Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 08:09

Ik bedoelde 4 maanden!

Rond de leeftijd van 4 maanden gaan ze mee op pad met de ouders.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 08:53

Nou 1 wolf wil ik al niet tegen komen laat staan een hele roedel. De gemeente Utrechtse Heuvelrug wordt ook genoemd als plek waar je voorzichtig moet zijn in het bos. Ik wandel daar bijna dagelijks met de hond en heb eens gekeken aan de kant waar ik er meestal in ga, nergens bordjes met een waarschuwing. Dat vind ik dan wel bijzonder. Niet iedereen kijkt op de website van de gemeente of provincie.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 09:45

Ik ben even aan het bij lezen maar wilde hier vast op reageren.
Wintu schreef:
We gaan het wel aanpakken hoor, maar het kan niet volgens de regels van Bij12 zeg maar, dat is niet te betalen. We hebben harmonicagaas van 1.50 bevestigd aan houten palen. Ik wil bovenop de palen stroomhouders, zeg maar het bovenste eind van normale stroompaaltjes. Daar stroomdraad door op 2 hoogten en dan een stroomklok met timer.

Dat klinkt als het principe wat ook gebruikt wordt om schutting en tuin catproof te maken (maar dan om het dier binnen te houden). Dan wordt er meestal gewerkt met een oneven aantal draden (3 of 5) met afwisselend stroom en aarde.
Is wel informatie te vinden op internet. Om misschien wat ideeën op te doen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 10:16

SusanH schreef:
Nou 1 wolf wil ik al niet tegen komen laat staan een hele roedel. De gemeente Utrechtse Heuvelrug wordt ook genoemd als plek waar je voorzichtig moet zijn in het bos. Ik wandel daar bijna dagelijks met de hond en heb eens gekeken aan de kant waar ik er meestal in ga, nergens bordjes met een waarschuwing. Dat vind ik dan wel bijzonder. Niet iedereen kijkt op de website van de gemeente of provincie.

Ik liep vanmorgen met mijn hond op het leersumse veld. Via de hoofdingang erop gegaan. Ook daar niets te zien aan waarschuwingen en ook geen enkele boswachter gespot. Ook die zouden meer rond moeten lopen heb ik gelezen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 10:34

Jessix schreef:
SusanH schreef:

Ik liep vanmorgen met mijn hond op het leersumse veld. Via de hoofdingang erop gegaan. Ook daar niets te zien aan waarschuwingen en ook geen enkele boswachter gespot. Ook die zouden meer rond moeten lopen heb ik gelezen.

Die hebben vast rustig thuis weekend...ergens hebben ze groot gelijk natuurlijk. Het is uiteindelijk ook niet hun persoonlijk probleem. Iedereen mag daar lopen mits men zich aan de regels houdt. Ze hoeven niemand te beveiligen

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 10:53

Schaap en kalkoen gedood Achtmaal NB
Citaat:
Achtmaal Noord-Brabant
03-08-2024
02.15 uur

1 schaap en 1 kalkoen gedood in Achtmaal. De vermoedelijke dader staat op beeld.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/S6oafX ... tid=WC7FNe

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 10:57

dierenfan schreef:
Die hebben vast rustig thuis weekend...ergens hebben ze groot gelijk natuurlijk. Het is uiteindelijk ook niet hun persoonlijk probleem. Iedereen mag daar lopen mits men zich aan de regels houdt. Ze hoeven niemand te beveiligen

Dan hebben ze zeker al de hele week weekend. Ik woon op de UH in het bos. Maar wat mij betreft prima hoor, ik red me wel.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 11:30

Ik woon ook op de Utrechtse Heuvelrug en merk dat ik het ook "lastig" vind of ik nu wel of niet gewoon m'n ding moet blijven doen. Aan de ene kant vind ik het spannend om met mijn drie honden het bos in te gaan, maar aan de andere kant wil ik me ook niet door angst laten leiden en dit stuk ontspanning/genieten voor mij en de honden wegnemen. Waar kan je dan nog fijn wandelen? De Veluwe is ook lang niet veilig meer en door de polder word ik op een gegeven moment ook wel zat...

Het valt mij ook op dat er niet/nauwelijks waarschuwingsbordjes staan en de boswachter kom ik vaker niet dan wel tegen. Ik loop er in principe twee keer per dag, maar ik kan de keren dat ik in de bossen rondom Doorn/Leersum/Amerongen/Elst een boswachter tegen ben gekomen op een hand tellen denk ik. En dan woon ik hier al mijn hele leven.

Ik kwam eergisteren mensen tegen die op de fiets op zoek gingen naar de wolf. Ik heb echt al meerdere keren de vraag gekregen of ik wist waar de wolf zit. Alsof je dan kan zeggen "Bij de derde Eik rechts en dan de vierde Den links". :+ Ik hoop echt dat de afschotvergunning er komt. Ik vind de wolf prachtig, maar het zijn er te veel nu en ze zorgen voor te veel problemen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 11:35

Dat heb ik ook wel hoor Lugea. Helemaal toen van de week de wolf vlak bij was gesignaleerd. Maar ik woon letterlijk in het bos en heb een hond van 9 maanden. Ik kan slechts 5 keer per dag met d’r naar het dorp rijden om daar te plassen. ;) Dus ik zet me over de angst heen en ga toch maar gewoon wandelen met haar. Ik zou hier ook niet weten waar je heen moet op de UH want ze zijn al zo’n beetje overal gespot. Ik heb wel een alarm mee en de hond aan de lijn. Hoop dat ik er geen tegen kom.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 11:47

Wat voor alarm heb je mee? Ik zat zelf ook te denken om een bus deo of iets in m'n tas te stoppen, maar ben bang dat dat ook niet voldoende afschrikt.

Ik heb zelf een hekel aan door het dorp wandelen, dus ga liever een paar keer naar het bos. Ik houd ze nu ook wel meer aan de lijn, eigenlijk alleen rondom de Uilentoren in Leersum mogen ze nog even los omdat ik mezelf aangepraat heb dat dat wel heel dichtbij de bebouwde kom is. :+ Verder inderdaad aan de lange lijn en ik hoop dat er een soort oerkracht naar boven komt als er een in de buurt komt zodat ik m'n honden kan beschermen. Maar inderdaad. Ik hoop er nooit een tegen te komen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 11:51

Jessix schreef:
dierenfan schreef:

Dan hebben ze zeker al de hele week weekend. Ik woon op de UH in het bos. Maar wat mij betreft prima hoor, ik red me wel.

Ik ook. Maar het is de taak van de overheid om ons veilig te houden. Of ze zich voldoende aan die taak houden kun je je afvragen. Vorig jaar hebben er wel her en der wat bordjes gestaan. Maar die stonden midden in het bos. Niet bij de parkeerplaats of de start van de wandelroutes.

Vanmorgen gehoord van iemand die vlakbij den Treek woont dat de camping bazen er niet blij mee zijn. Veel mensen annuleren hun vakantie daar.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 11:55

https://www.bol.com/nl/nl/p/senioren-al ... uctPageUrl

Deze, maak een hoop herrie. Ik heb het niet getest en denk dat mijn hond ook over de kachel gaat maar is dan ook echt in geval van nood. Geen idee of het werkt natuurlijk maar je moet wat.

Ik woon 3 km van dorp dus echt in de bossen. Ook de laatste avond ronden loop ik daar alleen. (Naast de hond ook paarden aan huis) Ik praat mezelf niet in door te denken dat ze er ook op die manier mee omgaan op de Veluwe etc. Het is gewoon de wereld zoals die er nu uitziet en we moeten er toch in leven.

De hoop op afschot is alweer weg. Het worden er alleen maar meer.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 12:02

Oh, dat is een goede en voor die prijs ook nog wel het proberen waard. Je moet in geval van nood inderdaad iets.. We zullen ermee om moeten leren gaan, maar fijn is anders.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 12:28

Als je de treek in gaat hangen er wel veel bordjes met dat je het leef gebied van de wolf betreed.
Maar gewoon heel bescheiden. Geen hysterisch gedoe

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 12:37

tienus63 schreef:
Zichtmelding Valthe Dr
Citaat:
Weerdinge Drenthe
01-08-2024
23.50 uur
Zojuist een wolf gezien overstekend op de dorpsstraat in Valthe, Drenthe ter hoogte van een met gaas omheind weiland.
Hij stak de straat over, een zandpad op wat tussen de huizen doorloopt

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

[ [url=m/GJqr15.jpg]Afbeelding[/url] ]
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/TSn7Sv ... tid=WC7FNe

Dit is niet in Valthe, maar Weerdinge. In ieder geval de afbeelding.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 12:38

Lugea schreef:
Oh, dat is een goede en voor die prijs ook nog wel het proberen waard. Je moet in geval van nood inderdaad iets.. We zullen ermee om moeten leren gaan, maar fijn is anders.

Ja ik kreeg het ook als tip en dacht dan heb je tenminste nog wat achter de hand en het is makkelijk meenemen. En voor de prijs hoef je het niet te laten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 12:42

Popstra schreef:
Als je de treek in gaat hangen er wel veel bordjes met dat je het leef gebied van de wolf betreed.

Nou een bordje lijkt me ook wel het minste. Bij Amerongen en Austerlitz hangt er al een paar jaar wat bij de losloop gebieden daar is aar de wolf “nieuwsgierig” was naar honden.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 12:42

Ik woon in Veenendaal en mijn paarden staan in Rhenen. Hier is het gelukkig nog rustig maar voor hoelang? Vorige week met de honden naar het losloopgebied in Rhenen geweest. Dit ligt pal naast het beren/wolven bos van de dierentuin. Ik vraag me af wat er gaat gebeuren als de wolf daar komt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 12:49

Mijn man was vanmorgen naar de voerboer verderop. Deze vertelde dat veel schapenhouders in onze omgeving er mee gaan stoppen. Zowel door de komst vd wolf hier als ook het probleem Blauwtong.

Viel mij overigens al wat langer op er lang niet zo veel schapen hier meer in de weides liepen waar het normaal in de wintertijd wel veel was

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 13:07

vilheide schreef:
Ik woon in Veenendaal en mijn paarden staan in Rhenen. Hier is het gelukkig nog rustig maar voor hoelang? Vorige week met de honden naar het losloopgebied in Rhenen geweest. Dit ligt pal naast het beren/wolven bos van de dierentuin. Ik vraag me af wat er gaat gebeuren als de wolf daar komt.

Ja daar ga ik elke zondag naar toe. Daar durf ik inderdaad de hond nog lekker los te laten. Hopelijk blijven ze daar nog even weg, maar dat is natuurlijk een illusie.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 13:14

Jessix schreef:
vilheide schreef:

Ja daar ga ik elke zondag naar toe. Daar durf ik inderdaad de hond nog lekker los te laten. Hopelijk blijven ze daar nog even weg, maar dat is natuurlijk een illusie.

Er wordt gezegd dat de wolf zich daar niet zou laten zien juist omdat de dierentuin daar is, maar ze hebben de afgelopen jaren wel meer dingen gezegd die uiteindelijk naar het land der fabelen verwezen konden worden.
Maar hoe gaat de dierentuin reageren als er wel een wolf gaat vestigen? Dit zal waarschijnlijk voor onrust bij de dierentuindieren veroorzaken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 13:27

Ik weet ook niet of ze zich daar zullen vestigen. Maar net zo goed als ik de hele heuvelrug af kan rijden te paard kunnen wolven natuurlijk ook rondlopen. Wie weet kom ik er morgen wel uitgerekend een daar tegen. Dus wat wandelen op veilige plaatsen betreft maak ik me geen illusies.

Ik heb wel de losloop in Austerlitz vermeden en nu natuurlijk ook dat gebied in den Treek.

Maar ik ben benieuwd of ze de wolven in het berenbos ervaren als al gevestigde roedel. Laten we het hopen. En ook dat de wolven daar en de beren zich er rustig onder houden. Het zou naar zijn als er veel onrust ontstaat in de groep.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 14:02

Waarschijnlijk moet er eerst een kind gedood worden voordat ze actie ondernemen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 14:13

Jessix schreef:
Popstra schreef:

Nou een bordje lijkt me ook wel het minste. Bij Amerongen en Austerlitz hangt er al een paar jaar wat bij de losloop gebieden daar is aar de wolf “nieuwsgierig” was naar honden.

Losloopgebied waar ik vaak kom is de wolf ook meerdere malen geweest. Maar hangt niks. Paar km van Amerongen. En hysterie hoeft niet. Maar iets meer info is wel gewenst. Nationaal park Utrechtse Heuvelrug kent veel terrein eigenaren, dat zal de reden wel zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 14:36

Dat denk ik ook. Nu is dd Treek wel negatief in het nieuws geweest he met al dat gedoe daar dus men verwacht juist daar er stappen ondernomen worden.
En verder vind ik dat iedereen zijn gezonde verstand zelf moet gebruiken. Sowiezo geen hond los laten lopen in een bos. Met of zonder wolf.