[volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 16:24

Heel veel sterkte Ketly :(:)

Inderdaad een fotoshoot, zeker even doen!

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 16:31

Oh Ketly, wat een afschuwelijke keuze! Maar wel eentje die je weloverwogen hebt gemaakt. Ik kan daar niet meer dan achter staan. Heel veel sterkte de komende tijd!

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 17:48

Een hele dikke knuffel voor jou. Ik heb ooit voor dezelfde beslissing gestaan en dezelfde moedige keuze gemaakt. Heel veel sterkte de komende tijd.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 18:40

Dapper besluit maar ooooo zo pijnlijk :(

Arm dier... maar je hebt je best gedaan... dit dier wegdoen is een te groot risico... zo een lief en mooi paard... bah wat naar :(

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 19:00

Stuitte op je topic Marianne en jeetje.. wat een vreselijk verhaal. En een verschrikkelijke keuze die je heb moeten maken.. Al snap ik hem heel goed. Juist omdat hij nog zo jong is en nu al deze problemen. Laten leven zal waarschijnlijk een kwestie van rekken van tijd zijn.

Ik herken je dilemma en blijft alsnog zo lastig. Toen ik mijn pony Finn heb laten inslapen heb ik ook maanden getwijfeld. Hij was vaak nog happy maar slechte prognose en ook veel pijnlijke momenten. Wanneer hak je de knoop door? Ik kon er gelukkig wel redelijk nuchter naar kijken en heb altijd de gedachte gehad liever 'te vroeg' dan te laat. En zou dat met Hydalgo weer zo doen..

Wil je heel veel sterkte wensen!

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 19:09

finnens schreef:
Stuitte op je topic Marianne en jeetje.. wat een vreselijk verhaal. En een verschrikkelijke keuze die je heb moeten maken.. Al snap ik hem heel goed. Juist omdat hij nog zo jong is en nu al deze problemen. Laten leven zal waarschijnlijk een kwestie van rekken van tijd zijn.

Ik herken je dilemma en blijft alsnog zo lastig. Toen ik mijn pony Finn heb laten inslapen heb ik ook maanden getwijfeld. Hij was vaak nog happy maar slechte prognose en ook veel pijnlijke momenten. Wanneer hak je de knoop door? Ik kon er gelukkig wel redelijk nuchter naar kijken en heb altijd de gedachte gehad liever 'te vroeg' dan te laat. En zou dat met Hydalgo weer zo doen..

Wil je heel veel sterkte wensen!

Dit laatste herken ik zo. Daar loop ik nu met mijn merrie tegenaan. :n

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 19:29

Ken t gevoel maar al te goed helaas.
Denk dat je een goede beslissing hebt genomen in t belang van je paard.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 20:00

Ketly schreef:
De veearts heeft net gebeld. We hebben een afspraak ingepland om Autan over twee weken in te laten slapen. Ik wilde zelf er nog wat tijd tussen laten zodat ik het goed kan laten bezinken en hij nog lekker twee weken op de wei kan staan.

Wat verdrietig. Heel veel sterkte.

Amberr1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 21:14

Heel veel sterkte! Wat zal dit moeilijk zijn geweest. :(

surprise11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 22:47

Hoi Marianne, na mijn bezoek aan Autan ben ik dit topic uiteraard blijven volgen. Ik vind het een hele dappere en verstandige beslissing van je, de beste die je voor hem kan maken denk ik. Heel veel sterkte en een knuffel voor je lieve paard.
Irene

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-21 09:30

Bedankt iedereen weer voor de lieve reacties, die geven me echt veel steun. Als een dappere keuze voelt het nog niet echt, ik voel me vooral heel schuldig tegenover Autan. Maar ik weet dat wat ik ook doe, het is levensverlengend en beter wordt het niet. Ik weet nog niet of ik bij het moment zelf kan en wil zijn. De veearts heeft uitgelegd hoe het in zijn werk gaat en dat is toch wel even slikken..

Bedankt voor je reactie Irene. Ik denk dat je kan beamen dat Autan echt niet wilde lopen en nu achteraf na de informatie die we met de foto's hebben verkregen dat er veel op zijn plek valt.

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 09:36

Ik snap je gevoel helemaal, daar was ik ook bang voor vorig jaar
Toch hoeft het niet rot te gaan.
Mijn paard was pas 5 toen ik haar in liet slapen, ze is zo rustig en vredig gegaan
Voor mij een heftig moment, ik had de beslissing genomen, mijn paard was normaal heel snel hysterisch en ging dan uit, wat soms voor gevaarlijke situaties zorgde, dit kwam van de pijn.
Maar op t moment dat ik de beslissing nam, werd haar energie rustig, liet ze haar hoofd zakken en legde ze tegen mijn boven been aan.
Ze is vanaf toen tot inslapen nooit zo rustig geweest.

Je hoort idd wel horror verhalen, maar gelukkig kan het ook heel rustig gaan
Ik ben blij voor haar dat ik er bij was

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 10:22

Ketly schreef:
Ik weet nog niet of ik bij het moment zelf kan en wil zijn. De veearts heeft uitgelegd hoe het in zijn werk gaat en dat is toch wel even slikken..

Dat is een keuze die alleen jij kan maken. Ik ben er bij mijn merrie wel bij geweest en hoewel ik snap dat sommige het fijn vinden als “afsluiter” heb ik het echt als verschrikkelijk ervaren. Het was dat mijn vriend mee was maar anders was ik flauw gevallen. Ik kan nog steeds niet kijken naar paarden die onder narcose gaan en zie dat beeld nog steeds voor me.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-21 11:06

Als ik er alleen al aan denk krijg ik al tranen in mijn ogen. Ik besef dat ik vooral opkijk tegen het inslapen, niet het feit dat hij ingeslapen wordt. Ik weet namelijk dat dit de eerlijkste keuze is. Maar het inslapen zelf kijk ik echt als een berg tegenop.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 11:25

Het inslapen ansich is uiteraard niet fijn.
Maar met een dierenarts die goed verstand heeft kom je een heel eind.

Het is niet fijn, niemand gaat het ooit fijn vinden.
Ik heb het nu 4x meegemaakt en ik vind zulke dingen echt heel moeilijk.

Maar ik vond het belangrijk om tot het einde er voor ze te zijn.

Maar ik kan ook goed snappen dat je liever het einde niet ziet

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 11:31

Misschien is er een stalgenoot die bij het inslapen wil helpen en dat je als hij ligt pas zelf er naar toe gaat?

surprise11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 12:01

Er is zeker veel op zijn plek gevallen door deze uitslag, hij deed echt zijn best maar kon het lichamelijk niet. Maar het waren veel kleine signalen die hij door zijn topkarakter nog aardig kon verbloemen.

Wat betreft het inslapen, ik heb 20 jaar gelden de keus gemaakt om er bij mijn hond niet bij te zijn en heb hier nog spijt van. Het voorstel van MarjanB lijkt mij heel verstandig, hij voelt jouw stress niet als je er pas later bij komt en je hebt achteraf niet het gevoel dat je hem in de steek hebt gelaten (wat ik nog steeds wel heb bij de hond).

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 12:14

Bij het inslapen van mijn merrie ben ik er pas bij gekomen toen ze lag na de narcose. Als het mis gaat met gaan liggen, wil ik dat niet op mijn netvlies hebben. De finale spuit is echt een kwestie van een fatsoenlijke dosis mee geven.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 12:39

Ik ben er al een paar keer bij geweest met inslapen en dat ging elke keer heel rustig. Een ervaren dierenarts is het belangrijkst.

Heel veel sterkte ts

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 13:13

Ik heb redelijk recent mijn twee paarden in moeten laten slapen. Ik vond dat echt verschrikkelijk heftig, maar ik had ze ook niet alleen willen laten in dat moment.

Het moeilijkste is het moment van liggen. Mijn merrie is op stal in geslapen en moest het dus zelf doen, mijn ruin was op de kliniek en daar hebben ze het begeleid via een verplaatsbare wand.

Beide paarden zijn via de ‘uitgebreide’ manier gegaan: roesje -> narcose -> dodelijke injectie. Ik zou het niet anders willen.

Als je er echt heel erg tegenop ziet kun je inderdaad ook iemand vragen hem te begeleiden tot na de narcose, en dat je daarna rustig afscheid kunt nemen in de laatste fase.

Hoe dan ook, weet dat hier geen slechte keuzes in zijn. :(:)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 13:41

Ik ben er tot het einde toe bij gebleven toen mijn paard werd ingeslapen.
Dat ging heel rustig en vredig, alleen het omvallen was even niet fijn om te zien.
Ik vond juist de aanloop richting het inslapen heftiger. Continu aan het aftellen tot de dag dat hij werd ingeslapen.. Steeds de gedachten dat het de allerlaatste keren waren.. De allerlaatste keer wassen.. Allerlaatste keer poetsen.. op de wei etc. Wat was dat confronterend.
Daarom hebben wij het uiteindelijk eerder laten doen. Voor hem maakte het niet uit en ik keek er zo vreselijk tegenop dat het maar beter snel achter de rug kon zijn zodat het verwerken kon beginnen.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 13:45

Ik ben een hele stiekeme, stille volger maar wil hier toch graag even reageren. Wat doe jij je best voor dit paard en wat ben je eerlijk. Knap dat je de knoopt hebt durven doorhakken, daar heb ik echt bewondering voor.

Betreffende inslapen: ik heb meerdere paarden 'begeleid' omdat de eigenaren er niet bij wilden zijn. Ik moet zeggen dat het in al die gevallen heel rustig en vredig is gegaan (ook het gaan liggen), maar dat weet je natuurlijk niet van te voren.

Heel veel sterkte. Doe vooral wat voor jezelf goed voelt :(:)

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 13:51

Hier ook helaas ervaring met inslapen van een "gezond" paard, zijn been was eigenlijk zowat helemaal kapot maar hij liet amper iets blijken, op wat vage klachten na. Hij bleef maar doorgaan op karakter/instinct.
Het inslapen was heftig, zeker het "gaan liggen/vallen" had ik me niet aan verwacht maar ik ben ook blij dat ik erbij ben gebleven en hem toch wat kon gerust stellen.
Maar de aanloop richting het inslapen vond ik zelf ook veel erger dan het inslapen zelf.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 14:07

Wat een vreselijk besluit heb je moeten nemen.. heel veel sterkte gewenst :knuffel:

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 14:31

Inslapen is altijd naar, ik vind het ook afschuwelijk maar wel het laatste wat je "kunt" doen voor je paard. En ook hier oa ervaring met een gelukkig en levenslustig paard inslapen wiens benen echt niet meer konden (maar er ook gerust doorheen liep op adrenaline om dan s"nachts niet meer te kunnen staan en liggen v/d pijn) dus ik snap het gevoel ook volledig. Het is ook normaal om er tegenaan te hikken en tegenop te kijken, dat vind ik zelf ook het meest afschuwelijke.

Heel veel sterkte de komende tijd en hopelijk gaat alles voorspoedig en rustig en je weet in ieder geval zeker dat het geen lijdensweg gaat worden op deze manier voor hem.