Van harte met Malik!! Vientje spannend hoor! Dat is altijd zo'n gaaf moment... Bitmaten, sja, bij Timmie dus niet, bij vorige paarden probeerde ik ook weleens een maat van een stalgenootje uit. En liever te groot dan te klein (om de eerste passing te doen, niet om daadwerkelijk mee te rijden) Ik werk ook met longeerzweep, timmie blijft te veel aan me plakken als de zweep er niet bij heb én hij weet precies hoe ver ik het touw kan gooien... niet handig hahaha!
Timmie van het weekend gelongeerd met barebackpad op. Was helemaal niet de bedoeling maar het liep zo...en hij pakte het echt meesterlijk op. En toen was het ineens net echt... Bijzonder he, hoe ze van beeebie dan ineens paard worden. Verder heeft hij niet zoveel hoeven doen, ben veel bezig met aan zijn rug friemelen want dat vind hij gewoon niet zo leuk. Borstelen, friemelen, kriebelen, aaien, zachtjes leunen. Dat soort dingetjes allemaal.
s1993
Geplaatst: 24-02-20 11:55
Even druk geweest en niet gereageerd, wel bijgelezen maar op iedereen reageren is lastig
Ik las iets over grote en kleine stallen. Zelf sta ik op een kleinschalige pensionstal, we hebben een longeerbak en een buitenbak. Ik ben begonnen met rijden in de longeerbak, maar nu ik mijn zadel heb en ook de galop mee wil nemen ga ik liever naar de gewone bak, merkte dat het galopperen toch lastig was voor hem op de volte. Maar ook mijn stuur is nog niet helemaal bevestigd dus ik let altijd wel op wie er in de bak zijn en of ik daar wel/niet bij kan rijden.
Ik ben met rijden ook begonnen met alleen touwhalster, inmiddels probeer ik af te wisselen tussen touwhalster en hoofdstel. Ik heb toch het idee dat als je op een gegeven moment wat meer een constante verbinding wil, dit prettiger is met een bit dan een bitloos hoofdstel. Heb er aardig wat geprobeerd maar vind over het algemeen dat er dan constant iets te veel druk blijft. Voor nu maakt dat niet zoveel uit, want ik laat hem nog zoveel mogelijk los van voren zodat hij leert op eigen benen te lopen.
1x per week 30 minuten rijden vind ik ook best een lange tijd, zelf bouw ik nu op met 2-3 keer per week 15 minuten. Houd mijn horloge ook bij de hand want die 15 minuten gaan enorm snel. Maar ik denk dat het voor zijn lichaam beter is het op deze manier op te bouwen, zo kan zijn lichaam tussendoor herstellen en krijgt het wat vaker de 'prikkel' van gewicht dragen.
Gefeliciteerd met Malik!
Vientje
Geplaatst: 24-02-20 12:56
Hier ook op pensionstal, maar wel maar een kleintje met veel pensionado's en jonkies erbij. En 3 van de 24 zijn al van mij, dat helpt ook Ik probeer het zo te plannen dat er niemand is ('s avonds laat of tijdens etenstijd, zondagochtend vroeg) of zet een berichtje op de app dat ik de bak even een half uurtje nodig heb. Soms werkt het, soms niet.... Het doet me altijd wel beseffen wat een zegen een ongecompliceerd, volleerd volwassen paard is Op een stal met 300-400 paarden zou ik niet trekken. Ik heb een tijdje op een manege-pensionstal met 100 paarden gestaan met Miep, wat een hel was dat zeg. Daar ben ik niet sociaal genoeg voor Heb met heel veel liefde die binnenbak en faciliteiten verruild voor een buitenbak met maar een beperkt aantal stalgenoten.
Balen dat hij nog steeds niet goed is Geryon Kuchjes kijk ik een weekje aan meestal, ligt eraan of ze ook niet fit zijn of dat ze verder wel fris staan. Zijn ze ook niet fit dan heb ik wel direct de DA erbij, anders even tijd geven en het werk wat omlaag tijdelijk.
Hier gestart met touwhalster en kaptoom, die laatste zowel met bit als zonder. Het echte rijden is wel vanaf het eerste moment met bit gedaan. Qua frequentie is mijn 3.5 jarige nu 3-4 keer in de week zo'n 20 minuutjes an het werk, vind ik ook wel zat. Beter vaker wat korter dan 1 keer per week een langere tijd, dat vind ik fijner qua bevestigen en spieropbouw
Gefeliciteerd met Malik! Dat geitje Hopelijk trekt zijn been gauw weer bij qua dikte.
Ze wordt inderdaad echt al meer paard Phuddle, leuk!
Bit maat 18cm Mijn Pindareus heeft een piepklein 12.5 bekkie Haar moeder is een beetje een breedbek-kikker met 13.5-14cm, in eerste instantie heb ik met haar bitten geprobeerd bij Pinda maar dat was dus te groot
Mooie ruime opzet die stalgang Noisy
Fijn dat ze het zo braaf doet met singeltje Liaan!
En fijn ook dat Mac nu weer braaf aan het werk is met longeren
Timmie ook braaf met de BBP, leuk
Wahaha ik ben echt zo'n twaalfjarig pennymeisje, het voelt net of ik me aan het verheugen ben op de wekelijkse manegeles Overmorgen is het zo ver Ben echt schijtzenuwachtig Maar heb aan de andere kant ook weer zoiets van: het is Pinda, mijn braafste meisje van de klas geen reden om zenuwachtig te zijn zo lief als dat die is Maar toch....het speelt vooral ook mee dat ik op die dressuurstal erop moet, tussen de dressuurprikkers voel ik me een beetje een hobbelkneus Denk dat ik daar nog meer stress van heb dan voor het eerst op mijn jonkie te gaan zitten.
Pinda is iig ingepikt, toen ik vroeg wanneer ik er eens op kon was het antwoord: "nooit!" Ze willen haar niet meer terug inleveren
Hoi allen!! Mag ik me komen melden! Ik heb een Friese hengst gekocht, wordt in april 3 en daar wil ik graag deze zomer mee aan de slag Lijkt me leuk en gezellig om hier mee te kletsen en punten waar men tegenaan loopt te kunnen bespreken
Vientje, trek je vooral niks aan van de dressuurprikkers!(er zijn er vast veel die er bewondering voor hebben, op een jong paard stappen) Als je net begint op een paard hoeft hij sowieso niet mooi te lopen, gewoon lekker genieten en plezier hebben, daar gaat het om!
Bedankt voor de felicitaties! Een jaar is ook zo weer voorbij he. Hopelijk is het binnenkort een beetje gedaan met dat rare weer, kan ik wat serieuzer aan de slag. En als hij zichzelf dan heelhoudt natuurlijk. Zijn been gaat wel wat beter. En ik heb hem inmiddels al zoveel getemperatuurd dat het routine is, zonder halster.
PowerPoef
Geplaatst: 25-02-20 19:55
Mooi paard is Dije
Vientje, veel succes en plezier morgen, gaat vast goed met Pinda!
Ik heb vandaag voor het eerst op Cooper gezeten, dus ik was de hele dag een blij ei Hij reageerde heel nuchter. Baal alleen heel erg dat we geen longeerbak hebben. Ik ben zelf een beetje een watje, en meteen helemaal los rijden in een 20x50 bak vind ik ehm... best spannend. De eerste keren houd ik er iemand bij die hem voor de zekerheid vast kan houden, maar zou denk ik meer zelfvertrouwen hebben in een longeerbak. Maar ik doe alles héél rustig aan, daardoor kan ik hem nu al goed aanvoelen. Best spannend, voor de eerste keer een paard beleren.
Heel goed Powerofzoef! Kan me voorstellen dat het ineens een hele ruimte is dan, zo’n grote bak
Feyre staat op een kleine pensionstal, mijn andere paard staat er ook. We hebben een buitenbak en twee paddocks, that’s it. Maar wel veel wei en natuurlijk direct naast het bos, superfijn!
Aangezien het vandaag eeeeeiiiiindelijk wat minder regende zijn we op stap gegaan! Voor het eerst een langer rondje, klein uurtje wandelen. Ze vond het bést spannend op het nieuwe stuk, maar ze was zo braaf!
Zowaar een gelukte selfie
fransje23
Geplaatst: 25-02-20 23:39
Succes morgen, Vientje! Vergeet niet te genieten!
Powerofzoef Gaaf! Ik gebruik een 60 bij 30 bak voor het inrijden, ook geen longeerbak tot mijn beschikking. Gaat prima
Welkom, Dije is een knapperd!
Gelukkig Malik valt het mee met Malik.
Phuddle, alles nog rustig?
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 25-02-20 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt
fransje23
Geplaatst: 25-02-20 23:45
Wij hebben vandaag hetzelfde gedaan Berdien Eindelijk een droge dag met minder wind dus aan de wandel.
Wandel twee a drie keer per week een uur met Joya en probeer zoveel mogelijk nieuwe routes uit. Doe dit jaar ook beduidend meer dan de vorige jaren maar ze is, bijna, 5 dus kan ook wel meer aan inmiddels. Morgen weer rijden en werken aan de hand, donderdag is ze dan vrij.
Wat een mooierd is Dije! Gaaf hoor powerofzoef! en ach, ruimte is maar betrekkelijk, ik heb liever meer dan minder ruimte, met een paar gekke sprongen zit je zo aan de andere kant van een longeerbakje, scherpe bocht en....En als paard goed is voorbereid moet er eigenlijk weinig geks gebeuren toch? Berdien en Fransje, lekker hoor! Ik mis dat wel, lekker ongecompliceerd kunnen wandelen. Hoe is Malik zijn been inmiddels? En Vientje, veel plezier vandaag!!
Timmie had weer wat onhandigs gedaan, hij had tussen de aanhanger en bakwand door willen lopen, maar dikbil had de aanhanger verschoven zodat hij zichzelf klem liep. Toen kon hij er niet meer uit (mede omdat er een paard voor stond die niet aan de kant ging maar begon te meppen), toen heeft hij bedacht dat hij ook wel soortje van over die kar heen kon.... Been geschaafd en warm, maar gelukkig voelde het gisteren al veel beter. Hopelijk loopt het dus met een sisser af. Maar met dat soort dingen is hij dus echt zooo lomp... Hij heeft dus een paar daagjes een beetje vrij, laat maar even bijkomen.
Dankjulliewel!! Wij hebben de paarden aan huis.. hebben wel al een 'bak' afgezet, maar is nu modder Verder wel meerdere paddocks. Stallen zijn besteld, en kunnen we hopelijk snel installeren, dan hebben we 5 stallen met uitloop en een wei met schuilstal en nog een losse paddock met schuilstal. Mini's hebben hun eigen paddockje met schuilstalletje Verder nu dus nog geen mogelijkheden om echt aan de slag te gaan.. hopelijk wordt het snel lente en droogt alles op! Heb nog wel een stukje schuur leeg, van 10x10 dus ik twijfel om hier wat zand in te storten... kan ik in ieder geval altijd íets doen..
Wat leuk dat je er voor het eerst op hebt gezeten powerzoef!!
En wat een leuke selfie zie ik!
Hier het liefst ook een iets kleinere ruimte dan 30x60 Longeerbak vind ik ook prima om voor de eerste keren op te stappen en een eerste drafje uit te proberen inderdaad.. kunnen ze toch wat minder vaart maken Daarna aan de longe de bak in en langzaam toewerken naar los! De een voelt sneller goed aan, dan de ander.. maar goed voorbereiden geeft mij ook veel zelfvertrouwen, daarom doe ik het ook altijd lekker rustig aan!
Ohh wat een actie Mrs_Midnight... Dan schrik je je toch rot.. Goed koelen?! Hopelijk trekt het gewoon weg inderdaad... Sukkels af en toe
Hier alles nog oké hoor Vanaf gisteren officieel met zwangerschapsverlof! Nu was ik natuurlik al niet meer aan het werk maar toch klinkt het leuk hihi. May doet het prima. Zijn zat mensen die me willen helpen met bijv de stal xD nou dat is toch al best moeilijk uit handen te geven hihi.
Vientje
Geplaatst: 26-02-20 22:26
Knappe kerel heb je Utopia, welkom!
Fijn dat Malik's been weer beter gaat
Wat tof Powerofzoef! Mooi dat hij het ook zo braaf doet!
Veel plezier met je verlof Phuddle!
Knappe Feyre! Ze ziet er blij uit zo, leuke selfie ook
Domme actie van Timmie Eng hoor! Gelukkig nog vrij goed afgelopen dan, hopelijk blijft het hier bij
Pinda en ik hebben onze eerste meters samen onder het zadel gemaakt! En ze is zooooo braaf, knappe kleuter Gaspedaal en stuur zijn bij mij nog meer afwezig als bij de profs uiteraard, maar dat mag de pret niet drukken. Haar gangen zijn groot maar echt heel fijn soepel en makkelijk, en ze is de helft zo breed als haar moeder Beeldmateriaal is niet hoogstaand en deels op de zij maar ik ben al heel blij dat het iig vastgelegd is Vrijdag weer
Phuddle, lekker hoor, nu echt verlof, fijn dat alles goed geregeld is met May.
Xutopia, een klein eigen binnenbakje is wel luxe met dit rare weer. .
Mrs Midnight, oei, ja echt weer een actie voor een jong paard.. Hopelijk valt het mee.
Fransje gaat gestaag door.
Berdien, fijn dat het toch lukt ookal vindt ze het spannend. Selfies zijn nog niet zo makkelijk.
Malik zijn been is weer dun maar ik wacht nog maar fftjes want het is zo nat om te werken en is toch wat meer belastend. Nog even doorbijten tot de lente.
Jodym
Geplaatst: 26-02-20 23:52
Wat stoer van alle paarden met dit weer! Bij ons op stal zijn ze allemaal een beetje stuiterend dus ik hoop dat t snel klaar is met de wind en regen
Gaaf Vientje ziet er super uit! Jullie passen goed bij elkaar!
Fransje 30x60 is groot zeg, leuk dat het daar ook goed mee gaat, geeft mij weer wat vertrouwen. Mrs_Midnight ik verwacht inderdaad geen al te gekke dingen, met de eerste keer het zadel opdoen verstijfde hij een beetje en daarna was het goed, enigste gekke wat hij ooit heeft gedaan was opzij springen tijdenz het longeren met zadel, maar dat zit ik denk ik makkelijk uit als ik er opzit. Wel even schrikken met Timmie zeg, hopelijk gaat het snel helemaal goed met zijn been.
Bij ons op stal hebben we geen eens een tuin slang, dus ik kan Coop helemaal niet wassen Gelukkig is het een tutje en blijven zijn witte plekken redelijk wit.
Mrs_Midnight
Geplaatst: 27-02-20 10:42
Yay vientje!! wat supertof! Phuddle lekker, officieel niksdoen. wassen is hier ook een dingetje... ga ik met het mooiere weer wel eens oefenen
Timmie zijn been gaat gelukkig goed, hij rent en vliegt er lustig op los dus zolang ik het niet extra ga lopen belasten in geforceerde bochten ofzo denk ik dat het met een fijne sisser afloopt. Gister een echt zadeldek op gelegd, dat was toch wel even wat anders dan die bareback pad... En wat is hij dan ineens weer beeeeebie.....
Vientje
Geplaatst: 27-02-20 15:26
Wat lijkt zo'n westernpad groot dan opeens Verandert hij inderdaad weer van in een puppypaard!
Ik zit nog steeds op mijn roze wolk met mijn knapste kleuter Ze heeft gelukkig inderdaad echt mooi maat, zal nog wel ietsje breder en 2-3cm hoger worden. Op de meeste paarden lijk ik enorm maar op Pinda pas ik zelfs nu in slungelbabyvorm al, heel fijn Muppet gaat nu ook een paar keer per week onder de douche, ven an de zomer ook al vaker gedaan met de hitte. In het begin was ze toen drammerig maar uiteindelijk vond ze het toch wel lekker om af te koelen dus tegenwoordig is ze braaf met douchen
Ja die nattigheid mag wel weer een keer klaar zijn, bah! Zeker met die jonkies in een blubberbak werken vind ik niks....tijd voor lente
Noisy
Geplaatst: 27-02-20 15:46
Dat ziet er goed uit Vientje Ze is al een hele dame geworden zo. Ik weet nog wel dat ze geboren werd, ik zat ook in het DBT2016.
Fijn dat Timmies been goed gaat, is toch altijd wel een dingetje vind ik, als ze wondjes aan de benen hebben. Met die pad lijkt hij inderdaad ineens een stuk meer puppy. Ach, hij groeit er vanzelf in
Berdien
Geplaatst: 27-02-20 16:09
Wauw kijk jullie gaan Vientje! En direct al in alle gangen, tof hoor! Jullie zijn echt een hele leuke combinatie
Och die Timmie, wat een schrik!
Feyre mocht vandaag weer 'emotional support animal' spelen voor de twee paarden die naar de tandarts moesten. Die staan beiden rustiger als er een ander paardje naast staat, en Feyre vindt het altijd reuze gezellig Omdat ze over drie maanden drie wordt maar eens aan de tandarts (tevens dierenarts) gevraagd wanneer Feyre behandeld zou moeten worden. DA wilde wel even voelen/kijken. En voor we het wisten stond Feyre helemaal van de wereld, klem in en werden er twee kiezen getrokken Bleek dat de ene wolfskies er al zo goed als uit was, dus heeft ze de andere ook getrokken. Verder had ze nog een halve dop (hóe dan) op een kies zitten en nog wat andere (vastzittende) doppen op andere kiezen. Ze is laat met haar gebit, qua wisselen én qua aanwezigheid van alle kiezen. Ze heeft ze nog niet eens allemaal
Ze was wel hartstikke zoet, en dit gaat straks echt wel beter voor haar voelen. Ze is overigens gemeten op 635 kilo, mijn jachtpaard op 705
Das wel effe schrikken Berdien!Fijn dat het gelijk gefikst is. Vientje ik zou ook stuiteren hoor hahaha! Terecht!! Noisy ja dat hoop ik dan toch, dat hij er een beetje ingroeit
MirandaMalik
Geplaatst: 27-02-20 16:28
Granoek en Jodym, dat is nog dapper met de modder, ik wacht nog ff..
Powerofzoef, je kan de staart en benen makkelijk met een emmer water doen, doe ik ook. Ik heb gelukkig wel een tuinslang want ik geef daar water mee en maak hooi nat, maar staart wassen doe ik altijd met een emmer. Grote rijbak maakt niet zoveel uit, als de rem het maar doet!
Vientje, leuk hoor op je wolk! Idd is de modder niet heel fijn om te werken, mag nu wel eens klaar zijn..
Waar gaat die pad met Timmie naar toe! Wel heel braaf hoor, fijn dat zijn been mee valt.
Feyre naar de tandarts geweest, gebeurd best vaak dat er doppen vast blijven zitten. Je snapt soms niet hoe ze nog normaal kunnen eten ..Hoe hoog is ze nu?
Malik vandaag toch maar even rustig aan gelongeerd, hij is zo vervelend met de pony's.. Hij liep helemaal goed en was braaf.