plutolover schreef:k_nolan: lastig uit te leggen. Ik heb als goed is het een keer gefilmd.
Waar ik nu vooral mee bezig ben is dat hij leert stil te staan zonder te happen, zonder zijn aura in mijn aura, zonder te stampen, zonder te draaien. Kortom rust.
Zodra hij maar een moment van rust in zijn hoofd heb. (dat voel je kwa energie) geef ik hem een beloning met mijn hand wat gestrekt. Zodat hij niet in mijn energie/aura komt. Die focus (rust) bouw ik langzaam op door te wachten met mijn beloning.
het klink nu heel simpel. Maar dat is het niet haha want max gaat gewoon soms nog draaien of als ik snoepje wilt geven staat hij gelijk in mijn aura. Dus dan mag ik hem niks meer geven. beste is gewoon snoepje in mijn hand, maar dan heb k een paard wat schooit op snoepjes haha. Duurt het hem te lang gaat hij schrapen of draaien.
Zelf blijf ik rustig en wordt ik niet boos (soms lastig wan maximus is nogal een volhouder en hard leers...) maar echt zodra hij momentje focus rust heb beloon ik dat.
volgens mij heb ik het ergens op de video staan. Ik zal eens kijken of ik een filmpje van kan maken met een voice over. Ook doe ik dit in de longeerbak, onze longeerbak ligt rondom de hitactief stal dus heeft hij het iedee dat hij nog in zijn veilige kudde staat.
Als hij dit daar beter kan ga ik richtingen de bakken waar hij de kudde kan zien, tot aan de bak waar hij de kuddie niet kan zien. Uiteraard wandel ik wel in de andere bakken en op het terrein.
Kan je dan niet beter zonder voedselbeloning werken? Duurt misschien iets langer maar een paard dat echt helemaal gefocust op eten is is natuurlijk ook niet fijn. Ik gebruik bij echt het lopen en houding etc geen snoepjes maar druk of geen druk of lichaamstaal. Met voetjes leren optillen geef ik nu af en toe een brokje als beloning maar vaak ook een "braaf" of kriebel