Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 14:45

Inderdaad een interessante column!

Ik vind het sws wel vreemd, het gebeurd hier in het topic een paar keer, maar ook op FB onder posts over Charlotte Dujardin, mensen die roepen "ik heb bij topruiters gewerkt etc en daar was dit normaal" en alles in die trant.
Waarom worden die namen nu nog niet genoemd? Er is behoorlijk commentaar op de meld(st)er dat deze zich zo laat meldde, maar ondertussen doen veel mensen (weliswaar veel zonder filmpje hoogstwaarschijnlijk) dus exact hetzelfde; het gewoon laten en de fysieke/mentale mishandeling naar de paarden gaan gewoon door

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 14:46

Cer schreef:
Lokii schreef:
Prima, je hoeft het er natuurlijk niet mee eens te zijn. We zien de sport vanzelf wel ten onder gaan.

Ik ben het niet met haar eens, dat is wezenlijk iets anders.. Wat zij zegt klopt niet, vind ik :)

Dat bedoel ik ook. Ze is misschien wat overdreven maar grote punten heeft ze wel gelijk in. Zoals het verzwijgen van misstanden in de sport. Als voorbeeld helgstrand die nog steeds kan bestaan ondanks de praktijken. Dat zijn de dingen die het stuk maken en waarom ik de sport helaas niet zo mooi meer vind. Maar ook dit is gewoon mijn mening en zo mag iedereen zijn eigen mening hebben :)

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 14:48

Lokii schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen. Wel het filmpje gezien en vind het vreselijk maar ben niet geschokt. Bijna alle mensen in de topsport doen aan mishandeling. Zo jammer dat mensen echt voor haar opkomen en denken dat het een eenmalig ets was van Charlotte. Ze ziet er niet heel gespannen uit terwijl ze het paard mishandeld. Ook de mensen eromheen geven geen kik. Lijkt net alsof ze dit wel vaker doet in mijn ogen. Misschien interessant om te bekijken:

https://youtu.be/rbJ1Knb6h-M?si=HfHl78rv_psjTHbm

https://youtu.be/qQdAji1ZdZA?si=F1KQKChQYs_wFYkq

Niet alleen mensen in de topsport hoor. Ik heb ook ooit eens een proefles gehad van een dame waar een stalgenoot mee wegliep zo goed zou ze zijn. Toen ze tegen mij letterlijk zei:" jammer dat je niet zo sterk bent anders had je haar even flink door de bek kunnen trekken". Ik ben afgestapt, heb haar vriendelijk bedankt en gezegd dat ze nooit meer in de buurt van mijn paard moet komen. De meeste zijn roomser dan de paus. Ik denk dat bijna iedereen wel eens iets gedaan heeft uit frustratie wat niet door de beugel kan. Maar wat die Charlotte doet is gewoon stelselmatig mishandelen. Dit lijkt mij geen eenmalig incident. Zo iemand zou nooit meer in de buurt van een paard mogen komen wat mij betreft.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 14:49

Lokii schreef:
Niks inhoudelijk? Ik vind haar behoorlijk inhoudelijk. Zoveel dingen die gebeurt zijn in de paardensport en dan snel weg gemoffeld worden. Helgstand bestaat bijvoorbeeld nog steeds en zijn team rijd nog steeds wedstrijden. Zijn we dan zo naïef dat we denken dat die ruiters paardvriendelijker zijn geworden doordat ze geexposed zijn? Haar presentatie is misschien niet helemaal wat bij je past maar ik vind haar inhoudelijk juist sterk. Ook als je andere video's ban haar bekijkt. Maar dit is natuurlijk mijn mening.

Haar manier van praten is mijn stijl niet, maar ze trekt wel van leer tegen misstanden als soring, en nu ook de dressuur uitwassen, dat werd tijd dat iemand met acrylnagels of iets dergelijks, ook eens haar mond opentrekt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 14:51

Lokii schreef:
Prima, je hoeft het er natuurlijk niet mee eens te zijn. We zien de sport vanzelf wel ten onder gaan.

Er is niks om het mee eens te zijn. Het is veel attitude, ze leest het statement voor en noemt iedereen die geschokt in het beste geval dom en in het slechtste goede toneel-spelers.
Daarna beschuldigd ze anderen van hetzelfde als wat ze zelf blijkbaar gedaan heeft maar als zij het doet is dat oké. En dat is het filmpje.

Ohja er praat ook nog iemand (niet zij) over de stress-signalen die te zien zijn op geselecteerde beelden. Dat is het.

Wat is daar inhoudelijk of zelfs nuttig aan en waar kan je het wel of niet mee eens zijn?
Ze gooit vanalles tegen de muur en hoopt dat iemand iets ziet blijven plakken.

Ze geeft zelf toe dat zij jaren wist dat CD dit deed incl. Beelden en niemand is naar voren gekomen tot nu, dus hoezo is dat een punt maken? Dat zij dus mee doet aan die zwijg cultuur tot iemand het harde werk voor haar doet?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 14:53

Enzo_Ollie schreef:

Ik vind het sws wel vreemd, het gebeurd hier in het topic een paar keer, maar ook op FB onder posts over Charlotte Dujardin, mensen die roepen "ik heb bij topruiters gewerkt etc en daar was dit normaal" en alles in die trant.
Waarom worden die namen nu nog niet genoemd? Er is behoorlijk commentaar op de meld(st)er dat deze zich zo laat meldde, maar ondertussen doen veel mensen (weliswaar veel zonder filmpje hoogstwaarschijnlijk) dus exact hetzelfde; het gewoon laten en de fysieke/mentale mishandeling naar de paarden gaan gewoon door

Omdat dat onder smaad en laster valt denk ik? Zolang je wel zaken gezien hebt maar deze niet op film hebt staan en geen organisatie waar je het heen kan sturen, wat moet je dan?

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 14:55

Dat is idd niet een goede manier van haar en anderen afsnauwen is dat ook niet. Ik ben het ook niet helemaal met haar eens maar wel met het feit dat we miss iets minder naïef moeten kijken. Ik geloof niet dat dit een foutje is geweest van Charlotte maar daar gaan we natuurlijk nooit echt achter komen en ik vind het goed dat dit bestraft word en ze niet meer mee mag doen aan de olympische spelen. Maar denk ik dat ook dit geval na een paar maanden vervaagd is en ze er gewoon meer door kan gaan. En dat is wat ik zo jammer vind van de topsport.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 14:56

Janine1990 schreef:
mce schreef:

Ik hoop echt van harte dat van die namen straks niet ook materiaal gaat opduiken... Ik ben bang dat dat nog veel grotere gevolgen zal gaan hebben voor de paardensport.

Ik mag toch hopen dat, als die mensen zich er ook schuldig aan hebben gemaakt, er juist wel filmpjes van opduiken. Dit soort prajtijken moet gewoon gestopt worden, zelfs als het ten koste van de paardensport gaat.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 15:01

Enzo_Ollie schreef:

vaak een zwijgplicht -medewerkers b.v - of zoals zo vaak"grote honden bijten elkaar niet" we gaan niet in ons eigen bed plassen ect., uiteindelijk doen we vaak ffffffffffff iets in de paarden en dan is het beter om te zwijgen, klantenbinding b.v., is mijn pakkie an niet, weg kijken om de lieve vrede, , smaad of in een kwaad daglicht stellen, jaloezie, maar ook vaak onwetendheid

of zoals in de column staat:
Echter, de ‘availability bias’, of de beschikbaarheidsheuristiek, is een trucje van onze hersenen die ons laat geloven dat hetgeen wij het vaakst zien, een daadwerkelijke afspiegeling van de waarheid is. En als je bij de groep wilt blijven horen, probeer je aan deze nieuwe standaarden te voldoen. Bewust, maar heel vaak ook onbewust. En je moet het wel goed kunnen onderbouwen met beelden, ook niet altijd makkelijk.
Laatst bijgewerkt door mce op 25-07-24 15:36, in het totaal 4 keer bewerkt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 15:02

Lokii schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen. Wel het filmpje gezien en vind het vreselijk maar ben niet geschokt. Bijna alle mensen in de topsport doen aan mishandeling. Zo jammer dat mensen echt voor haar opkomen en denken dat het een eenmalig ets was van Charlotte. Ze ziet er niet heel gespannen uit terwijl ze het paard mishandeldt. Ook de mensen eromheen geven geen kik. Lijkt net alsof ze dit wel vaker doet in mijn ogen.

Dit zijn nogal een paar uitspraken die je hier doet? Waar precies is dit voor nodig, is het je eigen behoefte om de topsporters allemaal in een keer door het slijk te halen? Wat denk je hier eigenlijk mee te bereiken, want je houdt niet van de sport en wil ook niet op een positieve manier bijdragen aan onze sport?

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 15:06

Veronica2 schreef:
Lokii schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen. Wel het filmpje gezien en vind het vreselijk maar ben niet geschokt. Bijna alle mensen in de topsport doen aan mishandeling. Zo jammer dat mensen echt voor haar opkomen en denken dat het een eenmalig ets was van Charlotte. Ze ziet er niet heel gespannen uit terwijl ze het paard mishandeldt. Ook de mensen eromheen geven geen kik. Lijkt net alsof ze dit wel vaker doet in mijn ogen.

Dit zijn nogal een paar uitspraken die je hier doet? Waar precies is dit voor nodig, is het je eigen behoefte om de topsporters allemaal in een keer door het slijk te halen? Wat denk je hier eigenlijk mee te bereiken, want je houdt niet van de sport en wil ook niet op een positieve manier bijdragen aan onze sport?

Excuses. Ik had het beter moeten verwoorden als mijn mening. Feiten zijn er namelijk niet. Ik wil hier niks mee bereiken, ik hoop voor de paarden dat het stopt. Of dat het jureren veranderd. Ook omdat veel extreme activisten hier naar gaan kijken waardoor het gehele paardrijden onder vuur komt. Recreatie en sport. Dat zou erg jammer zijn.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 15:07

mce schreef:
Enzo_Ollie schreef:

vaak een zwijgplicht en wat in de column staat

Echter, de ‘availability bias’, of de beschikbaarheidsheuristiek, is een trucje van onze hersenen die ons laat geloven dat hetgeen wij het vaakst zien, een daadwerkelijke afspiegeling van de waarheid is. En als je bij de groep wilt blijven horen, probeer je aan deze nieuwe standaarden te voldoen. Bewust, maar heel vaak ook onbewust.

Zou kunnen, maar wat ook gebeurt is dat mensen weten en beseffen dat het hun zaak niet is. In mijn omgeving komt geen mishandeling voor, maar wat verder op afstand zie ik wel dingen gebeuren die ik zelf nooit zou doen of goed zou keuren. Maar wat een ander met z'n paard doet is mijn zaak helemaal niet. Net zo als dat ik me niet hoeft te bemoeien hoe iemand zijn kind of ander huisdier behandelt. En let op, ik bedoel niet alleen slaan of frustratie, maar ook onkunde en het vasthouden aan onmogelijke standaarden waar paarden/dieren/kinderen onder lijden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 15:13

Lokii schreef:
Excuses. Ik had het beter moeten verwoorden als mijn mening. Feiten zijn er namelijk niet. Ik wil hier niks mee bereiken, ik hoop voor de paarden dat het stopt. Of dat het jureren veranderd. Ook omdat veel extreme activisten hier naar gaan kijken waardoor het gehele paardrijden onder vuur komt. Recreatie en sport. Dat zou erg jammer zijn.

Maar waarom dan zo'n vreselijk negatief type die geen antwoorden heeft, en kennelijk mega hypocriet is ook nog, naar voren schuiven als 'zij heeft een interessant verhaal'. Ik geloof niet dat die de oplossing heeft hoor... Haar zwartpraten, geeft de sport ook geen toekomst.

Daarbij, als ik het een beetje begrijp van de mensen die wel hebben gekeken, komt haar dit incidentje maar wat goed uit, kan ze haar eigen publiciteit mee genereren.

De column van Inga Wolframm is een stuk praktischer als je wilt gaan nadenken over het hoe nu verder?
En in tussentijd duimendraaien dat er niet nog meer akelige video's gaan lekken, want dan komen jouw extremisten echt hard om de hoek zetten!

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 15:17

Janine1990 schreef:
Lokii schreef:

Maar waarom dan zo'n vreselijk negatief type die geen antwoorden heeft, en kennelijk mega hypocriet is ook nog, naar voren schuiven als 'zij heeft een interessant verhaal'. Ik geloof niet dat die de oplossing heeft hoor... Haar zwartpraten, geeft de sport ook geen toekomst.

Daarbij, als ik het een beetje begrijp van de mensen die wel hebben gekeken, komt haar dit incidentje maar wat goed uit, kan ze haar eigen publiciteit mee genereren.

De column van Inga Wolframm is een stuk praktischer als je wilt gaan nadenken over het hoe nu verder?
En in tussentijd duimendraaien dat er niet nog meer akelige video's gaan lekken, want dan komen jouw extremisten echt hard om de hoek zetten!

Mijn extremisten ? Hoe bedoel je dat? Ik hoop dat er geen akelige video's meer lekken omdat er geen dierenmishandeling meer plaats vind achter de deuren. Niet omdat de sport dan onder vuur komt te liggen. Ik ben geen extremist maar geef wel om paardenwelzijn.

Haar als voorbeeld was misschien niet de juiste keuze dan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 15:19

Veronica2 schreef:
mce schreef:

Echter, de ‘availability bias’, of de beschikbaarheidsheuristiek, is een trucje van onze hersenen die ons laat geloven dat hetgeen wij het vaakst zien, een daadwerkelijke afspiegeling van de waarheid is. En als je bij de groep wilt blijven horen, probeer je aan deze nieuwe standaarden te voldoen. Bewust, maar heel vaak ook onbewust.

Zou kunnen, maar wat ook gebeurt is dat mensen weten en beseffen dat het hun zaak niet is. In mijn omgeving komt geen mishandeling voor, maar wat verder op afstand zie ik wel dingen gebeuren die ik zelf nooit zou doen of goed zou keuren. Maar wat een ander met z'n paard doet is mijn zaak helemaal niet. Net zo als dat ik me niet hoeft te bemoeien hoe iemand zijn kind of ander huisdier behandelt. En let op, ik bedoel niet alleen slaan of frustratie, maar ook onkunde en het vasthouden aan onmogelijke standaarden waar paarden/dieren/kinderen onder lijden.

Dat vind ik niet juist. Ik heb op wedstrijden meer dan eens mensen aangesproken. Soms gaat dat mis. Meestal werd kennis gebundeld om het op een rustigere manier aan te pakken. Ik ben zelf 1 keer aangesproken. Merrie gooide zich vaak achterover (paard met een verhaal) en toen ik haar voelde omhoog gaan kreeg ze uit reflex een fikse mep. Ik begreep dat die persoon me aansprak. Ik heb uit gelegd van waar de reactie kwam (stukje schrik reactie van mij omdat ik er de dag er voor onder gelegen had.). Is het leuk om aangesproken te worden? Natuurlijk niet. Is het nodig? Ja. Imo wel. In het ergste geval kom je samen tot begrip als je wellicht te snel gesproken hebt. Wellicht heeft degene die jou aan spreekt een betere manier want als ik redeneer van uit mezelf: ik heb liever dat iemand me een zachtere manier aan biedt op zo’n moment en mijn kennis verrijkt dan dat ze me verder laten gaan in onwetendheid.

IMO moet dat kunnen. Juist die communicatie moet open gebroken worden.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 25-07-24 15:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 15:20

Lokii schreef:
Mijn extremisten ? Hoe bedoel je dat? Ik hoop dat er geen akelige video's meer lekken omdat er geen dierenmishandeling meer plaats vind achter de deuren. Niet omdat de sport dan onder vuur komt te liggen. Ik ben geen extremist maar geef wel om paardenwelzijn.

Haar als voorbeeld was misschien niet de juiste keuze dan.

Je benoemt zelf extremisten die naar dit soort issues in de paardensport kijken. We hebben er nu nog relatief weinig last van... Meer video's gaan problematisch worden. Gaat de sport kapot van, krijg je al dat gezeik met kamervragen.

Ik denk dat er genoeg beeldmateriaal is, ik hoop alleen dat het niet naar buiten komt en dit incident genoeg is om voor verandering te zorgen.

Maar goed, de reactie van Van Olst is niet heel erg hoopgevend als dit een afspiegeling is hoe de professionals naar dit issue kijken.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 15:23

Janine1990 schreef:
Je benoemt zelf extremisten die naar dit soort issues in de paardensport kijken. We hebben er nu nog relatief weinig last van... Meer video's gaan problematisch worden. Gaat de sport kapot van, krijg je al dat gezeik met kamervragen.

Ik denk dat er genoeg beeldmateriaal is, ik hoop alleen dat het niet naar buiten komt en dit incident genoeg is om voor verandering te zorgen.

Maar goed, de reactie van Van Olst is niet heel erg hoopgevend als dit een afspiegeling is hoe de professionals naar dit issue kijken.

Denk niet dat er verandering komt. Maar dat is mijn voorspelling. Hoop het natuurlijk wel. Anders heb ik het liever kapot als ik eerlijk ben.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 15:23

Laatst bijgewerkt door mce op 25-07-24 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 15:26

mce schreef:
Loki, lees de column en dan heeft een goed lezer in beeld waar we in deze maatschappij voor staan

Daar ben ik het ook helemaal mee eens!

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 15:26

mce schreef:

Ayasha schreef:
Veronica2 schreef:

Dat vind ik niet juist. Ik heb op wedstrijden meer dan eens mensen aangesproken. Soms gaat dat mis. Meestal werd kennis gebundeld om het op een rustigere manier aan te pakken. Ik ben zelf 1 keer aangesproken. Merrie gooide zich vaak achterover (paard met een verhaal) en toen ik haar voelde omhoog gaan kreeg ze uit reflex een fikse mep. Ik begreep dat die persoon me aansprak. Ik heb uit gelegd van waar de reactie kwam (stukje schrik reactie van mij omdat ik er de dag er voor onder gelegen had.). Is het leuk om aangesproken te worden? Natuurlijk niet. Is het nodig? Ja. Imo wel. In het ergste geval kom je samen tot begrip als je wellicht te snel gesproken hebt. Wellicht heeft degene die jou aan spreekt een betere manier want als ik redeneer van uit mezelf: ik heb liever dat iemand me een zachtere manier aan biedt op zo’n moment en mijn kennis verrijkt dan dat ze me verder laten gaan in onwetendheid.

In Nederland hebben we op wedstrijden toezichthouders en het aanspreken van mensen is hun taak, daar hoef ik me niet mee te bemoeien. Maar heel eerlijk gezegd zie ik mishandeling op wedstrijd maar weinig gebeuren. Slecht paardrijden zie ik wel veel, maar dat is weer een heel ander probleem en dat laten we maar bij de jury's en instructeurs om wat aan te doen, dat is hun taak.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 15:29

Lokii schreef:
Janine1990 schreef:

Denk niet dat er verandering komt. Maar dat is mijn voorspelling. Hoop het natuurlijk wel. Anders heb ik het liever kapot als ik eerlijk ben.

Dat je het liever kapot hebt was al duidelijk hoor, maar toch bedankt voor de verheldering.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 15:31

Ayasha schreef:
Is het leuk om aangesproken te worden? Natuurlijk niet. Is het nodig? Ja. Imo wel. In het ergste geval kom je samen tot begrip als je wellicht te snel gesproken hebt. Wellicht heeft degene die jou aan spreekt een betere manier want als ik redeneer van uit mezelf: ik heb liever dat iemand me een zachtere manier aan biedt op zo’n moment en mijn kennis verrijkt dan dat ze me verder laten gaan in onwetendheid.

Eens. Kantdetail: Ik vind wel dat elke discipline een anderen discipline op gedrag moet kunnen aanspreken. Ik ben geen wedstrijdruiter, maar heb wel een gezond stel ogen. Het stigma 'een wedstrijdruiter weet het beter' moet ook doorbroken worden.

Eigenlijk vind ik dat je in elk dier-omgang dat niet oke is elkaar moet kunnen aanspreken. Als Pietje met geweld een paard op een trailer bonjourt dan moet Pietje ook op zijn gedrag aangesproken moeten worden.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 15:32

Elisa2 schreef:
Enzo_Ollie schreef:

Omdat dat onder smaad en laster valt denk ik? Zolang je wel zaken gezien hebt maar deze niet op film hebt staan en geen organisatie waar je het heen kan sturen, wat moet je dan?

Dat is ook weer waar idd. Dan zou KNHS/FEI oid een soort klokkenluider programma ofzo moeten opstarten, maar ja dan zit je weer met mensen te kort...
Ik hoop in ieder geval naar aanleiding hiervan dat andere mensen die ook een filmpje hebben bijv. het wel meteen durven te melden ipv 2/4 jaar te wachten (eigenlijk hoop ik het niet want dat betekent dat er meer zijn)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 15:36

Enzo_Ollie schreef:
Dat is ook weer waar idd. Dan zou KNHS/FEI oid een soort klokkenluider programma ofzo moeten opstarten, maar ja dan zit je weer met mensen te kort...
Ik hoop in ieder geval naar aanleiding hiervan dat andere mensen die ook een filmpje hebben bijv. het wel meteen durven te melden ipv 2/4 jaar te wachten (eigenlijk hoop ik het niet want dat betekent dat er meer zijn)

Ik denk dat de KNHS grotere zorgen heeft...

A. Geld
B. Bestuur

:Y)

B. vloeit waarschijnlijk ook voort uit de huidige cultuur, of dat nu specifiek een mentaliteit is onder paardenmensen is me nog niet helemaal duidelijk :+

Maar het zou inderdaad goed zijn als er zo'n programma zou komen :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 15:38

Veronica2 schreef:
In Nederland hebben we op wedstrijden toezichthouders en het aanspreken van mensen is hun taak, daar hoef ik me niet mee te bemoeien. Maar heel eerlijk gezegd zie ik mishandeling op wedstrijd maar weinig gebeuren. Slecht paardrijden zie ik wel veel, maar dat is weer een heel ander probleem en dat laten we maar bij de jury's en instructeurs om wat aan te doen, dat is hun taak.

Die hebben we in Belgie ook en toch werd een paar weken geleden een paard gelijkaardig als hier op de video vooruit gemept omdat ie ergens niet langs door durfde. Toen ik zei "Moet dit nu echt zo?" werd de mepper boos. "wat moet ik dan doen, hij steigert. IK pak hem niet vast!"
Nou geen probleem mijn man wel. Vraag dan hulp. Als mijn merrie angstig is en mijn man is niet in de buurt vraag ik iemand die in de buurt staat of ze een paar meter langs haar willen lopen. Gewoon tot ze "op gang" is. Nog nooit geweten dat iemand daar een probleem mee had. Vaak bieden ruiters zelf aan om voorop te gaan en toen ik zelf een meer ervaren paard mee had bood ik dat ook standaard aan als ik iemand zag wiens paard ergens niet langs wilde. Recent op een kampioenschap ontdekte ze dat er water onder het brugje waar ze al drie keer over gegaan was liep. Er kwam een vrouw aan met een paard aan de hand die haar zag achteruit gaan en zei "volg maar als je wil. Deze is ook nog jong maar ze loopt aan de hand wel gewoon mee."
Heb toen nog lachend gezegd "deze is niet meer jong ze heeft alleen nu pas door dat er water onder het brugje loopt." :+ En laat de merrie in kwestie nu een bloedhekel aan natte voeten hebben. _O- Zodra ze de andere gewoon zag gaan volgde ze. Geen gedoe, geen gezeik. Een welgemeende "dankjewel" en een nieuwe kennis op wedstrijd.

IMO is dat de enige manier op de paardensport te behouden. Als jij zo graag wil dat het blijft bestaan dan vrees ik toch dat je iets aan je mentaliteit zal moeten doen want "mijn probleem niet" gaat de paardensport niet helpen. Dat kan ik je garanderen.

Winged: eens hoor. Ik weet zelfs niet meer of de persoon die me toen aansprak uberhaupt reed of paarden had. Kende hem niet. Stond langs de kant. Ik heb die vraag ook niet gesteld want zodra hij reageerde besefte ik dat mijn reactie vanuit angst kwam. Niet vanuit kennis of logica. Angst en woede zijn hele slechte raadgevers en ze zijn helaas vaak de basis van vrijwel alle varianten die je ziet wanneer het mis gaat. Het is van Pretty geleden en Pretty loopt inmiddels al van 2010 niet meer in de sport dus ik zou hem zelfs niet meer kunnen aanwijzen. Maar dat neemt niet weg dat hij gelijk had. Ongeacht wat zijn ervaring was.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 25-07-24 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt