Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 18:40

Ik lees straks eventjes alles bij. Ik heb helaas mega slecht nieuws.

3 weken terug heb ik de dierenarts laten komen omdat lady 2 dikke kogels had. In eerste instantie leek het niet ernstig maar vandaag de uitslag gekregen dat ze al verschijnselen heeft van lichte artrose. Ik moet haar nu volledig op rust zetten en een kijkoperatie inplannen. Dan gaan ze kijken of er eventueel met stamceltherapie (zo begreep ik het nadat ik was bekomen van de ergste schrik) er nog wat aan gedaan kan worden. Het is nog maar de vraag of ze uberhaupt verder zadelmak gemaakt kan worden ;(

Kosten minimaal €1500 per gewricht. En gezien ze het aan 2 kanten heeft komt het bedrag op minimaal €3.000 uit. Hoe en wat het slagingspercentage is weet ik niet. Dat moet de kliniek mij vertellen. Die zouden contact met mij opnemen.

Ik zal komende tijd wel meelezen maar niet meer mee posten verwacht ik :(

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 19:30

Oohw jeetje wat erg, veel sterkte zeg! Wanneer weet je de slagingspercentages?

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 19:41

Jeetje _lauraaa_, dat is echt heel slecht nieuws. Sterkte...

Monte_Cristo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-21 19:50

Potverdorie Lauraa dat is wel heel slecht nieuws. Ik wil je heel veel sterkte wensen

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 19:51

Wow laura wat onwijs heftig... Heel veel sterkte hiermee....

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 19:52

Ah jeetje Laura dat is niet niks. Heel veel sterkte. Je hart luchten mag altijd hier

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 19:57

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 20:11

Oh nee Laura, wat een verschrikkelijk k*tnieuws... Zo jong nog... ;(

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 20:22

plutolover schreef:
k_nolan: lastig uit te leggen. Ik heb als goed is het een keer gefilmd.

Waar ik nu vooral mee bezig ben is dat hij leert stil te staan zonder te happen, zonder zijn aura in mijn aura, zonder te stampen, zonder te draaien. Kortom rust.

Zodra hij maar een moment van rust in zijn hoofd heb. (dat voel je kwa energie) geef ik hem een beloning met mijn hand wat gestrekt. Zodat hij niet in mijn energie/aura komt. Die focus (rust) bouw ik langzaam op door te wachten met mijn beloning.

het klink nu heel simpel. Maar dat is het niet haha want max gaat gewoon soms nog draaien of als ik snoepje wilt geven staat hij gelijk in mijn aura. Dus dan mag ik hem niks meer geven. beste is gewoon snoepje in mijn hand, maar dan heb k een paard wat schooit op snoepjes haha. Duurt het hem te lang gaat hij schrapen of draaien.

Zelf blijf ik rustig en wordt ik niet boos (soms lastig wan maximus is nogal een volhouder en hard leers...) maar echt zodra hij momentje focus rust heb beloon ik dat.

volgens mij heb ik het ergens op de video staan. Ik zal eens kijken of ik een filmpje van kan maken met een voice over. Ook doe ik dit in de longeerbak, onze longeerbak ligt rondom de hitactief stal dus heeft hij het iedee dat hij nog in zijn veilige kudde staat.

Als hij dit daar beter kan ga ik richtingen de bakken waar hij de kudde kan zien, tot aan de bak waar hij de kuddie niet kan zien. Uiteraard wandel ik wel in de andere bakken en op het terrein.

Kan je dan niet beter zonder voedselbeloning werken? Duurt misschien iets langer maar een paard dat echt helemaal gefocust op eten is is natuurlijk ook niet fijn. Ik gebruik bij echt het lopen en houding etc geen snoepjes maar druk of geen druk of lichaamstaal. Met voetjes leren optillen geef ik nu af en toe een brokje als beloning maar vaak ook een "braaf" of kriebel

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 20:27

Blaze1994 schreef:
plutolover schreef:

Waar ik nu vooral mee bezig ben is dat hij leert stil te staan zonder te happen, zonder zijn aura in mijn aura, zonder te stampen, zonder te draaien. Kortom rust.

Zodra hij maar een moment van rust in zijn hoofd heb. (dat voel je kwa energie) geef ik hem een beloning met mijn hand wat gestrekt. Zodat hij niet in mijn energie/aura komt. Die focus (rust) bouw ik langzaam op door te wachten met mijn beloning.

het klink nu heel simpel. Maar dat is het niet haha want max gaat gewoon soms nog draaien of als ik snoepje wilt geven staat hij gelijk in mijn aura. Dus dan mag ik hem niks meer geven. beste is gewoon snoepje in mijn hand, maar dan heb k een paard wat schooit op snoepjes haha. Duurt het hem te lang gaat hij schrapen of draaien.

Zelf blijf ik rustig en wordt ik niet boos (soms lastig wan maximus is nogal een volhouder en hard leers...) maar echt zodra hij momentje focus rust heb beloon ik dat.

volgens mij heb ik het ergens op de video staan. Ik zal eens kijken of ik een filmpje van kan maken met een voice over. Ook doe ik dit in de longeerbak, onze longeerbak ligt rondom de hitactief stal dus heeft hij het iedee dat hij nog in zijn veilige kudde staat.

Als hij dit daar beter kan ga ik richtingen de bakken waar hij de kudde kan zien, tot aan de bak waar hij de kuddie niet kan zien. Uiteraard wandel ik wel in de andere bakken en op het terrein.

Kan je dan niet beter zonder voedselbeloning werken? Duurt misschien iets langer maar een paard dat echt helemaal gefocust op eten is is natuurlijk ook niet fijn. Ik gebruik bij echt het lopen en houding etc geen snoepjes maar druk of geen druk of lichaamstaal. Met voetjes leren optillen geef ik nu af en toe een brokje als beloning maar vaak ook een "braaf" of kriebel

Dat heb ik geprobeerd ik beloon alleen het rust/focus moment. Zonder voerbeloning blijft hij klieren en happen.

Uiteraard bouw ik het uiteindelijk af. Dat hij steeds langer z’n rust/focus moet houden

Met wandelen enz. gebruik ik geen snoepjes. Anders krijg je ind een paard wat extreem op voer is.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 20:34

Jeetje Laura dat is echt heel erg *piep* nieuws zeg... :(

Jullie gingen zo onwijs goed! Ik was al helemaal aan het hopen dat het bij ons straks ook zo goed zou gaan als bij jullie..

Veel sterkte :(:) Hopelijk is het straks wat helder wat de mogelijkheden, opties en vooruitzichten zijn, zodat je weloverwogen beslissingen kunt maken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 20:43

Hè bah wat naar Laura. Hopelijk komt het goed

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 20:49

Blaze1994 schreef:
plutolover schreef:

Mag ik als clickertrainer even inbreken? :o :D

Ik werk veel met voedselbeloningen en dat je daarvan een happerig paard krijgt, is een hardnekkig fabeltje... Je moet wel correct trainen inderdaad, maar zolang je dat doet (wat niet moeilijk is, en je op internet overal terug kunt vinden bij basis/beginnersartikelen over clickertrainen) is happerig worden en alleen focus op eten niet moeilijk te vermijden.

Bij jonge paarden duurt het wel iets langer omdat de impulscontrole natuurlijk nog niet helemaal aanwezig is, maar het kan prima hoor!

Rensjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:11

Jeetje Laura wat heftig.
Het ging zo goed met jullie.. Ik ga duimen voor je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:48

Dankjewel allemaal. Ben er helemaal kapot van. Hele avond op stal geweest om met stalgenoten te praten. Waarschijnlijk dat we donderdag nog naar een andere kliniek rijden met haar.

Vanavond ook nog de kliniek gesproken die de diagnose gesteld had en ze wilde eerst een kijkoperatie doen en het gewricht spoelen en kijken wat het doet met supplementen. Dat was me vanmiddag niet verteld. Toen werd meteen over stamcellen gesproken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 22:27

Oh dat klinkt al wat gunstiger dat er meerdere opties zijn

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 23:18

Jeetje zeg, wat heftig en naar nieuws. Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 09:44

dankjewel allemaal :knuffel:

Ik heb een apart topic even aangemaakt. Dan hoef ik dit topic niet te vervuilen. Voor diegene die het wil volgen [MD] 3,5 jaar en artrose

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 09:55

Hoi!
Ik lees al een tijdje mee maar nu kan ik mij eindelijk aanmelden in dit topic.
Mijn nieuwe pony is namelijk gister goedgekeurd door de dierenarts.
Hij is 3,5 jaar oud, ruin en ongeveer 1.50-1.55m groot en hij gaat door het leven met de naam Nacho.

Over 2 weken komt hij naar mij toe :)
Ik ben de huidige eigenaresse heel erg dankbaar want hij stond nog niet te koop en zij had gereageerd op mijn zoekadvertentie in november. Super fijn om een langere tijd te hebben om te kijken of dit het paard is wat je zoekt. En intussen is hij al een beetje beleerd.

Hij kan inmiddels al aan de longe onder de man stap en draven en doet dit heel braaf.
Ik ga wel eerst veel beginnen met grondwerk want hij wil met longeren nog wel eens omdraaien, dus eerst maar op de grond goed kunnen leiden voor ik er weer op stap.

Afbeelding

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:20

Wat een leukerd, gefeliciteerd

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:02

@Laura, Sterkte de komende tijd. Dit is hoe dan ook geen makkelijke keuze.

@futurevet, welkom ;)

EllivG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:13

Ik merk dat ik jullie met geen mogelijkheid bij kan houden met reageren, dus jullie zullen me niet al te vaak zien reageren. Nu heb ik wel even een momentje gelukkig!

@Laura jeetje wat heftig. Heel veel sterkte gewenst! :(:)

@future_vet Welkom! :)

Met Feliz begint het rechtrichten wat meer vorm te krijgen en zie ik ook resultaat. Ik ben rustig aan het rondkijken hoe ik het straks wil doen met het aanschaffen van een zadel. Ik heb niks liggen om haar zadelmak te maken en kan ook niet makkelijk van mensen lenen. Ze heeft al wel 3x een zadel opgehad en dat doet ze verder braaf, maar om dat echt op te gaan pakken zal ik toch echt zelf een zadel aan moeten gaan schaffen. Mijn oog is nu gevallen op de Arena zadels. Deze zijn qua opbouw hetzelfde als Wintec/Bates en dat spreekt me wel aan met al die veranderingen aan het jonge grut :j

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:29

Jeetje laura dat is toch ook wat. Hopelijk zijn de vooruitzichten toch nog een beetje positief.

Het is idd niet te doen om op iedereen te reageren. Zo veel mensen die lekker bezig zijn dat het overzicht een beetje best wel verloren gaat. Ik lees het meeste wel maar voel me vaak spuit 11 als ik nog op iets wil reageren (en vaak is mijn reactie ook verre van origineel). Maar vind het wel super interessant om iedereen op z'n eigen manier bezig te zien.

Wij hebben vandaag geoefend met bij mij vandaan lopen/longeerbasics. Ze is zo slim en leergierig <3

Afbeelding
(Geen "actie foto's" want ik heb al mijn handen nodig om te communiceren)

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:56

Verstandig Qimm, ik liet van de week per ongeluk de longeerlijn los toen ik het andere jonge paard voor het eerst met bijzet aan het longeren was en tegelijkertijd een filmpje wou maken |o
Gelukkig bleef ze braaf rondjes draven, maar het duurde wel even voordat ik de lijn weer te pakken had.

Wat een ontzettend aandoenlijk hoofd heeft die van jou trouwens <3

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 15:04

future_vet: Welkom, en gefeliciteerd met je aanwinst! Wat een leukerd zeg. :D

Qimm: Die van jou heeft echt een lief hoofdje! <3

Ik zit op een wolkje vandaag! :):)
Afbeelding

Afbeelding

Ik ben al even aan het oefenen met inparkeren en een been over haar rug leggen. Gisteren had ik het gevoel dat ze er klaar voor was, dus vandaag voor het eerst opgestapt en ze was super braaf! *\o/*

De tweede (die van mijn oom) is fysiek en mentaal nog niet klaar om erop te zitten in mijn ogen, dus daar wachten we nog even mee. :D