Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

balance
Moderator Over Paarden

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:43

Dure oplossing maar wildroosters lijken me wel een optie. Klimmen en graven worden bijna onmogelijk gemaakt.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:58

In Schotland zijn geen wolven..?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 19:01

Muze schreef:

Ik facht het wel, maar worden in afgesloten gebied gehouden en ze steriliseren de teven om geen overpopulatie te krijgen. Heel verstandig beleid

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 19:01

Die zijn er toch net uitgezet ??

Zouden wolven niet gewoon balancerend op de metalen delen over die oosters kunnen ??

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 19:02

Muze schreef:

Ik facht het wel, maar worden in afgesloten gebied gehouden en ze steriliseren de teven om geen overpopulatie te krijgen. Heel verstandig beleid

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 19:02

Oh dat heb ik gemist..

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 19:22

Frno, dank je wel :knuffel:, zo nodig!!

Wolf fencing en Dorgelo verdienen er dik aan. Hond 5000,- euro per stuk, voor voeding enz krijgt de professionele schapenhouder 2000,- euro per jaar per hond.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 19:31

DuoPenotti schreef:
https://www.1limburg.nl/schapen-veilig- ... chrikdraad
hier nog een paar sukkels die menen dat een paar brave hondjes wel werkt :n

Hekje is 120 hoog.....

Van wat ik hoor in andere landen qua kbh honden, willen ze alles beschermen binnen hun territorium, wat alles is wat ze kunnen zien. 1.20m huppelen ze zo overheen als ze iets zien wat ze niet bevalt. Er zijn inderdaad rassen die dichter bij de kudde waken en rassen die meer patrouille lopen, maar de veelal postzegelweides van Nederland zijn voor beide te klein. Zeker dan is eigenlijk een hek dat ze binnen houdt aardig dicht bij een hek dat een wolf buiten houdt (of in elk geval eerst bij de buren langs gaat).
Hier gaat zometeen (moet verhuizen) de boel naar 1.60m (met gaas tot 80 en spandraad er in) gladdraad en goede klap stroom en zeer waarschijnlijk alles 's nachts opgesloten (iets met schuilstal + betonmat/hondenkennel panelen oid, incl. bovenop). Dan maar wat extra kwijt aan bodembedekking, maar zo'n hond kost in aanschaf en verzorging meer en heeft minder garantie.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 19:31

Hoop echt dat mensen die moeite, geld, tijd spenderen om hun dieren veilig te houden het ook lukt om in ieder geval voorlopig van aanvallen bespaard te blijven.
Heb al veel filmpjes gezien hoe de wolf klimt springt.
Ook juist omdat hij honden hoort blaffen,
Ze gebruiken het gaas of je weidepalen om te klimmen.
En met springen, springt hij gewoon op je draden want dan is het net een vogel, zonder aarde te maken en krijgt dus geen stroom.
Ze zijn zo vastberaden....

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 19:54

https://youtu.be/S1ADMZo-KdE

Hier als het goed is een link naar kudde beschermingshonden. De prikbanden beschermen de hond tegen de wolf. Ook het geblaf levert problemen met buren op.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 20:17

jobamara schreef:

Hier als het goed is een link naar kudde beschermingshonden. De prikbanden beschermen de hond tegen de wolf. Ook het geblaf levert problemen met buren op.

Blaffen naar alles probleem kwam ik in diezelfde filmpjes ook al tegen. Zijn buren inderdaad niet blij mee en als boer heb je er weinig aan als je dan niet met een vuurwapen naar buiten mag om je hond(en) te ondersteunen. Al met al zal het wel goed omheinen (en nee dat is niet dat huppelhekje advies wat er gegeven wordt) en 's nachts opstallen al dan niet met uitloop die fysiek goed afgesloten is incl. boven langs gaan worden.
Voor zulke honden is Nederland niet geschikt, te kleine percelen en geen ondersteuning mogelijk (flink deel van de reden dat zulke honden blaffen trouwens).
"Omheining" die ik langs zag komen in het eerdere filmpje is een lachterje voor geiten, laat staan om een wolf buiten te houden, palen staan veel te ver uit elkaar, wat veel te slappe draden geeft (ken die ellende met een shet die ik een tijdje had). En zulke verse boomstampalen zijn binnen 5 jaar doorgerot. Wel heeft het gladdraad 2 voordelen : het geleid goed stroom en het is slecht zichtbaar (maakt inschatten sprong iets moeilijker).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 20:24

It is the snow wolf, a wintertale
https://www.bbc.co.uk/programmes/p06wb4r4

Die blijkbaar nog niet is vrijgegeven want ik vind alleen maar korte filmpjes. Een prachtige film over deze wolf die knot voor haar leven.
Er komen meer wolven in voor en dan wordt het heel snel duidelijk dat dit dier alleen maar kan leven in grote gebieden met weinig mensen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 20:49

De mensen van wie ik de wei huur (waar mijn paarden maar zelden een paar uurtjes staan) zijn nu het hele stuk aan het omheinen voor de schapenboer, die er ook staat. Rondom schapengaas met aan de buitenzijde vijf stroomdraden. Ik gok een 1.20 hoog. Super van ze. Ze willen zo graag dieren voor hun raam houden, vandaar.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 21:49

Mysa, als je de wolf buiten wil houden dan moet het 2.50 hoog en aan de bovenkant dus dat het naar binnen schuinloopt met een flinke klap stroom erop. Ik ben hier ooit naar het wolvenpark geweest en daar hadden ze dat. 1.20 springen ze zo overheen. Het zal wel wat doen maar niet zo heel veel.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 22:18

Ik weet het Pien, maar ik ben al zo blij dat ze dit opgepakt hebben, dat ik niet meteen met aanmerkingen wil komen. De schapenboer weet dat ook wel, hij kan dat zelf nog realiseren met afstandhouders boven op de palen, heb ik hier thuis ook gedaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 22:26

Wat zijn afstandhouders boven de palen?

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 22:35

Zoiets "Krulstaart afstandisolator 60 cm Koltec" https://www.kuipersagrishop.nl/draad-is ... 9fEALw_wcB

Dat is inderdaad ook mijn plan B. Kun je eenvoudig je omheining flink mee verhogen. Je hebt ze in allerlei maten. Maar 2.50 zal niet snel lukken, ik mag volgens mij voor de gevellijn officieel maar 1 meter en erachter 2 meter hoog. Sowieso is een klap stroom erg lastig met een onderste draad op 10-15 cm, net als al die wolven gaan zwerven schiet het onkruid ook omhoog.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 22:45

FleurVP schreef:
Zoiets "Krulstaart afstandisolator 60 cm Koltec" https://www.kuipersagrishop.nl/draad-is ... 9fEALw_wcB

Dat is inderdaad ook mijn plan B. Kun je eenvoudig je omheining flink mee verhogen. Je hebt ze in allerlei maten. Maar 2.50 zal niet snel lukken, ik mag volgens mij voor de gevellijn officieel maar 1 meter en erachter 2 meter hoog. Sowieso is een klap stroom erg lastig met een onderste draad op 10-15 cm, net als al die wolven gaan zwerven schiet het onkruid ook omhoog.

Dat ziet er goed uit, en zal zeker iets doen meteen flinke klap stroom erop.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 23:07

tamary schreef:
jobamara schreef:

Blaffen naar alles probleem kwam ik in diezelfde filmpjes ook al tegen. Zijn buren inderdaad niet blij mee en als boer heb je er weinig aan als je dan niet met een vuurwapen naar buiten mag om je hond(en) te ondersteunen. Al met al zal het wel goed omheinen (en nee dat is niet dat huppelhekje advies wat er gegeven wordt) en 's nachts opstallen al dan niet met uitloop die fysiek goed afgesloten is incl. boven langs gaan worden.
Voor zulke honden is Nederland niet geschikt, te kleine percelen en geen ondersteuning mogelijk (flink deel van de reden dat zulke honden blaffen trouwens).

Gaat prima hoor in Nederland, in het buitengebied tenminste. Wij hebben er bij toeval 1 als huis/erf hond en ik kan niet anders zeggen dat het de meest geweldige honden zijn die je je kan voorstellen. Ze hebben geen enkel jachtinstinct (als je een goede hebt) en vinden alle mensen lief en gezellig. Ze zijn van nature gericht tegen wolven en kunnen bijzonder fel zijn tegen langslopende honden. Maar ze zijn ook weer erg gastvrij voor honden die komen logeren, wij hebben regelmatig opvanghonden en dat gaat eigenlijk heel leuk samen. Ze maken inderdaad wel veel geluid dus daarom niet meteen geschikt voor woonwijken :(:)
Op het moment dat ze een wolf zouden tegenkomen worden dit zogenaamde "red zone" honden, dan zijn ze niet meer te bereiken maar alleen nog instinct. Je kan deze honden echt niet vergelijken met de gemiddelde Nederlandse waakhond.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 23:49

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 08:01

Maar daar zou stroom op de bovenste draden wel helpen.
Maar goed als het hele buitengebied er zo uit moet gaan zien als concentratiekamp.
Overigens vergunning krijg je er niet eens voor.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 08:20

Maar in het buitengebied kunnen honden ook niet onbeperkt blaffen. Wij zijn samen met onze buren ook bezig met een procedure tegen onze buurman. Als zijn honden 60 meter van ons huis blaffen hebben wij 75 decibel op de gevel. Onze buren worden rustig 3-4 keer per nacht wakker van die beesten. Lijkt vrij kansrijk te zijn, juist in het buitengebied hoef je zulke overlast niet te accepteren.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 09:52

FleurVP schreef:
Maar in het buitengebied kunnen honden ook niet onbeperkt blaffen. Wij zijn samen met onze buren ook bezig met een procedure tegen onze buurman. Als zijn honden 60 meter van ons huis blaffen hebben wij 75 decibel op de gevel. Onze buren worden rustig 3-4 keer per nacht wakker van die beesten. Lijkt vrij kansrijk te zijn, juist in het buitengebied hoef je zulke overlast niet te accepteren.

Normaal gesproken blaffen honden niet zomaar -O- . Hier niet tenminste, 'snachts is het hier gewoon stil. En dat terwijl hier veel grote wakers in de buurt zitten.
Maar inderdaad niet te doen als je zo'n nachtelijke herrieschopper tegenover/naast je hebt wonen. Wil die buurman zijn hond niet achter zijn huis houden? Vaak scheelt het heel veel geluid wanneer er een gebouw tussen zit.

De reden waarom je kuddebewakers niet in een woonwijk moet houden is omdat ze daar helemaal geen natuurlijk gedrag kunnen vertonen en daarom op alles gaan blaffen. In hun normale doen liggen (echt letterlijk liggen) ze eigenlijk voornamelijk op de uitkijk en die uitkijk heb je niet in een achtertuintje in de stad.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 10:35

Maar als je alle vee achter hoge hekken kan zetten, is het probleem niet opgelost. De wolvenpopulatie stijgt, en de monden moeten gevoed worden. Dus wat gaan ze dan pakken ?
Het beetje wild is zo op, en dan steeds meer overlast voor mensen met hun hond, natuurgebieden afsluiten, en dan ?

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:02