Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 12:35

Als ik een wandelaar, fietser of auto inhaal hoef ik niet te bellen om me kenbaar te maken. Hoe kan je dan als ruiter verwachten dat een (niet paardenkenner) wielrenner wel weet dat het bij een paard wel verstandig is? Als ruiter ben je hier de uitzondering en als ruiter zal je dus je gedrag moeten aanpassen en niet verwachten dat anderen dat wel voor jou doen.

En natuurlijk heb ik het niet over de mallotige uitzonderingen, die het wel leuk vinden om een paard op stang te jagen. Dat zijn de uitzonderingen en niet de regel. De meeste wielrenners willen net als de andere verkeersdeelnemers graag weer gezond thuis komen na een rondje en zijn er helemaal niet op uit om (als zwakke verkeersdeelnemer) het verkeer te terroriseren, juist omdat ze in geval van een ongeluk vooral zichzelf hebben.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 12:42

Zelfs die mallotige wielrenners zullen daar wel mee uitkijken denk ik, racefiets is nogal duur.

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 12:50

Skygirl schreef:
Zelfs die mallotige wielrenners zullen daar wel mee uitkijken denk ik, racefiets is nogal duur.

Ik sta werkelijk waar versteld van de toon die sommige mensen aanslaan...

Ik zal mijn eigen post nog eens aanhalen:

Miss_Petit schreef:
Normen, waarden, respect, logisch denken en inderdaad tolerantie lijken helaas steeds ongewoner te worden. Dat is overal terug te zien, ook in deze situaties.

Maar om op je 'vraag' in te gaan, mijn half carbon racefiets kost nieuw € 3000,-. Menig paard is duurder. Daarbij schade aan een fiets is jammer, maar vervangbaar. Een paard is een levend wezen en in mijn ogen niet zomaar vervangbaar.

Karll66 zijn post kan ik mij geheel in vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 12:51

Skygirl schreef:
Waratje schreef:
Maar als jij in de berm rijdt dan is die wielrenner toch veilig op het fietspad?

Niet als hij er nog zo idioot dicht langs rijdt dat ie alsnog met zn stuur vast komt te zitten in je beugel of de buik van het paard raakt!
Ja, kom maar weer met de wetten jongens...
het gaat gewoon om tolerantie!!!

Nou dat is gewoon onwetendheid.. Want als het misgaat is hij daar zelf de dupe van.

Tolerantie werkt 2 kanten uit...[/quote]

Ja, dat begrijp ik heel goed.
Maar moet ik tolereren dat ik
*Te paard een grote mond krijg?
Op de fiets
*Afgesneden wordt?
*Een scheldpartij over me heen laten komen?
*Gewoon de berm in gedrukt wordt?

Dat wielrenners vinden dat er tussen de ruiters ook rotte appels zitten, kan ik me best indenken.
Maar tussen de wielrenners zitten ook behoorlijk wat rotte appels.
Anders zegt de politie niet voor niets dat ze al behoorlijk wat klachten hebben gehad, lijkt me.

En hoezo onwetendheid? Als ik daar met mn zusje achterop fiets, wordt ik ook gewoon de berm in gedrukt, uitgescholden en afgesneden. Het lijkt me toch wel dat je ziet dat er een klein kind achterop zit, je gaat mij niet wijs maken dat je niet weet dat je daar even voorzichtigheid bij moet bieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 12:52

Wendy schreef:
De enige goede en verantwoordelijke actie die TS in mijn ogen had kunnen ondernemen is afstappen.
Daarom vind ik dat ze eigenlijk ook geen recht van klagen heeft nu, zij is namelijk degene die onverantwoordelijk handelt door niet af te stappen.

Waar komt die onzin toch vandaan, dat als je afstapt het paard "gewonnen" heeft?

Nogmaals, het ging allemaal zo snel dat ik niet af kon stappen.
Ik heb geen recht van klagen, maar is het normaal dat ik uitgescholden wordt voor kankertrut, kankerwijf en kankerknol?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 12:53

Miss_Petit schreef:
Skygirl schreef:

Ik sta werkelijk waar versteld van de toon die sommige mensen aanslaan...

Ik zal mijn eigen post nog eens aanhalen:

Miss_Petit schreef:
Normen, waarden, respect, logisch denken en inderdaad tolerantie lijken helaas steeds ongewoner te worden. Dat is overal terug te zien, ook in deze situaties.

Maar om op je 'vraag' in te gaan, mijn half carbon racefiets kost nieuw € 3000,-. Menig paard is duurder. Daarbij schade aan een fiets is jammer, maar vervangbaar. Een paard is een levend wezen en in mijn ogen niet zomaar vervangbaar.

Karll66 zijn post kan ik mij geheel in vinden.

Nou dat zeg ik toch ook? :') jezus wat is daar nou mee in tegenspraak.

Ik zeg gewoon dat zelfs mallotige wielrenners wel uitkijken met een paard, want dan lopen ze zelf het risico schade te lopen voor duizenden euro's.

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 13:32

amykimmie schreef:
Ik heb geen recht van klagen, maar is het normaal dat ik uitgescholden wordt voor kankertrut, kankerwijf en kankerknol?

Simpel, nee dat is niet normaal. Wat de situatie ook is, dan kunnen ze ook normaal met je in gesprek gaan.

Skygirl, Jezus? Mijn voornaam is goed genoeg hoor ;) Maar altijd beter dan 'mallotige' wielrenner, dankjewel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 13:37

Miss_Petit schreef:
amykimmie schreef:

Simpel, nee dat is niet normaal. Wat de situatie ook is, dan kunnen ze ook normaal met je in gesprek gaan.

En dat doen ze dus nooit, ze fietsen altijd snel verder.
Als je vraagt: kan dat inhalen ook op een andere manier? (dat zeg ik als ik afgesneden wordt als ik op de fiets zit) racen ze door en zeggen niks.

Miss_Petit

Re: Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 13:44

Ik kan niet anders zeggen, dan dat het heel vervelend is dat jij deze negatieve ervaringen met wielrenners hebt gehad. En ook je frustratie begrijp. Helaas kan ik er weinig aan veranderen. Ik kan je wel vertellen dan het niet standaard is en er ook genoeg wielrenners zijn die wel rekening houden met ruiters :)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 14:11

Miss_Petit schreef:
Skygirl, Jezus? Mijn voornaam is goed genoeg hoor ;) Maar altijd beter dan 'mallotige' wielrenner, dankjewel!

Volgens mij reageerde Skygirl met `die mallotige wielrenners` op Karl66 die het direct boven haar over `de mallotige uitzonderingen` had. Skygirl heeft het dus over die uitzonderingen (althans zo begrijp ik het, niet als belediging naar wielrenners in het algemeen).

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 14:13

Mijn oprechte excuses dan richting Skygirl :)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 15:05

Ahhh daar zit de fout! Oh ja dat was ook wel een beetje onduidelijk zie ik nu, sorry. :o

In mijn hoofd was het heel logisch, dat ik niet zag waar het onduidelijk kon zijn. :o

Sorry!

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 15:08

Ook altijd erg last van die wielrenners.
Ze denken dat ze alleen op de weg zitten en het boeit ze geen barst of jij daar met je paarden rijdt.
Jammer, maar helaas moeten we het (fiets)pad delen..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 15:12

xxJodyC schreef:
Ze denken dat ze alleen op de weg zitten en het boeit ze geen barst of jij daar met je paarden rijdt.

Als ruiter mag je niet op het fietspad, dus hoef je hem ook niet te delen met de wielrenners :D

BarrieVabis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 15:19

ik irriteer me er ook vaak aan(niet allen want er zijn zeker ook goede die wél rekening houden) ik rij best wel vaak buiten en heb je er soms bij die al uit de verte gaan schreeuwen 'PAARD PAARD!' of vaak genoeg gehad dat ze me uitscholden dat ik maar op het ruiterpad moest gaan, tja ik moet toch naar het ruiterpad een stuk over de weg/fietspad ook een nadeel dat ze vaak naast elkaar blijven rijden, als ik met een vriendin naast elkaar rijd, ik in de berm zei op het pad met genoeg ruimte gaan ze vaak ookal schreeuwen dat we moete oprotten ik vind het wel jammer en asocial dat ze vaak al beginnen te schelden ipv gwn vragen of een beetje respect tonen.. maarja gelukkig zijn ze niet allemaal zo :)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 15:30

Ik denk dat skygirl mallotig tussen aanhalingstekens bedoelde, terwijl ik het over de rotte appels, die je in elke groep hebt en in elke groep (ook bij de ruiters is mijn ervaring) een uitzondering zijn. Gewoon een misverstandje dus.

Ik moet zeggen dat ik ook regelmatig in mezelf zit te schelden als ik op de fiets zit, gewoon van schrik. Ik maak helemaal niet zoveel kilometers en rij ook niet extreem hard, maar maak toch gemiddeld één à twee keer een per week een gevaarlijke situatie mee. Vorige week reed ik nog op een fietspad, waar me een man tegemoet kwam, die aan de ene kant van het pad liep, met zijn hond aan de andere kant. Het enige probleem was dat de hond aan zo'n inrollijntje vastzat, die dus dwars over het pad gespannen stond. Dan verwacht je dat hij zijn hond wel even naar zich toehaalt, zodat het fietspad weer vrij is, maar het resultaat was dat ik stilstond en kon wachten tot die man zich pas op het allerlaatste moment realiseerde dat ik er niet langs kon. Dan kan ik wel gaan roepen dat alle hondenbezitters asociaal zijn en niet op de weg thuishoren, want hij is bewust aan het fietsetje pesten. Maar ik ga er dan maar vanuit dat het onbewust was en dat die man zich op dat moment niet realiseerde dat hij een gevaarlijke situatie had gecreëerd. Alleen achteraf zit ik wel even in mijzelf te schelden over zijn onoplettendheid, had ik het handvat niet gezien, dan was ik gestrekt over het lijntje gegaan, die totaal niet te zien was. Maar uiteindelijk is het niet anders en moet je gewoon opletten en zelf meehelpen het verkeer veiliger te maken. En ik vind het jammer dat ik dat vaak in deze discussies mis, onder het motto "ik zit op een paard en dat betekent dat de anderen er maar voor moeten zorgen dat het veilig is.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 15:36

Ik bedoelde wel de rotte appels hoor. Want om duizenden euro's(je fiets) op het spel te zetten voor een flauw poedersuiker gaat zelfs rotte appels nogal ver denk ik. :P

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 15:50

Dan had ik dat weer verkeerd begrepen :D

Maar ik ben er echt van overtuigd dat 99 van de honderd gevaarlijke situaties een gevolg van onnadenkendheid, onoplettendheid of verkeerd inschatten is. Ik maak ook fouten en zal dus vast wel eens een keer uitgescholden zijn voor asociale wielrenner of ruiter. Terwijl ik van nature een heel defensieve verkeersdeelnemer ben, die altijd probeert en sociale deelnemer te zijn, zowel in de auto, op de fiets, te paard of als wandelaar. Het verkeer en de wereld zouden stuk prettiger zijn als we zouden accepteren dat mensen soms fouten maken en dat je het samen veilig moet maken. Dat geldt voor de wielrenster die op TS schold, maar ook voor TS, die er ook vanuit had kunnen gaan dat de wielrenster door haar schuld schrok en accepteert dat de wielrenster haar paard als een auto behandelde en er dus gewoon achterlangs reed.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 15:53

Brainless schreef:
xxJodyC schreef:

Als ruiter mag je niet op het fietspad, dus hoef je hem ook niet te delen met de wielrenners :D

vandaar ook mijn haken. :)

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 16:03

Ik heb hier laatst een gesprek over gehad, met een groep wielrenners. ( mijn man is zo'n wielrenner)
Nadat ik had uitgelegd dat het onmogelijk is om een paard 100% verkeersmak te maken in een binnen of buitenbak. En je dus als ruiter wel eens verrast wordt door de reactie van je paard als je naar buite gaat. Ik moet ook langs een weg...en wielrenners vergeten dat ze vaak geluidloos zijn ( elk kraakje wordt eruitgespoten) en daar ineens zijn met hun vaak felle pakjes. Na mijn uitleg dat die combinatie geluidloos & in felle pakjes & ineens langskomen, voor een paard angstig kan zijn..geven ze netjes ruimte. Hadden ze gewoon echt niet door. Soms is het geen hufterigheid, maar gewoon aannames doen..die niet geheel correct zijn.

(wat ik wel weer heel lief vond..ik kwam laatsts een scooter tegen, en die stopte..zette motor af, wachte tot ik voorbij was, ik heb haar verteld dat ze mocht starten, mijn paard er verder niet op zou reageren...maar het gebaar vond ik geweldig)

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 16:30

Marian01 schreef:
Ik heb hier laatst een gesprek over gehad, met een groep wielrenners. ( mijn man is zo'n wielrenner)
Nadat ik had uitgelegd dat het onmogelijk is om een paard 100% verkeersmak te maken in een binnen of buitenbak. En je dus als ruiter wel eens verrast wordt door de reactie van je paard als je naar buite gaat. Ik moet ook langs een weg...en wielrenners vergeten dat ze vaak geluidloos zijn ( elk kraakje wordt eruitgespoten) en daar ineens zijn met hun vaak felle pakjes. Na mijn uitleg dat die combinatie geluidloos & in felle pakjes & ineens langskomen, voor een paard angstig kan zijn..geven ze netjes ruimte. Hadden ze gewoon echt niet door. Soms is het geen hufterigheid, maar gewoon aannames doen..die niet geheel correct zijn.

(wat ik wel weer heel lief vond..ik kwam laatsts een scooter tegen, en die stopte..zette motor af, wachte tot ik voorbij was, ik heb haar verteld dat ze mocht starten, mijn paard er verder niet op zou reageren...maar het gebaar vond ik geweldig)

Erg netjes!

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 16:57

Ik vind dat ze met niks rekening houden,
Met geen auto fietser of wandelaar,
En dan komen ze als een stel idioten aanfietsen in een hondenlosloobgebied
En dan nog zeuren dat die hond niet aan de kant gaat??
Hoevaak rijden ze wel niet door rood?
En dan is het nog de schuld van de auto ook als ze er onder liggen,
Nee, ik kan er niet veel goeds over zeggen,
Zullen vast en zeker ook wel goede tussen zitten,
Maar ik ben ze nog niet tegen gekomen :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 18:21

...en we zijn weer terug bij ´Zero Tolerance´ ondanks de indrukwekkende pogingen van vooral Karl.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 18:33

Karl66 schreef:
Dan had ik dat weer verkeerd begrepen :D

Maar ik ben er echt van overtuigd dat 99 van de honderd gevaarlijke situaties een gevolg van onnadenkendheid, onoplettendheid of verkeerd inschatten is. Ik maak ook fouten en zal dus vast wel eens een keer uitgescholden zijn voor asociale wielrenner of ruiter. Terwijl ik van nature een heel defensieve verkeersdeelnemer ben, die altijd probeert en sociale deelnemer te zijn, zowel in de auto, op de fiets, te paard of als wandelaar. Het verkeer en de wereld zouden stuk prettiger zijn als we zouden accepteren dat mensen soms fouten maken en dat je het samen veilig moet maken. Dat geldt voor de wielrenster die op TS schold, maar ook voor TS, die er ook vanuit had kunnen gaan dat de wielrenster door haar schuld schrok en accepteert dat de wielrenster haar paard als een auto behandelde en er dus gewoon achterlangs reed.

Helemaal mee eens.

Gelukkig merk ik tot nu toe in de praktijk te paard nog altijd weinig hiervan. Mensen die ik te paard tegen kom reageren vaak positief, vinden ze leuk om te zien en al helemaal als je ze ook vriendelijk groet, wat ik altijd doe.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 19:24

Skygirl schreef:
Mensen die ik te paard tegen kom reageren vaak positief, vinden ze leuk om te zien en al helemaal als je ze ook vriendelijk groet, wat ik altijd doe.

Mijn ervaring ook. Dat je met de hoed in de hand door het hele land komt.

Ik heb als tegengewicht voor alle negativiteit driemaal een onderwerp in de trant van ´positieve buitenrij-ervaringen´ opgestart met een verzoek om niet te mauwen over van alles en nog wat.
Desondanks zijn ze alle drie in het drijfzand van toch off-topic gaande vermeend slechte ervaringen weggezakt.