Earth schreef:Ania en ik zijn ondertussen aan het bekvechten waar onze prachtige spikkel Lusi komt te staan die we samen niet gaan kopen![]()
![]()
Hij is zo leuk, maar ik ben NIET OP ZOEK!
As jij nou gewoon verhuist naar Kampen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ania schreef:Earth schreef:Ania en ik zijn ondertussen aan het bekvechten waar onze prachtige spikkel Lusi komt te staan die we samen niet gaan kopen![]()
![]()
Earth schreef:Ania schreef:[quote="Earth"
Ania en ik zijn ondertussen aan het bekvechten waar onze prachtige spikkel Lusi komt te staan die we samen niet gaan kopen![]()
![]()
fensy79 schreef:Wel ben ik net als jullie van mening dat de dierenarts dit eerder had moeten melden en even toelichting had moeten geven. Dat had wellicht deze situatie voorkomen...en ik kan me ook zeker voorstellen dat je als koper hier niet voor kiest hoor.
upendo schreef:Evamarie schreef:Dat zegt op zich niets, slechts max. 40 procent van alle paarden wordt goedgekeurd door de sport.
Huh?
Wat is het verschil dan tussen goedgekeurd worden voor recreatie of sport?
upendo schreef:Helemaal mee eens. Een recreatiepaard die op ongelijke bodem moet lopen wordt naar mijn mening toch echt zwaarder belast dan een dressuurpaard die in een gladgetrokken eb en vloed bakje zijn rondjes moet lopen.
upendo schreef:Klinkt als een goede kandidaat Silverfields!
En als het paard geen trukendoos open trekt als jij 'simpel' je rondje rijdt is het alleen maar onwijs fijn om een paard te hebben die de knopjes al kent. Als jij groeit in je rijden kun je ook dan nog veel leren, want als je dan een hulp geeft komt daar ook reactie op en kun jij weer puzzelen wat je nou precies vroeg haha.
Ik juich het altijd wel toe, juist voor mensen met relatief weinig "vlieguren" met een eigen paard. We hebben voor mijn vriendin onze Fries (Z geklasseerd) ook gekocht toen ze ruim een jaar reed. Dat dier is haar gewicht in goud waard.
Silverfields schreef:Wat een pech fensy.... pfff. Ik hoop echt dat je volgende keer meer geluk hebt. Zelf heel goed kijken, voelen en vervolgens naar een professionele keuringsarts.
Ik ben naar een heel leuk en knap paard gaan kijken, al iets ouder. Ze is dichtbij gefokt en staat nog altijd in de buurt op een stal. Het paard loopt ZZ niveau dus ik vond het wel erg spannend om er op te gaan rijden. Na 10j manege, daarna een pauze van 6j (studie) en nu sinds een paar maanden een leasepaard en veel privé lessen. Maar ben geen topruiter en heb geen wedstrijdervaring, maar wel ambities om dat in de toekomst op een leuke manier te worden hahaha. Maar dus, dit paard kon alles en ik kon de oefeningen niet uitproberen omdat ik de hulpen nog niet ken. Dus ben er vooral afgebleven en dat ging heel goed en voelde goed. Super leuk om op te rijden. Deed geen gekke dingen toen ze voelde dat ik veel minder ervaring heb dan ZZ. Gewoon braaf. Hier ga ik dus nog wel een keer kijken met m’n instructrice. Keuringrspporten werden meteen doorgestuurd. Destijds gekeurd door mijn eigen dierenarts omdat ze dus zo dichtbij staat. Iemand ervaring met paard boven niveau kopen? Oh wel 1 ding: singelnijd.
fensy79 schreef:MyWishMax schreef:Wat een raar verhaal zeg. Van die da dan hoor! Jij doet juist wat je kan, laten keuren. Waarom zou je foto's maken als afwijkingen niet gemeld worden door de da? Dan had je die foto's niet eens hoeven laten maken... je wilt juist die afwijkingen weten en dan kan de da een positief of negatief advies geven, maar bij bepaalde dingen is het gewoon negatief. En niet gewoon verzwijgen
Daarom laat ik juist foto's maken bij elk paard...of die nu 1000 of 5000 euro is. Paardje moet gewoon goed zijn. En ik weet heus wel dat je niet te nauw moet kijken en dat er bij een bepaalde leeftijd heus wel wat mankeert maar het moet wel acceptabel blijven. Iedereen roept hier altijd..je moet geen problemen kopen, die krijg je vanzelf wel. En dan laat ik elke keer keuren en dan krijg ik nu te horen dat ik een kundig iemand mee moet nemen? Dan weet ik het ook niet meer hoor
Silverfields schreef:. Iemand ervaring met paard boven niveau kopen? Oh wel 1 ding: singelnijd.
upendo schreef:Dan is deze alleen maar top om te merken wanneer je je hulp goed (of fout) geeft! Karakter is niet verkeerd. Er zullen dagen zijn dat je denkt potdorie ik stap af.. En dat is soms ook een mooie spiegel. Jij of het paard kan zijn dag ook gewoon even niet hebben. Daarnaar (leren) luisteren is ook een hele goede oefening.![]()
Singelnijd kan heel veel oorzaken hebben. Het kunnen maagzweren zijn (wat vaker gebeurt dan je denkt) maar het kan ook een signaal zijn dat de singel of zadel niet fijn is voor het paard.
Die van mij vond een Prolite singel een no go, dan werd ze echt boos. Terwijl ze er nu niks om geeft als ik haar met haar huidige singel aansingel.
anjali schreef:Silverfields schreef:Wat een pech fensy.... pfff. Ik hoop echt dat je volgende keer meer geluk hebt. Zelf heel goed kijken, voelen en vervolgens naar een professionele keuringsarts.
Ik ben naar een heel leuk en knap paard gaan kijken, al iets ouder. Ze is dichtbij gefokt en staat nog altijd in de buurt op een stal. Het paard loopt ZZ niveau dus ik vond het wel erg spannend om er op te gaan rijden. Na 10j manege, daarna een pauze van 6j (studie) en nu sinds een paar maanden een leasepaard en veel privé lessen. Maar ben geen topruiter en heb geen wedstrijdervaring, maar wel ambities om dat in de toekomst op een leuke manier te worden hahaha. Maar dus, dit paard kon alles en ik kon de oefeningen niet uitproberen omdat ik de hulpen nog niet ken. Dus ben er vooral afgebleven en dat ging heel goed en voelde goed. Super leuk om op te rijden. Deed geen gekke dingen toen ze voelde dat ik veel minder ervaring heb dan ZZ. Gewoon braaf. Hier ga ik dus nog wel een keer kijken met m’n instructrice. Keuringrspporten werden meteen doorgestuurd. Destijds gekeurd door mijn eigen dierenarts omdat ze dus zo dichtbij staat. Iemand ervaring met paard boven niveau kopen? Oh wel 1 ding: singelnijd.
Als het paard meer niveau heeft dan jij kun je er veel van leren.Toen ik mijn eerste pony kocht heel lang geleden, kon en wist ik nog heel weinig. Die pony was een senior die 2 keer kampioen van Nederland was geweest in SGW. Aan hem heb ik ontzettend veel te danken.
MyWishMax schreef:Wat een raar verhaal zeg. Van die da dan hoor! Jij doet juist wat je kan, laten keuren. Waarom zou je foto's maken als afwijkingen niet gemeld worden door de da? Dan had je die foto's niet eens hoeven laten maken... je wilt juist die afwijkingen weten en dan kan de da een positief of negatief advies geven, maar bij bepaalde dingen is het gewoon negatief. En niet gewoon verzwijgen
jennglenn schreef:Ik zie nu dus weer een leuke merrie staan, ze is al een hele tijd te koop dus waarschijnlijk wel wat mis mee aangezien de prijs in deze markt echt laag is en ze staat bij een bekende (niet goed aangeschreven) handelsstal. Veel mensen zien direct op een filmpje van hun wanneer ze niet goed lopen, maar ik zie dat zelf dus altijd zo slecht. Iemand tips waar op te letten? Als ik rij voel ik het wel, maar ik zie het gewoon niet als niet stok kreupel lopen.
Vind het echt super frustrerend dat ik dit zelf niet kan zien.