Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vidya

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 12:17

Hoe pakken jullie een onderhandeling eigenlijk aan?

Ik heb een fantastische pony proefgereden waar ik best enthousiast over ben. Maar ik vind er ook nog wel een uitdaging in zitten wat betreft het rijden en pony heeft een bemerking.

Nu vind ik dat niet overeenkomen met de prijs die ervoor gevraagd wordt. Maar de verkoopster is het daarmee niet eens.

Het paardje wordt echt goed verzorgd en ze investeren er echt veel in, dus ik kan me voorstellen dat je dat dan ook anders ziet.

Ik geloof dat ik met mijn commentaar de verkoopster heb beledigd (onbedoeld) maar ik vind dat je toch als koper ook wel kritisch mag zijn. Vooral als het een dure aanschaf is.

Leggen jullie gewoon een bod in zonder uitleg of ga je wel het gesprek aan? Wat is wijsheid?

Durquia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 13:29

vidya schreef:

Ik heb een fantastische pony proefgereden waar ik best enthousiast over ben. Maar ik vind er ook nog wel een uitdaging in zitten wat betreft het rijden en pony heeft een bemerking.

Nu vind ik dat niet overeenkomen met de prijs die ervoor gevraagd wordt. Maar de verkoopster is het daarmee niet eens.

Het paardje wordt echt goed verzorgd en ze investeren er echt veel in, dus ik kan me voorstellen dat je dat dan ook anders ziet.

Ik geloof dat ik met mijn commentaar de verkoopster heb beledigd (onbedoeld) maar ik vind dat je toch als koper ook wel kritisch mag zijn. Vooral als het een dure aanschaf is.

Leggen jullie gewoon een bod in zonder uitleg of ga je wel het gesprek aan? Wat is wijsheid?

Bij mijn huidige paard was de vraagprijs ook te hoog. Ik had iemand mee die er veel verstand van heeft en dat heeft ook geholpen. Ik heb uitgelegd dat ik zeker het paard wat ik graag wilde hebben niet wilde afkraken maar dat ik met een paar dingen rekening moest houden. En dat daardoor de vraagprijs te hoog was. Mocht het uiteindelijk blijken dat het geen match zou zijn dat ik het bedrag wat ik ervoor zou geven ook het bedrag moest zijn wat ik ervoor zou krijgen in het geval ik er afstand moest doen. Heel zakelijk misschien maar omdat ik dat eerder had meegemaakt heb ik dat zo uitgelegd. Toen wilden ze wel zakken in prijs.
Uiteindelijk was ik er ook van overtuigd dat het paard voor dat bedrag zou blijven staan en ik verder kon kijken mochten ze niet akkoord gaan. Dan kon ik er altijd op terug komen wanneer ik niet een ander leuk paard zou vinden

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 13:34

vidya schreef:

Nee, eerste optie nooit. Ik zou het gewoon beleefd uitleggen waarom je liever minder wilt betalen. Framing is wel belangrijk. Ook beetje afhankelijk van de bemerking en het potentiële risico wat ermee gepaard gaat. Op basis daarvan kun je een verlaging beargumenteren.

Op haar beurt zal ze wellicht nee zeggen maar dat is het risico en haar goed recht. Dan zijn jullie nog geen vijanden.

Als zij zich wat beledigd voelt dan gooi je alleen maar olie op het vuur door een bod uit te brengen. Ik zou mij persoonlijk ook niet beledigd voelen. Maar als ik tijd in een koper steek. Ze ontvang, ze leer kennen en mijn paard uitgeef en iemand brengt zo een bod uit dan zou ik daar al geen zin in hebben. Voelt gewoon niet zo respectvol.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 13:56

Benoem de positieve punten, benoem je bedenkingen en leg uit waarom jij denkt dat het de prijs waard is die jij biedt. Daar kunnen zij dan weer op reageren met een antwoord en tegenbod tot je tot elkaar komt. En zorg dat je realistisch bent, als vergelijkbare paarden voor die prijzen gaan dan moet je niet gaan onderbieden als je het dier graag wilt hebben.

De uitdaging die jij er in ziet qua rijden strookt misschien voor hun niet met het fantastische gevoel wat je er bij hebt. Bedenk dat ieder paard met zijn eigen uitdagingen komt.

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 14:27

Ik heb nog geen bod neergelegd hoor, maar heel wat vergelijkend waren onderzoek gedaan

Ben het wel met je eens dat een goed gevoel zwaar meetelt. Elk paard heeft wel iets. Heb ook de positieve punten benoemd maar dat ik het dus moet afwegen op elkaar.

Naja ik vind het lastig, het is natuurlijk een emotionele beslissing voor beide partijen.

De redenering dat je het paard bij geen klik ook weer zal moeten verkopen kan helpen. Of hij snel weg is, dat weet ik niet. Het is echt wel een leuke pony maar stond al wel even te koop. Weet niet hoe hard het momenteel gaat.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 14:36

Belediging kan ook gespeeld zijn ;)

Ik zeg altijd dat ik het paard graag wil hebben en het goed bij mij en m’n wensen past. Maar dat ik gezien bepaalde risico’s of investeringen niet wil bieden wat ze er voor willen hebben.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 14:37

vidya schreef:

Ik ben daar vrij simpel in.. als ik het paard graag op stal zie staan, is mijn eerste stap om te kijken wat ik zelf een reële prijs vind, en daar kom ik mee over de brug inclusief het benoemen van positieve en mindere punten van het paard.. Ik noem vervolgens mijn bod en stel vervolgens voor dat men hierover na kan denken, en doe een voorstel voor een volgend contactmoment..

of dit een ja of nee oplevert of een tegenvoorstel ligt dan geheel bij de andere partij.. Echter is dit uiteraard een nee heb je, ja kun je krijgen effect.. Als je hem perse met zekerheid wil hebben is dat wellicht niet de beste uitgangspositie.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 15:24

Als je hem zo leuk vindt als je zegt, en graag wil hebben, zul je wel een reëel bod moeten doen. Aan elk paard zit werk en over elk paard kun je wel iets zeggen.

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 15:34

Bedankt voor het meedenken allemaal. Eind deze week neem ik weer contact op. Misschien komen we er goed uit, misschien niet, dan was dit weer een leerschool ;)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 15:43

Ik ga alleen kijken bij een paard waarvan ik de vraagprijs in orde vind.Niet bij paarden waarvan ik denk dat het te duur is. Afbieden is voor sommige een sport maar ik kan het niet. Dus als ik hem te duur vind ga ik niet eens kijken.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 16:41

Belker schreef:
Wat raar. Meestal beantwoord hij wel. Heb je persoonlijk of via elevage bericht gestuurd?

Inmiddels bericht gehad. De ruin is al weg, de merrie is 1m56. Te klein dus helaas.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 16:57

Ik heb toen aangegeven voor x bedrag komen we hem zondag ophalen, meer kan ik niet geven aangezien ik m'n vorige net had in moeten laten slapen. Het was lage prijsklassen en ik zat 500 onder haar vraagprijs.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 17:05

Jammer Lieser.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 18:14

vidya schreef:
Bedankt voor het meedenken allemaal. Eind deze week neem ik weer contact op. Misschien komen we er goed uit, misschien niet, dan was dit weer een leerschool ;)

Wat ook een optie kan zijn, wat bij mijn huidige paard is gebeurt, is dat ze er spullen naar waarde bij doen.
Dan moet je niet 2k uit elkaar liggen, dat wordt lastig maar in mijn geval zat er een paar honderd euro tussen en de verkoper ging emigreren (geen smoes) en heb ik alle spullen erbij over genomen.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 18:33

Gewoon bieden en niet bang zijn dat je iemand hiermee beledigt. Dat is namelijk echt iets Nederlands dat we bang zijn om er onder te bieden. De verkoper kan altijd nee zeggen en dan kan je altijd omhoog komen. Of de verkoper komt met een tegenbod en zo kom je langzaam dichter bij elkaar. Als wij een keer een buitenlandse klant hebben durven ze gerust de helft te bieden. Het is dan aan ons om dat wel of niet te accepteren. Daarvoor hoef ik me niet beledigd te voelen, dat is namelijk niks persoonlijks. Uiteindelijk is elk paard de slachtprijs en de rest is emotionele waarde. En die emotionele waarde kan soms wat uit elkaar liggen bij koper en verkoper :P

Ik heb in ieder geval gewoon liever een bod dan dat je alle slechte dingen van mijn paard op gaat noemen om de prijs te doen drukken.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 18:35

Mijn ervaring met Belgen is dat die niet onderhandelen en de vraagprijs betalen

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 18:38

Ik was inderdaad niet helemaal duidelijk, ik bedoelde met buitenlandse klanten wel nog wat verder weg dan België :) Ik heb het dan over het Midden-Oosten, Noord-Afrika en China voornamelijk.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 22:19

Wat Flevolander zegt sta ik ook achter. Elke 3 jarige moet je opleiden en elk ouder paard moet je weer naar je hand zetten. Dus overal zit werk in. :)
Maar er zit wel verschil in een correct of incorrect gereden paard. Biedt inderdaad gewoon wat je het paard waard vindt. Mits het een beetje overeen komt met de vraagprijs, dan kan je namelijk nog nader tot elkaar komen.
Vindt je een paard echt te duur voor wat je krijgt, dan zit er niets anders op dan aan te geven dat het niet bij je past... de helft bieden oid, ga je meestal niet uit komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 09:38

vidya schreef:
Ik heb nog geen bod neergelegd hoor, maar heel wat vergelijkend waren onderzoek gedaan

Ben het wel met je eens dat een goed gevoel zwaar meetelt. Elk paard heeft wel iets. Heb ook de positieve punten benoemd maar dat ik het dus moet afwegen op elkaar.

Naja ik vind het lastig, het is natuurlijk een emotionele beslissing voor beide partijen.

De redenering dat je het paard bij geen klik ook weer zal moeten verkopen kan helpen. Of hij snel weg is, dat weet ik niet. Het is echt wel een leuke pony maar stond al wel even te koop. Weet niet hoe hard het momenteel gaat.

Momenteel gaat het niet zo hard.

Gezonde en brave paarden verkopen altijd wel, wat de markt doet heb je nooit in de hand.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 10:20

Vidya, was de bemerking al bekend bij de verkoper of is die er door een keuring door jou uitgekomen? Want als die al bekend was, dan is die waarschijnlijk al in de prijs door de verkoper meegenomen en is dat wat de verkoper voor het paard denkt te kunnen krijgen met deze bemerking (en had waarschijnlijk meer gevraagd zonder de bemerking).

En wat is de rijtechnisch uitdaging? Is dat een uitdaging die zich uit bij jou en is het dus een uitdaging voor jou, of was die ook zichtbaar bij degene die hem voorreed? Is de rijtechnische uitdaging gecorreleerd aan de bemerking? Is de rijtechnische uitdaging dat het niveau van het paard niet past bij zijn leeftijd/tijd onder het zadel? Of is het een karakter waarvan jij gewoon niet helemaal zeker bent of dat past bij jou.

Een verkoper heeft er natuurlijk geen boodschap aan dat jij hem misschien wil moet verkopen als er toch geen klik is, een verkoper bepaald zijn prijs op basis van wat die verkoper het paard op dit moment waard vind, en het is aan de koper om te kijken of dat hem/haar past.
En waarmee heb je denk je de verkoper beledigd en waaruit denk jij op te merken dat die beledigd is. Misschien is ie niet zozeer beledigd, maar heeft ie aan de hand van jouw reactie, het feit dat je pas eind deze week weer gaat reageren etc gewoon geconcludeerd dat de kans dat jij tot koop over gaat gewoon te klein is om er nog veel energie in te steken. Of vind de verkoper jou zelf niet geschikt voor de pony.

Zoveel factoren waarvan zo'n onderhandeling van afhankelijk is en of dat prettig/makkelijk verloopt. It takes two to tango. De meeste verkopers worden niet happiger van kopers die er dagen tussen laten zitten na proefrijden. Dat loopt toch vrijwel altijd op niets uit.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 10:47

Denk dat de markt nu zo is dat het mensen niet veel uitmaakt als het even duurt. Zie er zoveel die niet snel verkocht zijn of opnieuw te koop komen.

Ik heb liever iemand die weloverwogen een keuze maakt dan iemand die alleen maar positief is.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 12:19

vidya schreef:

Maar de bemerking wist je al? En de prijs ook?

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 12:33

Nee en ja :)

Het budget is er ook wel.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 12:52

Als je die vooraf niet wist, is het vrij logisch om er wat onder te bieden imo :P

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 12:50

Even een update voor wie het wil weten, ik heb een heel fijn gesprek gehad met de verkoopster en misschien komen we eruit met elkaar! Heel blij mee!