Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:10

Ik weet een D pony ( Draver) te koop. Hoog in de D maat, net geen E. Guitig ding. Gezond, gekoerst dus gewend op vreemd terein etc.

Niet ohz. Goed tehuis belangrijk.

Zeer betrouwbaar adres.

Geen idee of iemand dit zoekt, is een beetje een vreemde maat natuurlijk :)

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:26

Lukasje schreef:
EdkingEnzo schreef:
Hoi! Ik kom hier even binnenvallen, zijn er hier mensen die in de buurt van Oud Turnhout, België, ervaring hebben met een kliniek om een paard te keuren? Klinisch en röntgenologisch? En een beetje de prijs hiervan weet?
Prijs hoeft niet precies, ik ga ook bellen & het vragen!

Alvast bedankt! :)

Venhei. Niet in Oud-Turnhout, maar in Kasterlee, niet zo ver weg. Recente prijzen heb ik geen idee.

Bedankt! Ga ik contact mee opnemen, die zit vlakbij

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:32

mingming schreef:
Ik kom hier ook meelezen/meepraten, ik ben rustig aan op zoek naar een nieuw paard aangezien mijn pony met pensioen gaat.

Ik ben op zoek naar:

- Merrie/ruin
- 1.57-1.75
- Spring gefokt
- 3.5 tot 12 jaar (mag onbeleerd zijn)
- Uiteraard gezond
- Budget hoop ik onder de 10.000 te kunnen blijven, maar ik ben nog een beetje aan het rondkijken wat momenteel realistisch is qua prijzen.

Heb je serieuze wedstrijdambities? Of zoek je liever in de springhoek vanwege (verwachte) karakters?

Op het moment dat je stelt: gezond, betrouwbaar en de rest zal allemaal wel, dan begin je bij 3k en met wat zoeken in de incourante hoek kan het zelfs nog wat lager.

Het "probleem" begint bij wedstrijdambities. Dan kan het nog steeds voor 4k, maar het wordt lastiger naarmate meer prestaties vast gelegd (en recent) zijn.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:44

ikke schreef:
mingming schreef:
Ik kom hier ook meelezen/meepraten, ik ben rustig aan op zoek naar een nieuw paard aangezien mijn pony met pensioen gaat.

Ik ben op zoek naar:

- Merrie/ruin
- 1.57-1.75
- Spring gefokt
- Uiteraard gezond
- Budget hoop ik onder de 10.000 te kunnen blijven, maar ik ben nog een beetje aan het rondkijken wat momenteel realistisch is qua prijzen.

Heb je serieuze wedstrijdambities? Of zoek je liever in de springhoek vanwege (verwachte) karakters?

Op het moment dat je stelt: gezond, betrouwbaar en de rest zal allemaal wel, dan begin je bij 3k en met wat zoeken in de incourante hoek kan het zelfs nog wat lager.

Het "probleem" begint bij wedstrijdambities. Dan kan het nog steeds voor 4k, maar het wordt lastiger naarmate meer prestaties vast gelegd (en recent) zijn.

Het lijkt me wel leuk om wedstrijden te starten, maar ik hoef niet op het hoogste niveau mee te gaan draaien. Ik sprong graag met mijn pony en dit zou ik nu graag blijven doen met mijn nieuwe paard. Verder wil ik vooral lekker allround bezig zijn en ook veel buiten rijden. Mijn allergrootste eis is dat hij/zij gezond is (voor zover dat te achterhalen valt via keuringen).

Wat bedoel je met incourante hoek?

En ik zie vaak paarden in deze prijsklasse met chips/OCD, ik ben daar toch wat huiverig voor aangezien ik er helemaal geen ervaring mee heb of dat nou tot problemen gaat leiden. Ik lees op bokt ook best wisselende verhalen daarover.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:53

mingming schreef:
ikke schreef:

Het lijkt me wel leuk om wedstrijden te starten, maar ik hoef niet op het hoogste niveau mee te gaan draaien. Ik sprong graag met mijn pony en dit zou ik nu graag blijven doen met mijn nieuwe paard. Verder wil ik vooral lekker allround bezig zijn en ook veel buiten rijden. Mijn allergrootste eis is dat hij/zij gezond is (voor zover dat te achterhalen valt via keuringen).

En ik zie vaak paarden in deze prijsklasse met chips/OCD, ik ben daar toch wat huiverig voor aangezien ik er helemaal geen ervaring mee heb of dat nou tot problemen gaat leiden. Ik lees op bokt ook best wisselende verhalen daarover.

Er staan best wat aardige kruisingen op MP die niet de hoofdprijs hoeven te kosten maar die hebben vaak niet de wereld aan wedstrijdervaring of -prestaties. Daar zitten er best wat tussen die simpel gezond en betrouwbaar zijn.

Kirkelover heeft er een paar staan, even een paar pag terug lezen en/of op de Bokt-markt kijken. Ligt misschien minder voor de hand om bij EV's te kijken maar net zo goed als dat er KWPN-ers zijn die niks snappen van springen, zijn er EV's die dat uitstekend kunnen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 23:14

mingming schreef:

Ik ben op zoek naar:

- Merrie/ruin
- 1.57-1.75
- Spring gefokt
- Uiteraard gezond

3.5 jarige merrie onbeleerd en ook niet geprobeerd kantjes gefokt dus pony maar meet nu uit mijn 161/163 is van een vriendin past in je budget. Maakt los een leuke sprong

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 00:30

ikke schreef:
mingming schreef:

Er staan best wat aardige kruisingen op MP die niet de hoofdprijs hoeven te kosten maar die hebben vaak niet de wereld aan wedstrijdervaring of -prestaties. Daar zitten er best wat tussen die simpel gezond en betrouwbaar zijn.

Kirkelover heeft er een paar staan, even een paar pag terug lezen en/of op de Bokt-markt kijken. Ligt misschien minder voor de hand om bij EV's te kijken maar net zo goed als dat er KWPN-ers zijn die niks snappen van springen, zijn er EV's die dat uitstekend kunnen.

Dankjewel voor je tips, ik ga er zeker naar kijken! En inderdaad geen wedstrijdervaring of al prestaties maakt me niet uit.

@stalnollie ik heb je een pb gestuurd :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 04:49

Change3x schreef:
Normaal gesproken deel ik geen advertenties maar ik kwam de onderstaande tegen en werd daar toch een beetje somber van. Wellicht dat iemand hier een fijne plek kan bieden….

https://link.marktplaats.nl/m2065806237 ... nt=app_ios

Ben ik nou gek of zie ik op deze foto's een totaal andere merrie als in het filmpje van het geredde paard.
Ik zie foto's van een schimmel? :+ Die er ook niet al te best uit ziet overigens..

Change3x

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 06:56

Advertentie is gevuld met een nieuw paard inderdaad!

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 09:50

Cayenne schreef:
Change3x schreef:
Normaal gesproken deel ik geen advertenties maar ik kwam de onderstaande tegen en werd daar toch een beetje somber van. Wellicht dat iemand hier een fijne plek kan bieden….

https://link.marktplaats.nl/m2065806237 ... nt=app_ios

Ben ik nou gek of zie ik op deze foto's een totaal andere merrie als in het filmpje van het geredde paard.
Ik zie foto's van een schimmel? :+ Die er ook niet al te best uit ziet overigens..

Ook geen 'fokmerrie', maar 'kweekmerrie'

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 09:59

Die handelt in afdankertjes denk ik..beestje ziet er niet uit en heeft ook aardig overvulde kogels achter.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 10:30

Kweekmerrie is gewoon echt heel Vlaams. Dat zeggen ze daar gewoon.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 10:37

Ah kijk zo, dat wist ik niet. Vond het heel l*llig klinken haha

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 20:52

Ik zit net te kijken naar de veiling met het aanbod van de hengsten uit de eerste bezichtiging. Maar wat een bar slechte foto’s zitten ertussen zeg. Flinke vernauwing in de rug en nergens een aantekening met verhoogd risico als sportpaard. Ik zie zo al 4 rapporten waarop ik ze persoonlijk laat staan. Vind dat best kwalijk eigenlijk.

Begrijp ook niet dat je als fokker een dergelijk paard aanbiedt voor de bezichtiging…Maar wellicht is dat alleen gedaan met het oog op de veiling.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 21:14

Wat ik begreep van m’n dierenarts kijken ze er bij de fokkerij (nog) niet naar. En toch ziet hij het vooral bij dressuur gefokte paarden. Bij springen gefokt komt het veel minder voor.
Dus je zou zeggen dat het ook wel erfelijk is..

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 21:25

MarjanB schreef:
Wat ik begreep van m’n dierenarts kijken ze er bij de fokkerij (nog) niet naar. En toch ziet hij het vooral bij dressuur gefokte paarden. Bij springen gefokt komt het veel minder voor.

Zeker kijken ze ernaar, echter pas na de 2de bezichtiging.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 21:36

Padoertje schreef:
Ik zit net te kijken naar de veiling met het aanbod van de hengsten uit de eerste bezichtiging. Maar wat een bar slechte foto’s zitten ertussen zeg. Flinke vernauwing in de rug en nergens een aantekening met verhoogd risico als sportpaard. Ik zie zo al 4 rapporten waarop ik ze persoonlijk laat staan. Vind dat best kwalijk eigenlijk.

Begrijp ook niet dat je als fokker een dergelijk paard aanbiedt voor de bezichtiging…Maar wellicht is dat alleen gedaan met het oog op de veiling.

https://www.kwpn.nl/kwpn-paard/kwpn-paa ... toegelaten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 09:21

MarjanB schreef:

Het is zeker erfelijk..bepaalde hengsten geven meer afwijkingen dan anderen.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 10:56

MarjanB schreef:

Als er bij ons iets tussen zit met voldoende kwaliteit voor de HK, dan gaan ze rondom op de foto voordat ze keuringsklaar gemaakt worden. Sowieso alles voordat we ermee aan de slag gaan :j
Beetje zonde van je kosten met het keuringsklaar maken, de inschrijving etc. wanneer je een best bewegend dier hebt die door de 1e of wellicht 2e bezichtiging komt en dan pas blijkt dat hij van binnen niet goed is. Dan gooi je echt je centen over de balk als fokker of eigenaar.
Al kan ik me zomaar voorstellen dat een enkele fokker denkt 'foto's zijn niet best, dus hopelijk brengt hij in de veiling nog wat op'. Maar dan nog ben ik van mening dat het KWPN dergelijke foto's niet zou moeten accepteren in een veiling.

In het veilingsaanbod zit er eentje met op 6 wervels vernauwing klasse 3 en een met nu al activiteit te zien in de rug en eentje met opmerking op de C6/C7. Dan heb ik me nog niet eens verdiept in de beenfoto's, dus wellicht komt er nog meer uit dan wat ik gisteravond zo even snel heb gezien.

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:08

Ik heb destijds in mijn zoektocht heel intens de veilingen van Westfalen en Hannover gevolgd, en in al die (elite!) veilingen zaten toch wel heel veel paarden met allerhande bemerkingen, ik was echt verbaasd toen. Ook een merrie vanuit de Performance Plus auction, op het veilingsrapport 1 bemerking, als mijn DA de röntgen bekeek waren het er maar liefst 3, en niet het soort dat verwaarloosbaar was. Sindsdien is de veiling een No Go, alsook de handelaars waarvan gekend is dat ze vaak kopen/verkopen op de veilingen.
Inmiddels hoor ik in het springmilieu ook vaak, "als men ze in de veiling steekt, is er iets mis mee", en helaas dus ook al geweten dat ze dan als niet zadelmak worden aangeboden op de veiling, terwijl ze het wel al geprobeerd hebben...
Tuurlijk zullen er ook wel normale gevallen tussenzitten, maar ik blijf er alleszins VER weg van.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:23

Ik hoor juist weinig verschil tussen spring of dressuurpaarden qua ks. Zowel van de da niet als van de verschillende kopers/verkopers die ik ken die juist springpaarden zoeken of verkopen. De prijs van de jonge dieren die niks markeren gaat ook flink omhoog dan :=

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 14:36

Bij de springpaarden zijn er juist weer veel bemerkingen op het fundament. Daar werd bij de 1e bezichting nog een opmerking over gemaakt. (even googlen want ik mag geen links plaatsen)

KWPN mag van mij best wat strenger worden qua gezondheid in hals/ rug wbt goedkeuring.

Een 2e bezichtingshengst levert natuurlijk altijd meer op dan een die niet op de bezichtiging is geweest of niet door was dus qua waardevermeerding voor het dier en de stam/ merrie snap ik het wel dat ze het proberen.

Jaydee_WP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 22:29

Stille meelezer van dit topic en kwam zojuist dit bericht tegen op Facebook. Volgens mij is dit de oude merrie waar laatst over gesproken werd.
Ik dacht dat jullie het misschien wel fijn vonden om te weten dat ze blijkbaar een goed huisje heeft getroffen!

(Screenshot)
Afbeelding

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 22:35

Getup schreef:
Over het algemeen wel, maar ik weet nu een 7 Jr en een 8 jarige te koop , die weer even qua werk opgepakt moeten worden omdat er door omstandigheden niet veel mee gedaan is het afgelopen jaar.
Ze hebben geen veldtest, zijn netjes in de freiberger maat , gezond en hebben gewoon n fijn karakter.

Inmiddels op meerdere manieren contact gezocht met de verkoper, maar ik krijg geen enkele reactie. Zo kan ik ook goedkope Freibergers beloven ... :P

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 22:46

Lieser schreef:
Getup schreef:
Over het algemeen wel, maar ik weet nu een 7 Jr en een 8 jarige te koop , die weer even qua werk opgepakt moeten worden omdat er door omstandigheden niet veel mee gedaan is het afgelopen jaar.
Ze hebben geen veldtest, zijn netjes in de freiberger maat , gezond en hebben gewoon n fijn karakter.

Inmiddels op meerdere manieren contact gezocht met de verkoper, maar ik krijg geen enkele reactie. Zo kan ik ook goedkope Freibergers beloven ... :P

Wat raar. Meestal beantwoord hij wel. Heb je persoonlijk of via elevage bericht gestuurd?