[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 12:55

Ondertussen wordt het vooralsnog niet groter.

Dus even van onderwerp veranderen en meer paardgerelateerd. Heeft iemand nog 1,5 miljoen liggen? Ik ben net bij iemand geweest die wat vissen van ons wil (ik geef zo'n 100 vissen weg, want ze kunnen niet allemaal in de nieuwe vijver) en zij heeft een enorm groot, echt Frans, oud pand, met een grote schuur erbij waar je boxen in kunt maken, 12 hectare bos en 8 hectare weiland. Een soort dakterras en een uitzicht, waanzinnig. Allemaal niet meer onderhouden omdat ze er alleen voor is komen te staan, maar wat een mogelijkheden! Hotel, b&b, conferenties of trouwpartijen, het kan allemaal. Ik roep het maar even...

Prairy

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 13:27

Als er een nulletje af kon, kwam ik morgen tekenen. Maar als ik 1,5 miljoen had, dan had ik een half aan een huis uitgeven en de rest om van te leven gebruikt de rest van mijn tijd... En zeker niet om te werken :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 13:38

1.5 miljoen voor een belofte zonder garanties en de zekerheid van een berg werk?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 13:59

@Prairy, dat doen wij idd precies zo al 23 jaar.
@Tamary, de belofte zonder garanties, snap ik even niet, dat is altijd zo als je een onderneming start, en de zekerheid van een berg werk, jazeker, maar het is alleen onderhoud en opruimen, geen onderhoud in de zin van kapotte daken, muren of wat ook. En als je het af hebt, dan is de waarde met gemak het dubbele. Het is nu 'maar' 1,5 miljoen omdat het niet is bijgehouden.

Het is nog niet op de markt, maar wat een pareltje, ik wil hier niet meer weg en heb ook deze ambities niet, maar iemand die dat wel heeft, die heeft er een megamooi project aan.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 22:34

Helaas nog geen pot goud gevonden haha

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 09:22

Sintara schreef:
Helaas nog geen pot goud gevonden haha

En ik hoorde gisteren dat het uit de 12e eeuw is! Als ze op de markt gaat, is dat zo weg.

Weet iemand trouwens of arnica ook tegen bloeduitstortingen werk en zo ja, zou ik het dan op die vlek op mijn enkel smeren? De zwelling is wel iets afgenomen, jeukt nauwelijks meer, maar die wijnvlek slinkt niet zo hard als ik mijn lijntjes bekijk. Hij wordt ook niet groter trouwens.

Ik ben van plan om de benen van de shetten in te poederen met diatomeeaarde en dan het inbandageren voor een dag, om te kijken of ik wat aan de teruggekeerde luizen kan doen. Ik butox me gek, maar ik vrees dat de kriebelbeesten er ongevoelig voor zijn geworden.

Meerdere van jullie hadden ook hondenvlooienpipetjes aangeraden. Doen jullie dan 1 per been? En waar dan? Dat het de huid raakt? Kootholte? En welk merk?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 09:37

Voor bloeduitstortingen bij je voet werkt het nog het beste om in je bed het voeteneind iets te verhogen. En verder overdag goed in beweging houden, liefst niet teveel stil staan

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 09:43

Bewegen lukt wel. Ik heb zo'n automatisch bed dus ik kan idd in de nacht mijn voeteneind omhoog doen ietsjes, zal eens kijken of ik daarmee kan slapen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 10:30

En ja, Arnica gelei of zalf werkt ook tegen bloeduitstortingen en zwelling: https://www.ehbo-koffer.nl/product/vsm- ... rwQAvD_BwE .

Je mag het niet op beschadigde huid doen, maar met een wespensteek zal dat wel meevallen. Als je weet waar het prikgaatje zit, kan je dat vermijden met smeren.

Ik zou er wel mee aan de slag gaan, want een allergie voor wespensteken bouwt zich op. Bij de één na drie keer prikken, bij de ander na 10-20 of nog vaker keer prikken, je weet nooit wanneer het ernstig wordt. En dan zijn de gevolgen vaak heel snel ernstig en niet meer alleen lokaal in de omgeving van de prik.

manja39

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 10:43

Idd. Arnica kan helpen. Idd niet op wondjes. Er zijn ook tabletjes en druppels van > gebruikte we vaak bij kraamvrouwen met veel zwelling eb bloeduitstortingen.Én idd oppassen bij evt volgende keren dat je geprikt wordt. De reactie wordt groter en meer. Mijn zoon had nu ook een enorme reactie op zijn enkel na het prikken door mug i.p.v de bekende wesp.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 20:23

@Jet en Manja, dank weer voor de tips. Ik ben aan het smeren. Een paar keer per dag ga ik het doen. Vandaag 2x gedaan. Het is arnicazalf die een vriendin zelf maakt. Ze plukt zelf de bloemen uit het wild en heeft een neutrale basiszalf waarmee ze haar zalven maakt.

Over allergie die erger wordt. De steek in mijn duim van vorige week stelde helemaal niets voor bij deze enkel. Dus idd wel een veel heftigere reactie. Het is zeer uitzonderlijk dat iemand op wespen een anafylactische shock krijgt, dus daar ben ik niet bang voor. Veel erger dan mijn enkel kan het dan niet worden, dikker en paarser en pijnlijker. Ik kan er erg weinig aan doen, behalve echte histamine halen ipv het natuurproduct van Vogel en NLP doen. Ben ik nu regelmatig al sinds gisteren aan het doen.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 23:33

Toverhazelaar in huis halen. Moet er eigenlijk wel gelijk op maar wellicht is het nog steeds verkoelend.
Ik deed de pipetjes altijd gewoon achter de schoft. Even meten hoe zwaar ze zijn, gaat per kg lichaamsgewicht.
Dat of een dubble wormkuur zei mijn DA ooit.

bribro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 23:36

Ik wil je absoluut niet bang maken, maar een vriend van ons heeft wel degelijk een anafylactische schok gehad van een wespensteek. Ze hadden gehooid en waren bezig om het hooi op de hooizolder te stapelen, daar bleek een wespennest te zitten. Het ging echt razendsnel na de steek. Hij kon nog net tegen z'n vriendin zeggen dat ze 112 moest bellen en volgende moment was ie out. Traumaheli erbij en met bloedspoed in de ambulance naar het ziekenhuis. Had niet veel langer moeten duren.

Het lijkt me niet verkeerd om toch even met een dokter te overleggen of dit mogelijk een allergie is die opbouwt. Want ook ik vind het wel een behoorlijk heftige reactie van je lijf om een wespensteek.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-23 08:45

bribro schreef:
Ik wil je absoluut niet bang maken, maar een vriend van ons heeft wel degelijk een anafylactische schok gehad van een wespensteek. Ze hadden gehooid en waren bezig om het hooi op de hooizolder te stapelen, daar bleek een wespennest te zitten. Het ging echt razendsnel na de steek. Hij kon nog net tegen z'n vriendin zeggen dat ze 112 moest bellen en volgende moment was ie out. Traumaheli erbij en met bloedspoed in de ambulance naar het ziekenhuis. Had niet veel langer moeten duren.

Het lijkt me niet verkeerd om toch even met een dokter te overleggen of dit mogelijk een allergie is die opbouwt. Want ook ik vind het wel een behoorlijk heftige reactie van je lijf om een wespensteek.

Inmiddels is het paarse ineens ook weer helemaal weg. Na de arnica. Het zal dan ook geen blauwe plek geweest zijn, want dat wordt eerst nog groen en geel. Dit niet. Het is gewoon weg. Nog wel iets dik, maar de vlek is weg, behalve de watervaste stiftranden, hahaha. En ik zei niet dat het niet mogelijk was een anafylactische shock te krijgen, maar dat het zeer uitzonderlijk was. Maar ik zal met de doc overleggen om een epipen in huis te halen. Ik weet eigenlijk niet of hij er nog zit, ik ben er alleen een keer geweest toen we hier net woonden om ons voor te stellen, maar ik hoor er nooit meer wat over.

balance schreef:
Toverhazelaar in huis halen. Moet er eigenlijk wel gelijk op maar wellicht is het nog steeds verkoelend.
Ik deed de pipetjes altijd gewoon achter de schoft. Even meten hoe zwaar ze zijn, gaat per kg lichaamsgewicht.
Dat of een dubble wormkuur zei mijn DA ooit.

Titatoverhazelaar? Ik heb het in het Frans opgezocht en het heet hamamélis. Dat had ik vroeger voor mijn acné. Dus het zal zeker iets goeds doen met de huid.

Pipetjes. per kg lichaamsgewicht. Dat zijn erg veel pipetjes dan per paard! Dat is dan voor Prisca met haar 650 kilo, zo richting de 100 euro https://www.companimo.com/frontline-com ... XWEALw_wcB en dan voor de rest ook nog eens zoveel. Poehé.

Dubbele wormkuur heb ik ook wel eens gehoord. Dat kan ik dan beter eens een keer doen.

Ik heb overigens van de week toch mijn experiment met inbandageren van de benen met diatomeeaarde gedaan en ik heb ze niet meer aan hun benen zien bijten. Ik had als experi de voorbenen alleen gedaan, ik ga nu de achterbenen ook doen. Hoofd en manen stuk lastiger, maar ik heb een talkpoederbus genomen en dan kan ik gerichter spuiten.

Ik ben een komkommertijdfilmpje aan het maken ;-) komt er vanmiddag weer aan.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 10:38

Hamamelis is de Latijnse naam. Zijn ook heel goed voor insecten omdat ze heel vroeg bloeien. Er zijn ook verschillende kleuren bloemen cultivars te koop (zijn wel vrij kleine bloemen, bloeit op kaal hout).

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-23 12:42

Argument vroeg bloeien voor insecten heeft mij overtuigd :-) Ik ga eens speuren of ik ze volgend jaar kan planten/zaaien.

Ondertussen staat er weer een erg divers filmpje klaar. Ik heb wel erg veel met de paarden gedaan deze week, maar dan in de zin van luizengedoe. Niet gereden vanwege de voet. Maar wel Rocket die met de staart van Xerox speelt, zo schattig en baby kwikstaartjes! Zooo klein in Erwins handen. Hier is de link:

https://youtu.be/WzeqAfuCe0g

En nu denk ik dat we voorlopig geen filmpjes hebben. Deze week is puinhoop om alles klaar te stomen voor de oppas en in te pakken en zo. Dan twee weken vakantie. Dus ergens richting 2e week van september pas weer een filmpje vermoed ik. Tot weers.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 13:29

Ah gadver die wespen. Het zijn nuttige beesten maar niet tof als je gestoken wordt of ze hun nest maken op een nogal ongelukkige plek. Ik heb vorige week een mottenval opgezet en toen ontdekt dat Europese hoornaars ook op het UV licht afkomen. In de ochtend was ik foto's aan het maken van de motjes die nog op het doek zaten en toen voelde ik iets kruipen op mijn enkel. Ik kijk, zie een hoornaar en nog voor ik kan reageren steekt die. Man, ik riep de boel daar even bij elkaar zeg. Wat doet dat zo'n zeer. Gelukkig hebben ze minder potent gif dan een wesp of bij, dus allergische reacties gebeuren zelden. Maar de steek an sich is wel een stuk pijnlijker. Het is hier niet gaan zwellen maar ik heb wel een hele dag flinke pijn gehad. Ben blij voor je dat de plek weg is!

In verband met hondenpipetjes bij luizen is er eens een studie rond geweest:
In the present study the efficacy of imidacloprid in a 10% solution (Advantage® spot-on) and a 0.05% solution of phoxim (Sebacil® Vet, 10 ml 50% concentrate in 10 l water) was evaluated for control of equine lice on naturally infested horses in Iceland. One group of 27 horses in 3 stables received an imidacloprid treatment (day 0: two times 4 ml Advantage® spot-on under/along the mane and another 2 x 4 ml at the dorso-lateral trunk). Lice or nits were confirmed on 11 of these 27 horses. Another group of 43 horses in 5 stables were treated at day 0 and day 14 with phoxim. At each of the two treatment days 2 x 50 ml of the phoxim solution was applied wetting the areas under/along the mane and at the dorso-lateral trunk. A total of 43 horses in five stables were treated with phoxim. Live lice or nits were confirmed on 14 of these 43 horses. At the first post treatment evaluation at day 7 either no lice were found on the horses in both groups or the lice found were almost all dead. A complete control of the lice was obtained in the imidacloprid group at day 28 and only a single moribund louse was found on each of two horses in the phoxim group. Worldwide , two species of lice may infest horses. In the present study Werneckiella (Damalinia) equi, a chewing louse, was the only louse species found on the horses but Haematopinus asini, a sucking louse, was not present. This indicates that H. asini is probably not endemic in Iceland.
https://www.researchgate.net/publicatio ... dic_Horses

Citaat:
Imidacloprid, een nitroguanidine, inhibeert door haar irreversibele binding op de postsynaptische nicotinereceptoren de zenuwtransmissie bij insecten. Imidacloprid wordt als Advantage® in België op de markt gebracht voor de behandeling van vlooieninfestaties bij honden en katten. De werkzaamheid van deze stof tegen Damalinia equi bij het paard werd recent onderzocht. Toediening van 8 ml Advantage® 10 % spot on (4 ml ter hoogte van de hals en 4 ml dorso-lateraal ter hoogte van de romp) of een dosis van 1,91 mg/kg, 2 maal met 28 dagen tussen was gedurende 56 dagen werkzaam tegen de bijtluis bij het paard.

bron: https://www.vetcompendium.be/nl/node/5113

Dit gaat niet over spot-ons, maar ook interessant
https://irishvetjournal.biomedcentral.c ... 017-0100-2

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-23 17:44

Hey Kaat, wat een geweldige info! Super. Je bent echt een kei in het opzoeken van info. Ik weet nog dat je avonden lang mee hebt gezocht naar een comtois. Ik ga alles uitgebreid lezen en ik ga het denk ik wel doen. Ik vind het eng want Callas is van een niet-paardenmiddel ziek geworden (koliek) en is jarenlang daardoor gevoelig geweest voor koliek. Haar laatste aanval, afkloppen dat ze er weer een krijgt, is toen we hier net woonden.

Dus ik ga het doen, als ik terugben van vakantie. Ik durf het niet voor de vakantie te doen.

Ondertussen reed ik 's morgens heel vroeg om 7.30 voor de hitte uit. Dat gaat goed en Prisca vindt dat ook best. Alleen zijn er dan ook nog herten, dus vanmorgen hadden we een pirouette, maar hup met de geit, vooruit en doorgaan en dat werkt wel. Zo vroeg zijn er ook nog geen vliegen, dus kan ik zonder vliegenmasker of vliegendeken rijden. Dat is veel fijner voor haar. Wel met bit gereden omdat ik zeker tien dagen niet gereden heb. Was wel handig toch denk ik met die pirouette.

Langzaam komen we boven op alle prioriteiten en kleine rampjes en kapotte dingen en ga ik zowaar morgen vakantieboodschappen doen. Het gaat dan toch nog gebeuren dat ik een vakantievoorpretgevoel ga krijgen...

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 20:28

*\o/* geniet er van!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 21:02

Fijne vakantie alvast.

bribro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 22:14

Ook van mij alvast fijne vakantie, geniet ervan!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 07:31

Geen probleem Mo, ik heb dat altijd graag gedaan :D Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Ik wens je ook een heel prettige vakantie. Ik kijk al uit naar het filmpje zodat ik ook een beetje mee op reis ben {:}

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 08:36

Fijne vakantie gewenst!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-23 18:28

Dank voor jullie wensen. Zal wel gek zijn geen 47 graden {:}

manja39

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 20:04

Pffff. 47 gr. Niet uit te houden. Alvast fijne vakantie saampjes.In het Brabantse land is het volgende week meer dan de helft minder qua temp.