Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Damelza

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 17:07

Zouden jullie een paard laten staan op een vast fragmentje linksachter aan de sprong?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 17:08

hangt van leeftijd, ervaring, wat is/wordt er mee gewerkt, talent/prijs af......

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 17:11

Als het ingekapseld is..nee.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 17:11

vidya schreef:
Even een update voor wie het wil weten, ik heb een heel fijn gesprek gehad met de verkoopster en misschien komen we eruit met elkaar! Heel blij mee!

Fijn! ik ben benieuwd. :)

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 17:29

Damelza schreef:
Zouden jullie een paard laten staan op een vast fragmentje linksachter aan de sprong?

Mijn paardje had een ocd in de sprong, heel gunstige plek. Wel advies om weg te laten halen.
Ik heb 1100 euro van de vraagprijs af gekregen ivm de ocd.
Nu kende ik haar en wilde perse dit paardje, dus ik heb het gedaan.
In oktober is het fragmentje weggehaald, ik vond het erg spannend, maar alles is goed gegaan. De revalidatie vond ik lastig, ze was zó wild met stappen.
Maar gelukkig mochten we na 6 weken longeren en inmiddels ben ik weer heerlijk aan het rijden!

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 17:53

Damelza schreef:

Nee, als het gunstig of ingekapseld zit is het geen probleem.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 20:11

Paar vraagjes (zit toch al lang in de paarden maar ben zo niet bekend met dit proces :+ )
Maken jullie een [url=https://paardenkliniekderaaphorst.nl/wp-content/uploads/2019/05/Verkopersverklaring-paard-pony.pdf[verkopersverklaring[/url]/koopovereenkomst op? En zo ja neem je daar bepaalde soort garanties in op?
En hoe doen jullie dat met keuren? (Eigenaar brengen naar de dierenarts en de nieuwe eigenaar neemt hem daar mee? Of iets anders?

Nog iets anders waar ik rekening mee moet houden als ik een paard koop? :+

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 20:58

Damelza schreef:

De mijne heeft er een re achter, dus nee :')
Was klein, ingekapseld en lag vrij. Ook was hij al een tijd in het werk en zag alles er omheen er goed uit. Verlijkbaar met zijn jonge foto's. Zit er ook gewoon mee in de verzekering. Operatie was niet nodig.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 12:37

Paard was al verkocht voordat ik kon kijken, lastige is dat alle paarden die ik voorbij zie komen minimaal 2/3 uur rijden zijn. Dus dan kan je niet 'even' op en neer :')

Hebben hier mensen ervaring met Ierse volbloeden?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 14:19

Daar valt wel wat over te vinden. Vrijwel allemaal import, en wisselende kwaliteit in de zin van dat ze heel zijn of gedragsproblemen hebben. Dus goed kritisch zijn, er zitten ook wel goede tussen hoor. Maar ik denk altijd maar, de echte goede laten ze wel in Ierland ;)

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 14:27

Hier ook een ier. Heb nog nooit zon braaf paard gehad?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 14:52

Damelza schreef:

Je bedoelt een OC?
Hangt echt vanaf wat mijn DA ervan zou vinden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 14:52

Earth schreef:
Daar valt wel wat over te vinden. Vrijwel allemaal import, en wisselende kwaliteit in de zin van dat ze heel zijn of gedragsproblemen hebben. Dus goed kritisch zijn, er zitten ook wel goede tussen hoor. Maar ik denk altijd maar, de echte goede laten ze wel in Ierland ;)

Dat ligt natuurlijk geheel aan je budget en aan je eisen. De gemiddelde Tinker uit Ierland moet je wel wat mee oppassen. Maar een fijn Iers Jachtpaard kun je er gerust kopen. Wel zelf ff naar Ierland toegaan.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 14:59

Benzz schreef:
Earth schreef:

Dat ligt natuurlijk geheel aan je budget en aan je eisen. De gemiddelde Tinker uit Ierland moet je wel wat mee oppassen. Maar een fijn Iers Jachtpaard kun je er gerust kopen. Wel zelf ff naar Ierland toegaan.

Ja dat is dus het verschil. Daar kopen is anders dan de importdieren. Maar dat geldt voor bijna alles. Tinkers, Ierse volbloeden, Pre's/Lusitano's, de toppers houden ze zelf en de rest gaat de markt op. Tenzij je er naar toe gaat, of een keer geluk hebt ;)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:01

In Ierland kun je prima kopen als je weet waar je moet zoeken. Heb er zelf al 3 vanaf de video gekocht met succes.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:17

Earth schreef:
Ja dat is dus het verschil. Daar kopen is anders dan de importdieren. Maar dat geldt voor bijna alles. Tinkers, Ierse volbloeden, Pre's/Lusitano's, de toppers houden ze zelf en de rest gaat de markt op. Tenzij je er naar toe gaat, of een keer geluk hebt ;)

Ierland is net als Nederland een handelsland. Als er geld verdient kan worden zijn ook de toppers te koop.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:19

Benzz schreef:
Earth schreef:

Ierland is net als Nederland een handelsland. Als er geld verdient kan worden zijn ook de toppers te koop.

Ja maar wat ik bedoel is dit. Er worden veel paarden geïmporteerd naar Nederland op voorhand, en dan handelaren in Nederland verkopen ze weer door. Dat zijn meestal echt niet de topdieren, die houden ze wel in het land zelf. Ga je daarheen of koop je online via daar, dan kun je inderdaad alles kopen. Dat geldt ook voor de Lusitano's en Pre's. Je kunt daar ook echt wel toppers kopen, maar dan moet je erheen. En nogmaals er zijn uitzonderingen, maar zo werkt de handel natuurlijk.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:26

Ik heb eventueel een linkje vanuit de Thoroughbred Database die ik kan doorsturen! Mocht iemand daar wat meer uit kunnen halen.

Paard schijnt ergens vandaan te komen waar hij enkel op de wei heeft gestaan en is recent zadelmak gemaakt. Lijkt niet geracet te hebben en was wat ik zo zag braaf. Is al klinisch goedgekeurd geweest.
Laatst bijgewerkt door Damelza op 15-01-24 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:30

Ja, maar voor die ´betere´ betaal je dan wel een stukje meer. Degenen die zelf een fijne willen uitzoeken in het buitenland hebben waarschijnlijk ook een ruimer budget. Grote gros wat in het lagere segment NL binnenkomt is amper zadelmak, mankeert wat of is half getraumatiseerd om het even heel ongenuanceerd te zeggen. Hier in de regio zat ook zo´n mannetje die ieder kwartaal een vrachtwagen vol met tinkers binnen kreeg. Hij maakt een video dat hij erop zat, stapte 5 meter langs de openbare weg en dieren stonden binnen een week te koop met ´Top brave (kinder)pony'. Een enkele was misschien ook echt wel braaf, maar dat is ook niet zo gek als ze ondervoed zijn en onder de wormen zitten. Gelukkig is de hele rage wel een beetje over en zie ik dit soort importpraktijken niet meer in mijn directe regio.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 16:13

Nou dat bedoel ik dus Padoertje. :j Ik ben ze in het lesgeven meer dan eens tegengekomen, in zichzelf gekeerde tinkers, pre's/ anda's met gedragsproblemen etc.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 16:16

Ja zo gaat dat inderdaad vaak met de import paarden in de lagere prijsklasse.

Het ligt ook aan hoe handig je zelf bent en wat je zelf kunt en wilt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 16:52

Niet alleen import paarden. Zat nl paarden met precies dezelfde problemen of ook teveel druk op gelegd en in de staak oid. Die gaan ook vaak de handel door.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 17:06

MarjanB schreef:
Niet alleen import paarden. Zat nl paarden met precies dezelfde problemen of ook teveel druk op gelegd en in de staak oid. Die gaan ook vaak de handel door.

Klopt, je hebt ze in alle rassen natuurlijk. Maar omdat er toen zo'n hype was op o.a. tinkers en nu nog steeds een beetje bij de spanjaarden, is dat wel een gat waar menig sjoemelend handelaar met alle liefde is ingesprongen :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 17:14

Die paarden daar zijn ook goedkoop, in Spanje en Portugal moesten veel mensen hun paarden verkopen door de extreme hitte en daardoor tekort aan voer/ te duur. Dat soort paarden kopen de handelaren dan op voor 500 per stuk, hele vrachtwagens vol en die gaan hier dan in de lage prijsklasse handel verder. Dat is hun hele busines..vaak hebben ze die dieren maar een paar weken.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 18:57

Babootje schreef:
Damelza schreef:

Je bedoelt een OC?
Hangt echt vanaf wat mijn DA ervan zou vinden.

Dat. En waar je ook rekening mee moet houden. Als je je paard wilt verzekeren, dan wordt schade veroorzaakt door die OC, niet uitgekeerd.

Dat is dus alleen als je toch al van plan was je paard te verzekeren een overweging.