Babootje schreef:Damelza schreef:Zouden jullie een paard laten staan op een vast fragmentje linksachter aan de sprong?
Je bedoelt een OC?
Hangt echt vanaf wat mijn DA ervan zou vinden.
oji schreef:Dat. En waar je ook rekening mee moet houden. Als je je paard wilt verzekeren, dan wordt schade veroorzaakt door die OC, niet uitgekeerd.
Dat is dus alleen als je toch al van plan was je paard te verzekeren een overweging.
Een OC is wat anders dan een OCD. Een OCD is een los fragment (eventueel ingekapseld) maar in veel gevallen makkelijk te verwijderen.
OCD staat voor OsteoChondrose Dissecans. (Osteochondrose (dissecans) (osteo = been, chrondro = kraakbeen, (dissecans = loskomen) en heeft te maken een storing in het groeiproces, waarbij de normale verbening van kraakbeen is verstoord, waardoor er stukken kraakbeen en/of bot op bepaalde plaatsen in een gewricht loskomen. De losgekomen stukjes verbenen verder tot bot en kunnen dan tot schade in het gewricht leiden.
OCD begint als OC (als een verdikking in het bot, vervolgens een scheurtje en dan het loskomen van fragment(en). Soms stopt het proces voordat het fragment loskomt. OC kan dus een verdikking of een scheur(tje) zijn in het bot, maar ook een niet losgekomen fragment. Afhankelijk van waar het zit kan het wel of geen kwaad. Een OC zit vast en is dus niet operabel. Persoonlijk zie ik liever OCD dan OC. En zou ik er altijd voor kiezen die te opereren. Omdat, als je wacht tot het paard er "last" van krijgt, er al (onherstelbare) schade aan het kraakbeen in het gewricht is ontstaan, wat weer op termijn tot artrose leidt.
Of je een paard met deze bemerking zou kunnen kopen, daar zal de (eigen) DA advies over moeten geven.