[VOLG] Ons gelders geweld het jaar door

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Re: [VOLG] Ons gelders geweld het jaar door

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 09:46

Uk <3
Die attitude van haar, daar moet je toch om lachen?! Prachtig

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 19:33

Uk en Rosa hebben echt hetzelfde hoofd, dezelfde uitdrukking. Leuke update weer.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-25 04:57

Rocamor schreef:
Uk <3
Die attitude van haar, daar moet je toch om lachen?! Prachtig

Het is gewoon echt een en al attitude, ik heb nog nooit een paard gehad met zo’n air om zich heen, die heeeeule duidelijke mening, en tegelijkertijd wel nieuwsgierig en leergierig en tot nu toe in de groep een fijn ongecompliceerd dier.

Die gezichtsuitdrukkingen zijn gewoon hilarisch, ze komt ook altijd heel boos naar me toe lopen :

Om vervolgens heerlijk te knuffelen <3
Dus ja, ze is gewoon heel bijzonder :j

@Mer1980: ja echt bijzonder hoe ze steeds meer qua hoofd op elkaar lijken, dezelfde oogopslag ook, die Daf heeft ons maar 2 hele mooie dames geschonken :j

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 09:32

Je weet dat ik een enorm zwak heb voor grote vos- dikke bles - liefst 4xwit en als het even kan... dan ook grote oren.

Dus Uk met haar attitude, daar is gewoon <3

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 03:44

Ja ik ben ook lid van die club geloof ik, niets kan tippen aan een mooie vos met veel wit, liefst nog een buikvlek en een flink brede bles :j
En dan ook nog eens een uniek karakter hebben, ja dan heb je me hoor :+

Gisteren was vriendlief weer mee en als ik dan zulke momentjes mag meemaken, dan voel ik me altijd even een extra gezegend mens. Hij roept altijd heel resoluut dat de paarden mijn hobby zijn, hij is meer van de 600pk, maar dan wel elk weekend mee en ze stuk voor stuk een knuffel doen, meehelpen met uitmesten en buiten of binnenzetten , etc.
Afbeelding

Afbeelding

Nouja en het moge duidelijk zijn dat de dames die aandacht van hem niet erg vinden :+

Princessa portretfoto, ze heeft altijd zo´n zachte blik.
Afbeelding

Afbeelding
Uiteraard moest Ukkie er zich ook even nog mee bemoeien :+

Nog 6 weekjes, dan zitten we aan het begin van het veulenseizoen, ben zo benieuwd naar de resultaten weer dit jaar :j

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 16:07

Ik duim dat het dit seizoen allemaal maar wat makkelijker mag verlopen. En wat leuk dat je man zo lief mee helpt. De keren dat mijn man op stal heeft geholpen de afgelopen 7 jaar is nog op 2 handen te tellen. := en een paard aaien mwah niet zomaar. Zo heb ik er al eens een bonte bij gekocht ik had er 4 lopen en een 5e viel niet op.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 16:20

Whaha, Mer, dat meen je niet? Hier haalt mijn man laaaadingen voerwortelen voor paard en pony en moet ik hem afremmen met wortels geven....

Hij is vandaag thuis en zal met deze warmte wel de deken af hebben gedaan en als het kouder wordt, ook weer op.

Maar hij vindt alleen onze eigen paarden leuk (Lees: de pony is lief. Het paard is ook heel lief, maar heeft een verkeerde kleur)

Wat lijkt Uk inderdaad een Uk zo naast haar zus :D

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 21:00

Hier gaat ML ook alleen iets met de paarden doen als ik het vraag. Maar als hij langsloopt krijgen ze wel een aai als ze met hun hoofd naar buiten staan. Denk dat dat komt omdat ze aan huis staan.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-25 00:59

@Mer1980 : Mijn kerel weet wel precies hoeveel we er habben maar de paarden allemaal uit elkaar houden is ook niet zijn cup of tea zegmaar. Laatst stonden Princessa en Noalynn omgewisseld en hij weet na 2 jaar nog steeds niet wie bij wie in staan en wie er in de winter in de ochtend buiten staan en smiddags, maar ach, hij doet zijn best :j

@Rocamor : Oh heerlijk toch als hij dat allemaal doet :j Ik zeg altijd het is nooit een must geweest dat mijn vent paarden leuk moest vinden, maar stiekem vind ik het wel heel leuk dat hij de moeite doet en inmiddels zelfs dus zijn eigen paard en af en toe gaat hij lekker mee op buitenrit. In de bak vindt hij helemaal niks, dat zijn maar domme rondjes rijden, maar naar buiten en lekker boscrossen is helemaal de bomb. :+

@Tijn8:Dat is dan wel weer lief :j En toch ook fijn dat hij bij vragen wel helpt?

Vandaag na het uitmesten even lekker met Ralph bezig geweest, met zadel. Ik ben bezig met hem het inparkeren te leren en verder is het nu alleen nog iemand vinden die lekker met hem gaat verder rijden straks als hij eenmaal beleerd is :j Ik verwacht verder met het erop zitten niet heel veel problemen, hij is wel wat sensibeler dan zijn halfbroer, maar verder veel meer een pleaser met een go. Dus ben heel benieuwd !

Afbeelding

Afbeelding
een vogel was heel interessant :+

Afbeelding
Hij begint echt leuk op te drogen <3

Nu bezig met mijn laatste nachtdienst, ik zal morgen eens babybuik foto's maken *\o/*

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 11:09

Ralph ziet er goed uit! Mijn 3 jarige kan ik echt nog gen band achter de billen doen, de deken op en af is al een uitdaging :=

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 11:12

Ralph is toch een vierjarige?

Jullie paarden zijn ook meer laatbloeiers TS, toch?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 11:12

Cheytjuh schreef:
@Mer1980 : Mijn kerel weet wel precies hoeveel we er habben maar de paarden allemaal uit elkaar houden is ook niet zijn cup of tea zegmaar. Laatst stonden Princessa en Noalynn omgewisseld en hij weet na 2 jaar nog steeds niet wie bij wie in staan en wie er in de winter in de ochtend buiten staan en smiddags, maar ach, hij doet zijn best :j

@Rocamor : Oh heerlijk toch als hij dat allemaal doet :j Ik zeg altijd het is nooit een must geweest dat mijn vent paarden leuk moest vinden, maar stiekem vind ik het wel heel leuk dat hij de moeite doet en inmiddels zelfs dus zijn eigen paard en af en toe gaat hij lekker mee op buitenrit. In de bak vindt hij helemaal niks, dat zijn maar domme rondjes rijden, maar naar buiten en lekker boscrossen is helemaal de bomb. :+

@Tijn8:Dat is dan wel weer lief :j En toch ook fijn dat hij bij vragen wel helpt?

Vandaag na het uitmesten even lekker met Ralph bezig geweest, met zadel. Ik ben bezig met hem het inparkeren te leren en verder is het nu alleen nog iemand vinden die lekker met hem gaat verder rijden straks als hij eenmaal beleerd is :j Ik verwacht verder met het erop zitten niet heel veel problemen, hij is wel wat sensibeler dan zijn halfbroer, maar verder veel meer een pleaser met een go. Dus ben heel benieuwd !

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]
een vogel was heel interessant :+

[ Afbeelding ]
Hij begint echt leuk op te drogen <3

Nu bezig met mijn laatste nachtdienst, ik zal morgen eens babybuik foto's maken *\o/*

Ralph is zooooo leuk!! Voor hoe vaak zoek je iemand?

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-25 12:23

Ralph wordt in mei 4 jaar ja (sorry ik tel niet per januari, maar gewoon vanaf de dag dat ze geboren zijn :o )

@Rocamor: ja merendeel van de fokproducten zijn wel laatbloeiers, enkele uitgezonderd daar :j nu vind ik persoonlijk 4 nog niet oud, maar bijvoorbeeld Princessa die dit jaar 5 wordt, is nu pas lichamelijk echt ready om aan de slag te gaan.

Torbjorn daarentegen lijkt al een heel paard voor een 2 jarige, maar die komt ook uit Daisy die niet echt laatbloeiers geeft.

Die uit de Chablis lijnen hebben wat meer tijd nodig is de regel, niet alleen lichamelijk maar ook mentaal :j

@Liselot: 2x in de week zou fijn zijn, maar als het een week een keer 1x is wegens andere dingen is dat geen probleem. Ik train hem zelf wel op de grond namelijk :j we hanteren eigenlijk nooit een beleid van minimaal zo en zo vaak aanwezig zijn voor de bijrijders, daarnaast is hij nog jong zat dus als hij straks beleerd is hoeft hij echt niet direct 5x in de week aan de bak zegmaar :o

Hij is ook echt ontzettend leuk, het zou fijn zijn als hij dit jaar lekker aan het werk kan, want dat doet hij nu eenmaal graag !

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 12:45

Ik denk dat 2x mij wel moet lukken, dus als hij straks braaf lijkt onder het zadel mag je mij wel pben!

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 12:56

Liselot schreef:
Ik denk dat 2x mij wel moet lukken, dus als hij straks braaf lijkt onder het zadel mag je mij wel pben!

Oh top! Dat zal ik zeker doen :j

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-25 03:30

Yeah, dikke buikjes tijd *\o/* Dan gaan we direct de goklijstjes maken, ik ben wel benieuwd wat jullie denken :+

Odessa WFTM (drachtig van Matiz, uitgerekend 25-4-2025)
Afbeelding

Afbeelding

Ze heeft het flink zwaar en ook al wel uierontwikkeling , het is natuurlijk haar eerste veulen dus het is even goed observeren hoe ze zich houdt. Ze trekt zich al wel meer terug op stal en in de paddock, is rustiger. Maar hopelijk laat ze het veulen nog lekker minimaal 3 weken zitten.

Daisy (drachtig van Matiz, uitgerekend 25-4-2025)
Afbeelding

Afbeelding

De laatste weken begint ze ineens in de breedte weer in te gaan, ze is enorm chagrijning, beetje tutten is prima, maar verder is het blijf van mijn lijf op dit moment

Klarrissa WFTM (drachtig van Matiz, uitgerekend 25-4-2025)
Afbeelding

Een vol broertje/zusje voor Thomasso dus, heel erg benieuwd of ze een beetje op elkaar gaan lijken :j

Phoebe WFTM (drachtig van Matiz (het wordt eentonig :+, uitgerekend 06-05-2025)
Afbeelding

Phoebe is even niet heel fit geweest en heeft best wat ingeleverd, wat het nu was, geen idee. Wormen en tanden zijn nagekeken, ontwormd en de tanden laten doen maar geen verschil. Voer flink opgehoogd, geen verschil, maar ze glimt en is fit, dus hopelijk trekt het wat bij straks na het veulen. :j Lekker verder met het beleren voor de kar straks *\o/*

Funny (drachtig van Onyx, uitgerekend 10-5-2025)
Lekkere charmante hoek zo :+ , maar ze is weer flink zwaar dit jaar. Veulen is erg beweeglijk, ben zo benieuwd wat ze er van bakt in combinatie met Onyx <3

Afbeelding

Charlotte en Noalynn houden jullie nog tegoed :j die staan op de andere computer

Met Rosa gaat het ook super, met haar bezig meer de ontspanning op te zoeken in het grondwerk, dit pakt ze fijn op

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Knappe merrie <3

Verder was Ralph lekker jolig van de week en liet hij even zien dat hij naast braaf zijn ook best wel kan bokken }>
Afbeelding

Was ook maar 1 bok want daarna was het alweer normaal doen, lucky shot :D

Afbeelding
Blij ei <3

Afbeelding
Onyx lekker aan het zonnen.

Hij krijgt enorm veel last van het hengst zijn, valt alleen maar af, dus we hebben besloten dat hij volgende week gecastreerd gaat worden en de afspraak ingepland. We kiezen voor zijn welzijn, hij loopt de hele dag alleen maar op en neer te ijsberen door de paddock, kon vorig jaar al niet meer op de weide omdat hij teveel hengst was en de hele weide kapot liep. Dus nu de knoop doorgehakt en de afspraak ingepland. We hopen dat hij dan , wanneer hij genezen is, lekker bij Ralph, Skye en Torbjorn in de groep kan :j Dat zou het fijnste zijn, maar dat gaan we zien.

Dan lekker verder doorrijden en gewoon genieten. Dat verdient hij. Hij is verder namelijk zo ontzettend lief, doet het overduidelijk ook niet om vervelend te doen, maar het zit hem zo in de weg dat hengst zijn en dat is voor ons gewoon de grens.

En ook leuk om te krijgen : foto's van eigenaren van je fokproducten en om te zien dat ze het supergoed doen. Ik kan daar zo onwijs van genieten :j

Afbeelding
Paso Doble WFTM (WV Saron x Funny (Vitens)

Afbeelding
Ocean Pearl WFTM (Edmundo x Immigrant)

Daar doe je het als fokker dan toch voor, mensen blij maken met iets dat jij hebt gefokt, kroon op je werk <3

Ukkie gaat heel goed, die is vooral druk met alles vastpakken en slepen, nouja en boevig zijn, want als het deurtje van stal open staat moet je natuurlijk wel alles even op de grond gooien, om vervolgens heel onschuldig te kijken :')

Afbeelding

Oja en last but not least, mijn broertje heeft een lieve foto van mij met de halfzussies gemaakt, die mag natuurlijk niet ontbreken
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cheytjuh op 21-03-25 03:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-25 03:41

Goklijstje

Odessa x Matiz
Cheytjuh - 19-4 - hengst - zwart met 4 hoge witte benen en een brede bles

Klarrissa WFTM x Matiz
Cheytjuh - 25-4 - merrie - zwart met 1 wit voetjes en een kolletje

Daisy x Matiz
Cheytjuh - 4-5 - hengst - vos met 4 x witvoet en een brede bles met buikvlek

Noalynn x Onyx
Cheytjuh - 30-4- hengst - zwart met kol en sneb en 2xwitvoet voor

Phoebe WFTM x Matiz
Cheytjuh - 10-5 - merrie - vos met 3x hoog wit en brede bles

Charlotte x Matiz
Cheytjuh- 2-5 - merrie - donker vos met 4x hoog, buikvlek en brede bles

Funny x Onyx
Cheytjuh - 7-5 - hengst - bruin met 2x wit achter en kol

Voor als jullie mee willen gokken :D :D

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 08:30

Leuke update weer en dat op de grond gooien en alles meenemen en in bijten is herkenbaar. Ik leg het halster bij voorbaat al op de grond want meneer trekt het de stal in of gooit op de grond maar eerst wordt het door de lucht geslingerd want je kan er zo leuk mee spelen. Heb bij de action zo’n bal gehaald met die lussen. Dat vindt hij geweldig en rent er de hele bak soms mee door!

Jij hebt straks een heleboel veulens tegelijk/achter elkaar.. leuk hoor!

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 14:39

Wat een fijne voorjaars update!
Ze zien er in ieder geval vrijwel allemaal op en top uit.
Dat castreren is dan misschien wel een fijne stap. Dat is voor allemaal weer een beetje rust en voor hem op den duur weer meer vrijheden.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 09:36

@kiko: het zijn gewoon grote kleuters :j dit jaar gaan we even kijken hoe we de komende winter wat meer verrijking kunnen aanbieden op de paddocks en hooibakken kunnen toevoegen zonder dat het een schopfestijn wordt, ik merk dat ze vooral in die winterperiode zich stierlijk vervelen en dat kan beter.

@Mirjam79: ja dat verwacht ik ook, meer rust voor hem in zijn koppie is gewoon wat we hem gunnen :j we hebben zijn halfbroer Ralph nog en dan zien we wel wat de toekomst brengt.

Ralph heeft gisteren ook weer lekker gewerkt. In mei heb ik vakantie, dan willen we bezig met de ruiter erop. Ik verwacht daar niet zoveel problemen, hij vindt het heerlijk om te werken en tot nu toe reageert hij niet op het hangen en het trekken aan de beugels.

Afbeelding
Zo wordtie ineens een stukje volwassener <3

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels hebben we ook een nieuwe partij hooi op stal en wat een opluchting: het is echt goed *\o/* je ziet de paarden bijtrekken binnen een week tijd al, hoef zelf veel minder bij te voeren van eigen hooi, en ze beginnen weer te glimmen. Wat kan een mens blij zijn met hooi :+

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 11:42

Ik blijf hem zo enorm aansprekend vinden <3
Benieuwd hoe hij het gaat doen straks!

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 12:41

Ik heb pionnen en een kleine bal met lussen en een grote bal waar ze mee spelen. En ze spelen veel met elkaar dus dat scheelt ook.
Afbeelding
Afbeelding

Wat een knapperd is Ralph

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-25 03:43

@kiko : zo’n bal hebben wij ook, maar dan in het groen. Maar we hebben draden dus de bal is niet zo’n succes (aka blijft niet binnen de draden)

Nou er komt dit weekend weer een uitgebreide update hoor, even heel druk met de complicaties rondom de castratie van Onyx….. om een lang verhaal kort te houden: hij eet gelukkig weer en krijgt weer een grote mond, maar ik ben wel direct weer genezen van een oudere hengst castreren :o gelukkig voorlopig niet aan de orde

De eerste 3 dames zitten nu op 313 dagen, aankomend weekend hangen we de camera’s weer op, al verwacht ik niet dat er dan al wat gebeurd. Maar zit toch in de nachtdiensten tot dinsdag dus kan dan net zo goed vast ze wat observeren.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 06:13

Hier gaat de bal ook nog wel eens onder de heining door. Maar de grote bal krijgen ze alleen als ik erbij ben want die ene gaat er gewoon op liggen soms en inderdaad als die bij de heining zit kan ik hem pakken.
Zo’n klein balletje pakken ze in hun momd.

Ojee dat is schrikken zeg. Hopelijk geneest het goed en krijg je verder geen complicaties meer. Ik denk dat ik Cover eind dit jaar of begin volgend jaar castreer zodat hij nog een beetje de breedte ingaat en ik hoef geen kasteel dus probeer zo lang mogelijk uit te stellen. Hij is nu net een jaar. De Da adviseerde tussen 1 en 2 jaar te doen.

Wij hebben vaste camera in de stal dus kan altijd kijken. Maar fijn dat je ze weer gaat ophangen. Paardentv is leuk!

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-25 06:25

Ja wij castreren normaal ook tussen 1 en 2, daar weinig/ geen complicaties mee gehad, naast wat oedeemvorming. Normaal castreren en dan het land in, het minste gezeur mee gehad.

Maar bij Onyx hebben we blijkbaar pech, hopelijk gaat het vanaf nu in stijgende lijn vooruit en herstelt hij verder goed