Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 14:58

Hier in de regio stond een dubbel raster met stroom en is de wolf ook ingekomen.. Maar dat vergeten ze zeker even voor het gemak

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 15:08

tienus63 schreef:
Rechter heeft beslist dat de Exmoor pony’s mogen blijven lopen.
Paarden en pony’s in de omgeving lopen volgens haar geen extra gevaar door de komst van de kuddes Exmoor pony’s.
Gevaar van de wolf was er ook voordat de kuddes werden ingezet.

Bron rtv Drenthe
Kudde exmoorpony's mag blijven in natuurgebied Aekingerzand https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/167160 ... kingerzand #rtvdrenthe

Dat is imo nogal krom geredeneerd. Het is ook voor de Exmoorkudde zelf nogal bela gelijk en niet alleen voor de pony’s/ paarden eromheen.
Zou dit met de aanspanner te make. Hebben? Was dit een privepersoon of een natuurbeweging?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 15:23

Zaak is aangespannen door bezorgde omwonenden. Ik denk dus privé personen, verweer kwam van Mekel en SBB en hun advocaten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 15:51

Schandalig... We maken ons druk over welzijn van sportpaarden. Maar deze paarden mogen gewoon levend uit elkaar getrokken worden. Een week met gebroken schouder staan. Allemaal oke.

Wat een bananenrepubliek

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 16:22

DuoPenotti schreef:
Wat een bananenrepubliek

:')
Daar moest ik even om grinniken maar ik ben het er absoluut mee eens. Ik krijg zo vaak het idee dat mensen zelf liever niet meer willen denken ofzo, en het liever aan computers en voorgekauwde informatie over laten zonder zelf te checken of iets uberhaubt zinnig is of hoe betrouwbaar een bron is.

Onwijs rot Wintu, ik had op beter nieuws gehoopt voor je. Ik duim dat je dieren met rust worden gelaten...

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 16:38

Wintu schreef:
Noe bericht van de wolvenconsulent gehad. Hij adviseert ons een dubbel raster, zodat de bok niet bij het eigenlijke raster kan komen.
Dus we gaan hem niet langs laten komen, want een dubbel raster is voor ons niet te betalen. Aangezien we een publieke functie hebben, kunnen we niet met een buitenraster van 7 draden en een flinke dot stroom werken en dat is een vereiste voor subsidie. Dus ook al wil je wel wat doen, het is niet te betalen.

Wat zijn de bijzonderheden bij het houden van een bok mbt de afrastering? Ik las eerder al een berichtje, dat je specifiek met de bok in je maag zat kwa afrastering. Dit gaat om een reeën bok toch?

De huidige afrastering staat zeker precies op de erfgrens etc waardoor een extra omheining er niet langs kan? -O-

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 16:56

Volgens mij gaat het om damherten. En ik heb gezien wat damherten in de bronst doen. We hebben ons paard ergens op een pensionstal gehad, waar de staleigenaar ook damherten had. De bok moest geregeld gevangen worden tijdens de bronst. Dan liep ie bij de buurman tussen de koeien. En die was daar niet blij mee.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 17:47

Telpeva schreef:
DuoPenotti schreef:
Wat een bananenrepubliek

:')
Daar moest ik even om grinniken maar ik ben het er absoluut mee eens. Ik krijg zo vaak het idee dat mensen zelf liever niet meer willen denken ofzo, en het liever aan computers en voorgekauwde informatie over laten zonder zelf te checken of iets uberhaubt zinnig is of hoe betrouwbaar een bron is.

Onwijs rot Wintu, ik had op beter nieuws gehoopt voor je. Ik duim dat je dieren met rust worden gelaten...

We gaan het wel aanpakken hoor, maar het kan niet volgens de regels van Bij12 zeg maar, dat is niet te betalen. We hebben harmonicagaas van 1.50 bevestigd aan houten palen. Ik wil bovenop de palen stroomhouders, zeg maar het bovenste eind van normale stroompaaltjes. Daar stroomdraad door op 2 hoogten en dan een stroomklok met timer. Zodat mensen overdag toch nog de herten kunnen voeren, zonder geelektrocuteerd te worden, weg van kinderhandjes ook en dan in de nacht een beste klap stroom er op en dan waarschuwingsborden. De wolvenconsulent wil zwaar stroom op een buitenraster die voldoet aan hun eisen voor subsidie en dan een extra binnenraster voor de bok. Maar dat is gewoon niet te betalen en niet wenselijk aangezien ze een publieke functie hebben.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 17:48

DuoPenotti schreef:
Hier in de regio stond een dubbel raster met stroom en is de wolf ook ingekomen.. Maar dat vergeten ze zeker even voor het gemak

Ik geloof niet in wolfwerend raster, maar ik slaap iets geruster als we zoveel mogelijk proberen te weren en dan duimen maar. Want als ik ze nu hoor in de nacht, zit ik nog net niet recht op in bed.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 17:49

Nyaleti schreef:
Wintu schreef:
Noe bericht van de wolvenconsulent gehad. Hij adviseert ons een dubbel raster, zodat de bok niet bij het eigenlijke raster kan komen.
Dus we gaan hem niet langs laten komen, want een dubbel raster is voor ons niet te betalen. Aangezien we een publieke functie hebben, kunnen we niet met een buitenraster van 7 draden en een flinke dot stroom werken en dat is een vereiste voor subsidie. Dus ook al wil je wel wat doen, het is niet te betalen.

Wat zijn de bijzonderheden bij het houden van een bok mbt de afrastering? Ik las eerder al een berichtje, dat je specifiek met de bok in je maag zat kwa afrastering. Dit gaat om een reeën bok toch?

De huidige afrastering staat zeker precies op de erfgrens etc waardoor een extra omheining er niet langs kan? -O-

Bruno gaat overal in met zijn gewei. We hebben de binnendraden ook al verwijderd. Als hij in het draad komt raakt hij in paniek en dan kan je er ook niet 123 bij. Ze kunnen zich tot de dood verwonden ermee.
Afbeelding

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 17:50

Ja begrijp ik dat je iets wilt doen voor je gemoedsrust.
Maar kan er zo kwaad om worden, hier is al weer jaren terug en ze doen nog steeds of dat beest achter een huppeltje draad blijft
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 02-08-24 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 17:51

SusanH schreef:
Volgens mij gaat het om damherten. En ik heb gezien wat damherten in de bronst doen. We hebben ons paard ergens op een pensionstal gehad, waar de staleigenaar ook damherten had. De bok moest geregeld gevangen worden tijdens de bronst. Dan liep ie bij de buurman tussen de koeien. En die was daar niet blij mee.

Klopt, we hebben met de bronst vaak de wilde damherten aan de andere kant van het gaas, een dorp verderop liep er een wilde bok met zijn gewei tussen de autos.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 17:52

DuoPenotti schreef:
Ja begrijp ik dat je iets wilt doen voor je gemoedsrust.
Maar kan er zo kwaad om worden, hier is al weer jaren terug en ze doen nog steeds of datve=beest achter een huppeltje draad blijft

Als er wat gebeurd echter, worden we aan de schandpaal genageld en weggezet als het een of ander. Terwijl je echt wat probeert te doen, alleen het niet gaat omdat je geen subsidie krijgt.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 18:07

Wat een leuk en mooi dier Wintu, ik vind hem echt prachtig <3
Heb je al overwogen om iets te doen in de richting van vragen om hulp, misschien een oproep/noodkreet in de lokale krant (ik neem aan dat locals het ook een waardevolle plek zullen vinden!), lokale tv, of iets van een crowdfund? Misschien dat een organisatie als Dierenlot hierbij kan steunen op een of andere manier?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 18:27

Telpeva schreef:
Wat een leuk en mooi dier Wintu, ik vind hem echt prachtig <3
Heb je al overwogen om iets te doen in de richting van vragen om hulp, misschien een oproep/noodkreet in de lokale krant (ik neem aan dat locals het ook een waardevolle plek zullen vinden!), lokale tv, of iets van een crowdfund? Misschien dat een organisatie als Dierenlot hierbij kan steunen op een of andere manier?

Dank je wel :D Hij is ook heel tam voor een hert :D We hebben hem laten steriliseren door dr Klaver, dus geen jonkies meer, waren we helemaal klaar mee en we willen Bruno niet kwijt ook.

We gaan sowieso even denken aan wat nu. Ik ga de heer Mekel (ja, het werd toch hem -O- ) wel ons probleem voorleggen.
Er is een nieuwe subsidie voor kinderboerderijen en hertenkampen in de maak. Kan me niet voorstellen dat die moeten voldoen aan zwaar stroomraster, neemt het hele doel weg. Mekel wist ook niets van het nieuwe subsidie plan. Fijne communicatie van de provincie. Ik ga toch weer contact met de provincie opnemen en vragen aan welke voorwaarden je dan moet voldoen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 20:32

Schaap gedood in De Bilt

Citaat:
De Bilt, Utrecht
2-8-2024
Vanmiddag

Schaap doodgebeten in weilanden tussen Utrechtse weg en Biltse Rading , Bij12 gewaarschuwd.

meldingen graag zo snel mogelijk naar dit nummer. +31 617018889

Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/Qhyv8XXzQKGcLXQe/?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 20:36

Nog even en ze lopen langs de oude gracht!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 20:50

Zichtmelding Zijderveld U

Citaat:
Zijderveld, Utrecht
2-8-2024
13.30

Zichtmelding wolf achter Zijderveldselaan liep richting Schoonrewoerd.

meldingen graag zo snel mogelijk naar dit nummer. +31 617018889

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/Yqo9eqSQ4xRxASr3/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 22:00

Zichtmelding Frederiksoord / Vledder
Citaat:
2 augustus 2024
Tijd: rond 21.00 uur

Wolf gespot. Loopt tussen de Vledderweg en de vd Meulenweg. Loopt richting de campings.

Graag zichtmeldingen en aanvallen zsm doorgeven via 06-26952282. Sla dit nummer aub op in uw telefoon. U helpt hier dierenhouders enorm mee.

Afbeelding

Bron meldingen wolven in Westerveld
https://www.facebook.com/share/p/8qCEXzVzi4AnPu7T/?

Om 22 uur is wolf gezien op nu bungalowpark
De Schure.

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/XezptY ... tid=K35XfP

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-24 22:32

Jessix schreef:
Nog even en ze lopen langs de oude gracht!

Wel beter, zo te zien trekken ze nu dus zowel boven als onderlangs de provincie Utrecht uit.

Dat belooft wat voor volgend jaar zomer.

Voor nu maak ik me niet al te veel zorgen met de welpen, ik vind komend najaar/ winter enger als de welpen mee op jacht gaan en ze met zn 7en op pad gaan.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 22:44

Ik vrees dat de vroegste lichting van dit jaar al zover is.
Rond de leeftijd van vier weken trekken ze er samen met de ouders op uit.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 01:22

tienus63 schreef:
Ik vrees dat de vroegste lichting van dit jaar al zover is.
Rond de leeftijd van vier weken trekken ze er samen met de ouders op uit.

Als je de Amerikaanse sites over wolven en pup ontwikkeling kijkt, dan klopt jouw stelling niet hoor.

Hier een uitgebreide uiteenzetting over de ontwikkeling van de welpen

https://wolf.org/wolf-info/basic-wolf-i ... velopment/

Lijkt me ook stug dat ze met 4 weken al op uit trekken, als je naar een hondenpup kijkt qua ontwikkeling, dan is vier weken echt nog heel erg jong.

Sowieso een erg leerzame site trouwens:
https://wolf.org/

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-24 02:32

Even vertaald naar katten, vanaf een week of 6 beginnen ze te spelen met door moeders gebrachte prooien.
Week 4 zijn ze verschrikkelijk hobbelig en leren ze nog hoe ze moeten lopen. Lijkt me zeer sterk dat wolvenwelpen zo vergevorderd zijn dat ze meegaan met jagen.

Ze zijn nog veels te kwetsbaar.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 03:20

Misschien wordt er 4 weken nadat ze uit het nest zijn gezien bedoeld? Met 8 weken zijn ze al behoorlijk met elkaar aan het stoeien en zullen ze op vast voedsel over gaan en kleine prooien leren doden. En dat klopt ook wel met dat document van Wintu hierboven.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 07:01

Ik vermoed dat ze in de herfst en winter wel voor de nodige problemen gaan zorgen. Met de hele groep op jacht.

Ik lees nergens terug wat je dan moet doen, wanneer je een roedel tegenkomt? En zeker niet met deze ouders die al hebben laten zien nergens voor terug te deinzen.