Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Joceline schreef:Heb anders nog geen antwoorden op mijn vragen..sluit die dan eens aan op de theorieen?
suleilitha schreef:En wat doen paarden met een bitloze optoming? Die stellen alles in het werk om de druk op neus en hoofd te ontwijken en hebben een hekel aan druk. Sommige paarden proberen die druk kwijt te raken door zich op te kroppen, andere gaan hangen op de hand van de ruiter.
Anya schreef:Het probleem is dat er niet zo gek veel wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar bit of bitloos dat ook daadwerkelijk voldoet aan de voorwaarden van wetenschappelijk onderzoek. Dat wil zeggen -los van belangen, want ook een universiteitsonderzoeker is niet belangeloos bezig met onderzoek- een deugdelijke onderzoeksopzet, een fatsoenlijke groep te onderzoeken objecten en een fatsoenlijke controlegroep met conclusies die ook terug te vinden zijn in de bevindingen van het praktijk onderzoek.
En daar gaat het redelijk mank.
Net als overigens bij onderzoeken over bekappen, ijzers e.d.
lautje76 schreef:Joceline schreef:Heb anders nog geen antwoorden op mijn vragen..sluit die dan eens aan op de theorieen?
Doe het lekker zelf. Je hebt nu de bronnen. Zoek ze maar op en ga lezen! Het zijn jouw vragen en jouw paard, niet de mijne.
Maar ik wil wel een voorzetje geven hoor: Zoals je in de korte samenvatting over het artikel van Geyer hebt kunnen lezen oefenen zowel het bit als het bitloze hoofdstel een bepaalde mate van druk uit. Welke mate en welke inherent schadelijker zou zijn dat weet ik niet omdat ik het hele artikel dus niet heb. Wel kan je opmaken uit de laatste zin dat er veel gelegen is aan de hand van de ruiter bij beide optomingen.
Daarnaast is wetenschappelijk onderzoek gebaseerd op een representatieve steekproef en het kan maar net zijn dat jouw merrie iets anders reageert. Daarom is een onderzoek zelden volledig terug te voeren op één individu.
Succes met het onderzoeken verder! Goed dat je je er met een open geest in wil verdiepen.
lautje76 schreef:Ik heb je met de info die ik heb zo goed mogelijk antwoord gegeven. Namelijk dat het er op lijkt dat de hand van de ruiter uitendelijk bepaald of het paard last heeft van een bit of van een bitloos hoofdstel.
En je bent zelf prima in staat naar een bibliotheek te gaan om die artikelen op te zoeken. Dat hoef ik toch niet voor je te doen als je het echt wilt wwten?
Joceline schreef:Dringt het nou niet door? Er zijn geen antwoorden op mijn vragen, dat zegt genoeg. Maar dit wordt inderdaad een kinderachtige discussie met gesnauw en welles nietes..jammer zeg! Bitten worden de grond ingestampt terwijl ik niet tegen bitlozen ben, en het is allemaal zo'n onzin over dat bitten schade aanrichten..
lautje76 schreef:Joceline schreef:Dringt het nou niet door? Er zijn geen antwoorden op mijn vragen, dat zegt genoeg. Maar dit wordt inderdaad een kinderachtige discussie met gesnauw en welles nietes..jammer zeg! Bitten worden de grond ingestampt terwijl ik niet tegen bitlozen ben, en het is allemaal zo'n onzin over dat bitten schade aanrichten..
Nogmaals, misschien zijn er wel antwoorden op je vragen alleen kunnen we hier niet bij alle onderzoeken en artikelen komen. Als je de moeite zou nemen om naar de bibliotheek te gaan dan zou je misschien best antwoord op je vragen kunnen krijgen.
En je hoeft niet zo tegen mij tekeer te gaan. Ik ben niet voor of tegen een bit.
JoviBan schreef:Nu ken ik ook alle rapporten niet en al helemaal niet uit m'n hoofd
lautje76 schreef:JoviBan schreef:Nu ken ik ook alle rapporten niet en al helemaal niet uit m'n hoofd
Dan vind ik het persoonlijk vreemd dat je je zo stellig uitlaat over een onderwerp.
Maar goed, ik laat jullie maar alleen met je halve waarheden en gesuggereer van beide kanten. Ik hoop dat de beleidsmakers iets beter in zaken verdiepen voordat we allerlei regels opgelegd krijgen.
lautje76 schreef:Dan vind ik het persoonlijk vreemd dat je je zo stellig uitlaat over een onderwerp.
JoviBan schreef:Dat mag je vinden. Maar ik ben geen wandelende bibliotheek of harde schijf, jij wel?
Ik heb veel gelezen, maar kan echt niet alles letterlijk onthouden en citeren wanneer daar om gevraagd wordt.
Bovendien baseer ik mijn mening (en gevoel) niet alleen op lectuur. Jij wel?
JoviBan schreef:lautje76 schreef:Dan kan je echt niet aankomen met "ik heb het gevoel dat mijn paard goed op het bit reageert, laten we dat maar opleggen aan alle paardenbezitters".
Kom op zeg, vind je het nou echt nodig om op deze manier verder te discussiëren?
JoviBan schreef:lautje76 schreef:Dan kan je echt niet aankomen met "ik heb het gevoel dat mijn paard goed op het bit reageert, laten we dat maar opleggen aan alle paardenbezitters".
Kom op zeg, vind je het nou echt nodig om op deze manier verder te discussiëren?