Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 23:22

Earth schreef:
Ania en ik zijn ondertussen aan het bekvechten waar onze prachtige spikkel Lusi komt te staan die we samen niet gaan kopen :') _O-
Hij is zo leuk, maar ik ben NIET OP ZOEK! :')

As jij nou gewoon verhuist naar Kampen. }:0

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 23:27

Ania schreef:
Earth schreef:
Ania en ik zijn ondertussen aan het bekvechten waar onze prachtige spikkel Lusi komt te staan die we samen niet gaan kopen :') _O-

Ja nee, jij verhuisd hier maar naar toe. >;) Dan kunnen we onze spikkeldroom delen <3

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 23:55

Earth schreef:
Ania schreef:
[quote="Earth"

Ja nee, jij verhuisd hier maar naar toe. >;) Dan kunnen we onze spikkeldroom delen <3[/quote]

Ik hou van spikkeltjes! En ze zijn zoooo leuk
Onze pony dekhengst <3
Afbeelding

fensy79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 00:16

. De klassen 1 (goed) en 2 (voldoende) worden als acceptabel beschouwd. Een klasse 3 geeft een verhoogd risico voor de toekomst en een klasse 4 is onacceptabel.

Dus ik kan me voorstellen, dat als het paard 16 is, altijd in de sport gelopen heeft en klinisch er top over heen loopt, een dierenarts niet per se negatief advies geeft.

Er zijn paarden die met een 3 op het straalbeen gp springen, klinisch is in dat geval het belangrijkste. Dus het zegt niet perse iets.

Wel ben ik net als jullie van mening dat de dierenarts dit eerder had moeten melden en even toelichting had moeten geven. Dat had wellicht deze situatie voorkomen...en ik kan me ook zeker voorstellen dat je als koper hier niet voor kiest hoor.
Zulke paarden kun je vaak het beste eerst een half jaar of jaar leasen zodat je kunt zien en voelen of ze gezond zijn (en blijven).

Als ik zo'n paard (al een langere tijd) zou kennen en zoiets zou zoeken (en het paard heeft al bewezen het werk aan te kunnen en de prijs is er naar), zou ik ze er niet perse op Laten staan.

Ik ken genoeg paarden die top op de foto zijn, en toch altijd iets hebben.[/quote]

Deze was 11 en heeft nog nooit in de sport gelopen. Altijd recreatief gereden.

Anoniem

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 00:55

Dat zegt op zich niets, slechts max. 40 procent van alle paarden wordt goedgekeurd door de sport.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 01:21

Fensy: goede keuze. Je moet niet beginnen met ellende. Het paard had een opeenstapeling aan dingen die net niet waren.
Blijft wel jammer..

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 08:49

fensy79 schreef:
Wel ben ik net als jullie van mening dat de dierenarts dit eerder had moeten melden en even toelichting had moeten geven. Dat had wellicht deze situatie voorkomen...en ik kan me ook zeker voorstellen dat je als koper hier niet voor kiest hoor.

Goed dat jullie het rapport hebben opgevraagd en niet op de mondelinge conclusie van de da hebben vertrouwd. Frustrerend hoe het loopt, maar volgens mij heb je alles gedaan wat van een koper verwacht mag worden.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 09:17

Evamarie schreef:
Dat zegt op zich niets, slechts max. 40 procent van alle paarden wordt goedgekeurd door de sport.

Huh?

Wat is het verschil dan tussen goedgekeurd worden voor recreatie of sport? :+

Kimberly_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 09:35

upendo schreef:
Evamarie schreef:

Huh?

Wat is het verschil dan tussen goedgekeurd worden voor recreatie of sport? :+

Onterecht (in mijn ogen) wordt er voor de sport strenger gekeurd. Kijk naar mijn voorbeeld, ik woon bij het strand en paard zal veel door duinzand moeten lopen, dat lijkt mij toch redelijk net zo zwaar als Grand Prix lopen :+

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 09:36

Helemaal mee eens. Een recreatiepaard die op ongelijke bodem moet lopen wordt naar mijn mening toch echt zwaarder belast dan een dressuurpaard die in een gladgetrokken eb en vloed bakje zijn rondjes moet lopen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 09:46

upendo schreef:
Helemaal mee eens. Een recreatiepaard die op ongelijke bodem moet lopen wordt naar mijn mening toch echt zwaarder belast dan een dressuurpaard die in een gladgetrokken eb en vloed bakje zijn rondjes moet lopen.

Komt nog eens bij dat dressuurruiters bewust trainen om het lichaam te corrigeren en veel recreatie ruiters gewoon lekker naar buiten willen. Dit is wat ik veelal in mijn omgeving zie en er zijn recreatieruiters die echt wel serieus aan de slag zijn met dressuur.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 09:48

Ja precies, lekker aan een lang teugeltje naar het bos. Aanspanning in het lijf wordt dan vaak toch wat minder op gelet. Conditie hebben ze vaak wel, maar een juiste bespiering is een tweede. :)

Silverfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 09:50

Wat een pech fensy.... pfff. Ik hoop echt dat je volgende keer meer geluk hebt. Zelf heel goed kijken, voelen en vervolgens naar een professionele keuringsarts.

Ik ben naar een heel leuk en knap paard gaan kijken, al iets ouder. Ze is dichtbij gefokt en staat nog altijd in de buurt op een stal. Het paard loopt ZZ niveau dus ik vond het wel erg spannend om er op te gaan rijden. Na 10j manege, daarna een pauze van 6j (studie) en nu sinds een paar maanden een leasepaard en veel privé lessen. Maar ben geen topruiter en heb geen wedstrijdervaring, maar wel ambities om dat in de toekomst op een leuke manier te worden hahaha. Maar dus, dit paard kon alles en ik kon de oefeningen niet uitproberen omdat ik de hulpen nog niet ken. Dus ben er vooral afgebleven en dat ging heel goed en voelde goed. Super leuk om op te rijden. Deed geen gekke dingen toen ze voelde dat ik veel minder ervaring heb dan ZZ. Gewoon braaf. Hier ga ik dus nog wel een keer kijken met m’n instructrice. Keuringrspporten werden meteen doorgestuurd. Destijds gekeurd door mijn eigen dierenarts omdat ze dus zo dichtbij staat. Iemand ervaring met paard boven niveau kopen? Oh wel 1 ding: singelnijd.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 09:53

Klinkt als een goede kandidaat Silverfields!

En als het paard geen trukendoos open trekt als jij 'simpel' je rondje rijdt is het alleen maar onwijs fijn om een paard te hebben die de knopjes al kent. Als jij groeit in je rijden kun je ook dan nog veel leren, want als je dan een hulp geeft komt daar ook reactie op en kun jij weer puzzelen wat je nou precies vroeg haha.

Ik juich het altijd wel toe, juist voor mensen met relatief weinig "vlieguren" met een eigen paard. We hebben voor mijn vriendin onze Fries (Z geklasseerd) ook gekocht toen ze ruim een jaar reed. Dat dier is haar gewicht in goud waard. :D

Singelnijd is wel een aandachtspunt, benoemen bij de dierenarts als je gaat keuren. Ik zou er heel scherp op zijn, maar dat komt meer door de achtergrond met mijn vorige merrie.

Silverfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 10:02

upendo schreef:
Klinkt als een goede kandidaat Silverfields!

En als het paard geen trukendoos open trekt als jij 'simpel' je rondje rijdt is het alleen maar onwijs fijn om een paard te hebben die de knopjes al kent. Als jij groeit in je rijden kun je ook dan nog veel leren, want als je dan een hulp geeft komt daar ook reactie op en kun jij weer puzzelen wat je nou precies vroeg haha.

Ik juich het altijd wel toe, juist voor mensen met relatief weinig "vlieguren" met een eigen paard. We hebben voor mijn vriendin onze Fries (Z geklasseerd) ook gekocht toen ze ruim een jaar reed. Dat dier is haar gewicht in goud waard. :D

Nou dat is wel fijn om te horen! Ik rij nu op ongetrainde paarden die bij de juiste hulp helemaal niet reageren. Dan voel je inderdaad helemaal niet wanneer je het goed doet. Die van gisteren was wel heel erg oplettend en zag alles gebeuren, maar reageerde daar verder niet op. Paardje met karakter, maar dat mag! Echte merrie (en wilde eigenlijk in eerste instantie in ruin, hahah oeps). En dus wel die singelnijd, dat is wel een minpuntje. Is zoiets nog op te lossen? Wat is er gebeurd met jouw paard die dat had dan? We laten sowieso herkeuren voor de verzekering. Hebben wel dezelfde eigen, maar hele goede, dierenarts.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 10:06

Dan is deze alleen maar top om te merken wanneer je je hulp goed (of fout) geeft! Karakter is niet verkeerd. Er zullen dagen zijn dat je denkt potdorie ik stap af.. En dat is soms ook een mooie spiegel. Jij of het paard kan zijn dag ook gewoon even niet hebben. Daarnaar (leren) luisteren is ook een hele goede oefening. :)

Singelnijd kan heel veel oorzaken hebben. Het kunnen maagzweren zijn (wat vaker gebeurt dan je denkt) maar het kan ook een signaal zijn dat de singel of zadel niet fijn is voor het paard.

Die van mij vond een Prolite singel een no go, dan werd ze echt boos. Terwijl ze er nu niks om geeft als ik haar met haar huidige singel aansingel.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 10:08

Silverfields schreef:
Wat een pech fensy.... pfff. Ik hoop echt dat je volgende keer meer geluk hebt. Zelf heel goed kijken, voelen en vervolgens naar een professionele keuringsarts.

Ik ben naar een heel leuk en knap paard gaan kijken, al iets ouder. Ze is dichtbij gefokt en staat nog altijd in de buurt op een stal. Het paard loopt ZZ niveau dus ik vond het wel erg spannend om er op te gaan rijden. Na 10j manege, daarna een pauze van 6j (studie) en nu sinds een paar maanden een leasepaard en veel privé lessen. Maar ben geen topruiter en heb geen wedstrijdervaring, maar wel ambities om dat in de toekomst op een leuke manier te worden hahaha. Maar dus, dit paard kon alles en ik kon de oefeningen niet uitproberen omdat ik de hulpen nog niet ken. Dus ben er vooral afgebleven en dat ging heel goed en voelde goed. Super leuk om op te rijden. Deed geen gekke dingen toen ze voelde dat ik veel minder ervaring heb dan ZZ. Gewoon braaf. Hier ga ik dus nog wel een keer kijken met m’n instructrice. Keuringrspporten werden meteen doorgestuurd. Destijds gekeurd door mijn eigen dierenarts omdat ze dus zo dichtbij staat. Iemand ervaring met paard boven niveau kopen? Oh wel 1 ding: singelnijd.

Als het paard meer niveau heeft dan jij kun je er veel van leren.Toen ik mijn eerste pony kocht heel lang geleden, kon en wist ik nog heel weinig. Die pony was een senior die 2 keer kampioen van Nederland was geweest in SGW. Aan hem heb ik ontzettend veel te danken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 10:10

fensy79 schreef:
MyWishMax schreef:
Wat een raar verhaal zeg. Van die da dan hoor! Jij doet juist wat je kan, laten keuren. Waarom zou je foto's maken als afwijkingen niet gemeld worden door de da? Dan had je die foto's niet eens hoeven laten maken... je wilt juist die afwijkingen weten en dan kan de da een positief of negatief advies geven, maar bij bepaalde dingen is het gewoon negatief. En niet gewoon verzwijgen

Daarom laat ik juist foto's maken bij elk paard...of die nu 1000 of 5000 euro is. Paardje moet gewoon goed zijn. En ik weet heus wel dat je niet te nauw moet kijken en dat er bij een bepaalde leeftijd heus wel wat mankeert maar het moet wel acceptabel blijven. Iedereen roept hier altijd..je moet geen problemen kopen, die krijg je vanzelf wel. En dan laat ik elke keer keuren en dan krijg ik nu te horen dat ik een kundig iemand mee moet nemen? Dan weet ik het ook niet meer hoor |(

@Fensy79; Dat "je" in mijn post moet je niet zo letterlijk nemen. Ik bedoel het meer in het algemeen. Gelukkig heb jij goed gehandeld door het keuringsrapport op te vragen en te overleggen met je eigen DA.
Maar legio mensen waren hierin gestonken. Dit zal je niet snel gebeuren bij een geregistreerd keuringsarts. Die kunnen door dit soort praktijken hun registratie verliezen.
Ik heb de link al eerder in het topic gezet, maar doe dat nog maar eens.
https://www.pe-online.org/peapp/public/ ... terest/441
Kijk in het register op (onderste button) op "Erkende keuringsdierenarts).
Het advies om iemand met verstand van zaken mee te nemen als je naar een paard gaat kijken is maar een advies. Maar het kan je wel ervoor behoeden dat je geld uitgeeft aan een zinloze keuring

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 10:16

Silverfields schreef:
. Iemand ervaring met paard boven niveau kopen? Oh wel 1 ding: singelnijd.

Goed lesnemen dat jullie naar elkaar toe kunnen groeien. Een paard waarbij het niveau goed is bevestigd vergeet dat niet.
Singelnijd bij een merrie komt veel voor. De mijne heeft het ook maar pas nadat ze een veulen heeft gehad. Ik heb een maagscopie gedaan maar er zat niks. Je zou dat eventueel bij het keuren nog als extra kunnen doen.

Silverfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 10:19

upendo schreef:
Dan is deze alleen maar top om te merken wanneer je je hulp goed (of fout) geeft! Karakter is niet verkeerd. Er zullen dagen zijn dat je denkt potdorie ik stap af.. En dat is soms ook een mooie spiegel. Jij of het paard kan zijn dag ook gewoon even niet hebben. Daarnaar (leren) luisteren is ook een hele goede oefening. :)

Singelnijd kan heel veel oorzaken hebben. Het kunnen maagzweren zijn (wat vaker gebeurt dan je denkt) maar het kan ook een signaal zijn dat de singel of zadel niet fijn is voor het paard.

Die van mij vond een Prolite singel een no go, dan werd ze echt boos. Terwijl ze er nu niks om geeft als ik haar met haar huidige singel aansingel.

Inderdaad iets om extra aandacht aan te besteden tijdens de keuring. Dan wordt het de zachtste en meest comfortabele singel die we kunnen vinden. Er lag nu wel een handgemaakt CW zadel op, dus daar kan het niet aan liggen denk ik, maar je weet nooit. We kunnen een paar keer gaan kijken bij dit paard dus de volgende x gaat m’n instructrice mee. Ben benieuwd wat ze er van vindt, ze houdt persoonlijk meer van ruinen en dit is dus echt merrie-merrie :D

Gemlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 10:20

Ik zie nu dus weer een leuke merrie staan, ze is al een hele tijd te koop dus waarschijnlijk wel wat mis mee aangezien de prijs in deze markt echt laag is en ze staat bij een bekende (niet goed aangeschreven) handelsstal. Veel mensen zien direct op een filmpje van hun wanneer ze niet goed lopen, maar ik zie dat zelf dus altijd zo slecht. Iemand tips waar op te letten? Als ik rij voel ik het wel, maar ik zie het gewoon niet als niet stok kreupel lopen.

Vind het echt super frustrerend dat ik dit zelf niet kan zien.

Silverfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 10:21

anjali schreef:
Silverfields schreef:

Als het paard meer niveau heeft dan jij kun je er veel van leren.Toen ik mijn eerste pony kocht heel lang geleden, kon en wist ik nog heel weinig. Die pony was een senior die 2 keer kampioen van Nederland was geweest in SGW. Aan hem heb ik ontzettend veel te danken.

Leuk, goed om te horen! Ik voelde me wel een echte amateur toen ik op zat. Maar wel een amateur met een big smile :D Dit is er ook zo een met hele goede papieren en veel wedstrijdervaring.

fensy79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 10:27

MyWishMax schreef:
Wat een raar verhaal zeg. Van die da dan hoor! Jij doet juist wat je kan, laten keuren. Waarom zou je foto's maken als afwijkingen niet gemeld worden door de da? Dan had je die foto's niet eens hoeven laten maken... je wilt juist die afwijkingen weten en dan kan de da een positief of negatief advies geven, maar bij bepaalde dingen is het gewoon negatief. En niet gewoon verzwijgen

@Fensy79; Dat "je" in mijn post moet je niet zo letterlijk nemen. Ik bedoel het meer in het algemeen. Gelukkig heb jij goed gehandeld door het keuringsrapport op te vragen en te overleggen met je eigen DA.
Maar legio mensen waren hierin gestonken. Dit zal je niet snel gebeuren bij een geregistreerd keuringsarts. Die kunnen door dit soort praktijken hun registratie verliezen.
Ik heb de link al eerder in het topic gezet, maar doe dat nog maar eens.
https://www.pe-online.org/peapp/public/ ... terest/441
Kijk in het register op (onderste button) op "Erkende keuringsdierenarts).
Het advies om iemand met verstand van zaken mee te nemen als je naar een paard gaat kijken is maar een advies. Maar het kan je wel ervoor behoeden dat je geld uitgeeft aan een zinloze keuring[/quote]

Ja sorry voor mijn reactie op jouw goedbedoelde advies. Was gisteren echt helemaal van slag en emotioneel dus dan lees je alles wat anders dan dat ik het nu lees. Ik reageerde uit emotie dus excuses hiervoor. Ik heb wel een instructeur maar die is weer paarden aan het trainen ivoor wedstrijden in het buitenland dus ik heb dan ook verder niemand die met mij mee kan. De rest zijn vriendinnen die er verder ook niet echt een goede kijk op hebben helaas. Daarom laat ik dus ook keuren en foto's maken.

fensy79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 10:34

Mijn reactie was op de post van Babootje. Er gaat elke keer wat mis in mijn quote omdat hij dan aangeeft dat er niet meer dan 2 quotes in een bericht mogen staan. Dus dan haal ik een deel vd quotes weg maar dat werkt dus ook niet hahah

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 10:45

jennglenn schreef:
Ik zie nu dus weer een leuke merrie staan, ze is al een hele tijd te koop dus waarschijnlijk wel wat mis mee aangezien de prijs in deze markt echt laag is en ze staat bij een bekende (niet goed aangeschreven) handelsstal. Veel mensen zien direct op een filmpje van hun wanneer ze niet goed lopen, maar ik zie dat zelf dus altijd zo slecht. Iemand tips waar op te letten? Als ik rij voel ik het wel, maar ik zie het gewoon niet als niet stok kreupel lopen.

Vind het echt super frustrerend dat ik dit zelf niet kan zien.

Ik tel vaak, en probeer soms niet naar de ruiter te kijken. Soms houd ik mijn hand voor de ruiter zodat ik enkel het beenwerk zie :P
Je mag me ook wel een pb sturen zodat ik even mee kan kijken :)