Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Aliaa is echt een ander paard geworden nu ze altijd gezelschap heeft, ik ben zo blij voor haar! Ze is in het algemeen minder zuur in omgang (tenzij de andere twee te dicht in haar ruimte komen natuurlijk
). Naranja was vanavond Aliaa aan het uitdagen (oren in haar nek en dreigen), maar daar was Aliaa niet van onder de indruk...
Als Aliaa haar oren in haar nek legt daarentegen... Dan druipen ze snel af. 
En de werken waren net op tijd klaar, want nog geen 10 minuten erna barstte er een hevig onweer los. Maar niet dat de paarden gebruik gemaakt hebben van de nieuwe schuilmogelijkheden hoor... Het is in elk geval fijn dat ze zelf kunnen kiezen of ze in de nattigheid staan of niet. 

Yerba heeft daar allemaal zo geen problemen mee om vreemde voorwerpen op haar lijf te krijgen (net zoals Aliaa), maar Naranja is wat nerveuzer op dat gebied. Maar ik merk dat zij ook al veel meer vertrouwen krijgt! Bij de eerste keer de bal tegen haar lichaam was ze gespannen, maar daarna niet meer. Uiteraard heeft Aliaa het goede voorbeeld gegeven!

We hebben lekker geknuffeld, en toen ging ze grazen. Hoe penny is dat niet?
Vervolgens ging ze met mij voor de uitgang van de weide staan, misschien had ze zin om te gaan wandelen.
Ik had gehoopt dat ik meer kon sturen.

Sintara schreef:Aliaa was ruzie aan het maken toen Naranja en Yerba nieuwsgierig werden en dichterbij kwamen, vond ik ook niet zo gezellig.Hahaah zou ik op mijn paard ook zijn hoor. Heel waarschijnlijk zou ze gewoon doen alsof ik er niet ben en naar de rest van de kudde lopen of galopperen. Gelukkig is ze niet zo van het stuiteren, maar toch ga ik het niet proberen
Gelukkig bleef het bij boos kijken.
Maar Aliaa is sowieso wel rustig en zal niet zomaar beginnen lopen als dat echt niet hoeft.
Berryz schreef:Gewoon proberen! Zo ben ik met Aliaa ook begonnen haha, ondertussen leren ze spelenderwijs rare voorwerpen op hun rug accepteren.De bal erop! Dat kan ik ook nog proberen. Ik probeer mijn merrie aan wat meer te laten wennen, maar die trut vind het enkel eng als het niet op de wei/piste is
Ik weet niet of je al een potje voetbal hebt gedaan op de wei? Niet perse met de paarden, maar ze worden er hier wel nieuwsgieriger naar de bal van. Ik probeer de mijne ook aan te leren om mee te voetballen
Ik ben nogal een beetje (oke dat is een understatement
) onhandig en ik heb geen zin om iets te breken.
Inmiddels kan ik haar met stem vanaf de grond of vanaf de rug heel goed dirigeren. Soms tot grote schok van omstanders. Dan voel ik me net zo’n circusdompteur.
Ja, ik kan wel naar Horse Event.
Berryz schreef:Jij hebt mij duidelijk nog niet bezig gezien...Zo'n grote bal is makkelijker om tegen te Schotten ze
Plus dat ik naast de paarden verzorgen en mijn werk niet veel zin heb om extra energie te verspillen.
JoSav schreef:Ja, ik was echt verbaasd want in de bak reageert ze wel redelijk goed op mijn been.Beter stuurbaar zijn kan ze ook nog wel leren, hoor! Muzanna was de eerste jaren tuigloos ook stuurloos.Inmiddels kan ik haar met stem vanaf de grond of vanaf de rug heel goed dirigeren. Soms tot grote schok van omstanders. Dan voel ik me net zo’n circusdompteur.
Ja, ik kan wel naar Horse Event.
![]()
![]()
Hier geen interesse in ballen. Die laten ze aan de honden. Misschien dat ik nog eens een hele grote probeer, maar ik denk dat het hoogstens het killer instinct van Manari oproept en bij Muzanna echt zoiets van “moet ik hiermee?”
Fijn dat de jeuk en bultjes minder zijn! Zou dan alsnog goed een combinatie van verzorging, weer en insecten kunnen zijn want nu de ergste hitte even weg is merk ik dat er minder steekbeestjes zijn. Misschien bij jullie ook?
Op de weide keek ze enkel boos naar mijn been toen ik druk gaf haha. 

Zou dat geen idee zijn trouwens, met een clubje AT's naar HE?
Met beloningen kan ik haar aanmoedigen om er iets mee te doen, maar dat is ook maar tijdelijk. 
Momenteel heb ik haar ook eens zonder deken op de weide laten lopen (al gaat ie 's avonds sowieso op tijd op) omdat er toch ook minder dazen lijken te zijn. Sintara schreef:Proberen te irriteren dan nog wel.Ik heb ook wel eens Mel met een bal proberen te irriteren, zonder succes. Ze keek me eerst nog een beetje vertederd aan en ging daarna op zoek naar grassprieten in de bak. Het boeide niet, mocht hem tegen haar hoofd stuiteren enzo en ze deed nog net haar ogen ervoor dicht.
Deze zaten nochtans veilig (dacht ik) in een plastic zak achter een draad.
Ze draafde mooi en actief aan op lichte hulpen, dus daar ben ik heel blij mee!
Vroeger ging ze gewoon kei hard lopen draven in de bak, terwijl ze op buitenrit wel netjes aanspringt.
Naranja was weer hengstig, do I need to say more?
Yerba is dan niet mee interessant en Aliaa had echt genoeg van Naranja.
Aliaa lag neer en de andere 2 stonden lekker wat verder te slapen. 

De criollo's zijn ook heel gaaf. Op deze foto's lijken het een beetje veredelde Mongolische paarden met de korte nekken en grote hoofden, heel mooi
Manadeluca schreef:Ik heb zo nog wel wat verhalen. Elke dag is er wel een ondeugend, maar meestal is dat toch Naranja...Prachtige paarden met leuke verhalen, geniet ervan.

Lynnepinny schreef:Wat een mooie bende bij elkaar!De criollo's zijn ook heel gaaf. Op deze foto's lijken het een beetje veredelde Mongolische paarden met de korte nekken en grote hoofden, heel mooi
Retjethorse schreef:Het moet er dan ook heel grappig uitzien als je Muzanna zo stuurt haha.
En als jullie naar Horse Event gaan, dan kom ik kijken!Zou dat geen idee zijn trouwens, met een clubje AT's naar HE?
Dan is het meer ter promotie voor de lange termijn en dan kan het geld denk ik beter besteed worden aan ze in de sport uitbrengen en zo op de kaart zetten. Denk ik, hoor.
Jammer genoeg schrok Naranja van mij (die stond met haar kont naar mij toe) en toen had Aliaa geen zin meer om te blijven liggen.
Nochtans staan Aliaa en Naranja bijna altijd dicht bij elkaar te grazen. En Aliaa zoekt ook regelmatig contact bij Naranja, om haar vervolgens boos weg te sturen.

Ik had dus les en ze waren een boom langs de weides aan het afzagen. De geluiden van die zaag waren niet echt interessant, maar de boom die neerviel...
Mijn lesgeefster vroeg of ik niet af zou stappen, maar ik wou het erop wagen en blijven zitten. Aliaa had even de benen genomen toen de boom viel (daar was ik ook op voorbereid), maar het is niet zo dat ze in blinde paniek wegrende. Na enkele passen stond ze alweer stil. En Aliaa lijkt ook niet te vergeten dat er nog iemand op haar rug zit.
Die staan nog steeds te genieten op onze (inmiddels kale) weide.
Aliaa heeft besloten dat ze toch socialer is dan aanvankelijk gedacht.
Ik krijg haar nog steeds makkelijk mee uit de groep, maar dat kan niet gebeuren zonder gehinnik van alle 3.

Yerba is eerder type bulldozer. Die loopt overal doorheen en heeft geen respect, is ook niet snel onder de indruk.
Maar Aliaa weet dondersgoed dat ze niet lelijk mag doen naar Naranja (of Yerba) wanneer ik in de buurt ben. Naranja vertrouwde het niet helemaal, maar dat kan ik haar niet kwalijk nemen haha.
Het is moeilijk te beschrijven, maar het is inderdaad zo dat Aliaa zich altijd bewust van mij is, terwijl Naranja dat durft te vergeten. Ik heb Aliaa nooit moeten leren om uit mijn ruimte te blijven, die heeft daar altijd respect voor gehad. 
Maar ik begin haar ook onder het zadel steeds fijner en fijner te vinden. De gas zit er duidelijk beter op, het sturen gaat fijn en de rem is nooit een probleem geweest.

Ze krijgen vooral hun dagelijkse dosis knuffels en liefde. Als ik extra tijd heb om met de paarden te werken, dan moet ik bekennen dat vooral Aliaa het slachtoffer is. Ik probeer vooral meer focus te leggen op het inrijden, voor zover je het nog inrijden kan noemen uiteraard. We zijn al een lange tijd aan het 'inrijden'.
De osteopaat had aan nog geen half rondje draf al genoeg om te zien dat ze inderdaad niet zuiver liep. Aliaa is losgemaakt en ik kreeg het huiswerk dat ze spieren moet gaan kweken. Ze moet echt harder aan het werk.
En daar is beeldmateriaal van! 
Morgen een nieuwe poging!
Elke keer Naranja toen vrijwillig bij mij kwam, heb ik haar daar enorm voor beloond.

), maar Naranja liep als een hondje achter me aan. Het is me er eentje hoor die vos. Ze krijgt overigens dezelfde streken als Aliaa, maar dan met meer energie ofzo.
Rollen en vuil zijn is leuker.
Ik had eigenlijk meer werk om aan mijn oom zijn gevoel van timing en het lossen van druk te werken (in dit geval de pad op het juiste moment weghalen en belonen) dan aan Yerba zelf.