Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 15:54

Klinkt logisch, bedankt voor je uitleg :D
We gaan het zien hoe het deze zomer gaat verlopen.
Al zou ik zelf dan wel kiezen voor belasting op de momenten dat hij niet zo vreselijk overbouwd staat, anders rol ik er voorover af :')

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 15:56

Babootje schreef:
Leedebee schreef:
Heb ik haha. Ik vind mn eigen stem altijd zo dom :')

[ Video ]

Oo, maak je geen zorgen. De mijne is erger.. (stem als een tram, zeg maar)

Leuk is ie :D :D
Zo'n kop van "Ik doe toch lekker zelf wel wat ik wil?" En dan: "eh oke dan".
En had jij nou halt gezegd? Of heeft ie dat zelf bedacht, omdat na stap altijd halt komt?
Slim peerd. :D :D :D

Haha ja precies dat! Beetje stoer doen en dan toch luisteren :')

Hij heeft er idd een handje van om vooruit te denken. Al is dat ook niet altijd handig haha

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 16:00

Wat ik nog wil toevoegen aan mijn vorige verhaal, is dat het ook goed is om tussen de periodes van beleren/belasten in wat pauzes van enkele weken niks in te lassen.
Onze vijfjarige nu M-2 heeft even stilgestaan door een hoefscheur. Die week of 4 heeft hij gebruikt om flink te groeien. Dat viel me echt op. Daarvoor lasten we altijd al wel pauzes in, maar dat ie nog zo zou groeien verwachtte ik eigenlijk nu niet meer zo omdat hij ook niet heel groot is (162).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 16:02

Leedebee schreef:
Klinkt logisch, bedankt voor je uitleg :D
We gaan het zien hoe het deze zomer gaat verlopen.
Al zou ik zelf dan wel kiezen voor belasting op de momenten dat hij niet zo vreselijk overbouwd staat, anders rol ik er voorover af :')

Ja snap ik :D :D
Maar we hebben het dan ook maar over een kwartiertje belasting een paar x per week.
Voor zijn ras is vooral ook een goed passend zadel van belang.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 16:07

Op zich ook wel logisch idd. Tijd van "herstel" is ook wel nodig, net als bij sporters.

Stip is ook enorm gegroeid in die 3 maanden (letterlijk) stilstaan. Alle energie kon volledig daar naartoe.

Ik denk dat je gewoon goed naar je paard moet kijken en alles inderdaad op de juiste manier doseren.

Een zadel wordt nog een uitdaging denk ik, maar dat komt wel goed.
Welshcobs zijn sowieso laatbloeiers.

Een beetje er op hangen, zitten, liggen kan ook nog zonder zadel :D
Mn dochter van 6 heeft er 2x opgezeten. Gieren van de lach, achterstevoren omdraaien, op zn kont liggen... allemaal prima! Maar ja, die weegt net zoveel als mijn enkel :') :')

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 15:03

Babootje wat is molenles?
Klinkt als een heerlijke koele kikker.

Leedebee.
Keurig toch!en uitspattingen mag altijd vind ik aan de longe of zoals jij vrij.
En je stem is oke hoor :))

Gewoon voor de gene die t leuk vinden en anders lekker verder schollen als jullie muis zat zijn :')
Muis met het leerproces lang en laag.
Ik vind het altijd heel belangrijk dat ze dat kunnen en ook willen.
Eerst die ontspanning en zelf sjouwen.
Het begin is er.

https://youtu.be/oFQIGAz86yM

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 15:33

Haha thanx :D

Dat ziet er lekker ontspannen uit. Ben je altijd alleen in de bak bezig? Ik vind dat vaak wel het relaxed, lekker op mezelf :o

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 15:37

Leedebee schreef:

Dat ziet er lekker ontspannen uit. Ben je altijd alleen in de bak bezig? Ik vind dat vaak wel het relaxed, lekker op mezelf :o

Is mijn eigen baantje.(hij word gerenoveerd deze zomer) :o
Dus altijd alleen idd.
Heerlijk!!!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 20:16

roosa schreef:
Babootje wat is molenles?
Klinkt als een heerlijke koele kikker.

In de stapmolen. :D Dat is fijn voor de extra beweging omdat we in de winter geen weidegang hebben. Dan kunnen ze alleen in de paddock. Dus fijn dat ie het leert. Beweging is voor jonge paarden super belangrijk
We hebben niet de hele dag weidegang maar met een beetje hulp van stalgenoten lukt t om hem zo veel mogelijk buiten te hebben.

Wel 1 probleem… hij vind t zand hier blijkbaar erg lekker. Neemt grote happen. In de opgok stond hij ook in een groepsstal in de winter met een zand uitloop maar daar deed je dat niet zo. Ik hoop dat ie ermee stopt… Binnenkort gaan de weitjes open en kan hij weer lekker op gras.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 22:23

roosa schreef:
Leedebee schreef:

Is mijn eigen baantje.(hij word gerenoveerd deze zomer) :o
Dus altijd alleen idd.
Heerlijk!!!

Heerlijk!
Ja, je moet nu nog ff wat meer door het midden rijden, daar is het wat groen :')

oji

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 12:01

Ziet er relaxed uit Roosa!

Ik vind het altijd verbazingwekkend hoe snel jonge paarden zo'n stapmolen en ook bv een aquatrainer door hebben.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 16:27

oji schreef:
Ziet er relaxed uit Roosa!

Ik vind het altijd verbazingwekkend hoe snel jonge paarden zo'n stapmolen en ook bv een aquatrainer door hebben.

Inderdaad, eigenlijk heel veel dingen. Ze zijn echt wel flexibel. Maar ik denk ook dat zolang je er zelf geen "ding" van maakt, je paard ook geen reden heeft :j

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 17:39

Vanavond stuur ik de echo door naar de Lingehoeve en spreek ik de derde dierenarts over de situatie. Ergens hoop ik dat hij zegt; wat een beunhaas de eerste dierenarts, dit komt helemaal goed. Maar dat zal niet gebeuren. Het is ook puur voor mijzelf ter verwerking van alles. Als dit advies in dezelfde lijn is (geen pijnvrij leven) dan ga ik verder naar een afspraak inplannen.. het is soms zo oneerlijk. Ik zie mensen die nog niet eens snappen hoe een ontwormschema werkt en dat gaat 30 jaar goed en die van mij mag niet eens 3 worden terwijl ze het laatste jaar elke 4 maanden ter controle door een da werd gezien.. puur en alleen omdat ik zo zuinig en trots op haar was. En toch voel ik me ontzettend schuldig dat ik nooit iets heb gemerkt aan haar.

Wie weet sluit ik over 1/2 jaar weer aan in dit topic met een ander dier. Ik moet dit eerst verwerken en een lange tijd rouwen. Ik zal nog wel meelezen gezien ik bij een aantal trouw de verhalen las sinds ik dit paard had en wel leuk vind de voortgang te zien.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 17:53

Heel veel sterkte met je besluit, het is inderdaad zo oneerlijk! :knuffel:

Als deze dierenarts ook een negatief advies geeft, dan heb je er alles aan gedaan! Hoe erg het ook is, je wil ook niet dat ze onnodig pijn heeft. Maar ja, dat is allemaal makkelijk praten voor een buitenstaander.

Wil je ons nog laten weten wat deze dierenarts gezegd heeft?

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 17:59

Roosa - ik vind muis echt heel leuk! Ben je ook al buiten geweest of nog niet? Ze lijkt super braaf

Raineri - blijf het gewoon verschrikkelijk vinden. Snap helemaal wat je bedoeld met er zo zuinig op zijn en dan gebeurd zoiets.
Je ziet mensen paarden gewoon verwaarlozen en die hebben nooit iets -O-

Hier loopt ze nog steeds niet 100% dus we wandelen vrolijk verder. Regelmatig gaan de honden nu ook mee en dat ziet zo uit.

Afbeelding

Ik wandel een leerbitje momenteel, al zit de leadrope aan het ringentje op het hoofdstel vast :')
Hopelijk kan ik in de zomer rijden met enkel het leerbit zonder hoofdstel als het netjes gevormd is naar de mond. Wel zo lekker met heet weer.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 19:53

Raineri,het is verekte zonde en zooo oneerlijk.
Ik wil je veel sterkte wensen.

Igniss wat balen dat ze nog niet rad is.
Mooi stukje natuur daar waar je wandeld.

Ik vetrouw muisje genoeg om de straat op te gaan.
Ik vertrouw de mede weggebruikers hier niet.
Afgelopen zaterdag zat ik ook weer bij iemand in zijn voortuin met mijn andere paard.
Die is wel erg bang voor verkeer helaas.
Ze rijden als idioten hier,houden nergens rekening mee.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 20:30

Raineri schreef:
Vanavond stuur ik de echo door naar de Lingehoeve en spreek ik de derde dierenarts over de situatie. Ergens hoop ik dat hij zegt; wat een beunhaas de eerste dierenarts, dit komt helemaal goed. Maar dat zal niet gebeuren. Het is ook puur voor mijzelf ter verwerking van alles. Als dit advies in dezelfde lijn is (geen pijnvrij leven) dan ga ik verder naar een afspraak inplannen.. het is soms zo oneerlijk. Ik zie mensen die nog niet eens snappen hoe een ontwormschema werkt en dat gaat 30 jaar goed en die van mij mag niet eens 3 worden terwijl ze het laatste jaar elke 4 maanden ter controle door een da werd gezien.. puur en alleen omdat ik zo zuinig en trots op haar was. En toch voel ik me ontzettend schuldig dat ik nooit iets heb gemerkt aan haar.

Wie weet sluit ik over 1/2 jaar weer aan in dit topic met een ander dier. Ik moet dit eerst verwerken en een lange tijd rouwen. Ik zal nog wel meelezen gezien ik bij een aantal trouw de verhalen las sinds ik dit paard had en wel leuk vind de voortgang te zien.

Ik vind het zo vreselijk voor je. Zo oneerlijk. :( Je hebt in ieder geval alles voor haar gedaan wat je kon, ze heeft het maar getroffen met een eigenaar zoals jij. Heel veel sterkte de komende tijd. :knuffel:
Laatst bijgewerkt door Mandarijn op 11-04-23 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 20:31

Igniss schreef:
Hier loopt ze nog steeds niet 100% dus we wandelen vrolijk verder. Regelmatig gaan de honden nu ook mee en dat ziet zo uit.

[ [url=m/mJXblG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik wandel een leerbitje momenteel, al zit de leadrope aan het ringentje op het hoofdstel vast :')
Hopelijk kan ik in de zomer rijden met enkel het leerbit zonder hoofdstel als het netjes gevormd is naar de mond. Wel zo lekker met heet weer.

Wat balen dat ze nog niet rad is. Wel een leuke foto!
Bevalt het leerbit? Ik zit daar ook over te twijfelen namelijk.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 20:34

Ik heb vanavond weer een stukje losgewerkt met Dino na mijn vakantie. Ging heel fijn! Merk dat zijn spanningsboog langzaam steeds een stukje langer wordt en de verbinding is ook steeds constanter. <3
En hij durft steeds vaker lekker te stretchen, ook heel fijn!
Afbeelding

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 21:07

Mandarijn schreef:
Igniss schreef:

[ [url=m/mJXblG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat balen dat ze nog niet rad is. Wel een leuke foto!
Bevalt het leerbit? Ik zit daar ook over te twijfelen namelijk.

Ze vond het leerbit een jaar terug helemaal niets. Maar nu vind ze het dikke prima en loopt er gewoon mee rond.

Heb er nog niet mee kunnen rijden. Dat ga ik binnenkort doen als ze weer goed loopt.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 07:53

@Roosa, leuk filmpje goed om te zien dat ze al ontspanning op zoekt.

@raineri, veel sterkte de komende tijd. Ik hoop dat je het een plekje kan geven.

@igniss, balen dat ze nog niet rad is. Wel fijn dat je op zn minst nog een beetje kan wandelen. Al is het weer hier de afgelopen dagen niet echt mooi te noemen.

@mandarijn wat goed dat er al ontspanning in zit! Altijd super leuk die progressie vind ik.

Ik ben gisteren weer verder gegaan met het sturen op bit vanaf de grond. Ze begint het steeds beter te begrijpen, volgt al super netjes mijn hand *\o/* . Alleen van een afstandje snapt ze het nog niet, maar dat komt wel.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 15:15

Mamdarijn fijn plaatje +:)+

ElinaSK super leuk om te doen hé.
Zo vol vertrouwen,en meewerkend.
En dat ze het ook zo braaf willen leren voor ons.
Ik verbaas mij er altijd over.

Nou de zaddelfitter is net weg.
We zijn 2 uur bezig geweest.
Ik werd opgemeten,ik moest ook lopen net zoals muis :))
Want hoe ik in elkaar steek is ook erg belangrijk.
Eindelijk iemand die echt weet waar ze over praat.
Een maat zadel word gemaakt voor muis.
Speciale kussens,takken die naar achteren wijzen,monoblad.
En was echt nodig want muis heeft maar ruimte voor een 40 cm kort zadeltje.
En ik zat me toch lekker!!!!
En muis vond het ook fijn.
Schrok natuurlijk weer van een turbo meerkoet in de sloot.
Nou ik zat er goed ingeplakt.
Peanuts.
Nu 10 weken wachten ;(

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 15:26

Roosa, wat fijn! Welk zadel is het geworden?

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 15:32

Domenico van grazioso zadels.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 18:22

@Raineri wat ellendig zeg :-( Ontzettend oneerlijk!

Verder geniet ik mee met al jullie verhalen. Ben zo benieuwd hoe Ellie straks op een hoofdstelletje etc gaat reageren. Ik denk dat ik begin met een ongebroken kunststof Kneveltrensje van Trust straks.

Ellie maakte de laatste 2 weken wat proppen (om die vervolgens weer op te eten :+ ) Gisteren is de tandarts geweest; 2 doppen en 2 wolfskiesjes verwijderd. Net als ik vond de arts dat er wel wat vetjes bij op mogen.
Ze krijgt nu wat eiwitrijker hooi ook buiten (wat ze al op stal had). Verder krijgt ze Pavo Vital.
Als het goed is gaan ze volgende week op de wei (opbouwen eerst) dus ik kijk het even 2 weken aan nu met rijkere hooi en straks wat gras.

Ze had ook wormen begreep ik van de staleigenaresse (had het zelf niet gezien), dus vandaag iom met de kliniek met Pramox behandeld.

Wat voeren jullie je (bijna) 3 jarigen?