Van jonkie tot rijpaard, de route..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 00:18

Het zat mij toch niet helemaal lekker met de pees van de week. Bleef allemaal rommelen. En daarnaast maakt ze permanent een tik geluid vanuit ergens hogerop (SI/knie) wanneer ze loopt. Wilde vooral weten of het relatie heeft en of ik nu actie moet ondernemen. Natuurlijk, de dag dat de DA kwam was alles niet/minimaal gezwollen _O-
Pees was iets geïrriteerd maar ze liep 100% rad ook na de buigproef. Met aanraken was ze wel gevoelig maar dat is ze wel snel met vreemden want je bent een diva of je bent het niet 8-) we kunnen een echo laten maken maar het zou verder weinig veranderen aan de situatie. Dus ze krijgt komende dagen metacam maar verder doe ik niets. Ik laat haar nog eens op de foto zetten en wellicht dat we dan eens haar pees scannen maar ik ga niet alles uit de kast trekken als het niet nodig is/niets toevoegt. Het tikken komt kennelijk vaker voor bij paarden. Ze maakte zich geen zorgen hierover. Wel, wil ik het na laten kijken als ik op de kliniek ben. Better safe than sorry.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 08:01

/
Laatst bijgewerkt door divided op 23-05-24 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 08:31

Zo'n tikje of kraakje kan twee oorzaken hebben.
1. Als bot over elkaar beweegt in een gewricht met artrose
2. Door een gasbelletje dat leeg geperst wordt/knapt in het gewricht. Een gewricht wordt omsloten door kapsel. In het gewricht bevindt zich vloeistof, maar ook gas. Door druk op het gewricht of het gewricht uit elkaar te trekken (zoals bij het knakken van je vingers) wordt zo'n gasbelletje leeggedrukt en veroorzaakt een klik/kraak geluidje.
Krakende gewrichten is heel normaal en kunnen dus in de meeste gevallen geen kwaad. Daar waar sprake is van artrose, zal een gewricht pijnlijk zijn en zal er dus sprake zijn van kreupelheid.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 10:21

Lekker aan het stappen LE! Je gaat die rondjes uiteindelijk toch stiekem waarderen. Opbouwen bij een peesblessure is niet zo leuk, maar de rondjes wandelen en quality time is het zeker waard.
Fijn dat het ook steeds beter gaat!

Gelukkig lijkt het vooralsnog mee te vallen Danique. Ik snap wel dat je het zeker voor het onzekere wilt nemen. Hoe oud is ze nu ook alweer?

@Babootje zo ken ik het ook inderdaad. Mij oudere merrie heeft het door puntje 2 al haar hele leven volgens mij.

Het is even geleden dat ik gereageerd heb, maar ik ben in de tussentijd nog even 3 weken op vakantie geweest :D .
Daardoor nu al een maand niet veel met de pony's gedaan behalve wat wandelen en poetsen. Inmidels zijn we wel aan de APK begonnen voor Ellie. Deels omdat het gewoon tijd was voor hoefsmid & tandarts, maar de osteopaat heeft haar ook behandelt. Dus ze is er bijna klaar voor om ingereden te worden. Over twee weken gaat ze naar mijn oude instructrice op bootcamp. Ben heel benieuwd!

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 07:40

Spannend! Hoe lang blijft ze in training?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 10:16

LunarEclipse schreef:
Spannend! Hoe lang blijft ze in training?

Ongeveer 5 weken, hangt er een beetje van af hoe het zal gaan.
Gaat echt om de basis en niet het doorrijden. Dat ga ik verder zelf doen in principe, maar vind het wel spannend moet ik zeggen :D .

We zijn nu ook aan het oefenen voor de eerste Welsh show waar we aan mee gaan doen op 5 november. Komt allemaal een beetje samen, maar we gaan gewoon voor de ervaring. Ze vindt het draven aan de hand ook nog een beetje raar dus verwacht er niet al te veel van.
Hopelijk kunnen we volgend jaar vaker naar eens Welsh show, dan wordt het vanzelf normaler en kunnen we echt knallen :D .

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 07:16

.
Laatst bijgewerkt door divided op 23-05-24 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 07:24

Ik heb wel wat jonge paarden gereden, maar niet super veel. We zullen veel gaan lessen en verder kijken waar het schip strand :D.
Mijn andere pony rijd ik ook al vanaf haar 5e en die is nu 16.
Wil deze winter vooral ook veel grondwerk blijven doen en misschien daarna ook wel.

Op een welsh show heb je zowel in hand, onder het zadel, voor de wagen als kinderrubrieken.
Voor alle rubrieken komt het er eigenlijk op neer dat je in een bepaalde volgorde een stuk stapt draaft, op stelt voor de jury en daarna je nog eens presenteert. Aan de hand alleen stap en draf, maar onder de man ook in galop.

Dit was een aantal jaar geleden met mijn andere merrie onder het zadel:

Afbeelding

Deze week Ellie helemaal getoiletteerd, dan ziet ze er meteen een stuk volwassener uit. Poseren moet ze nog wel even oefenen :P .

Afbeelding

Oh die Etnaf ook al in bubbeltjesplastic... Heel herkenbaar haha. Hier ook vaak allerlei wondjes. Zowel bij de 3-jarige als de 16-jarige. Het wordt wel minder, maar nooit over helaas.

Hoe gaat het nu met hem?

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 20:14

Klinkt leuk maar ook wel een hoop werk zo'n show. Ellie ziet er sjiek uit zo getoilleteerd!
Staat nog ook wel op m'n bucketlist om met Etnaf en Olaf aan een show/keuring mee te doen!

Voor Et heb ik de dierenarts gevraagd of ze toch konden komen. De wond zag er op zich wel goed uit maar het is moeilijk schoon te houden, hij staat natuurlijk op de (nu natte) wei en de wond ging steeds open door beweging waardoor er extra makkelijk vuil aan blijft plakken. Daarnaast werd Etnaf steeds moeilijker met het schoonmaken.
Ze had de wond helemaal goed schoongemaakt, gelasered en verband omgelegd. Hij staat nu op een apart weitje om beweging te beperken en maandag weer nieuw verband. Dit soort wonden kan weken overheen gaan zei ze, dus we zijn weer lekker onder de panne. Wel zei ze dat de wond nog op een gunstige locatie leek te zitten mbt eventuele ontwikkeling van problemen aan de hoornwand. Dus nouja, fingers crossed.

Net werd ik luid hinnikend verwelkomt, hij vind het maar stom in z'n eigen weitje. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat hij aan de andere kant van het draad staat :+

In de tussentijd doen we wat vrijheidsdressuur en clickertraining dingetjes. Hij vindt de jambette helemaal goud om te doen :') Hij pakt het ook echt enorm snel op. We gaan niet super snel vooruit maar dat ligt meer aan mijn onervarenheid, ik ben wat langzamer dan Etnaf. Maar goed zo komen we er ook. Je merkt daarin wel dat ie er echt klaar voor is om wat meer (mentaal) aan de slag te gaan.
Ook besloten dat we volgend jaar met grondwerk- en clickertraininglessen beginnen :j
Op voorwaarde dat hij zichzelf enigszins heel houdt :+

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 20:49

Ach arme Et!! Snap wel dat het niet leuk is in dat aparte stukje.
Maar wel super dat hij de vrijheidsdressuur zo op pakt!

Vandaag Ellie naar haar logeeradres voor het zadelmak gebracht. Heel leuk, maar ook spannend.
Afbeelding

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 08:45

Ahhh succes voor Ellie :D
En jij met 5 weken zonder haar op stal, zal denk ik ook wel gek zijn.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 09:23

Ja zowel voor mij, de stalhoudster en de paarden!
Ellie was altijd degene die hinnikte als je aan kwam en om aandacht kwam vragen bij het uitmesten. Dus erg aanwezig haha.
De achtergebleven paarden waren gisteren ook regelmatig aan het hinniken.
Maar ik heb nu weer even extra tijd voor quality time met mijn andere merrie Pepper :) .

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 17:53

Even een paar foto's spammen van Ellie haar eerste Welsh show! :D
Afbeelding
Afbeelding

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 22:06

Leuke fotos Josien!! Hoe is het verder gegaan?

Hé gatsie zeg, heeft Etnaf zich weer niet heel gehouden? Zit niet mee. Maar, beter nu dan over een jaar.
Ja die jambette zit er hier ook goed in. Binnen een aantal keer sloeg ze wild uit met haar voorbenen :') wat wil je hem nog meer leren?

Bedankt voor de uitleg babootje! Dit is wat de da ook tegen mij zei min of meer. Ik vond het vooral verontrustend omdat het bij elke pas is. Maar ze ziet wel vaker dieren die dit hebben en helemaal door de molen gaan en dat er echt uitkomt dat het niets is. Ze loopt niet kreupel en reageerde op alles goed. Tuurlijk heeft de da geen rontgenogen maar de kans dat het iets is, is klein(er). Wel, als ik haar op de foto’s zet dan laat ik dit grondig nakijken. Better safe than sorry.

(Mochten jullie je het je afvragen, ja ben van naam veranderd :+. Wil “iets” anoniemer zijn)

Oh een Pank die graag wilt laten zien hoe goed ze de jambette wel niet kan
Afbeelding

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 09:14

.
Laatst bijgewerkt door divided op 23-05-24 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 11:30

Dankjewel beide! Ondanks mijn zenuwen ging het eigenlijk super goed. Ze liep mooi mee en stond perfect stil :D . Ze was voor de show eerder iets te braaf want ze stond bij het opstellen rustig rond te kijken in plaats van actief poseren haha. Maar ach, heel blij met dr.
Om echt in de prijzen te vallen moet ze nog wat meer massa krijgen, maar dat zat er nu gewoon niet aan ivm groei en inrijden etc.
We gaan dit voorjaar gewoon weer :D .

Nog een fotootje van de fotograaf

Afbeelding
Over Anoniem gesproken _O-

@Raineri: ik moest ook ff lezen voordat ik het snapte haha!
Maar leuk zo van Pankina, mooi dekje inderdaad. Ellie doet dit ook wel, maar meer als teken van ongeduld :Y) .

@LE: Over dat laseren heb ik inderdaad hele goede verhalen gehoord, mooi dat het bij jou ook zo goed werkt. Ga je Olaf ook laten laseren?
Hopelijk zijn beide snel weer helemaal heel :) .

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 19:55

.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 10:28

Ziet er goed uit LE! Hopelijk is het inmiddels nog verder genezen! Hoe gast het nu met Olaf?

Woensdag mag ik voor het eerst op Ellie gaan rijden! *\o/*
Super leuk, maar ook heel spannend.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 08:05

.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 10:41

Het was heel leuk :D
Afbeelding
Nog lekker uit balans en snapt echt nog lang niet alles natuurlijk, maar ze was super braaf en voelde erg safe. Daar ben ik heel blij mee.
Ik ga nog 2x rijden en dan mag ze volgende week alweer mee naar huis :) .

Wat fijn dat het zo goed gaat met Etnaf en Olav!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 16:50

Jeetje wat een knapperd! Super goed. Lijkt echt alsof ze zulke stappen maakt steeds!

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 16:58

Nahh super leuk!
Wat een lief koppie heeft ze.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 12:38

Ja ze maakt beste grote stappen nu, deze maand is echt ff bootcamp voor haar dus ze verdient het om er straks even lekker van bij te komen als ze weer thuis is :) .
Er zit niet meer dan een redelijke rem, gas en stuur op hoor, maar dat is een kwestie van meters maken en sterker worden uiteindelijk.

Ik heb heel veel zin om met haar aan de slag te gaan, maar wil haar ook alle tijd geven dus daarin gaan we een balans zoeken :) .

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 01:29

Ja er komt best wat op haar af natuurlijk. En een andere omgeving, allemaal nieuwe oefeningen die je moet uitvoeren. Die vakantie lijkt me meer dan verdiend!

Vandaag is Pank opgemeten voor een zadel. Is wat vroeg hoor, maar wil een wow zadel tweedehands donkerbruin. Dus dan moet je een langere adem hebben. Wilde vooral weten welke inch maat zitting ze nodig heeft en wat voor een type boom. De rest kan ik aanpassen. Ze moest stilstaan en na een tijdje werd ze wat ongeduldig. Merk ook echt dat ze echt heel assertief kan zijn naar vreemden. Ze heeft geprobeerd heel zachtjes en sloom uit te halen naar de fitter. Toen ik mijn stem gebruikte zette ze hem neer. Maar ze zoekt vaak wel even de grens op bij anderen alleen. Bij mij weet ze inmiddels wel dat mijn grens heilig is en dat ze niet hoeft te drammen. Los van het losse beentje ( :+ ), was ze echt wel heel erg braaf! En de zoektocht naar een zadel begint. Komt allemaal steeds iets dichterbij :):)

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 09:05

Leuk zeg al die stapjes vooruit! :):)

Wat je schrijft klinkt zó herkenbaar. Et is er ook zo één. Bij iedereen even kijken hoe ver hij kan gaan :+
Hij zit nu sowieso weer even in een fase waarin hij ook mij weer even probeert. Soms wat nieuwe trucjes, soms even kijken of hij de bestaande grenzen écht niet kan oprekken. Jammer genoeg voor hem ben ik ook niet van gister en ondertussen ook wat strenger geworden.

Fijn dat Pank verder zo braaf was! Hopelijk vind je wat je zoekt!
Uit interesse, wat is de reden dat je voor een WOW zadel kiest?