[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:39

Paniekend paard denkt niet, die lost alles op met rennen of struisvogel kop in het zand. En de interesseerd mij niet groep negeerd je gewoon. Naar het midden is een nadenkend, 2 weg communicatie samenwerkend paard. Die mag zeker inbreng hebben (duh 2 weg communicatie), maar durft te vertrouwen dat de mens de juiste eindbeslissing neemt.
Paard de ruimte geven om vragen te stellen, steun te zoeken en dus na te denken! is wat je juist wil en daarvoor moeten de extremen er uit.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 11:44

tamary schreef:
Paniekend paard denkt niet, die lost alles op met rennen of struisvogel kop in het zand. En de interesseerd mij niet groep negeerd je gewoon. Naar het midden is een nadenkend, 2 weg communicatie samenwerkend paard. Die mag zeker inbreng hebben (duh 2 weg communicatie), maar durft te vertrouwen dat de mens de juiste eindbeslissing neemt.
Paard de ruimte geven om vragen te stellen, steun te zoeken en dus na te denken! is wat je juist wil en daarvoor moeten de extremen er uit.

Ja, ik snap je uitleg. Toch, als het streven is naar zo veel mogelijk naar het middelpunt in de lichtgroene cirkel, dan lijkt bijvoorbeeld het mee- en nadenken, communiceren, vertrouwen en samenwerken erg afgevlakt?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:47

Als het uitgangspunt is : buitenkant cirkel = paard in vluchtmodus en centrum is paard in denk/leermodus juist niet.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-23 15:03

Net weer gestoken door zo'n wesp met hangpootjes. Tweede keer deze week. Afijn, voor het eerst een hele week niet op Prisca gereden. Mijn excuses: Enorm veel werk gehad aan de vijver voor de vissen maken, in mijn duim gestoken heeft goed zeer gedaan en als ik eraan toe kwam, was het te heet, dan lag ik liever bij het zwembad ;-) Dus een gewoon filmpje over ons gedoetje hier.

Met natuurlijk wel Rocket-baby die lekker speelt met de honden en Pelle in actie!

https://youtu.be/uKLFhVx62BE

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 23:09

Die arme Erwin. Je hoort de pijn in z'n stem bij alle mishandeling van en in de put.
Was de nieuwe pomp al binnen?

Rocket doet 't wel heel goed met z'n hondenvrienden. Hoe is de kennismaking met de rode gegaan? Of moet die nog komen?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 07:09

Wauw, die vijver is mooi geworden! Zit hier nu ook weer een pomp op?
En zitten de vissen er al in?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 09:56

Muga schreef:
Die arme Erwin. Je hoort de pijn in z'n stem bij alle mishandeling van en in de put.
Was de nieuwe pomp al binnen?

Rocket doet 't wel heel goed met z'n hondenvrienden. Hoe is de kennismaking met de rode gegaan? Of moet die nog komen?

Hi Muga, Ja dat gaat Erwin echt aan zijn hart als mensen mooie dingen verkl*ten door laks te zijn. Daar komt bij dat hij een perfectionist is en als er regels voor montage zijn, dan moet je die ook volgen. Daar vanaf wijken is not done 8-) De nieuwe pomp is binnen, montage ervan is niet eenvoudig, maar Erwin gaat het vast voor elkaar krijgen. We wachten nu nog op een paar koppelstukken die morgen aan moeten komen. Maar morgen is het een nationale feestdag hier dus het zal wel woensdag worden.

Het gaat beter met de rode Gingy en Rocket, maar ik kan Gingy maar zelden binnenkrijgen. Het is niet zozeer een binnenkat, hoewel ze dat wel heel goed kan, maar ze is geen knuffelkat en laat zich bijv nauwelijks oppakken en zelfs aaien buiten is lastig. Dus ik moet haar tricken met voer en dat heeft ze uiteraard door, dus ook komen eten doet ze niet zo veel. Ze kunnen wel samen in een ruimte zijn en geven elkaar de ruimte, maar Rocket doet zijn naam eer aan en wil veel hard gaan en spelen. Dat kan wel met de honden, maar Gingy wil dat niet.

JudithO schreef:
Wauw, die vijver is mooi geworden! Zit hier nu ook weer een pomp op?
En zitten de vissen er al in?

Dank je Judith, de vissen komen er eind deze week in. Eerst moet de waterkwaliteit settelen en er moeten bacteriën in die morgen aankomen. Die moeten dan ook weer een paar dagen inwerken. Donderdag denk ik gaan we een testgroepje vissen erin doen. Er staat nu een kleine pomp in en een kleine bubbeltjesmaker. De grote pomp staat nu nog bij de vissentank, noem ik het maar even, om die schoon te houden. Normaal heb je namelijk 1m strekkende vis per m3 water. Ik denk dat de tank, het oude wijnvat dus, 1,5m3 is. Er gaan ongeveer gemiddeld van de grootte die wij hebben, 15 vissen in een m2. Dus er zouden ongeveer 20 vissen in deze tank mogen zitten. Er zitten er minstens tien keer zoveel in. Dat betekent heel snel vies water, dus we spoelen het zandbedfilter 2x pd uit en eigenlijk is dat nog te weinig, maar het kost zoveel water. Dat is weer zo aso met dit weer. Maar dat zouden we niet redden met de kleine pomp. Dus als de test met de vissen lukt, gaat denk ik komend weekend de hele installatie naar de vijver.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 14:37

Need I say more? au.

Afbeelding

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 15:48

What happened?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 16:00

Mijn enkel 2x zo dik als normaal, tweede keer deze week dat ik gestoken ben door een wesp. Geen limonadewesp, maar zo eentje met hangpootjes. Zaten onder de steiger bij het zwembad. Die heb ik nu doodgespoten hoop ik. Twee andere nestjes in oude gieters heb ik opgepakt en 50m verderop gezet.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 16:04

Ow getsie :=

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 16:07

Gets, wespen geven wel gemene bulten zeg. Heb je corticosteroïden zalf en anti-histamine tabletten? Helpt bij mij altijd goed tegen allergische reacties op muggenbulten.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 16:11

Ja getsie zeker. Het is bizar eigenlijk hoe zo'n klein beestje, met een minidruppeltje gif, dit kan veroorzaken. Mijn been is bijna 2x zo dik als normaal. Op de steek is het ook heet en mèn wat brandt het. Vorige week mijn duim. Ik weet dat het met4 dagen weer over is. Op dit moment kan ik dus weer niet rijden. Vorige week dan om die duim en nu kan ik mijn voet niet eens meer buigen.

@Tinka, ik heb wel antihistamine in de vorm van anti allergiepilletjes. Zou dat helpen? Ik houd enorm vocht vast daar. Bizar. Daarom is het ook zo stijf. Ik kan het in ieder geval proberen en ik had er tot nu toe telkens coldpacks en apaysyl gel op gedaan, maar ik heb denk ik idd ook nog wel corticosteroïde zalf heb van twee jaar geleden toen we zo onder de aoutats hier zaten. Goeie tips, ik ga even zoeken.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 16:14

Antihistamine is anti allergie inderdaad :)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 16:16

Sintara schreef:
Antihistamine is anti allergie inderdaad :)

da's mooi ik zit ze al te sabbelen. is van dr vogel

EDIT en dat zalfje dat ik nog heb is cortisedermyl. Tegen jeuk. Hoop dat het helpt. Morgen nog meer halen. Alhoewel het morgen wel een feestdag is hier in FR dus ik weet niet welke dan open is, maar er zijn er 3, dus zal er altijd wel eentje open zijn.

Ik weet nu dus waarom Prisca zo in paniek raakte die ene keer dat ik haar in het rijveld reed en ze helemaal dol werd van die beesten. Ze prikken verrotte pijnlijk! En ik maar denk dat het van die liefjes waren me hun hangpootjes.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 16:27

Ik zou wel even met de huisarts overleggen qua medicatie, omdat je iedere keer heftiger reageert op een wespensteek. Een allergische reactie kan zich opbouwen en is dan niet altijd onschuldig.
Take care.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 16:30

Van dr Vogel is meestal iets natuurlijks, anti-histamine is echt een medicijn, niet heel erg zwaar hoor. Ik heb cetrizide, van de pharmacie. Helemaal lek geprikt en werden meteen hele grote bulten.
Die avond cetrizide tabletje ingenomen, volgende ochtend alles weer dun en geen jeuk meer. Wordt er wel heel slaperig van. Anders nu nog even snel langs de pharmacie, evt. een teleconsult.

manja39

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 18:29

Ik ga mee in het verhaal van Tinka en Senna ,als moeder van een zoon die ernstig reageert op een wespensteek en met enige medische kennis. Allergietabletje nemen. Én oppassen bij volgende keer dat je geprikt wordt. Is een behoorlijke reactie. Dus voortaan antihistamine in huis/ bij je hebben. Én goed koelen. Beterschap

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 20:02

senna21 schreef:
Ik zou wel even met de huisarts overleggen qua medicatie, omdat je iedere keer heftiger reageert op een wespensteek. Een allergische reactie kan zich opbouwen en is dan niet altijd onschuldig.
Take care.

Tinka schreef:
Van dr Vogel is meestal iets natuurlijks, anti-histamine is echt een medicijn, niet heel erg zwaar hoor. Ik heb cetrizide, van de pharmacie. Helemaal lek geprikt en werden meteen hele grote bulten.
Die avond cetrizide tabletje ingenomen, volgende ochtend alles weer dun en geen jeuk meer. Wordt er wel heel slaperig van. Anders nu nog even snel langs de pharmacie, evt. een teleconsult.

manja39 schreef:
Ik ga mee in het verhaal van Tinka en Senna ,als moeder van een zoon die ernstig reageert op een wespensteek en met enige medische kennis. Allergietabletje nemen. Én oppassen bij volgende keer dat je geprikt wordt. Is een behoorlijke reactie. Dus voortaan antihistamine in huis/ bij je hebben. Én goed koelen. Beterschap

Hi Senna, Manja, Tinka en allemaal,

Nah, paardrijden zit er even niet in de komende dagen. Ik heb alles gedaan wat jullie zeiden, behalve de dokter, want alles was dicht vandaag. Ben wel naar het dorp gereden, maar alle drie de apotheken waren dicht. En alle verdere winkels trouwens ook, behalve de aldi. Dus kwam met lege handen weer thuis, tenzij ik naar een dorp weer een half uur verder gereden was of Toulouse. Had ik geen zin in. Ik had sokken aan vandaag en er niet meer naar gekeken, negeren helpt tegen de jeuk en brand.

Dus ik trek net mijn sok uit...

Ik zet het even in een spoiler, want ik weet niet wat je op bokt wel of niet mag zetten:

Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 21:26

Ik heb er niet veel verstand van, maar zou die dokter toch wel even bezoeken eigenlijk... sowieso voor een epi-pen. Mocht het echt fout gaan, zit je toch erg ver bij alles vandaan....

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 21:29

Jeetje Mo, dat is niet mis. Mocht er een Lidl in de buurt zitten, die hebben vaak wel Cetrizine. De Aldi misschien ook wel.

Heb je toevallig een aloë vera plant in huis? Daar zou je de gel van kunnen pureren en erop doen. Of after sun als daar verder niet zo veel rotzooi in zit. Komkommer koelt ook goed, weet niet of dat hierbij ook helpt.

manja39

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 21:51

rondje dokter !!

manja39

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 21:57

Je been is veel te dik en te rood. even de rode plek rondom aftekenen. Zo kun je zien of de plek groter wordt. Heb je nog andere klachten? koorts , warmte, neemt de zwelling toe , is het been glanzend, neemt de pijn toe.
Het lijkt op wondroos, dat is erg gevaarlijk. Een insectenbeet kan hiervan de oorzaak zijn!
Is het mogelijk om een arts te contacteren? Anders zou ik dit zeker even na laten kijken. Bij wondroos niet koelen, voorzichtig blijven bewegen. Ik zou er verder niets op smeren. Antihistamine is hetzelfde als een tabletje voor hooikoorts.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 22:05

Ik zou hier inderdaad toch even haast achter zetten en echt uiterlijk morgenochtend iemand hiervoor willen zien. Ik vrees ook voor wat manja39 zegt.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 22:24

Hi all, goede info allemaal, thanks. Ik heb gelezen over wondroos, ook interessant trouwens, had ik nog nooit van gehoord, maar ik heb geen koorts of andere klachten.

Ik heb plaatjes opgezocht van wespensteken en ik vind gelukkig dezelfde plekken als ik heb: https://buitenleven.nl/wespensteek-dit- ... egen-doen/ Dus de plek zelf is pijnlijk, omgeving superdik en stijf, mijn been glimt niet, ik heb geen koorts, de pijn is niet toegenomen.

Ik ga er wel een grenslijn omheen tekenen, zoals Manja suggereert. Als het groter wordt ga ik naar de dokter.