Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sam94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 23:11

MarjanB schreef:
Heb je het paard überhaupt al gereden? Je komt echt heel lief en goedgelovig over. Echt doe het niet want je wordt bedot. Hij maakt gebruik van jouw goedgelovigheid.

Ja heb het paard al verschillende keren gereden. En vind het echt een super tof paard.
Ja ik denk dat hij zeker gebruik maakt van mijn goedgelovigheid en van het feit dat ik al zo lang verliefd op het paard en nu ik er mee gereden heb nog meer. Maar ik ben toch niet helemaal goedgelovig aangezien ik hem toch laat overkeuren. Maar de meeste van zijn klanten die keuren niet over omdat ze hem op zijn woord geloven. (Ik heb zelf met de pension klanten gesproken die een paard van hem gekocht hebben). En hij heeft ook niet over keurt toen hij het paard kocht vorig jaar. Maar hij zal het wrs voor 10k gekocht hebben ofzo.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 23:12

Mocht het je helpen; Ik zou ook hard weg rennen. Het verhaal rammelt aan alle kanten. Voor die prijs zijn er legio paarden te vinden, ook vast 1 die leuk is voor jou binnen de kaders die je wilt (en mogelijk zelfs voor minder ;) ).
Voel je vooral ook niet verplicht omdat je daar staat, want dat maakt het heel ingewikkeld. Er zijn vast andere stallen en trainers in de buurt.

Sam94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 23:15

Benzz schreef:
Ooit werkte ik voor zo'n trainer, prijs werd aangepast aan het budget van de koper en niet op kwaliteit. Ook werd er gestuurd op alleen klinisch keuren. Paarden in de prijsklasse 20k plus. Na 2 jaar van de 20 Paarden, 19 ingeslapen. Ben daar met ruzie vertrokken, dat snap je vast wel.

Wow, 19 paarden van de 20 ingeslapen? Serieus? Omdat er met al die paarden eigenlijk al op voorhand iets mis was?

Sam94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 23:16

SplashIsLief schreef:
Mocht het je helpen; Ik zou ook hard weg rennen. Het verhaal rammelt aan alle kanten. Voor die prijs zijn er legio paarden te vinden, ook vast 1 die leuk is voor jou binnen de kaders die je wilt (en mogelijk zelfs voor minder ;) ).
Voel je vooral ook niet verplicht omdat je daar staat, want dat maakt het heel ingewikkeld. Er zijn vast andere stallen en trainers in de buurt.

Ja het maakt het allemaal heel ingewikkeld natuurlijk. Vooral omdat de andere pensiongasten die wel op z’n goed woord geloven. Als er ook maar het minste mis is met het paardje dan zal ik niet overgaan tot de koop.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 23:19

Sam94 schreef:
MarjanB schreef:
Heb je het paard überhaupt al gereden? Je komt echt heel lief en goedgelovig over. Echt doe het niet want je wordt bedot. Hij maakt gebruik van jouw goedgelovigheid.

Ja heb het paard al verschillende keren gereden. En vind het echt een super tof paard.
Ja ik denk dat hij zeker gebruik maakt van mijn goedgelovigheid en van het feit dat ik al zo lang verliefd op het paard en nu ik er mee gereden heb nog meer. Maar ik ben toch niet helemaal goedgelovig aangezien ik hem toch laat overkeuren. Maar de meeste van zijn klanten die keuren niet over omdat ze hem op zijn woord geloven. (Ik heb zelf met de pension klanten gesproken die een paard van hem gekocht hebben). En hij heeft ook niet over keurt toen hij het paard kocht vorig jaar. Maar hij zal het wrs voor 10k gekocht hebben ofzo.

Ik heb het je al veel eerder gemeld, dat deze man de boel behoorlijk bedonderd, ik snap niet dat je überhaupt nog vertrouwen hebt in zo een persoon?!! Niet kopen, de ene na de andere rode vlag wappert

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 23:20

Brrr, ik krijg echt geen goed gevoel wanneer ik dit verhaal lees. Wat heeft hij erop tegen dat je laat herkeuren? Waarom mag je niet van stal uit meerijden naar de kliniek? Waarom kost hij nu voor jou 5000€ duurder?

Ik zou een “stromannetje” laten bellen of mailen ivm de prijs. Ik zou ècht willen weten of dit paard voor een andere geïnteresseerde óók 5000€ duurder is dan geadverteerd.

En verder sluit ik me aan bij de anderen: laat hem staan !

Om op je vraag te antwoorden: ja je kan bij een klinische wat verdoezelen. Maar met een klinische ging hij toch wel akkoord ?
Laatst bijgewerkt door Lukasje op 16-01-24 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 23:20

Sam94 schreef:
SplashIsLief schreef:

Ja het maakt het allemaal heel ingewikkeld natuurlijk. Vooral omdat de andere pensiongasten die wel op z’n goed woord geloven. Als er ook maar het minste mis is met het paardje dan zal ik niet overgaan tot de koop.

Voor iemand die al vaker bedot is: het lijkt zo ook wel alsof je je wilt laten besodemieteren. Er zijn legio paarden te koop, waarom hier tijd/geld/energie in stoppen terwijl het van een kilometer afstand duidelijk is dat er iets niet klopt?

Ik heb een springpaard in die prijsklasse te koop, ook met maanden training erin en dan is het normaal dat ze vanuit alle hoeken op de foto mogen en geprobeerd.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 23:21

Elisa2 schreef:
Red flag, red flag, red flag!!!!

Niet doen, echt niet.
Je wordt belazerd waar je bij staat.

Hier sluit ik mij bij aan!

Ik post hier bijna nooit maar nu wel speciaal omdat het verhaal van je trainer teveel rammelt.
Doe het niet, niet voor die prijs en laat zeker uitgebreid keuren met bloedonderzoek en laat eventueel de dierenarts extra goed kijken naar sporen van naalden.

Vraag jezelf wel af hoe jullie verstandhouding zal worden mocht het paard afgekeurd worden en hij verkoopt het door zonder de koper in te lichten.

Bij een paard wat al lang te koop staat verwacht ik een prijsdaling tenzij er in de advertentie staat dat de prijs stijgt vanwege verder doorrijden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 23:24

Sam94 schreef:
Benzz schreef:
Ooit werkte ik voor zo'n trainer, prijs werd aangepast aan het budget van de koper en niet op kwaliteit. Ook werd er gestuurd op alleen klinisch keuren. Paarden in de prijsklasse 20k plus. Na 2 jaar van de 20 Paarden, 19 ingeslapen. Ben daar met ruzie vertrokken, dat snap je vast wel.

Wow, 19 paarden van de 20 ingeslapen? Serieus? Omdat er met al die paarden eigenlijk al op voorhand iets mis was?

Ja paarden waren vtv al ongezond.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 23:26

fransje23 schreef:
Elisa2 schreef:
Red flag, red flag, red flag!!!!

Niet doen, echt niet.
Je wordt belazerd waar je bij staat.

Ik post hier bijna nooit maar nu wel speciaal omdat het verhaal van je trainer teveel rammelt.
Doe het niet, niet voor die prijs en laat zeker uitgebreid keuren met bloedonderzoek en laat eventueel de dierenarts extra goed kijken naar sporen van naalden.

Vraag jezelf wel af hoe jullie verstandhouding zal worden mocht het paard afgekeurd worden en hij verkoopt het door zonder de koper in te lichten.

Bij een paard wat al lang te koop staat verwacht ik een prijsdaling tenzij er in de advertentie staat dat de prijs stijgt vanwege verder doorrijden.

Heel eerlijk vraag ik me ook af hoe de verhouding wordt als je gezamenlijk bij de keuring bent en je zelf achterdochtig bent en de dierenarts dus door vraagt (om bloed te prikken, om te checken op naalden, etc.). Dat is ook niet echt een basis voor een vervolg als het wel allemaal goed is. :=

Sam94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 23:29

fransje23 schreef:

Ja ik vraag me ook af hoe onze verstandhouding dan zou zijn. Heel ingewikkeld allemaal.

Welke middelen kunnen er allemaal in het bloed zitten?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 23:35

Ik snap oprecht niet waarom je hiermee door wil, Sam. Je gaf een tijdje terug aan dat je ook leuke paarden kon vinden voor 20K. Ben je ook bij andere paarden gaan kijken en proefrijden? Misschien heb je daar ook wel een goede klik mee. Net als met mensen zijn er meerdere goede matches te vinden.

Je gaat een hoop geld lenen voor een risicovolle aankoop, van een twijfelachtige verkoper. Heb je het gevoel dat omdat je eerder al A hebt gezegd, je nu ook B moet zeggen? Alsof je er niet onderuit kan? Want een goede stalbaas begrijpt het echt wel als je zegt "ik vind het toch wel veel geld, wat ik eigenlijk ook niet heb, ik zie er toch vanaf". Je kan hier gewoon op een nette manier onderuit.

Waarom laat je je zo manipuleren? En denk je dat je nee kan zeggen als er toch iets gevonden word bij de keuring en je instructeur zet je onder druk om hem toch te kopen als je al op de kliniek staat?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 23:36

Vanalles
Dat je na de prijsverhoging nog door wil gaan verbaast mij echt enorm en je zegt zelf dat je bang bent om belazerd te worden omdat het in het verleden al eens gebeurd is.
Dat gebeurt nu gewoon weer, recht onder je neus maar je lijkt het niet te willen zien?

Ik zou er naast dat hij je echt in de maling neemt, mee stoppen als je hem wel als trainer wilt houden en de stallingsplek wilt behouden.

Sam94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 23:37

Pantykous schreef:
Voor iemand die al vaker bedot is: het lijkt zo ook wel alsof je je wilt laten besodemieteren. Er zijn legio paarden te koop, waarom hier tijd/geld/energie in stoppen terwijl het van een kilometer afstand duidelijk is dat er iets niet klopt?

Ik heb een springpaard in die prijsklasse te koop, ook met maanden training erin en dan is het normaal dat ze vanuit alle hoeken op de foto mogen en geprobeerd.

Ik denk gewoon dat als ik een paard koop die ik niet ken, het veel moeilijker is om te weten of het echt braaf is. Het medische kun je onderzoeken, maar dat braaf zijn, soms is het paard mega moe gereden voor je komt of iets gekregen om te kalmeren. Daarom denk ik dat het risico kleiner is als je een paard koopt dat je kent. Maar zoals je zegt idd, er klopt iets niet en ik ga er toch mee door. In het beste scenario is alles in orde en heb ik een top paard. Mss wel teveel betaald, maar ben ik zeker dat het braaf en gezond is. In het slechtste geval, komt iets aan het licht, koop ik het niet en dan weet ik het tenminste.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 23:40

Sam94 schreef:
Pantykous schreef:

Ik denk gewoon dat als ik een paard koop die ik niet ken, het veel moeilijker is om te weten of het echt braaf is. Het medische kun je onderzoeken, maar dat braaf zijn, soms is het paard mega moe gereden voor je komt of iets gekregen om te kalmeren. Daarom denk ik dat het risico kleiner is als je een paard koopt dat je kent. Maar zoals je zegt idd, er klopt iets niet en ik ga er toch mee door. In het beste scenario is alles in orde en heb ik een top paard. Mss wel teveel betaald, maar ben ik zeker dat het braaf en gezond is. In het slechtste geval, komt iets aan het licht, koop ik het niet en dan weet ik het tenminste.

Iets te veel geld. Zeg maar rustig 15k teveel..

Sam94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 23:41

Eef_Bam schreef:
Ik snap oprecht niet waarom je hiermee door wil, Sam. Je gaf een tijdje terug aan dat je ook leuke paarden kon vinden voor 20K. Ben je ook bij andere paarden gaan kijken en proefrijden? Misschien heb je daar ook wel een goede klik mee. Net als met mensen zijn er meerdere goede matches te vinden.

Je gaat een hoop geld lenen voor een risicovolle aankoop, van een twijfelachtige verkoper. Heb je het gevoel dat omdat je eerder al A hebt gezegd, je nu ook B moet zeggen? Alsof je er niet onderuit kan? Want een goede stalbaas begrijpt het echt wel als je zegt "ik vind het toch wel veel geld, wat ik eigenlijk ook niet heb, ik zie er toch vanaf". Je kan hier gewoon op een nette manier onderuit.

Waarom laat je je zo manipuleren? En denk je dat je nee kan zeggen als er toch iets gevonden word bij de keuring en je instructeur zet je onder druk om hem toch te kopen als je al op de kliniek staat?

Omdat ik schrik heb om paarden te kopen van mensen die ik niet ken, waar ze weten wanneer ik toekom. Dat ze misschien het paard voordien lang gelongeerd hebben of iets toedienen om kalm te zijn. Ja ik heb toch een beetje spijt dat ik akkoord gegaan ben met die prijs, ik heb mezelf laten meeslepen. Ik heb idd een beetje het gevoel dat ik niet meer terug kan. Ik heb mezelf al voorgenomen dat ik in de kliniek niks ga beslissen. Want er moet bloed afgenomen worden dus ik moet wachten op de resultaten. Als er iets gevonden wordt, dan ga ik niet door met de koop.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 23:44

Maar for all you know krijgt dat dier elke ochtend of avond net zo goed wat door zijn voer om hem op de been te houden. Want neem aan dat jij er ook niet 24/7 bent om te zien wat ze hem wel/niet geven of mee doen?
Nu ben ik meestal niet zó achterdochtig aangelegd (en blijf ik graag onder m'n steen) maar ook ik vind dit aan alle kanten stinken :=

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 23:45

Ook ( of juist bij mensen die je niet kent) kun je eerder dan de afgesproken tijd komen hoor. Dan merk je vanzelf of dat waar jij bang voor bent waar is.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 23:47

Er zijn ook legio dingen die niet uit een keuring komen en die je achteraf pas merkt. Dus staar je niet té blind op die keuring.
Het is idd fijn als je een paard wat vaker dan 1 a 2 keer kan testrijden en hem in de omgang ziet en meemaakt. Dat snap ik heel goed hoor. Maar zoals iedereen al zegt zijn hier wel erg veel rode vlaggen. Als ik een lesklant was zou ik juist een prijsreductie verwachten, zeker als je elke maand stalgeld in het laadje brengt...

Maar de allerbelangrijkste reden om het niet te doen is dat je ervoor moet lenen. Paard kan dag na aankoop dood liggen he, of zodanig geblesseerd dat je er nooit meer wat mee kunt. Dan kun je maanden fors gaan aflossen voor nop....

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 23:47

Kijk ik snap wel dat dit een voordeel is, dat je het paard al een paar keer hebt gereden en het paard kent. Is dat het geld waard? Als jij vindt van wel, en het ervoor over hebt dan moet je dat natuurlijk gewoon doen. Even los van het keuren etc.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 23:48

Ik begrijp je gevoel. Maar denk dat het je relatie met de instructeur niet ten goede gaat komen als je aangeeft eerst een bloedtest te willen afwachten? Daarmee zeg je letterlijk dat je hem niet vertrouwd. Dit moet je hem echt laten weten voor je naar de kliniek gaat. Normaal nemen ze wel bloed af, maar word het alleen getest als er na de koop problemen komen en de koper denkt bedonderd te zijn.

Ga je wel de benen, hals en rug op de foto laten zetten? Als hij daar iets aan mankeert heb je over een paar maanden misschien een hele dure grasmaaier, met een schuld die je nog jaren aan het afbetalen bent. Wat zou je een vriendin adviseren die een vergelijkbaar dillema heeft?

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 23:58

Ik zou tegen de stalhouder zeggen dat je het paard in de verzekering wilt hebben ivm gedoe met je vorige paard en dat de verzekering daarvoor recente foto’s eist (niet ouder dan 2 mnd). Dat je harde eis bij eventuele koop dus een keuring is inclusief röntgen bij een door jou gekozen dierenarts. Gaat hij daar niet mee akkoord, dan weet je dat hij niet eerlijk is.

30k is veel geld, maar ik ken de kwaliteit van het paard niet. Misschien is hij het waard, maar misschien ook niet. Met zo’n budget kun je leuk shoppen bij goed aangeschreven stallen, dus staar je niet blind op een paard wat je al kent. Een paard bij hem kopen om de verstandhouding goed te houden, is geen goede basis.

Sam94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 00:02

@ Blacky. Ja dat kan ook idd dat die iets door z’n voer gedraaid krijgt. Ik ben er niet 24/7 idd. Pff moeilijk moeilijk

@Ineke2 Ja klopt, maar kan ook zijn dat het paard bv in de ochtend in het zweet gereden is, dan gewassen en dan in de namiddag dat ik op bezoek kom bijvoorbeeld.

@Charmaine Welke dingen kunnen niet opgespoord worden met het onderzoek? Ja hij kwam oorspronkelijk met 33k af. Maar ik zei dat dat echt niet kon voor mij. Hij is dan teruggekomen met 30k omdat ik er pensionklant ben en nog lessen ga volgen

Sam94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 00:05

Earth schreef:
Kijk ik snap wel dat dit een voordeel is, dat je het paard al een paar keer hebt gereden en het paard kent. Is dat het geld waard? Als jij vindt van wel, en het ervoor over hebt dan moet je dat natuurlijk gewoon doen. Even los van het keuren etc.

Thx. Als het de best case scenario is dat het paard gezond is en ik heb er teveel voor betaald maar nog jaren plezier van, dan is het dat mij zeker waard. Maar het moet dan echt wel helemaal gezond zijn.
Maar ik ben ik er me ook van bewust van dat ik me nooit meer zo moet laten verleiden.

Sam94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 00:10

Eef_Bam schreef:
Ik begrijp je gevoel. Maar denk dat het je relatie met de instructeur niet ten goede gaat komen als je aangeeft eerst een bloedtest te willen afwachten? Daarmee zeg je letterlijk dat je hem niet vertrouwd. Dit moet je hem echt laten weten voor je naar de kliniek gaat. Normaal nemen ze wel bloed af, maar word het alleen getest als er na de koop problemen komen en de koper denkt bedonderd te zijn.

Ga je wel de benen, hals en rug op de foto laten zetten? Als hij daar iets aan mankeert heb je over een paar maanden misschien een hele dure grasmaaier, met een schuld die je nog jaren aan het afbetalen bent. Wat zou je een vriendin adviseren die een vergelijkbaar dillema heeft?

Ja ik ga alles op foto laten zetten. Goeie vraag, wat zou ik een vriendin adviseren.. ik zou adviseren om alles goed te laten keuren. En als dat allemaal in orde is, ervoor gaan, maar wel er bewust van zijn dat je teveel betaald hebt.

Nemen ze normaal nooit bloed bij de aankoop dan? Pas achteraf als er problemen zouden zijn?
Mja, ik vind het niet netjes dat hij de prijs omhoog gedaan heeft en niet wil dat ik RX keur als het over zo’n bedrag gaat, dus ik voel mij daar niet slecht bij van bloed te laten trekken.