Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 19:26

Ik ben dolblij met mijn Ier <3 Maar dat is dan ook eentje uit het jachtsegment (iig deels Irish Draught) en daar hangt een aardig prijskaartje aan hoor...Er zijn in Nederland ondertussen best wat betrouwbare handelaren/tussenpersonen die de paarden hier naartoe halen. Maar die zul je niet heel snel onder de 15k tegenkomen. Soms tussen 10-15k maar daar onder is echt een uitzondering. Zijn hele fijne allround in te zetten paarden.

De paarden in de lagere klasse die hier naar toe komen, voornamelijk de volbloeden en tinkers, is een soortgelijke groep als de Nederlandse paarden die vanuit hier weer geexporteerd worden. Circuleren ze hier te veel in de handel, dan gaan ze de grens over een ander Europees land in. Precies wat Padoertje beschrijft zijn, dan het type handelaren waar je ze terug vindt. Daar moet je hoe dan ook op je hoede zijn...

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 19:48

Ik heb 3,5 jaar geleden voor een hele gunstige prijs een 3 jarige indirecte Cornet Obolensky uit een traditioneel Iers gefokte merrie met de betere bloedlijnen hier naartoe kunnen halen. Hij was wat aan de kleine kant, 157cm en ze hadden er geen ruiter voor. Kende nog niks, dus daarom heb ik hem vanaf de video gekocht. Nu zijn wij niet onervaren, dus dat scheelt misschien, maar met elk onbeleerd paard is het afwachten hoe ze gaan zijn. Ondertussen is hij zo’n 8-10cm gegroeid en op concours is het echt een blikvanger.

Ze zijn er dus ook wel voor normale prijzen, op deze manier zie ik ze wel vaker staan. Maar je moet denk ik net geluk hebben :D

Toen ik hem kocht was hij nog donkergrijs, inmiddels bijna wit. Op de onderstaande foto (2022) nog ertussenin. :')
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Change3x op 15-01-24 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 19:50

Gaaf paard Change!

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 19:52

Thanks! Ik denk dat het een leuk voorbeeld is omdat er toch een soort ‘taboe’ hangt over geïmporteerde paarden uit Ierland. Ik heb er dus 3 op stal die ik daar vandaan gehaald heb en het zijn echt een paar van de fijnste paarden die ik gehad heb.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 19:58

Nja zolang je ze zelf importeert denk ik dat het heel anders is dan paarden die door een handelaar geïmporteerd worden. Dat probeer ik steeds te zeggen :P

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 20:00

Ik heb ook 2 hele leuke Ierse sportpaarden gehad. Eentje daarvan zelf geïmporteerd, die het nog steeds goed doet met de nieuwe eigenaresse. Als je je verstand blijft gebruiken kan je hele leuke paarden vinden, ook die al geïmporteerd zijn :) Dat geld voor alles natuurlijk haha.

Nu ga ik weer onder mn meeleessteen :P

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 20:08

Earth schreef:
Nja zolang je ze zelf importeert denk ik dat het heel anders is dan paarden die door een handelaar geïmporteerd worden. Dat probeer ik steeds te zeggen :P

Daar ben ik het niet perse mee eens, want wat ik bijvoorbeeld via de video koop is natuurlijk ook een gok, maar de prijs is er dan ook naar. Ik volg gewoon mijn gevoel en koop ook bewust onbeleerd in zo’n geval. Ik heb twee keer particulier en één keer via een handelaar gekocht trouwens, wellicht goed om te weten.

Je moet zoals paljaslaura zegt, je eigen verstand blijven gebruiken. Net zoals met elk Nederlands paard die je koopt. :j

En met elk paard kun je pech krijgen hè, mijn schimmel van de foto is helaas ook geblesseerd op het moment, maar dat staat helemaal los van de aankoop in 2020.

Edit: ik heb in mijn pony tijd via een handelaar in Nederland een 4 jarige Connemara zo ongeveer rechtstreeks uit Ierland gekocht, hij had zijn veilingnummer nog op de kont staan toen ik hem kocht. Die heb ik opgeleid tot het Z en hij staat nu bij zijn 3e ruiter.
Laatst bijgewerkt door Change3x op 15-01-24 20:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 20:10

Earth schreef:

Genoeg goede handelaren waar je fijne geïmporteerde paarden kunt kopen, maar zoals hierboven al gezegd: gemiddeld wel boven de 15k.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 20:47

Babootje schreef:
Damelza schreef:
Zouden jullie een paard laten staan op een vast fragmentje linksachter aan de sprong?

Je bedoelt een OC?
Hangt echt vanaf wat mijn DA ervan zou vinden.

oji schreef:
Dat. En waar je ook rekening mee moet houden. Als je je paard wilt verzekeren, dan wordt schade veroorzaakt door die OC, niet uitgekeerd.
Dat is dus alleen als je toch al van plan was je paard te verzekeren een overweging.

Een OC is wat anders dan een OCD. Een OCD is een los fragment (eventueel ingekapseld) maar in veel gevallen makkelijk te verwijderen.
OCD staat voor OsteoChondrose Dissecans. (Osteochondrose (dissecans) (osteo = been, chrondro = kraakbeen, (dissecans = loskomen) en heeft te maken een storing in het groeiproces, waarbij de normale verbening van kraakbeen is verstoord, waardoor er stukken kraakbeen en/of bot op bepaalde plaatsen in een gewricht loskomen. De losgekomen stukjes verbenen verder tot bot en kunnen dan tot schade in het gewricht leiden.
OCD begint als OC (als een verdikking in het bot, vervolgens een scheurtje en dan het loskomen van fragment(en). Soms stopt het proces voordat het fragment loskomt. OC kan dus een verdikking of een scheur(tje) zijn in het bot, maar ook een niet losgekomen fragment. Afhankelijk van waar het zit kan het wel of geen kwaad. Een OC zit vast en is dus niet operabel. Persoonlijk zie ik liever OCD dan OC. En zou ik er altijd voor kiezen die te opereren. Omdat, als je wacht tot het paard er "last" van krijgt, er al (onherstelbare) schade aan het kraakbeen in het gewricht is ontstaan, wat weer op termijn tot artrose leidt.
Of je een paard met deze bemerking zou kunnen kopen, daar zal de (eigen) DA advies over moeten geven.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 22:11

Damelza schreef:
Ik heb eventueel een linkje vanuit de Thoroughbred Database die ik kan doorsturen! Mocht iemand daar wat meer uit kunnen halen.

Paard schijnt ergens vandaan te komen waar hij enkel op de wei heeft gestaan en is recent zadelmak gemaakt. Lijkt niet geracet te hebben en was wat ik zo zag braaf. Is al klinisch goedgekeurd geweest.

Mijn paard is ingeslapen terwijl hij op de buigproef niet reageerde. Dus het zegt niet altijd alles.

Ik ben eens gaan kijken bij een volbloed die niet op de baan gelopen had en toen ik hem liet keuren was wel duidelijk waarom, het bot lag grof gezegd in puin en zou continu kreupel gaan worden. Deze reageerde overigens wel op de buigproef. Zonde want was echt een gaaf dier.

Iemand vroeg naar ervaringen met volbloeden: hele fijne dieren maar ook hier zitten onwijs verschillende karakters tussen. Maar over het algemeen wel wat pittiger uiteraard

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 22:18

Ik heb zo'n PRE die met een vrachtwagen uit Spanje is gekomen :o
Ze was ook erg onooglijk, net een ezeltje. Inmiddels met goed eten en training prachtig aan het uitgroeien!
En ze is echt superlief.
Nou scheelt het dat ik haar al een tijd kende.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 22:37

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 23:05

Earth schreef:

Al was het alleen al voor de marge die je eruit pakt.

Het zal nu niet echt anders zijn dan in de jaren negentig met Quarters uit de VS. Die kocht je daar moeitelos voor 2 a 3k dollars en die gingen hier hier voor 20k DM weg.....

De andere kant op precies hetzelfde met KWPN-ers; waar een toenmalige bokker in de VS met haar Quarter van 3k de KWPN-ers van 20k eraf reed in de dressuurproeven.
Niet dat die paarden zo slecht zijn maar iets met cultuur- en kennisverschillen.....

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 23:21

Earth schreef:

Ook niet mee eens.
Ik heb een hele fijne Ier (irish draught) van een handelaar gekocht in Nederland. Ze is in Nederland ingereden en ik kan me geen fijner paard wensen. Ze is wat klein gebleven en denk dat ze daarom met 4 jaar naar Nederland is gekomen. Heb er maar 6000 euro voor betaald in een hele hysterische markt 2.5 jaar geleden.

Ik hoor eigenlijk alleen maar positieve verhalen over (geïmporteerde) Ieren om me heen en op het forum.
Mijn buurvrouw heeft afgelopen jaar een Iers volbloed gekocht van een handelaar, 7 jaar, zal geen details geven over de prijs, maar heel goed betaalbaar en echt een superlief dier dat heel erg goed kan springen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 23:27

Mer1980 schreef:
Roxana verkoopt een hele leuke Ier nu: niet duur en echt leuk: https://www.facebook.com/roxana.graman zie haar profiel voor filmpje enzo....

Ik haak af op de vertraagde filmpjes :') maar lijkt me idd een leuk paard!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 23:42

MarjanB schreef:
Mer1980 schreef:
Roxana verkoopt een hele leuke Ier nu: niet duur en echt leuk: https://www.facebook.com/roxana.graman zie haar profiel voor filmpje enzo....

Ik vind hem een kleine slag in 't wiel hebben achter in het dressuurfilmpje... jammer want verder wel een leuk dier.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 08:43

Dat is geen Ier maar een Frans gefokte volbloed. Lijkt veel op zijn vader!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 10:46

Ik wil misschien ook dit jaar opzoek gaan :D voor mezelf

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 11:10

Ik denk dat als mensen het hier ook hebben over paarden uit Ierland via een handelaar dat er tinkers (of ander soortige bonte stevige paarden) en/of EV's bedoeld worden. Maar nu gaat het steeds over Ierse warmbloeden. :')
Laatst bijgewerkt door Iris82 op 16-01-24 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 11:16

Ook de Engelse volbloeden kunnen geweldig zijn, maar niet bij aantal handelaren dke elke keer nieuwe hebben. Die zijn allemaal mager, dood braaf en noem maar op. En 9 van de 10 keer wordt er niet eens gezegd dat het een volbloed is. Veel mensen komen er op af omdat ze goedkoop zijn, maar geef dan iets meer uit en ga naar een goede handelaar waar de paarden er goed uitzien en je de geschiedenis te horen krijgt. Zit er ook 1 op bokt.
Die goedkope magere dieren zijn idd de dieren die ze ergens anders niet verkocht krijgen, omdat ze of niet gezond zijn of er wat anders mee is. Want ze zijn gewoon populair in Engeland, Ierland enzovoorts.

Die volbloeden zijn geweldige dieren als het bij je past. En je begrijpt dat het feit dat ze een jockey op hun rug gehad hebben niet betekent dat ze de hulpen van normaal Engels rijden snappen. Je moet ze toch wat omscholen en daar dus wel de kunde voor hebben.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 15:03

MarjanB schreef:
Mer1980 schreef:

Door het vertraagde filmpje kan je iig wel duidelijk zien dat hij (RA) niet geheel rad loopt :')

Kincses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 15:13

Hoi allemaal! Na gedacht geslaagd te zijn enkele maanden geleden passen mijn merrie en ik toch niet bij elkaar (te sensibel) -O- Nu wordt het voor haar op zoek naar een andere plek en voor mij een ander passend paardje. Merk wel dat het echt lastig is om iets te vinden wat iedereen zoekt, terwijl je ook nog eens een passende nieuwe eigenaar wil vinden voor je paard. Heeft iemand verkooptips of betrouwbare handelaren voor verkoop of aankoop? Zijn er fatsoenlijke, leuke recreatiepaarden te koop die nog een beetje kunnen springen met een budget van ca 7000? Kom met name heel veel dravers en volbloeden tegen, waar ik juist door het sensibele niet naar op zoek ben. Lees graag met jullie mee :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 15:16

Een volbloed hoeft niet sensibel te zijn.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 15:39

c_alsemgeest schreef:
MarjanB schreef:

Door het vertraagde filmpje kan je iig wel duidelijk zien dat hij (RA) niet geheel rad loopt :')

Ik dacht ik zeg t niet..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 15:41

marinst schreef:
Hoi allemaal! Na gedacht geslaagd te zijn enkele maanden geleden passen mijn merrie en ik toch niet bij elkaar (te sensibel) -O- Nu wordt het voor haar op zoek naar een andere plek en voor mij een ander passend paardje. Merk wel dat het echt lastig is om iets te vinden wat iedereen zoekt, terwijl je ook nog eens een passende nieuwe eigenaar wil vinden voor je paard. Heeft iemand verkooptips of betrouwbare handelaren voor verkoop of aankoop? Zijn er fatsoenlijke, leuke recreatiepaarden te koop die nog een beetje kunnen springen met een budget van ca 7000? Kom met name heel veel dravers en volbloeden tegen, waar ik juist door het sensibele niet naar op zoek ben. Lees graag met jullie mee :)

Gewoon een leuk springgefokt paard kopen? Leuke allrounder die al even ohz is zodat je kan voelen of het klikt en die braaf genoeg voor je is?