Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 17:29

Earth schreef:
c_alsemgeest schreef:
Ik kijk helemaal niet naar ras... alleen naar karakter, type en kwaliteit.
Papier/afstamming/ras maakt daarbij niet uit.
Toevallig altijd met KWPN thuis gekomen, maar ook een arabier, volbloed, groninger, grote haflinger is mij best :')
Al zullen de eerste twee minder passen bij het zwaardere type waar ik fan van ben, maar dat doet 50% van het kwpn ook niet. :')
Heb een tijd een egyptische arabier voor iemand verzorgd/buitenritten mee gemaakt, super fijn beest en fijn karakter. Wel heet, maar daar hou ik meestal wel van. Hij was wel betrouwbaar.
Ook een EV x KWPN (spring) regelmatig voor een vriendin gereden, dat was wel een wappie, maar ook wel echt mijn vriend (en die van Uni). kon ik ook prima mee door een deur.

Ik denk dat een stoere PRE jou ook wel zou passen denk. Eentje met zo'n geweldige uitstraling <3

Heb er inderdaad vorige koop ronde een aantal geprobeert, 1 bijna gekocht. :P

Moet zeggen dat ik de meeste die in NL staan qua lopen niet helemaal zijn wat ik zoek, daarbij kom ik denk ik sneller bij een lusitano uit of wel een PRE maar dan van 40K+ :')
Maar qua karakter/type past het inderdaad wel.

Tibeella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 17:30

_Tarzan schreef:
Gedragsverandering kan zeker met een verhuizing en een gevoelig paard.
Mijn vorige gaf er nooit zo om, als er maar eten was en het baasje terugkwam was alles goed :')
Mijn huidige (hengst) kocht ik als een rustig paard, dag van verhuizing had ik opeens een mega hengst in handen en dacht ik ook uh-ooh wat heb ik gekocht _O- Hij had gewoon extra tijd nodig om te wennen en dat heb ik hem ook gegeven, na een maand bij ons en alleen op de grond werken met hem ben ik er dan ook pas opgestapt.

Vriendin van mij heeft 2 arabieren en ik vind ze qua karakter verdomd veel weg hebben van de spanjaarden. Hele gevoelige maar wel enorm trouwe dieren!

Wij hopen heel hard dat het gedrag en aanpassing is. Hier geef je hem tijd voor en consequent zijn. Vorige eigenaar was absoluut niet consequent vond ik zelf. De staleigenaar die hem geleerd had wel en dat merkte je goed. Paard had weinig nodig om te doen wat moest. Een vinger of woord was al voldoende. Bij mij lukt dit ook behoorlijk. Draaien en met vinger wijzen draait hij braaf. Hand ✋ betekend achteruit doet hij ook braaf. Voet is voet en geeft hij makkelijk. Na 2 weken al een mallemolen van onderzoek brengt zoveel stress mee ook voor mijn portemonnee!

Onze DA heeft intussen ook eens contact opgenomen met vorige Da en geen voorgeschiedenis van maagzweer of dergelijke. Nog nooit voor iets behandeld geweest.

upendo

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-22 18:05

Dat er nooit behandeld is wil niet zeggen dat het er niet is. :)

Maar ik hoop dat het bijdraait zonder dat er onderzoeken nodig zijn!

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 18:30

Of kijken of een Omeprazole kuur effect heeft. Knapt het paard op, dan weet je genoeg. Dan heeft hij inderdaad maagzweren. Een scopie is behoorlijk ingrijpend voor een paards met maagzweren.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-22 18:34

Dat valt wel mee.. :=

In het wilde weg omeprazol erin gooien zonder diagnose lijkt mij dan weer heel nutteloos.

Maargoed, offtopic, andere discussie. ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 18:44

Tibeella schreef:
_Tarzan schreef:
Gedragsverandering kan zeker met een verhuizing en een gevoelig paard.
Mijn vorige gaf er nooit zo om, als er maar eten was en het baasje terugkwam was alles goed :')
Mijn huidige (hengst) kocht ik als een rustig paard, dag van verhuizing had ik opeens een mega hengst in handen en dacht ik ook uh-ooh wat heb ik gekocht _O- Hij had gewoon extra tijd nodig om te wennen en dat heb ik hem ook gegeven, na een maand bij ons en alleen op de grond werken met hem ben ik er dan ook pas opgestapt.

Vriendin van mij heeft 2 arabieren en ik vind ze qua karakter verdomd veel weg hebben van de spanjaarden. Hele gevoelige maar wel enorm trouwe dieren!

Wij hopen heel hard dat het gedrag en aanpassing is. Hier geef je hem tijd voor en consequent zijn. Vorige eigenaar was absoluut niet consequent vond ik zelf. De staleigenaar die hem geleerd had wel en dat merkte je goed. Paard had weinig nodig om te doen wat moest. Een vinger of woord was al voldoende. Bij mij lukt dit ook behoorlijk. Draaien en met vinger wijzen draait hij braaf. Hand ✋ betekend achteruit doet hij ook braaf. Voet is voet en geeft hij makkelijk. Na 2 weken al een mallemolen van onderzoek brengt zoveel stress mee ook voor mijn portemonnee!

Onze DA heeft intussen ook eens contact opgenomen met vorige Da en geen voorgeschiedenis van maagzweer of dergelijke. Nog nooit voor iets behandeld geweest.

Was er bloed afgenomen tijdens de keuring? Dat kun je in ieder geval laten nakijken en dat kost de hoofdprijs niet.

fensy79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:09

Nou de blijdschap was van korte duur. Mijn man was bij de klinische keuring en bij de foto's maken. Alleen ze moest met een oude camera foto's maken want die nieuwere was kapot. Dus moest ze op de praktijk de foto's nog digitaal maken. Ze vertelde ons aan de telefoon de volgende dag dat de merrie helemaal perfect was op de foto's en ze zou de foto's en de keuring mailen. Wij alvast een afspraak met de verkoper gemaakt want ze was helemaal goed/gezond verklaard. Hij zou dr om 5 uur vanmiddag bij ons brengen en namen er ook nog een onbeleerd shetje bij als weidemaatje zodat ik toch mn eigen wei en stallen kon houden. Rond half 5 belde we de dierenarts maar eens of we t keuringsrapport konden krijgen. Ze mailde het naar ons en we schrokken ons kapot. Beide straalbenen achter een grote 3, artrose, kniegewrichten opgezet en een huisafwijking. Mijn man belde kwaad op naar die dierenarts voor ene verklaring. Zei ze oh maar jullie zochten toch een braaf paardje en deze is super braaf hoor! Mijn man zei...ja ze is super braaf maar we maken toch niet voor niks foto's? Ze moet gewoon in orde zijn. Ja maar voor jullie is ze toch geschikt want ze kan nog wel jaren mee en ze is zo braaf en zo duur is ze toch niet...PARDON!! Dus verkoper gebeld en die was nog niet vertrokken dus koop afgezegd en hij begreep t wel. Nou daar zit ik nu dan huilend op de bank en paardloos

fensy79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:10

huisafwijking is huidafwijking

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:17

fensy79 schreef:
Nou de blijdschap was van korte duur. Mijn man was bij de klinische keuring en bij de foto's maken. Alleen ze moest met een oude camera foto's maken want die nieuwere was kapot. Dus moest ze op de praktijk de foto's nog digitaal maken. Ze vertelde ons aan de telefoon de volgende dag dat de merrie helemaal perfect was op de foto's en ze zou de foto's en de keuring mailen. Wij alvast een afspraak met de verkoper gemaakt want ze was helemaal goed/gezond verklaard. Hij zou dr om 5 uur vanmiddag bij ons brengen en namen er ook nog een onbeleerd shetje bij als weidemaatje zodat ik toch mn eigen wei en stallen kon houden. Rond half 5 belde we de dierenarts maar eens of we t keuringsrapport konden krijgen. Ze mailde het naar ons en we schrokken ons kapot. Beide straalbenen achter een grote 3, artrose, kniegewrichten opgezet en een huisafwijking. Mijn man belde kwaad op naar die dierenarts voor ene verklaring. Zei ze oh maar jullie zochten toch een braaf paardje en deze is super braaf hoor! Mijn man zei...ja ze is super braaf maar we maken toch niet voor niks foto's? Ze moet gewoon in orde zijn. Ja maar voor jullie is ze toch geschikt want ze kan nog wel jaren mee en ze is zo braaf en zo duur is ze toch niet...PARDON!! Dus verkoper gebeld en die was nog niet vertrokken dus koop afgezegd en hij begreep t wel. Nou daar zit ik nu dan huilend op de bank en paardloos

-O- Nou, dat verwacht je ook niet... Ik snap niet zo goed waarom een paard dan 100% gezond wordt verklaard. Een wat ouder paardje met hier en daar niet meer goed gekeurd voor de wedstrijdsport á la...

Sterkte hiermee:(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:19

Ah... Fensy :knuffel:

Ik snap hoe je je voeld. Ben er ook nog steeds verdrietig van. Wat een rare gang van zaken. >;) Dit kan echt niet. Maar goed dat jullie er alert op waren en er dus op tijd achter kwamen!

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:28

fensy79 schreef:

Je zus was k^t. Ik had de betreffende kliniek trouwens ook niet betaald die de keuring heeft gedaan!
Het zit je niet mee. ;(

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:30

Tibeella schreef:

Mag dit?
Zie ik mijn DA nog niet doen, een behandel geschiedenis doorgeven :o

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:32

Och jeetje wat is dat stijlloos zeg! Die dierenarts hoef je dus ook niet meer te vragen :n

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:32

ruitje schreef:
Tibeella schreef:

Mag dit?
Zie ik mijn DA nog niet doen, een behandel geschiedenis doorgeven :o

Dat dacht ik dus ook. Volgens mij hebben artsen een geheimhoudingsplicht. Kennen beide DA's elkaar?
Nog nooit voor iets behandeld geweest bij een 11 jarig paard is niet realistisch.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:55

upendo schreef:
Tibeella, even een kanttekening, maagzweren kun je enkel en alleen met zekerheid vaststellen door middel van een maagscopie. Een osteopaat kan dit vanaf de buitenkant niet zien.

Je zult dus toch bij de dierenarts moeten zijn als je het wil uitsluiten. Is er geen andere vrouwelijke arts die kan helpen?
Weet wel dat het niet even heen en weer karren naar de kliniek is. Je paard moet vasten, vaak al een dag van tevoren gebracht worden en de volgende dag gescoped.

Dat klopt en dan moeten ze ook nog lang vasten, niet fijn als het zweren zijn. Je kan ook beginnen met maagmedicatie en als die daarvan opknapt weet je het ook

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:58

Citaat:
Dat dacht ik dus ook. Volgens mij hebben artsen een geheimhoudingsplicht. Kennen beide DA's elkaar?
Nog nooit voor iets behandeld geweest bij een 11 jarig paard is niet realistisch.

Er bestaat geen geheimhoudingsplicht voor dierenartsen, wel mag je alleen gegevens opvragen met toestemming van de (oud) eigenaren.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 20:14

pantarhei schreef:
upendo schreef:
Tibeella, even een kanttekening, maagzweren kun je enkel en alleen met zekerheid vaststellen door middel van een maagscopie. Een osteopaat kan dit vanaf de buitenkant niet zien.

Je zult dus toch bij de dierenarts moeten zijn als je het wil uitsluiten. Is er geen andere vrouwelijke arts die kan helpen?
Weet wel dat het niet even heen en weer karren naar de kliniek is. Je paard moet vasten, vaak al een dag van tevoren gebracht worden en de volgende dag gescoped.

Dat klopt en dan moeten ze ook nog lang vasten, niet fijn als het zweren zijn. Je kan ook beginnen met maagmedicatie en als die daarvan opknapt weet je het ook

Precies. Dat bedoelde ik ook. En de bijkomende stress helpt ook niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 20:19

fensy79 schreef:

Ga toch in vredesnaam naar een goede kliniek met een geregistreerde keuringsarts paard voor een keuring. En neem iemand mee als je een paard gaat kijken met verstand van zaken. Veel zaken zoals een overvuld gewricht zijn aan de buiten kant al te zien voor een ervaren persoon. Een huidafwijking ook. En spreek met de DA van tevoren af wat voor jou acceptabel is.
Maar goed, dit is waarschijnlijk zout in een open wond inwrijven. Sorry voor dat. Een les voor een volgende x.
Gelukkig heb je niet gekocht. :knuffel:

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 20:22

pantarhei schreef:

Nou lang valt wel mee. Ze krijgen de avond en de volgende ochtend geen hooi. Het is geen 24 uur vasten maar de maag moet wel leeg zijn. Meestal breng je het paard de dag voor de echo bij de veearts. Dan staan ze ook in een box met zaagsel.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 20:23

T
Laatst bijgewerkt door janna op 31-08-24 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 20:31

Ik zag net een Ad van een PRE op SportHorses. Ik ben helemaal niet van de PRE's maar als ik er 1 zou willen zou dit er wel eentje zijn. Alleen bijna 40.000, haha. Ja, dat dan weer wel. Mooi beest met maat en ruime gangen.
Wat ik meestal niet mooi vind aan een PRE is die puntkont die veel hebben. Deze is wel mooi gemodelleerd.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 20:33

Ik had via Facebook de spaanse handelaar van mijn PRE benaderd voor wat foto's van de mijne. Netjes gekregen maar nu stuurt ie mij toch bloedmooie paarden door die hij verkopen wil.. |( :9

Iemand die mij 10.000 euro wil sponsoren? :7

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 20:35

Babootje schreef:
Ik zag net een Ad van een PRE op SportHorses. Ik ben helemaal niet van de PRE's maar als ik er 1 zou willen zou dit er wel eentje zijn. Alleen bijna 40.000, haha. Ja, dat dan weer wel. Mooi beest met maat en ruime gangen.
Wat ik meestal niet mooi vind aan een PRE is die puntkont die veel hebben. Deze is wel mooi gemodelleerd.

Denk dat ik weet welke je bedoelt... kreeg hem van een vriendin door gestuurd... zou toch bijna gaan twijfelen over een hengst :+
Echt een plaatje inderdaad en buitengewoon fijn lopen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 20:36

c_alsemgeest schreef:
Babootje schreef:

Denk dat ik weet welke je bedoelt... kreeg hem van een vriendin door gestuurd... zou toch bijna gaan twijfelen over een hengst :+
Echt een plaatje inderdaad en buitengewoon fijn lopen.

Ja, ook mooie maat. Niveau past bij de leeftijd. Lijkt dus geen gekke dingen. Doe jij es een filmpje vragen :D
Ik ben wel benieuwd. Ik zoek nu niks maar ik vind het wel een heel tof paard.
Doen zou ik zeggen :+

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-22 20:45

Niqui schreef:
pantarhei schreef:

Precies. Dat bedoelde ik ook. En de bijkomende stress helpt ook niet.

Ik wil er niet al te uitgebreid op ingaan, maar zoals Babootje ook al aangaf valt de duur van het vasten wel mee, op sommige pensionstalling krijgen ze langer geen hooi. :+

En stel, je paard heeft heftige maagzweren, hoe kun je dan beoordelen zonder aan de binnenkant gekeken te hebben hoe lang je zal moeten behandelen met medicatie? Zomaar omeprazol erin gooien is ook geen goedkope aangelegenheid. Als je dan te vroeg stopt kun je kort daarna weer helemaal opnieuw beginnen. En geen enkele dierenarts zal je zonder diagnose zomaar een fikse kuur meegeven.