Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 12:07

Hoe oud zijn de meisjes? :D

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 12:07

Ik denk dat meisje 2 het beste bij Cokes zal passen. En dat hij een prima leerpaard voor haar zal zijn als ik het zo hoor. Ik schat in dat de ambities van meisje 1 groter zullen zijn. En dat de kans daar toch echt groter zal zijn dat ie weer een keer moet vertrekken.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 12:09

Als ik het zo lees en ik ken je paard niet zou ik ook meisje 2 zeggen, ik denk dat ze heel veel van hem kan leren en onder goede begeleiding genoeg uitdaging kan bieden aan hem.

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 12:11

Mijn gevoel zegt ook meisje 2, omwille van wat charmaine zegt inderdaad. Bovendien krijgt ze begeleiding dus het lijkt me dat je paard zeker nog uitdaging genoeg zal krijgen. Maar garanties heb je nooit natuurlijk.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 12:12

Meelezer hier. In het belang van het paard zou ik voor meisje 2 gaan. Hele moooie kans voor haar dus mits het paard braaf genoeg is zou ik het haar gunnen. Meisje 1 zal als hij straks ouder wordt toch met andere paarden verder willen gezien haar ambities. Grotere kans dat paard dan in de handel beland en dan weet je niet hoe hij terechtkomt.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-22 12:21

Ik denk dat meisje 2 een goede match is MITS je paard inderdaad vergevingsgezind genoeg is om te accepteren dat er soms op zijn rug gestuiterd wordt. En hoe blij wordt hij ervan om een paar jaar weer B niveau proefjes te rijden.. :)

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 12:27

Waar denk jij dat je paard het meest gelukkig is? Denk dat ik dan voor dat 'huisje' zou kiezen.

Als je paard ongecompliceerd is zou ik voor 2 kiezen. Als je weet dat hij op den duur trucjes gaat vertonen omdat het voor hem niet uitdagend genoeg dan zou ik daar weer over nadenken.

Dark7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 12:29

Heeft iemand de Ierse merrie gezien op m….P… als een soort weekaanbieding? Qua exterieur best wat aan te zien imo

** ik zou qua keuze ook voor meisje 2 gaan, mits je paard inderdaad vergevingsgezind is

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 12:33

Bedankt alvast voor jullie meedenken hierin.

Ik zal even een aantal vragen beantwoorden:
Paard wordt getraind op Z2 niveau, dus voor meisje 2 betekent dit iets uit balans zitten is een wissel of zijgang :') Hij is braaf, want ze heeft zeker geen onafhankelijke zit, maar was heel voorzichtig met d'r. Ze vond het gisteren echt heel spannend, want paard staat op een grote GP stal (dacht ze :') ) dus ze voelde wel druk, wat totaal onnodig was natuurlijk en zat soms lekker scheef of wat voorover. Hij bleef echt heel zoet ondanks haar zenuwen, maar keek mij wel aan van 'joh, baas wat moet ik hiermee' _O-

Meisje 2 heeft een eigen pensionstal en hij mag daar oud worden. Eentje meer of minder die eet, maakt voor ze niet uit. Ouders zijn bereid te investeren in goede begeleiding.

Mijn dochter was 13 toen ze met hem begon, maar reed op M niveau met haar vorige pony. Dus die was al een stukje handiger. Paard is nu wel een stuk makkelijker dan toen, dus dat is weer in het voordeel van meisje 2.

Meisjes zijn 17 en 12.

Meisje van 17 heeft inderdaad een hele beste staan, dus daar is de vraag of ze niet met een jaar of anderhalf a twee uitgekeken /klaar is en hij straks met 17 de handel in gaat of eerder als hij niet voldoet aan de wensen. Van beide is het natuurlijk garantie tot aan de voordeur en als hij weg is, heb ik er geen invloed meer op.

Hoe staan jullie erin als ik bij meisje aanbied om ze in het begin op weg te helpen, zodat ze een fijne start maken? Puur een stukje rijtechnisch om de overstap ook voor hem zo comfortabel mogelijk te maken? Ik ga ze uiteraard niet stalken, maar ze moeten nog op zoek naar passende instructie, of gaan wellicht straks ook lessen bij mijn huidige trainer.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 12:39

Het aanbieden om te helpen zie ik echt als een plus. Ik zou daar graag gebruik van maken als het m'n eigen dochter was.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 12:42

Ik zou voor meisje 2 gaan, dit lezend. Als die fijne begeleiding heeft ( misschien ook wel iemand die het paard of zijn niveau kam bijrijden) .
En je hulp kun je altijd aanbieden, ik zou er als nieuwe eigenaar blij mee zijn. Misschien zij niet, maar dan is t ook ok. Ze wonen dus niet ver weg ?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 12:46

Dan zou ik voor meisje twee gaan

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 12:50

Snap je twijfel.. Als ouder zou ik begeleiding van iemand die het paard kent zeker appreciëren.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 12:55

Ik zou een 15 jarig paard dat al eerder met een jong grietje op Z is gekomen (en dus braaf genoeg is), gunnen aan het meiske dat een leerpaard zoekt. Gezien de leeftijd van het paard is het imo ook niet fair om nog hogere prestaties van hem te willen verlangen, Z is goed genoeg.

De andere (meisje 1), het leest of zit daar (veel) meer drive achter, of moeten er daar prestaties komen. Meestal (niet altijd, maar wel vaak) zijn dat soort ambitieuze mensen niet bereid om een te oud paard aan te houden in een pension-situatie. De sport gaat vóór de liefde. Meestal vult men zo'n box dan liever met een dier waar ze nog mee presteren kunnen.
Ook vanuit dit oogpunt zou ik mijn paard liever aan dat andere meisje verkopen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 12:58

12 jaar vind ik nog best heel jong. Daar kan de situatie zich ook voordoen dat ze er met een paar jaar op uitgekeken is. Bijvoorbeeld omdat ze een vriendje krijgen, etc etc. 12 is best een ingewikkelde leeftijd. Dan mag hij misschien daar oud worden maar krijgt hij dan nog genoeg aandacht op het moment dat zo'n meisje er dan mee zou stoppen.
Meisje 17 is in ieder geval serieus bezig met de paardensport. Kan het paard in vorm houden en misschien blijft hij of niet, maar is dan in ieder geval nog steeds een goede leermeester voor een ander meisje.
Ik weet ook niet wat ik zou doen. Best een moeilijk besluit (maar een luxe besluit).

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 13:05

Vind ik niet helemaal eerlijke gedachte Babootje, ik was ook 13 toen ik mijn eerste eigen (grote) paard kreeg en heb echt geen moment gehad dat er ik er minder interesse in had door school, vriendje of ed.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 13:13

Advocaat van de duivel: het is even zo oneerlijk om te zeggen dat meisje 1 het paard op oudere leeftijd nog de handel in zou sturen. Die kan net zo goed dan een fijn leerplekje zoeken.

Dat gezegd hebbende zou ik me afvragen of ik een 15 jarige die al een periode constant presteert nog ergens zien waar ze méér van hem willen dan wat hij al gedaan heeft (doel Subtop) of dat hij mag 'afbouwen'.
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 14-01-22 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 13:15

Dan zou ik zeker voor meisje 2 gaan.

En aanbieden om te helpen kan altijd toch?

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 13:17

Maar moeten ze alle 2 nu nog voor een 2e keer komen? Of heeft 1 van de 2 al gezegd: ik koop m? Stel dat maar 1 vd 2 daadwerkelijk wil kopen, is de keus natuurlijk ook al makkelijker...

Met je aanvulling blijf ik nog steeds bij meisje 2. Hulp aanbieden kun je zeker doen. Aan hen of ze het aannemen of niet. Ik zou het als koper ook best op prijs stellen denk ik.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 13:25

Ik zou ook voor twee gaan...

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 13:27

MariekeS_ schreef:
Advocaat van de duivel: het is even zo oneerlijk om te zeggen dat meisje 1 paard het paard op oudere leeftijd nog de handel in zou sturen. Die kan net zo goed dan een fijn leerplekje zoeken.

Dat gezegd hebbende zou ik me afvragen of ik een 15 jarige die al een periode constant presteert nog ergens zien waar ze méér van hem willen dan wat hij al gedaan heeft (doel Subtop) of dat hij mag 'afbouwen'.

Paard is pas met 8 onder het zadel en is vanaf zijn 11e pas de B ingegaan met mijn dochter. Is wat betreft sport nooit overvraagd of overbelast geweest. Hij is nu eigenlijk topfit en er zit nog zeker meer in. Dat maakt mijn keuze ook lastig. Overigens krijg in net van meisje 2 t horen dat ze toch nog andere paarden willen kijken ter vergelijking. Groot gelijk uiteraard, zou ik zelf ook willen voor mijn kind.
Meisje 1 heeft de foto's al goedgekeurd door hun eigen arts, dus die zijn zeker serieus.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 13:28

Ik zou voor 2 gaan, en dan begeleiding geven met een voorwaardelijke verkoop. Stel jij of de koper ziet het na een maand toch neit zitten, paard wordt boos oid, dan kun je de koop altijd nog ontbinden.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 13:29

Ik zou denk ik de constructie nog iets anders maken. Ik zou het paard alleen inclusief de nodige begeleiding aan meisje 2 verkopen. Dus bijvoorbeeld, dat ze de eerste maand bij jullie op stal komt rijden, de tweede maand naar de nieuwe stal en daar bijv. 2 keer per week en dan nog 1 keer per week.

Met vrij intensieve begeleiding heb ik echt al menig ruiter in enkele maanden heel erg zien veranderen (zeker in combinatie met bijv. zitles/zit tips voor een onafhankelijke zit)

(en ja, ik snap dat niet iedere koper daar zin in zou hebben, maar als verkoper heb je gelukkig ook de mogelijkheid in deze tijd om wat eisen aan je koper te stellen) Met deze constructie weet je in ieder geval dat je het zelf nog een beetje in de hand hebt en dat de begeleiding optimaal is. als koper in dit geval zou ik er ook blij mee zijn.
Als ze andere begeleiding erbij nemen is het ook maar de vraag hoe dat die doen en denken en of dat bij het paard past. Het zou vervelend zijn als je na 2 maanden hoort dat het helemaal niet goed gaat en je een verreden paard terug krijgt.

Mochten ze niet akkoord gaan, dan zou ik aan koper 1 verkopen.

Garantie op oud worden op een adres heb je nooit (weet ik helaas uit ervaring. De koper van mijn paard kwam in een dusdanige situatie terecht dat ze hem echt moest verkopen, ik neem haar dan ook niks kwalijk, maar sindsdien wel nog meer het besef dat je een forever home nooit weet. Ik had hem eigenlijk ook voor altijd gekocht, maar ook bij mij veranderden er dingen).
Bij koper 1 weet je in ieder geval wel waar ze aan beginnen....

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 13:43

Ik zou altijd for ever home gaan

Wij vermenselijken paarden graag en alle paarden komen graag buiten okay zijn uitzonderingen

Meisje 1 is zo’n typisch meisje waar ik allergisch ben alles voor de top
Maar ja als ze zo goed rijdt heeft ze geen 15 jarige nodig echt paard is hier echt voor gebruikersdoel
En zal meerdere keren verkocht worden

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-22 13:44

Jemig tita, dat is wel heel kort door de bocht. :=

Misschien heeft meisje 1 wel een zusje die het paard overneemt als meisje 1 ermee uit gereden is.