Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 20:48

upendo schreef:
Ik wil er niet al te uitgebreid op ingaan, maar zoals Babootje ook al aangaf valt de duur van het vasten wel mee, op sommige pensionstalling krijgen ze langer geen hooi. :+

En stel, je paard heeft heftige maagzweren, hoe kun je dan beoordelen zonder aan de binnenkant gekeken te hebben hoe lang je zal moeten behandelen met medicatie? Zomaar omeprazol erin gooien is ook geen goedkope aangelegenheid. Als je dan te vroeg stopt kun je kort daarna weer helemaal opnieuw beginnen. En geen enkele dierenarts zal je zonder diagnose zomaar een fikse kuur meegeven.

Je moest eens weten hoeveel dat wel doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 20:50

Nu toch wel een heel vriendelijke jonge ruin gezien waar mijn aandacht naar uit gaat omdat er ook kinderen mee weg rijden al. Supervriendelijke eigenaar aan de lijn gehad waar ik lekker mee kon praten over hem. Dus niet alleen maar alles is leuk. Maar ook de aandachtspunten werden benoemd. Zij denkt ook dat we wel eens een perfecte match zouden kunnen worden. Juist omdat ik erg van buitenrijden houdt en dit paard daar ook erg blij van wordt. Zaterdag neem ik ook een vriendin en tevens paardenkenner mee en ga ik hem ontmoeten. Ben benieuwd.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 20:50

Oef die is wel heel knap inderdaad :wow:
Fensy, dat meen je niet :(:)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-22 20:50

Lijkt me bijzonder, een kuur van 500 euro omeprazol meegeven en vingers kruisen of het werkt. :)

Maargoed, hier is een ander topic voor denk ik.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 20:51

Babootje schreef:
c_alsemgeest schreef:

Denk dat ik weet welke je bedoelt... kreeg hem van een vriendin door gestuurd... zou toch bijna gaan twijfelen over een hengst :+
Echt een plaatje inderdaad en buitengewoon fijn lopen.

Ja, ook mooie maat. Niveau past bij de leeftijd. Lijkt dus geen gekke dingen. Doe jij es een filmpje vragen :D
Ik ben wel benieuwd. Ik zoek nu niks maar ik vind het wel een heel tof paard.
Doen zou ik zeggen :+

Ja doen, ikke wille ook zien! *\o/*

c_alsemgeest

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 20:53

Ben nu ook nog niet op zoek ivm mijn arm die nog kapoet is, vind het sneu om de verkopers lastig te vallen puur uit nieuwsgierigheid :+

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 20:55

c_alsemgeest schreef:
Ben nu ook nog niet op zoek ivm mijn arm die nog kapoet is, vind het sneu om de verkopers lastig te vallen puur uit nieuwsgierigheid :+

Jeetje wat flauw zeg!
8-)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 20:56

Ik heb te veel verkopers in mijn vriendenkring, ben te empatisch geworden naar die kant :')

Tibeella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 21:04

ruitje schreef:
Tibeella schreef:
Onze DA heeft intussen ook eens contact opgenomen met vorige Da en geen voorgeschiedenis van maagzweer of dergelijke. Nog nooit voor iets behandeld geweest.

Mag dit?
Zie ik mijn DA nog niet doen, een behandel geschiedenis doorgeven :o

Waarom niet? Artsen mogen info opvragen aan elkaar mits toestemming. Wij hebben toch ook een centraal medisch dossier. Dus als het bij mensen kan dan kan het ook bij dieren denk ik dan :o

fensy79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 21:08

Babootje schreef:
fensy79 schreef:
Nou de blijdschap was van korte duur. Mijn man was bij de klinische keuring en bij de foto's maken. Alleen ze moest met een oude camera foto's maken want die nieuwere was kapot. Dus moest ze op de praktijk de foto's nog digitaal maken. Ze vertelde ons aan de telefoon de volgende dag dat de merrie helemaal perfect was op de foto's en ze zou de foto's en de keuring mailen. Wij alvast een afspraak met de verkoper gemaakt want ze was helemaal goed/gezond verklaard. Hij zou dr om 5 uur vanmiddag bij ons brengen en namen er ook nog een onbeleerd shetje bij als weidemaatje zodat ik toch mn eigen wei en stallen kon houden. Rond half 5 belde we de dierenarts maar eens of we t keuringsrapport konden krijgen. Ze mailde het naar ons en we schrokken ons kapot. Beide straalbenen achter een grote 3, artrose, kniegewrichten opgezet en een huisafwijking. Mijn man belde kwaad op naar die dierenarts voor ene verklaring. Zei ze oh maar jullie zochten toch een braaf paardje en deze is super braaf hoor! Mijn man zei...ja ze is super braaf maar we maken toch niet voor niks foto's? Ze moet gewoon in orde zijn. Ja maar voor jullie is ze toch geschikt want ze kan nog wel jaren mee en ze is zo braaf en zo duur is ze toch niet...PARDON!! Dus verkoper gebeld en die was nog niet vertrokken dus koop afgezegd en hij begreep t wel. Nou daar zit ik nu dan huilend op de bank en paardloos

We hebben van te voren afgesproken wat acceptabel is hoor. En waar haal ik ff iemand vandaan die er verstand van heeft? Moet ik die ook ergens inhuren? Iemand die altijd beschikbaar is wanneer ik beslis een paard te willen kijken? En mijn dierenarts is kundig genoeg hoor. Alleen dit paard was verder weg en daar kwam mijn dierenarts niet. Daarom een andere dierenarts gebeld en niet die van de verkoper. Daarom laat ik toch juist keuren en foto's maken..omdat ik zelf niet kundig ben?

Ga toch in vredesnaam naar een goede kliniek met een geregistreerde keuringsarts paard voor een keuring. En neem iemand mee als je een paard gaat kijken met verstand van zaken. Veel zaken zoals een overvuld gewricht zijn aan de buiten kant al te zien voor een ervaren persoon. Een huidafwijking ook. En spreek met de DA van tevoren af wat voor jou acceptabel is.
Maar goed, dit is waarschijnlijk zout in een open wond inwrijven. Sorry voor dat. Een les voor een volgende x.
Gelukkig heb je niet gekocht. :knuffel:

fensy79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 21:10

Ging ff iets fout met mn quote...

We hebben van te voren afgesproken wat acceptabel is hoor. Iig geen artrose. En waar haal ik ff iemand vandaan die er verstand van heeft? Moet ik die ook ergens inhuren? Iemand die altijd beschikbaar is wanneer ik beslis een paard te willen kijken? En mijn dierenarts is kundig genoeg hoor. Alleen dit paard was verder weg en daar kwam mijn dierenarts niet. Daarom een andere dierenarts gebeld en niet die van de verkoper. Daarom laat ik toch juist keuren en foto's maken..omdat ik zelf niet kundig ben?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 21:12

Wat een raar verhaal zeg. Van die da dan hoor! Jij doet juist wat je kan, laten keuren. Waarom zou je foto's maken als afwijkingen niet gemeld worden door de da? Dan had je die foto's niet eens hoeven laten maken... je wilt juist die afwijkingen weten en dan kan de da een positief of negatief advies geven, maar bij bepaalde dingen is het gewoon negatief. En niet gewoon verzwijgen

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 21:13

upendo schreef:
Niqui schreef:
Precies. Dat bedoelde ik ook. En de bijkomende stress helpt ook niet.

Ik wil er niet al te uitgebreid op ingaan, maar zoals Babootje ook al aangaf valt de duur van het vasten wel mee, op sommige pensionstalling krijgen ze langer geen hooi. :+

En stel, je paard heeft heftige maagzweren, hoe kun je dan beoordelen zonder aan de binnenkant gekeken te hebben hoe lang je zal moeten behandelen met medicatie? Zomaar omeprazol erin gooien is ook geen goedkope aangelegenheid. Als je dan te vroeg stopt kun je kort daarna weer helemaal opnieuw beginnen. En geen enkele dierenarts zal je zonder diagnose zomaar een fikse kuur meegeven.

Ik ken toch verschillende veeartsen die dat wel doen. Zij geven een set van 12 spuiten mee en als dat resultaat geeft is de diagnose gesteld. Dit omdat vasten toch behoorlijk wat stress met zich meegeeft wat de zweren ook niet ten goede komt.

Maar misschien wel moeilijk als je paard nieuw is en je hem niet kent. Makkelijker een diagnose stellen als je het paard al langer kent en de veranderingen hebt kunnen waarnemen.

fensy79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 21:19

MyWishMax schreef:
Wat een raar verhaal zeg. Van die da dan hoor! Jij doet juist wat je kan, laten keuren. Waarom zou je foto's maken als afwijkingen niet gemeld worden door de da? Dan had je die foto's niet eens hoeven laten maken... je wilt juist die afwijkingen weten en dan kan de da een positief of negatief advies geven, maar bij bepaalde dingen is het gewoon negatief. En niet gewoon verzwijgen

Daarom laat ik juist foto's maken bij elk paard...of die nu 1000 of 5000 euro is. Paardje moet gewoon goed zijn. En ik weet heus wel dat je niet te nauw moet kijken en dat er bij een bepaalde leeftijd heus wel wat mankeert maar het moet wel acceptabel blijven. Iedereen roept hier altijd..je moet geen problemen kopen, die krijg je vanzelf wel. En dan laat ik elke keer keuren en dan krijg ik nu te horen dat ik een kundig iemand mee moet nemen? Dan weet ik het ook niet meer hoor |(

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 21:20

fensy79 schreef:
MyWishMax schreef:

Daarom laat ik juist foto's maken bij elk paard...of die nu 1000 of 5000 euro is. Paardje moet gewoon goed zijn. En ik weet heus wel dat je niet te nauw moet kijken en dat er bij een bepaalde leeftijd heus wel wat mankeert maar het moet wel acceptabel blijven. Iedereen roept hier altijd..je moet geen problemen kopen, die krijg je vanzelf wel. En dan laat ik elke keer keuren en dan krijg ik nu te horen dat ik een kundig iemand mee moet nemen? Dan weet ik het ook niet meer hoor |(

Het ligt eraan wie het schrijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 21:23

fensy79 schreef:
MyWishMax schreef:

Je hebt het goed gedaan. Laat je niet opjutten. Sommige bokkers doen dat nou eenmaal graag. Sterkte, er komt vast weer een leuk paard voor je.

Probeer het los te laten. Gelukkig heb je geen miskoop gedaan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 21:27

Bepaalde dingen zal een ervaren persoon inderdaad al wel kunnen zien bij een bezichtiging. Maar als jebdie niet in omgeving hebt heb je juist een dierenarts om dat te bekijken, aan te geven en te bespreken. Die hoort dat niet te verzwijgen zodat je het pas op het rapport ziet.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 21:34

Wat de maagzweren betreft, er loopt een heeeeel uitgebreid en actief topic op dit forum ;-)

Ik vind het een rare actie van de da Fensy. Bijna klachtwaardig wel....Bij een 3 hoort toch een negatief advies? Das een onvoldoende. Of is dat toch iets te kort door de bocht....

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 21:35

Charmaine schreef:
Wat de maagzweren betreft, er loopt een heeeeel uitgebreid en actief topic op dit forum ;-)

Ik vind het een rare actie van de da Fensy. Bijna klachtwaardig wel....Bij een 3 hoort toch een negatief advies? Das een onvoldoende. Of is dat toch iets te kort door de bocht....

Een 3 op een straalbeen is idd negatief advies.

fensy79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 21:39

Charmaine schreef:

Mijn eigen da gaat morgen ff kijken of ze idd een klacht ergens kan neerleggen tegen deze da.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 21:48

Charmaine schreef:

Klopt, dus vreemd dat de DA zich eerst positief uitte.
Zeker over het bedrag, al kreeg je het dier gratis.
Je laat het niet voor jan *** kleuren, daar hoort het rapport gewoon naar te zijn.
Of het nou een paard van 80k of 800 is, voor de uitslag zou het niet uit moeten maken.

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 21:53

Wat een vervelende situatie Fensy, maar gelukkig zijn jullie er nog op tijd achter gekomen, daarom laat je toch juist keuren. Jullie hebben goed gehandeld

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 23:07

PSvanLot schreef:
Charmaine schreef:

Een 3 op een straalbeen is idd negatief advies.

. De klassen 1 (goed) en 2 (voldoende) worden als acceptabel beschouwd. Een klasse 3 geeft een verhoogd risico voor de toekomst en een klasse 4 is onacceptabel.

Dus ik kan me voorstellen, dat als het paard 16 is, altijd in de sport gelopen heeft en klinisch er top over heen loopt, een dierenarts niet per se negatief advies geeft.

Er zijn paarden die met een 3 op het straalbeen gp springen, klinisch is in dat geval het belangrijkste. Dus het zegt niet perse iets.

Wel ben ik net als jullie van mening dat de dierenarts dit eerder had moeten melden en even toelichting had moeten geven. Dat had wellicht deze situatie voorkomen...en ik kan me ook zeker voorstellen dat je als koper hier niet voor kiest hoor.
Zulke paarden kun je vaak het beste eerst een half jaar of jaar leasen zodat je kunt zien en voelen of ze gezond zijn (en blijven).

Als ik zo'n paard (al een langere tijd) zou kennen en zoiets zou zoeken (en het paard heeft al bewezen het werk aan te kunnen en de prijs is er naar), zou ik ze er niet perse op Laten staan.

Ik ken genoeg paarden die top op de foto zijn, en toch altijd iets hebben.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 23:15

Ania en ik zijn ondertussen aan het bekvechten waar onze prachtige spikkel Lusi komt te staan die we samen niet gaan kopen :') _O-
Hij is zo leuk, maar ik ben NIET OP ZOEK! :')

Kimberly_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 23:18

Nou zeg Fensy het zit je niet mee :(