Evamarie schreef:Op mijn 12e kreeg ik een verzorgpony waar je voornamelijk mee buiten kon rijden ivm een kleine rijbak en weinig intresse daarin van mijn kant. De pony was bang voor vrachtwagens dus elke keer als er 1 langs kwam gingen we aan de kletter. Wel of geen kruispunt, we kletterden gewoon door. Ook 1 x kwam ik los in het zadel te zitten waardoor ik op de hals terecht kwam tijdens de rengalop. Mijn verzorgwelsh nam dat voor lief, hierdoor viel ik er ook niet af. Ze deed niets om mij eraf te werken echt een gouden pony. Ik nam dat ervandoor gaan voor lief. Nu noemt men zo'n pony levensgevaarlijk. Echter was zij kipmak. Ik kon alles met haar mits er geen vrachtwagen langs kwam.Tot mijn 16 heb ik die gereden en toen kocht ik mijn Fjord. Onbeleerd. Hop erop zonder zadel in de wei. Heb ik nog foto's van.
Dat verhaal keuren kosten koper ben ik ook niet mee eens. Het is niet omdat dit nu vaker afgesproken wordt dat dit de norm moet zijn. Bij goedkeuren kosten koper bij afkeuren kosten verkoper vind is nog altijd het meest eerlijk.
Heb je ook niet dat ge.. van mijn pony kerngezond..zoiets weet je simpelweg gewoon niet altijd.
Kosten koper bij keuren of afkeuren hangt nog steeds erg af van de prijsklasse van het dier. Als er een paard voor 5k te koop staat, waarvan je weet dat er wellicht mankementen aan zijn of die benoemt worden door de verkopende partij, dan is het aan de koper om zich hiervoor in te dekken en wel of niet te keuren. Of welke afspraak je hierin maakt met de verkoper bij afkeuring.
Bij de wat hogere prijsklassen zijn de dieren voor verkoop vaak al gekeurd a 700-1.400,- en dan is herkeuren kosten koper. Dit was vroeger al zo en nu nog, dus m.i. heel niet raar. Tegenwoordig vraag je van tevoren de foto's op en laat je die opnieuw beoordelen door je eigen DA en bij twijfel trek je een paar nieuwe foto's, of wanneer je het paard op wilt nemen in de verzekering en de foto's net te oud zijn. Ook hier kun je nog steeds afspraken maken over de kosten bij afkeuring, maar gezien er vaak recente foto's zijn, is het toch echt aan de kopende partij om een nieuwe keuring aan te vragen als ze het keuringsrapport betwijfelen. Het paard wordt door de verkopende partij immers als goed bevonden voor doeleinde recreatie of sport aangeboden.