Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 10:57

jennglenn schreef:
Ik zie nu dus weer een leuke merrie staan, ze is al een hele tijd te koop dus waarschijnlijk wel wat mis mee aangezien de prijs in deze markt echt laag is en ze staat bij een bekende (niet goed aangeschreven) handelsstal. Veel mensen zien direct op een filmpje van hun wanneer ze niet goed lopen, maar ik zie dat zelf dus altijd zo slecht. Iemand tips waar op te letten? Als ik rij voel ik het wel, maar ik zie het gewoon niet als niet stok kreupel lopen.

Vind het echt super frustrerend dat ik dit zelf niet kan zien.

Je mag me bericht sturen met filmpje ik zie vaak wel wat een ander niet ziet

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 10:59

Kijk goed naar de benen hoe ze bewegen... de twee voorbenen en de twee achter benen horen stappen van gelijke grootte te doen ook qua optrekken.
Dan is er regelmaat, bij ongelijkheid in de passen of anders trekken is er onregelmatigheid of groot tact verlies.

Verder kijk je naar de hals/nek.
Deze hoort ritmisch mee te bewegen met de gang. Zie je het naar beneden dippen als een bepaald been op de grond komt (of het paard juist het gewicht van de ander af haalt) of wanneer het paard echt meteen een bepaald been of gewicht van heup/schouder van de grond wil hebben en hupst: dan is het echt kreupel.

Bij teugelkreupel zie je vaak een verlies van ritme en beweging in rug/schoft gebied, waardoor uiteindelijk de benen onregelmatig gaan lopen. (Teugel kreupel vinden sommige mensen niet zo erg... ik wel, vaak is er dan toch iets met het ruggebied qua pijn of balans).

In alle gevallen is het dus opletten op ritme en ongelijkheid. Het moet er een beetje in evenwicht uit zien.
Hoe jonger het paard, hoe slapper ze nog zijn, en dan kunnen ze zeker nog een tact fout maken, dat moet je wel in je achterhoofd houden.

Gemlo

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:56

Top dat er zoveel mensen willen meekijken!

Mocht iemand trouwens van een leuk paard weten die nog niet online staat, of wel, ik heb ze vast nog niet allemaal gezien dit is mijn lijstje:

+- 165 of groter. Kleiner tot 1.60 mag maar dan moet er wel een body onder zitten.
- Moet kunnen of in ieder geval willen springen, een paard die hier geen plezier mee heeft gaat geen match zijn. Ik wil uiteindelijk een B wedstrijdje kunnen springen, meer is niet vereist.
- Verkeersmak
- Niet lui
- Leeftijd mag tussen de 4/5 - 14 zijn.

Budget is ongeveer tot 10.000 maar is wel afhankelijk van het paard. Afstamming zegt mij niet zo veel. Als ze 14 zijn verwacht ik dan weer wel wat ruime ervaring met springen en mij meer kunnen leren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 13:33

fensy79 schreef:
Ja sorry voor mijn reactie op jouw goedbedoelde advies. Was gisteren echt helemaal van slag en emotioneel dus dan lees je alles wat anders dan dat ik het nu lees. Ik reageerde uit emotie dus excuses hiervoor. Ik heb wel een instructeur maar die is weer paarden aan het trainen ivoor wedstrijden in het buitenland dus ik heb dan ook verder niemand die met mij mee kan. De rest zijn vriendinnen die er verder ook niet echt een goede kijk op hebben helaas. Daarom laat ik dus ook keuren en foto's maken.

Snap ik best. Mocht je in de toekomst ergens gaan kijken en je hebt al een (goed) filmpje wil ik daar best in meekijken.

Sesamzaadjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 13:33

Ik had een hele leuke Appaloosa gezien, maar lees dingen over maanblindheid en nu durf ik niet meer zo goed. Hij is een Fewspot.....

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 13:43

sesam dat is wel een dingetje ja. maar dat is net zoals met schimmels die hebben (vooral op latere leeftijd) eerder en meer kans op melanomen beetje vergelijkbaar qua risico.

Ik zou het wel aandurven dat risico zo heeft ieder paard/ ieder ras zijn eigen risico.

Sesamzaadjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 13:52

Dat is ook zo, ik schrok er alleen wat van.
Hij is een hele leukerd, en mooi aan de maat... Ik ben echt helemaal weg van hem <3
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 13:57

Appies zijn geweldig <3
En zoals al gezegd word, bijvoorbeeld bij schimmels is de kans op melanomen weer groter en zo heeft elk ras wel zijn dingen.
De appies die ik ken hebben gelukkig nooit last van maanblindheid gehad maar goed je weet het nooit zeker natuurlijk of dat voor deze ook zo is.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 13:59

Ik vind appies dat je daar qua karakter van moet houden. ik vind ze altijd beetje kat uit de boom kijken gedrag.

Sesamzaadjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 14:02

Ik houd ervan, ik ben zelf ook geen allemansvriend :')

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 14:29

Sesamzaadjes schreef:
Dat is ook zo, ik schrok er alleen wat van.
Hij is een hele leukerd, en mooi aan de maat... Ik ben echt helemaal weg van hem <3
[ [url=m/fCoRwf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een leukerd! Deze is rond de ogen juist donker, ik vermoed dan minder risico.Ik persoonlijk zou er gewoon voor gaan hoor mits natuurlijk andere voorwaarden in orde zouden zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 14:48

Klopt appies zijn qua karakter je maatje voor het leven als je het goed voor ze doet :j
Maar niet voor iedereen geschikt, mijn appie was ook behoorlijk beschermend naar mij toe met andere mensen en paarden, en had ook heel goed door als ik een ander mens of dier niet leuk vond, dan kon ze veranderen in een heks en deed er alles aan om diegene uit mijn buurt te houden. Ik hou daar wel van <3

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 14:58

Nou voor mij is het zelfde hoor haflinger fjord Appaloosa gewoon paarden

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 15:29

tita schreef:

Voor mij niet.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 15:43

Lieser schreef:
tita schreef:

Voor mij niet.

Nee uiterlijk kenmerken maar karakters je hebt elk ras wel iets zitten er is weinig karakter te typeren aan een ras

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 15:52

Ik bleek dus de eerste te zijn. Er zijn zoveel reacties dat ze in prijs omhoog gaan. Ga evengoed kijken en vanuit daar beslissen hoe of wat.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 16:02

tita schreef:
Nee uiterlijk kenmerken maar karakters je hebt elk ras wel iets zitten er is weinig karakter te typeren aan een ras

Dat ben ik niet met je eens.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 16:03

Evamarie schreef:
Ik bleek dus de eerste te zijn. Er zijn zoveel reacties dat ze in prijs omhoog gaan. Ga evengoed kijken en vanuit daar beslissen hoe of wat.

Jij treft wel altijd bijzondere mensen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 16:31

Dat vind ik wel erg snel geoordeeld.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 16:34

Evamarie schreef:
Dat vind ik wel erg snel geoordeeld.

Nu niet op alles zo gevoelig reageren! Ik begrijp Tita’s reactie wel, was ook mijn gedachte. Althans ik heb nog niet meegemaakt dat een paard in prijs stijgt omdat er plots meer reacties komen dan ze allicht verwacht hadden. Dus ja, aparte verkopers tref je daar weer.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 16:49

Evamarie schreef:

Dan zou ik al overslaan. Omdat er belangstelling is wordt ie duurder? Yeah, tnx but no tnx :') :')

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 17:00

Nou inderdaad. Dan zit je dus gewoon met een onbetrouwbare en weinig verstand van zaken hebbende verkoper. Hoppakee, weg ermee!

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 17:05

Mhm het lijkt idd heel gek, maar als het paard écht te laag geprijsd stond en je vindt hem echt leuk, waarom dan paard laten staan en naar een andere gaan kijken die evenveel kost. Maar veel vertrouwen geeft het niet zo >;) moet jij net weer treffen inderdaad!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 17:08

Ik heb wel meegemaakt volgende

Mijn vriendin was helemaal waus van paard
Een blinde kon dat zien en dove horen

Beste paard kostte 10000 gulden en toen werd ie gekeurd wat de eigenaren niet wilden en helemaal goed

Toen was ie 15000€ een onopgevoede goodtimes was het

Beest ging mee

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 17:11

Ania schreef:
Evamarie schreef:

Dan zou ik al overslaan. Omdat er belangstelling is wordt ie duurder? Yeah, tnx but no tnx :') :')

Dat zou ik ook hebben..
Raar gedrag vind ik dat. Eerst geen risico willen lopen en dan is het dier goedgekeurd de prijs omhoog.

Om dit te voorkomen kun je ook beter van tevoren een koopcontract opstellen waar de prijs in staat. :D
Ook kun je daarin vermelden wanneer het paard voor jou acceptabel is.

Wat ik wel vaker tegenkom is dat een paard wordt geadverteerd voor een prijs en als je dan onderhandelt en een klap wil geven op die prijs, er nog BTW bij komt. (Komt veel voor bij handelaren en fokkers).
Dus ik zeg in zo'n geval ook altijd van te voren. Ik wil over de netto prijs onderhandelen, ik heb geen bedrijf.