Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 18:57

LETS schreef:
@ikke; ik hoor vaak 'Pion, die zal wel moeilijk zijn'. Maar ik heb nog nooit een fijner paard meegemaakt. Zo ontzettend werkwillig, lief en vriendelijk. Wel vrij dominant, wat het zadelmak maken niet echt eenvoudig maakte, maar daarna nooit meer wat mee te doen gehad. Ook nog nooit 1 pas kreupel geweest, zo hard op de benen. Maar dat karakter komt uit de moederlijn; in combinatie met een fijne moeder durf ik Jazz/Pion etc wel aan. Is vaak toch een kwestie van geduld en opvoeding, er zijn weinig paarden die van zichzelf 'slecht' zijn. Het is uiteindelijk toch de ruiter die een hoop doet. En een wat complexer karakter zorgt er op hoger niveau vaak voor dat ze wat meer in zich hebben :).

Op zich je gelijk, maar het moet je wel passen en pas daarvoor :D
Ik heb enkele keren een paard gereden waarvan de instructeur aan de eigenaar vroeg: en daar ga jij OP zitten??!!?? Geweldig paard om mee te werken en te rijden, maar niet in de laatste plaats omdat ze van DIE eigenaar en daarmee OPGEVOED is.

Lauste schreef:
Mij kan de afstamming voor op de startlijst eigenlijk geen moer schelen.
Heb meerdere keren geschreven en de jury's keken nooit naar afstamming/leeftijd.
Heel soms als ze dachten een hengst te herkennen in het paard, maar serieus bijna nooit. :P
Je punten zijn daar dus wel totaal onafhankelijk van.

Er zijn mensen die dat wel belangrijk vinden. Er zijn ook juryleden die zich daardoor laten beinvloeden; evengoed als er juryleden zijn die je slecht punten omdat ze van mening zijn dat je met een bepaald paard eigenlijk niks in de basisdressuur te zoeken hebt (paard was lichte tour opgeleid en uitgebracht bij een vorige eigenaar).

Dressuur is uiteindelijk een jurysport, daarmee een subjectieve waarnemingssport en dus onderhevig aan de persoonlijke voorkeuren van degene die bij A zit; tja.........

Spruit

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 19:08

Dressuur is wel subjectief, maar een goed gereden paard wordt bijna altijd erkend door jury's. Er zitten een paar idioten bij, maar over het algemeen wordt je (gemiddeld genomen) toch wel gejureerd naar je rijden. Afstamming heeft daar niks mee te maken, maar het is wel zo dat je bij een goed paard kijkt wat voor afstamming het is. Puur omdat je het een goed paard vindt. Ik kijk zelf ook naar afstamming als ik een paard voor mezelf koop, omdat ik er evt mee wil fokken, en een mooi papier dan wel fijn is. Maar ik kijk niet specifiek naar een bepaalde hengst, er zijn zo veel hele goede goedgekeurde hengsten, die goede en slechte nakomelingen hebben, dat je op alleen afstamming nooit ver komt.

ittakesmore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 19:44

Voor mij is het dan zo ver, vanaf mn 7de altijd al een paard gewilt en nu op mn 18de is het dan eindelijk zo ver, mn moeder staat erachter en de tijd en het geld zijn er!
De stalling is ookal bekend, vriendin van mij zit der al anderhalf jaar en kom er zelf ook weekelijks om te helpen. Ook ken ik al zn beetje alle mensen en paarden op stal en heb ik met de eigenaressen ook een normale band, alles is dus klaar en de zoektocht kan beginnen maar waar is de vraag..

Nou zal ik in de lagere prijs moeten gaan zoeken omdat mn grens rond de 3000,- is.
Heb al wat rond gekeken hier en daar, maar aangezien ik op redelijke lengte ben; 1.80 zit ik toch aan een groter paard wat weer moeilijker in die prijsklasse te vinden is.
Zat er over te twijfelen om toch langs een aantal handelsstallen te gaan om gewoon maar rond te kijken en een impressie van het aanbod te krijgen maar na een aantal verhalen van bokkers gelezen te hebben ben ik toch aan het twijfelen gegaan.. Iemand hier met goede ervaringen met handelsstallen en dingen waar ik goed op moet letten op de stal zelf?

Ook ben ik van plan om hier op bokt alles goed in de gaten te houden aangezien het voor mij toch iets betrouwbaarder oogt dan particulieren op marktplaats

Tips, ideeën?
Laatst bijgewerkt door ittakesmore op 03-08-11 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Twilight1Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 19:46

als je naar een handelsstal gaat zorg dat je iemand mee neemt die er verstand van heeft en helemaal laten keuren dus ook rontenoglogisch bij je EIGEN dierenarts ;)

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 19:52

@ittakesmore: Ind. neem zo ie zo dan iemand mee die een iets strengere kijk heeft alsj ou en er echt verstand van heeft.
Ook iemand die jou wat kent, zodat die in1x ziet of dat paard iets voor jou is.
Ga zo ie zo meerdere bekijken, zo rijd je verschillende paarden en weet je na ene paard paarden wel wat je zoekt qua paard.

3000 is een redelijk bedrag, maar mijn ervaring is de meesten onder die prijsklasse die mankeren wel IETS. (tuurlijk! Je kunt het ook treffen, maar dat heb ik niet gedaan :P)

*Op bokt hoeft niet alles zo betrouwbaar te zijn hoor... zoals ik al van paar heb gehoord

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 19:56

Begint mij ook op te vallen ja, dat onder en rond de 3000 euro je alleen maar 'rotzooi' koopt. Paarden met vernauwing in het voedingskanaal of vrij veel fragmenten of oc of rugproblemen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 19:59

parouscha schreef:
Begint mij ook op te vallen ja, dat onder en rond de 3000 euro je alleen maar 'rotzooi' koopt. Paarden met vernauwing in het voedingskanaal of vrij veel fragmenten of oc of rugproblemen.

Ik vind dat een paard wat meer dan 3 mille moet kosten toch wel hele goede argumenten moet aandragen. Er is genoeg goed spul te koop voor die prijs, alleen heeft dat niets "gepresteerd" maar het is maar net hoe belangrijk je dat vindt.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:01

Dat is voor mij absoluut geen pre. Ik heb toch een hobby matige rijder, die graag thuis op niveau traint :j

Maar ik vind het maar bar moeilijk. Vaak paarden die nog niet zadelmak zijn.

Opzich niet zo'n probleem, alleen je weet totaal niet de reden waarom ze nog niet zadelmak zijn? Misschien wel zeer moeilijk zadelmak te maken? Vind ik toch altijd wel weer een risico. En voor een zadelmak paard betaal je al snel weer een paar honderd meer..

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:04

ikke schreef:
parouscha schreef:

Ik vind dat een paard wat meer dan 3 mille moet kosten toch wel hele goede argumenten moet aandragen. Er is genoeg goed spul te koop voor die prijs, alleen heeft dat niets "gepresteerd" maar het is maar net hoe belangrijk je dat vindt.

Ik denk dat het meer afhankelijk is van je eigen kunnen, dat is toch wel 1 van de belangrijkste punten waar je rekening mee moet houden.

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:06

Als je echt zeker wilt zijn dat je een gezond paard koopt zou ik hem toch laten keuren, ook rontgen als je er écht zekerheid wilt. Maar dan zijn er altijd nog paarden die allerlei 'gekke' eigenschappen blijken de te hebben... Het is moeilijk een paard te vinden en vooral in jou prijsklasse. Ze zijn er wel maar dan moet je veel en lang zoeken denk ik :)
En inderdaad iemand meenemen die goed objectief kan kijken naar het paard en die gebreken snel kan herkennen is ook handig. En een camera mee!

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:07

Lioony schreef:
ikke schreef:

Ik denk dat het meer afhankelijk is van je eigen kunnen, dat is toch wel 1 van de belangrijkste punten waar je rekening mee moet houden.

Ben ik het helemaal mee eens :j

ittakesmore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:11

ikke schreef:
parouscha schreef:

Dit is voor mij geen probleem, het verder door rijden is iets waar ik niet tegen op zie. Inrijden daar in tegen toch wel een beetje, heb er wel ervaring mee maar een tijd terug dus lieve niet. Daarnaast verwacht ik ook top dressuur/spring paard en er hoeft geen ster papier achter te zitten, valt ook niet te verwachten voor die prijs.
Maar een degelijk paard wat netjes loopt en een sprongetje kan maken zonder gebreken moet toch te doen zijn?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:13

Lioony schreef:
ikke schreef:

Hoezo?
Alles wat je met je paard bereikt is afhankelijk van je eigen kennis en kunde. Een goed lesgeefmens is natuurlijk wel belangrijk, maar uiteindelijk bepaalt de ruiter waar het paard toe is staat is.
Er staat brandhout op I-net voor prijzen waar ik fluitend mijn hele paardenstapel voor heb gekocht. Zoveel zegt de prijs dus niet.......

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:17

Wij hebben dan ook voor ons jonkie wel wat meer betaald, maarja, hij is ook niet zomaar door iemand doorgereden :D
Alle knoppen zitten er op, sommige zeg maar de beginselen, maar ze zitter er iig al! En dat scheelt al een hoop en verder is hij gewoon zeer correct doorgereden, fijn uit te schuiven, loopt niet uit zichzelf te diep en niet in een eigen houding.

ittakesmore schreef:
ikke schreef:

Dit is voor mij geen probleem, het verder door rijden is iets waar ik niet tegen op zie. Inrijden daar in tegen toch wel een beetje, heb er wel ervaring mee maar een tijd terug dus lieve niet. Daarnaast verwacht ik ook top dressuur/spring paard en er hoeft geen ster papier achter te zitten, valt ook niet te verwachten voor die prijs.
Maar een degelijk paard wat netjes loopt en een sprongetje kan maken zonder gebreken moet toch te doen zijn?

De meeste verkopers handelen met kk wat betreft keuren, dat is dus wel vervelend..

ikke schreef:
Lioony schreef:

Hoezo?
Alles wat je met je paard bereikt is afhankelijk van je eigen kennis en kunde. Een goed lesgeefmens is natuurlijk wel belangrijk, maar uiteindelijk bepaalt de ruiter waar het paard toe is staat is.
Er staat brandhout op I-net voor prijzen waar ik fluitend mijn hele paardenstapel voor heb gekocht. Zoveel zegt de prijs dus niet.......

Daar doel ik dus op, heel leuk een jong paard in en doorrijden, totdat je hem verknalt en het mis gaat.. Zadelmak maken ging mij echt te ver, daar begin ik niet aan, ben ik nog láng niet klaar voor. Doorrijden zouden we dan iig het eerste deel bij een andere stal laten doen, als ze net zadelmak waren. Het is gewoon belangrijk dat het gas, de rem en het stuur (even heel zwart-wit) en ook al een begin aan correcte nagefelijkheid en aanleuning goed bevestigd is. Dat zou ik zelf nu nog niet kunnen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:29

Lioony schreef:
ikke schreef:
Hoezo?

Daar doel ik dus op, heel leuk een jong paard in en doorrijden, totdat je hem verknalt en het mis gaat.. Zadelmak maken ging mij echt te ver, daar begin ik niet aan, ben ik nog láng niet klaar voor. Doorrijden zouden we dan iig het eerste deel bij een andere stal laten doen, als ze net zadelmak waren. Het is gewoon belangrijk dat het gas, de rem en het stuur (even heel zwart-wit) en ook al een begin aan correcte nagefelijkheid en aanleuning goed bevestigd is. Dat zou ik zelf nu nog niet kunnen.

Kwestie van goede begeleiding. Ik heb "vanuit niets" een Welsh Cob zadelmak gemaakt. Dat kun je inderdaad niet alleen, maar wanneer je weet waar je die kennis kunt "inkopen", kom je er ook.

Je moet ervoor zorgen dat je die kennis beschikbaar hebt VOORDAT je begint! Wanneer je dan enig beleid gebruikt, kun je prima een paard in- en doorrijden.
Evengoed als dat je op die manier een "verknald" paard weer recht kunt zetten. Been there, do it!

Alles staat of valt met de juiste begeleiding en DAAR zit het probleem, ALS er al een probleem is........

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:32

Klopt, maar als nog dan zul je heel veel moeten investeren in die begeleiding en die moet daar ook tijd voor hebben.
Mijn instructrice zou daar absoluut niet mee instemmen en heeft daar ook geen tijd voor.
Sowieso konden wij met gemak de doorgereden paarden betalen dusja.. Dan denk je daar verder niet over na.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:55

@ Ikke; Nou mijn eisen zijn/waren echt bijna niks.. als eigenlijk de basis er maar in zat en dat het een ruin is en >1.65.. en gewoon fijn karakter heeft en toch alles afgekeurd of zoals die ene schimmel die dus zo ie zo al kreupel liep, toen was mijn budget tot 3500. Waarvan ik dacht echt wel een leuk gezond paard te kunnen vinden.. niet dus. Dus nu inmiddels is het budget al flink omhoog gegaan....
Beleren/inrijden hebi k op het moment gwoon geen tijd voor. Vandaar dat ik een beleerd paard wil.. van mij hoeft hij echt geen off.wedstrijden te hebben gelopen.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 21:25

Ik lees nog steeds met jullie mee hoor, maar zit hier ff heel verbaasd te zijn.. niks kunnen vinden ónder de 3500 euro? Vond dat ik het best royaal aan hield, en dacht voor 3750 zeker wel het e.e.a. kunnen vinden eigenlijk :=

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 21:32

Mijn budget was eerst ook 3000 € maar veel zat er niet tussen. Heb mijn budget omhoog gehaald tot 5000 € en dit was veel meer naar mijn zin. Hangt natuurlijk af wat je zoekt en hoe kieskeurig je bent.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 21:59

Als je 3000 wil uitgeven kan je ook best kijken naar paarden waar 4000 bijstaat. Daar kan je dan toch nog wat vanaf halen en misschien heb je dan wel voor 3250 een leuk paard waar je eerst niet wilde voor bellen omdat'ie toch te duur was. Mijne stond voor 4500 op internet en heb er uiteindelijk ook nog wel een stuk vanaf gedaan, voorlopig vind ik 'm geen rotzooi :D

Ik wilde ook gewoon echt geen 8000 meer uitgeven. 1x gedaan en heb me ZO slecht gevoeld toen het niet ging zoals ik wilde/hoopte/verwacht had, en omdat ik dan dacht "komaan, voor zoveel geld moét ik het hier wel gaan waarmaken" .. Slechte gedachtengang, dus wilde ik nu per se een paard dat minder kostte :) Misschien een rare kronkel in mn hoofd maar ik voel nu iig geen prestatiedruk meer, of toch veel minder!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:19

Romanoff schreef:
@ Ikke; Nou mijn eisen zijn/waren echt bijna niks.. als eigenlijk de basis er maar in zat en dat het een ruin is en >1.65.. en gewoon fijn karakter heeft en toch alles afgekeurd of zoals die ene schimmel die dus zo ie zo al kreupel liep, toen was mijn budget tot 3500. Waarvan ik dacht echt wel een leuk gezond paard te kunnen vinden.. niet dus. Dus nu inmiddels is het budget al flink omhoog gegaan....
Beleren/inrijden hebi k op het moment gwoon geen tijd voor. Vandaar dat ik een beleerd paard wil.. van mij hoeft hij echt geen off.wedstrijden te hebben gelopen.

1,5 jaar terug nog een prima paard gekocht voor die prijs. Volwassen dier, goed karakter, acceptabel gereden en een merrie (want merrie-mens). Heeft nooit een wedstrijdterrein van dichtbij gezien, maar so what......
Lioony schreef:
Klopt, maar als nog dan zul je heel veel moeten investeren in die begeleiding en die moet daar ook tijd voor hebben.
Mijn instructrice zou daar absoluut niet mee instemmen en heeft daar ook geen tijd voor.
Sowieso konden wij met gemak de doorgereden paarden betalen dusja.. Dan denk je daar verder niet over na.

Een instructrice die die tijd niet wil investeren (tegen betaling nota bene!!!) in de opleiding van een combinatie, die kan bij mij gelijk opkrassen. Dat soort mentaliteit wil ik niet in mijn bak hebben.

Kunnen betalen en willen betalen zijn twee verschillende dingen..........

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 23:17

Domme uitspraak, sorry..
Heb hele goede instructie, nooit meer wat anders.
Heeft een full time baan, 2 paarden en een sociaal leven ;) Heeft veel over voor ons als combi, maar helaas gewoon erg druk. Ze heeft meerdere lesklanten en daar dus geen tijd voor. Sowieso zou ze me daarmee toch niet helpen, omdat het zelf zadelmak maken voor mij gewoon een dom idee is. Daar zou ze niet mee instemmen, en we hebben toch ook haar goedkeuring nodig voor we over gingen tot koop.
Net alsof dat wat ze er aan "verdient" (ze er niet eens veel voor). Voor het geld zou ze beter wat anders kunnen doen dan.

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 23:45

Welkom ittakesmore! :D
Wat leuk dat je nu eindelijk een eigen paard krijgt, heel veel succes en plezier met het zoeken ervan.
Bij een handelssstal inderdaad iemand met veel kennis meenemen en goed laten keuren.

-----------------

Heb net weer heerlijk gereden op Comique, de eerste keer sinds hij officieel van mij is. :D
Nu zie ik hem even een poosje niet, want morgen hele dag werken; 's avonds koffers kappen; vrijdagmorgen op weg naar Cyprus!

Tyrael

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 09:11

Gisteren weesten kijken bij het praadje (draver x kwpn)
Vondt het een leuke merrie. lekker rustig paardje in de omgang. Met voor mij gevoel fijne gangen.
De mensen die vroegen naar de galop. Die zit er gewoon in. Is voor mij fijne vlakke galop.
Zaterdag ga ik nog een keer kijken. zien dat ik dan nog steeds het zelfde gevoel heb.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 09:36

Mallootje schreef:
Als je 3000 wil uitgeven kan je ook best kijken naar paarden waar 4000 bijstaat. Daar kan je dan toch nog wat vanaf halen en misschien heb je dan wel voor 3250 een leuk paard waar je eerst niet wilde voor bellen omdat'ie toch te duur was. Mijne stond voor 4500 op internet en heb er uiteindelijk ook nog wel een stuk vanaf gedaan, voorlopig vind ik 'm geen rotzooi :D

Ik wilde ook gewoon echt geen 8000 meer uitgeven. 1x gedaan en heb me ZO slecht gevoeld toen het niet ging zoals ik wilde/hoopte/verwacht had, en omdat ik dan dacht "komaan, voor zoveel geld moét ik het hier wel gaan waarmaken" .. Slechte gedachtengang, dus wilde ik nu per se een paard dat minder kostte :) Misschien een rare kronkel in mn hoofd maar ik voel nu iig geen prestatiedruk meer, of toch veel minder!

Ik heb dat inderdaad ook niet voor een paard over hoor 8000 euro :n

Koop je een leuke auto voor haha!

Met 4000 moet 't snel ophouden. Tenzij je echt een wedstrijd liefhebber bent en je op hoog niveau wilt presteren. Maar dat is in mijn situatie helemaaaal niet 't geval :n

Puur hobby matige rijder, thuis misschien op niveau trainen met les en bosritten enz. Misschien als er een leuke stamboom bij zit eens naar de keuring. Maar dat was ook alles!

Daar leg ik niet 8000 voor neer :D

Daarbij vind ik 't dood eng als een dier een ongeluk krijgt of iets dergelijks en het paard moet afgemaakt worden. Dan ben je in 1 klap je 8000 euro toch kwijt! Dan ben ik liever 3000 kwijt dan 8000. Het zijn toch levende dieren, die altijd wat kunnen krijgen.