[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 17:25

Lees je wel?
Kan niet omdat stalbaas het zelf huurt.
Wie bepaald er dan? Stalbaas of de verhuurder van de grond?
Er mogen geen extra dingen geplaatst worden. Jammer want eigenlijk zijn het koeienweides met prikkeldraad omheind. Dus veilig is het ook niet bepaald.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 17:25

Je hoeft dan verder niets op het land te plaatsen, prikpaaltjes en lint zijn voldoende om een sluis te maken en bieden veiligheid. Een gemeente kan nooit moeilijkdoen over extra veiligheid.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 17:28

Waarom verzin jij zelf geen oplossing voor je paard? Hij is van jou. Iedereen doet zijn best hier om je te helpen maar je veegt alles van tafel niks is mogelijk. Er is werkelijk niemand die moeilijk gaat doen over een paar prikpaaltjes dat slaat nergens op. Neem dan gewoon geen paard als je er geen moeite voor wilt doen. Een paard altijd op het zand is gewoon ronduit sneu.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 17:31

Art_Ificious schreef:
Lees je wel?
Kan niet omdat stalbaas het zelf huurt.
Wie bepaald er dan? Stalbaas of de verhuurder van de grond?
Er mogen geen extra dingen geplaatst worden. Jammer want eigenlijk zijn het koeienweides met prikkeldraad omheind. Dus veilig is het ook niet bepaald.

De huurder van het land bepaalt in geval van verplaatsbare zaken. Dus de stalbaas in dit geval. Erfpacht of huur per jaar maakt niet uit.
Dus als er prikpaaltjes en schriklint gezet wordt door de stalbaas, dan is en blijft dat zo. Heeft niemand wat in de pap te brokken.

Je eigen problemen niet telkens weer op je pony en anderen gaan projecteren. Dat leidt tot niets.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 17:44

Ik hoop dat degene die morgen komt voor begeleiding heel ervaren en kundig is en dat ze je kan begeleiden in het totaal plaatje. Dus niet alleen voor het rijden maar ook het totale management en opvoeding rond een jong paard. Als dat zo is hoop ik ook dat je wat van haar gaat aannemen en dat dan niet in juni de plannen al weer gewijzigd zijn.

Maar als je haar net zo betweterig en onvriendelijk bejegent als mensen hier die je proberen te helpen denk ik dat zij zelf voor de klus bedankt ben ik bang.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 17:53

Jezus wat vet irritant is dit zeg, ik word er helemaal chagrijnig van zo, jij luistert zelf niet ts en altijd maar de schuld naar ons toe schuiven dat wij niet kunnen lezen en dat wij het niet willen begrijpen... Maar de enige die hier niets wil begrijpen ben JIJ! Jij wil niet snappen dat een weide voor jouw paard beter is, jij wil niet snappen dat het uitbesteden van de opleiding van limo voor hem beter is, jij wil niet begrijpen dat het heus niet onmogelijk is om een paard op de weide te gooien in een kudde en hem dan ook nog te pakken te krijgen. Want dat was oorspronkelijk de reden dat je hem niet op de weide wilde hebben, toch? Omdat je je eigen paard niet wil gaan vangen omdat het dan te lang duurt en je daar geen zin/tijd voor hebt. En nu zou je je eigen paard niet van de weide mogen halen om hem even mee naar de stal te nemen. Hoe is dat zelfs mogelijk? Al die pensionpaarden staan dan maandenlang zonder verzorging op een weide? Wat als er een paard ziek is en naar binnen moet? Of elke dag verzorgd moet worden omdat hij een wonde heeft?

Waar een wil is, is een weg. Aan jou om uit te maken wat hier ontbreekt. Zo, dat moest er even uit. Doe er wat mee. Niet zo zeer met mijn bericht, maar wel met alle berichten die wel inhoudelijk wat waard zijn.
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 07-05-18 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 17:59

Art_Ificious schreef:
Paardenfann4 schreef:
Dus omdat een ander paard er slechter van is geworden moet die van jou zijn dagen maar op het zand slijten? Je kan hem toch zelf er tussen uit pakken en wat met hem doen en terug zetten? Wat een onzin dan kunnen we allemaal onze paarden wel weg gaan doen als het zo zou werken. Dit paard is jouw verantwoording niet van de stalbaas en kennis of wie dan ook. Hij is van jou en jij moet zorgen dat hij een leuk leven heeft. Hele dagen in een zandbak lijkt mij uiterst geestdodend voor zo'n jong dier. Probeer het gewoon eens een poosje. Dan weet je wat.
mag niet.
Wei is wei en niet in en uithalen.
Dat zijn regels ivm veiligheid als een ander paard langs je door zou glippen. (En er zijn er die dat proberen) Dan kunnen ze de baan oprennen namelijk. Want het pad leid recht naar de drukke baan.

Niet voor niks dat het afgeraden werd door stalbaas.

Daarnaast ga ik niet eventjes een wei huren om limo er dan alleen op te plaatsen want dan krijg ik daar weer commentaar op dat hij alleen staat. (Áls er al een wei te vinden is dat is ook redelijk zeldzaam een goede wei die hele jaar rond te gebruiken is).
Bij kennissen stond hij "goed" wat weide betreft. En als kennis haar broer niet stom deed naar limo en mij toe was ik daar gebleven. Maar hij gooit steeds roet in het eten door limo uit de afspanning te halen zodat limo geen drinken of schuilplaats meer heeft (en dag bij +28°C) en dan erover liegen dat jongeren dit dan wel gedaan zouden hebben of limo over de draad gesprongen is (1m50 hoog terwijl draad naar merries ernaast 1m30 was en limo nog hengst was).
En toevallig steeds de dagen dat dierenarts of Osteopaat moest komen. Ja heel toevallig dat die "jongeren" limo dan gaan opjagen of herzetten.

Niemand zegt dat je zelf een weide moet huren. Maar ga gewoon eens op zoek naar een kleinschalige pensionstal waar hij dagelijks in een stabiele kudde naar buiten kan.
Wij hebben hier paarden in training gehad waarvan ee eigenaar ons weigerde dat hij lastig was naar andere paarden en mensen. Na anderhalve maand hebben ze hem weer opgehaald en waren ze verbaasd over hoe makkelijk en sociaal hij was geworden naar paard en mens. Dat is wat een goede kudde doet voor een paard.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 18:52

Ongelofelijk dit. Ik heb nog nooit zoveel excuses dat iets NIET kan bij elkaar gezien als in dit topic.

Maak gewoon een sluis in die weide met prikpaaltjes en twee handvaten en wat stroomdraad. Et voila, Limo kan lekker op de weide. Bij mij staan ze ook nu 24/7 op de weide. En als ik ze roep dan komen ze gewoon.

Jij hebt met Limo zo veel stappen overgeslagen in het beleerproces dat je tegen problemen aan blijft lopen. Te beginnen met je paard gewoon kunnen pakken in een groep. Losklikken van de longe als het voorgaande nog niet bevestigd is, geen vaste persoon op de grond waar hij houvast awn heeft op het moment dat er iemand op zit. Stemhulpen niet bevestigd enz enz.

Ik hoop dat degene die morgen komt ook begint bij het begin. Persoonlijk zou ik bedanken voor de eer. Het gaat een hele kluif worden om dit goed te krijgen want Limo heeft al een paar keer vervelende ervaringen gehad. Ik zou mijn nek niet gaan breken voor iemand die zo ongelofelijk eigenwijs en impulsief is en ALLES wat er fout gaat bij een ander neer legt. De stalbaas, de bokkers, de stalgenoten, de zus, het weer....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 18:58

Art_Ificious schreef:
Ik wordt horendol van het slecht begrijpend lezen.
Moet ik dan tóch alles in detail uittypen???
.

Er is er maar 1 die t niet begrijpt Art en dat ben jij.
Als iedereen nh zo ongeveer hetzelfde zegt gaat er dan nog geen lampje bij je branden?

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 18:59

Het zoveelste topic van Art dat simpel samen te vatten is: belang van de eigenaar is belangrijker dan dat van het paard :n

Excuus na excuus. Kom uit die slachtofferrol en ga eens echt wat doen waar je paard beter van wordt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 19:02

Paardenfann4 schreef:
Waarom verzin jij zelf geen oplossing voor je paard? Hij is van jou. Iedereen doet zijn best hier om je te helpen maar je veegt alles van tafel niks is mogelijk. Er is werkelijk niemand die moeilijk gaat doen over een paar prikpaaltjes dat slaat nergens op. Neem dan gewoon geen paard als je er geen moeite voor wilt doen. Een paard altijd op het zand is gewoon ronduit sneu.

Terwijl hij alleen maar naar de wei mag kijken. -O- Ook al zet het bij hem niet aan waar ik ernstig aan twijfel, dan is dat geen reden om hem niet op de wei te zetten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 19:14

Art_Ificious schreef:
Even over voerbeleid.
Limo krijgt voer waar hij in principe dik van moet worden. Hele winter heeft hij volle schep (halve eetbak) snijmais gekregen, krijgt hij nu nog want de voorraad is nog niet op

Snijmais is eigenlijk geen paardenvoer, er zit relatief veell zetmeel 35 totv40% in wat slecht verteerd wordt en vervolgens de darmflora in de blinde en dikke darm kapot maakt. Daarnaast is het ook eiwitarm dus voor jou paard heeft het geen toegevoegde waarde.
Lijkt mij wijs om daar mee te stoppen, kan zomaar zijn dat hij last van zijn buik heeft.

Hooi onbeperkt aanbieden in een hooinet zodat hij wat hij niet weet niet door de hele stal gooit is een eenvoudige oplossing.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 19:18

Nouja de weides zijn ook niet wat ze vorige maand nog waren.
Ben wezen kijken voor ik naar huis reed.

Een en al onkruid, amper gras. (Lijkt op foto veel gras maar is niet zo)
Dat is het ook niet :/
En op de helling waar ze ook op kunnen is de afspanning zo laag dat ze er makkelijk overheen kunnen springen. (1m misschien zelfs iets lager)
De palen zien er ook gamel uit.
Afbeelding

Helling
Afbeelding

Hooinet raadde dierenarts af.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 07-05-18 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 19:20

Art_Ificious schreef:

Waarom? :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 19:21

fransje23 schreef:
Art_Ificious schreef:

Waarom? :)

Omdat hij nu al een groot deel niet eet terwijl hij het nu makkelijk heeft.

Hooinet moet hij meer moeite doen (zei dierenarts) en daarom raad ze het af.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 19:22

Je stalbaas zet dus zijn paarden op een weiland met een ondeugdelijke prikkeldraadomheining in een wei die bovendien aan een drukke weg ligt?
Zou toch voor mij een reden zijn ernstig aan zijn kennis te twijfelen..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 19:24

Art_Ificious schreef:
Omdat hij nu al een groot deel niet eet terwijl hij het nu makkelijk heeft.

Hooinet moet hij meer moeite doen (zei dierenarts) en daarom raad ze het af.

Misschien vind hij het juist wel fijn uit een net en een andere eethoogte? Ze zijn niet duur dus het proberen waard.

Wat zei de dierenarts over de snijmais?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 19:26

Tja, dat van die weide is normaal. Je bent nu eenmaal al te laat om het echt vette gras mee te pikken wat zo goed geholpen had voor limo. Als de weide goed onderhouden zou worden, had er waarschijnlijk wel nog goed gras op gestaan maar daar is niks aan te doen. Dat is op veel stallen zo, je kan moeilijk zelf met een trekker de weide gaan bemesten. Maar alsnog zou het goed zijn voor je paard. Van een tijd rust met andere paarden op de weide worden ze echt wel wijzer. Ze leren lekker op hun eigen benen staan en dat is waarschijnlijk wat limo nu mist. Tijd om zichzelf te ontwikkelen op zijn eigen tempo en tijd om zijn eigen lijf te leren kennen. Zonder dat hij al in rondjes moet lopen, of een zadel op moet, of op een paddock moet staan waar hij wel wat kan sprinten maar niet lekker kan kuieren en knabbelen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 19:32

Dus als ik jouw posts lees is de conclusie dat je huidige stalling niet kan voorzien in een goede weidegang wat toch essentieel is voor een jong paard (elk paard maar zeker eentje die nog alles op moet bouwen en al duidelijk schraal en onbespierd blijft) De eerlijke keuze zou dan zijn op zoek naar een stalling die hier wel in kan voorzien. Maar goed daar sta je ook niet voor open. Alles is kan niet maar het enige wat in mijn ogen niet kan is op deze manier met een jong paard sollen. Je zal misschien best van limo houden ts, maar het is wel een heel erg egoistische manier van houden van.

Ik verlaat in ieder geval weer dit topic want het heeft allemaal toch geen zin. Onervarenheid kun je niets aan doen, dat komt met jaren....Onwetendheid is tegenwoordig met alle mogelijkheden een keuze. Een keuze die ik werkelijk niet kan begrijpen als je van een dier houdt.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 19:33

Ja hoe zit dat met die paddock? Krijgt hij daar ondertussen wel al hooi? Of staat hij nog steeds de hele dag zand te happen?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 19:34

Dat laatste maikeltje...hoe triest ook...

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 19:47

Ik geef het op, ik vind het sneu voor het paard maar jij wilt niks voor hem doen om het leven een beetje leuk voor hem te maken. Je verzint overal smoezen voor zodat hij lekker kan blijven zand happen. Zoveel onkunde heb ik werkelijk nog nooit meegemaakt en je staat ook voor geen enkel goed advies open. Dit had je allemaal moeten bedenken voordat je een paard kocht. Paarden horen op het land (uitzonderingen daar gelaten) en niet alleen maar in het zand. Als je hem dat niet kunt geven dan is het wellicht veel beter om geen paard te hebben. Dat je dit zelf niet inziet zegt genoeg over je (on)kunde over paarden.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 19:52

Dat jij zomaar alles door je stalbaas laat bepalen... Zou daar al lang weggeweest zijn! (En prikkeldraad mocht volgens mij niet eens meer gebruikt worden voor paardenweides in België.)

Limo mag niet bij hun in de kudde omdat de 'rust' dan verstoort word? En dan? Ik heb mijn paard in der tijd ook gewoon in een kudde gegooid van misschien meer dan 20 paarden. En ja, er is gevochten geweest want mijn paard was vrij dominant naar andere paarden toe. Mijn paard had geregeld stukken vacht weg en andere paarden waarschijnlijk ook. Niemand die daarom is beginnen klagen hoor, zou wat zijn... Het zijn toch paarden zeker, die beesten vechten het zelf wel uit en de rust keert ook wel terug.
Weet nog dat hij met het leider van de wei aan het stok ging toen ik hem er net opzette, hij klom letterlijk over de hooibaal om erbij te komen... _O- Een tijd later stonden ze gewoon braaf naast elkaar hoor. ;) (En erg 'onderdanige' paarden liet mijn paard gewoon mee-eten, niet dat het straks lijkt alsof ik een of ander duivels paard had.)

En dat er geen weides vrij zijn is maar een slap excuus. Volgens mij woonde jij in Limburg en ik heb eens snel gekeken en er zijn best wel betaalbare weides. Nu weet ik niet precies waar jij woont natuurlijk, maar ik heb wel een 'vermoeden' waar ongeveer.
Alsnog als je er geen vindt, kan je zelf ook een advertentie plaatsen.

https://www.2dehands.be/paardensport/ov ... 23347.html
https://www.2dehands.be/paardensport/ov ... 11559.html

Dat jij het verhuizen moeilijk vindt kan ik begrijpen, ik vond het ook niet leuk. Maar uiteindelijk gaat het om je paard en niet om jou, uiteindelijk wen je er wel aan. En je paard opsluiten omdat hij anders schuw wordt vind ik maar er naar. Als je paard daardoor niet meer te pakken is is er toch wat anders aan de hand... Kijk, ik kreeg mijn paard soms ook wat moeilijker te pakken toen hij voltijds op de wei stond met twee anderen, maar ik ging misschien maximum één keer per week... Maar met wat geduld kreeg ik hem ook gewoon te pakken hoor, en verder was zijn karakter nog steeds hetzelfde.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 20:09

Bij de Fokker stond hij 2,5 jaar op het land met andere paarden.
Is hij er bespierd afgekomen of mooi dik? Neen, (in tegenstelling tot andere paarden die ze soms te koop hebben staan) vorige eigenaar voerde hem ook al extra bij omdat hij zo mager bleef.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 20:11

Dus daarom mag hij nu lekker blijven zand happen? Dat is toch geen reden om hem niet in het land te zetten? Weet je wel hoe fijn paarden het vinden om te kunnen grazen? Dat vinden ze het mooiste wat er is. Ik snap niet waarom je maar met dit soort antwoorden blijft komen. Maar ik stop er ook mee. Mensen als jij zouden gewoon geen paard moeten hebben.