldde, maar ondertussen doen veel mensen (weliswaar veel zonder filmpje hoogstwaarschijnlijk) dus exact hetzelfde; het gewoon laten en de fysieke/mentale mishandeling naar de paarden gaan gewoon door
Janine1990 schreef:mce schreef:
Ik hoop echt van harte dat van die namen straks niet ook materiaal gaat opduiken... Ik ben bang dat dat nog veel grotere gevolgen zal gaan hebben voor de paardensport.
Enzo_Ollie schreef:Inderdaad een interessante column!
Ik vind het sws wel vreemd, het gebeurd hier in het topic een paar keer, maar ook op FB onder posts over Charlotte Dujardin, mensen die roepen "ik heb bij topruiters gewerkt etc en daar was dit normaal" en alles in die trant.
Waarom worden die namen nu nog niet genoemd? Er is behoorlijk commentaar op de meld(st)er dat deze zich zo laat meldde, maar ondertussen doen veel mensen (weliswaar veel zonder filmpje hoogstwaarschijnlijk) dus exact hetzelfde; het gewoon laten en de fysieke/mentale mishandeling naar de paarden gaan gewoon door
Lokii schreef:Ik heb niet het hele topic gelezen. Wel het filmpje gezien en vind het vreselijk maar ben niet geschokt. Bijna alle mensen in de topsport doen aan mishandeling. Zo jammer dat mensen echt voor haar opkomen en denken dat het een eenmalig ets was van Charlotte. Ze ziet er niet heel gespannen uit terwijl ze het paard mishandeldt. Ook de mensen eromheen geven geen kik. Lijkt net alsof ze dit wel vaker doet in mijn ogen.
Veronica2 schreef:Lokii schreef:Ik heb niet het hele topic gelezen. Wel het filmpje gezien en vind het vreselijk maar ben niet geschokt. Bijna alle mensen in de topsport doen aan mishandeling. Zo jammer dat mensen echt voor haar opkomen en denken dat het een eenmalig ets was van Charlotte. Ze ziet er niet heel gespannen uit terwijl ze het paard mishandeldt. Ook de mensen eromheen geven geen kik. Lijkt net alsof ze dit wel vaker doet in mijn ogen.
Dit zijn nogal een paar uitspraken die je hier doet? Waar precies is dit voor nodig, is het je eigen behoefte om de topsporters allemaal in een keer door het slijk te halen? Wat denk je hier eigenlijk mee te bereiken, want je houdt niet van de sport en wil ook niet op een positieve manier bijdragen aan onze sport?
mce schreef:Enzo_Ollie schreef:Inderdaad een interessante column!
vaak een zwijgplicht en wat in de column staat
Echter, de ‘availability bias’, of de beschikbaarheidsheuristiek, is een trucje van onze hersenen die ons laat geloven dat hetgeen wij het vaakst zien, een daadwerkelijke afspiegeling van de waarheid is. En als je bij de groep wilt blijven horen, probeer je aan deze nieuwe standaarden te voldoen. Bewust, maar heel vaak ook onbewust.
Lokii schreef:Excuses. Ik had het beter moeten verwoorden als mijn mening. Feiten zijn er namelijk niet. Ik wil hier niks mee bereiken, ik hoop voor de paarden dat het stopt. Of dat het jureren veranderd. Ook omdat veel extreme activisten hier naar gaan kijken waardoor het gehele paardrijden onder vuur komt. Recreatie en sport. Dat zou erg jammer zijn.
Janine1990 schreef:Lokii schreef:Excuses. Ik had het beter moeten verwoorden als mijn mening. Feiten zijn er namelijk niet. Ik wil hier niks mee bereiken, ik hoop voor de paarden dat het stopt. Of dat het jureren veranderd. Ook omdat veel extreme activisten hier naar gaan kijken waardoor het gehele paardrijden onder vuur komt. Recreatie en sport. Dat zou erg jammer zijn.
Maar waarom dan zo'n vreselijk negatief type die geen antwoorden heeft, en kennelijk mega hypocriet is ook nog, naar voren schuiven als 'zij heeft een interessant verhaal'. Ik geloof niet dat die de oplossing heeft hoor... Haar zwartpraten, geeft de sport ook geen toekomst.
Daarbij, als ik het een beetje begrijp van de mensen die wel hebben gekeken, komt haar dit incidentje maar wat goed uit, kan ze haar eigen publiciteit mee genereren.
De column van Inga Wolframm is een stuk praktischer als je wilt gaan nadenken over het hoe nu verder?
En in tussentijd duimendraaien dat er niet nog meer akelige video's gaan lekken, want dan komen jouw extremisten echt hard om de hoek zetten!
Veronica2 schreef:mce schreef:
vaak een zwijgplicht en wat in de column staat
Echter, de ‘availability bias’, of de beschikbaarheidsheuristiek, is een trucje van onze hersenen die ons laat geloven dat hetgeen wij het vaakst zien, een daadwerkelijke afspiegeling van de waarheid is. En als je bij de groep wilt blijven horen, probeer je aan deze nieuwe standaarden te voldoen. Bewust, maar heel vaak ook onbewust.
Zou kunnen, maar wat ook gebeurt is dat mensen weten en beseffen dat het hun zaak niet is. In mijn omgeving komt geen mishandeling voor, maar wat verder op afstand zie ik wel dingen gebeuren die ik zelf nooit zou doen of goed zou keuren. Maar wat een ander met z'n paard doet is mijn zaak helemaal niet. Net zo als dat ik me niet hoeft te bemoeien hoe iemand zijn kind of ander huisdier behandelt. En let op, ik bedoel niet alleen slaan of frustratie, maar ook onkunde en het vasthouden aan onmogelijke standaarden waar paarden/dieren/kinderen onder lijden.
Lokii schreef:Mijn extremisten ? Hoe bedoel je dat? Ik hoop dat er geen akelige video's meer lekken omdat er geen dierenmishandeling meer plaats vind achter de deuren. Niet omdat de sport dan onder vuur komt te liggen. Ik ben geen extremist maar geef wel om paardenwelzijn.
Haar als voorbeeld was misschien niet de juiste keuze dan.
Janine1990 schreef:Je benoemt zelf extremisten die naar dit soort issues in de paardensport kijken. We hebben er nu nog relatief weinig last van... Meer video's gaan problematisch worden. Gaat de sport kapot van, krijg je al dat gezeik met kamervragen.
Ik denk dat er genoeg beeldmateriaal is, ik hoop alleen dat het niet naar buiten komt en dit incident genoeg is om voor verandering te zorgen.
Maar goed, de reactie van Van Olst is niet heel erg hoopgevend als dit een afspiegeling is hoe de professionals naar dit issue kijken.
mce schreef:vaak een zwijgplicht en wat in de column staat
Ayasha schreef:Veronica2 schreef:
Zou kunnen, maar wat ook gebeurt is dat mensen weten en beseffen dat het hun zaak niet is. In mijn omgeving komt geen mishandeling voor, maar wat verder op afstand zie ik wel dingen gebeuren die ik zelf nooit zou doen of goed zou keuren. Maar wat een ander met z'n paard doet is mijn zaak helemaal niet. Net zo als dat ik me niet hoeft te bemoeien hoe iemand zijn kind of ander huisdier behandelt. En let op, ik bedoel niet alleen slaan of frustratie, maar ook onkunde en het vasthouden aan onmogelijke standaarden waar paarden/dieren/kinderen onder lijden.
Dat vind ik niet juist. Ik heb op wedstrijden meer dan eens mensen aangesproken. Soms gaat dat mis. Meestal werd kennis gebundeld om het op een rustigere manier aan te pakken. Ik ben zelf 1 keer aangesproken. Merrie gooide zich vaak achterover (paard met een verhaal) en toen ik haar voelde omhoog gaan kreeg ze uit reflex een fikse mep. Ik begreep dat die persoon me aansprak. Ik heb uit gelegd van waar de reactie kwam (stukje schrik reactie van mij omdat ik er de dag er voor onder gelegen had.). Is het leuk om aangesproken te worden? Natuurlijk niet. Is het nodig? Ja. Imo wel. In het ergste geval kom je samen tot begrip als je wellicht te snel gesproken hebt. Wellicht heeft degene die jou aan spreekt een betere manier want als ik redeneer van uit mezelf: ik heb liever dat iemand me een zachtere manier aan biedt op zo’n moment en mijn kennis verrijkt dan dat ze me verder laten gaan in onwetendheid.
IMO moet dat kunnen. Juist die communicatie moet open gebroken worden.
Lokii schreef:Janine1990 schreef:Je benoemt zelf extremisten die naar dit soort issues in de paardensport kijken. We hebben er nu nog relatief weinig last van... Meer video's gaan problematisch worden. Gaat de sport kapot van, krijg je al dat gezeik met kamervragen.
Ik denk dat er genoeg beeldmateriaal is, ik hoop alleen dat het niet naar buiten komt en dit incident genoeg is om voor verandering te zorgen.
Maar goed, de reactie van Van Olst is niet heel erg hoopgevend als dit een afspiegeling is hoe de professionals naar dit issue kijken.
Denk niet dat er verandering komt. Maar dat is mijn voorspelling. Hoop het natuurlijk wel. Anders heb ik het liever kapot als ik eerlijk ben.
Ayasha schreef:Is het leuk om aangesproken te worden? Natuurlijk niet. Is het nodig? Ja. Imo wel. In het ergste geval kom je samen tot begrip als je wellicht te snel gesproken hebt. Wellicht heeft degene die jou aan spreekt een betere manier want als ik redeneer van uit mezelf: ik heb liever dat iemand me een zachtere manier aan biedt op zo’n moment en mijn kennis verrijkt dan dat ze me verder laten gaan in onwetendheid.
IMO moet dat kunnen. Juist die communicatie moet open gebroken worden.
Elisa2 schreef:Enzo_Ollie schreef:Inderdaad een interessante column!
Omdat dat onder smaad en laster valt denk ik? Zolang je wel zaken gezien hebt maar deze niet op film hebt staan en geen organisatie waar je het heen kan sturen, wat moet je dan?
Enzo_Ollie schreef:Dat is ook weer waar idd. Dan zou KNHS/FEI oid een soort klokkenluider programma ofzo moeten opstarten, maar ja dan zit je weer met mensen te kort...
Ik hoop in ieder geval naar aanleiding hiervan dat andere mensen die ook een filmpje hebben bijv. het wel meteen durven te melden ipv 2/4 jaar te wachten (eigenlijk hoop ik het niet want dat betekent dat er meer zijn)
Veronica2 schreef:In Nederland hebben we op wedstrijden toezichthouders en het aanspreken van mensen is hun taak, daar hoef ik me niet mee te bemoeien. Maar heel eerlijk gezegd zie ik mishandeling op wedstrijd maar weinig gebeuren. Slecht paardrijden zie ik wel veel, maar dat is weer een heel ander probleem en dat laten we maar bij de jury's en instructeurs om wat aan te doen, dat is hun taak.