[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-23 17:29

Sintara schreef:
Ojaa snap ik, glad met zweet is niks :(

Lol, zeker niet als je moet trekken :oo

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 17:30

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-23 17:36

Jet schreef:
Bedoel je deze? Of zoiets in elk geval? Deze zijn wel van leer: https://www.agradi.nl/blenheim-slipteug ... xGEALw_wcB .

Leuk dat je meezoekt, ja zoiets was het wel, maar het was van kunststof en had een musketonhaak aan de bitkant en een ring aan de handkant. Je kon dan de clip van je huidige teugels (of gespje) aan die ring haken/maken. Ze waren zo'n halve meter lang dacht ik.

Ik ga ringen aan mijn springteugels maken. Die komen dan aan de bloem en mijn huidige noppenteugels gaan daar weer aan vast. Althans dat heb ik voor ogen. Moet wel stevig en veilig blijven.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-23 17:42

Prairy

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 19:48

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-23 20:04

Prairy schreef:
Mocht dat niet lukken:

Misschien kun je hier iets mee voor verlenging?
https://goedhard.nl/product/marylot-biothane-singellus/

Of anders andere teugels:

https://goedhard.nl/product/marylot-teu ... supergrip/

https://goedhard.nl/product/marylot-teu ... ubbergrip/

Zijn in verschillende lengtes te krijgen.

Het merk Zilco heeft meestal wat bredere biothane als Marylot.

Hi Prairy dank voor het meedenken (weet je trouwens dat prairie van oorsprong een Frans woord is?) Ik heb de dame van het hoofdstel gemaild of zij wat kan maken. Dat leek me steviger en leuker!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-23 17:31

En dat je dan een berichtje krijgt op een filmpje van lang lang gelee over Callas' hoefschoenen en dat het nog steeds zo zeer doet dat ik haar niet en nooit meer kan rijden. Iedere keer weer. Dit was dat filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=CJgujhVYm0o

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-23 11:08

Vandaag Prisca gestuurd op het rijveld, matig tevreden. Ik heb de hm op het scherpst nu gezet, maar het maakt geen r*k uit. Sturen ging soms goed, soms niet. Maar wel minder vaak 2 handen nodig gehad.

Wat ik niet prettig vond, is dat ho geen ho meer is. Dát was in ieder geval met bit wel veel beter. Daaruit kan ik concluderen dat ik buiten ons terrein niet ga rijden op de hm voorlopig. Het kan zijn dat ik dan geen rem heb.

En de borstverbreder is gekomen. vreemd genoeg kloppen de klittenbanden niet, maar het systeem van borstverbreder is in ieder geval erg fijn. De deken trekt nu ook minder in Prisca's schoft.

Callas staat vandaag voor het eerst met een oornetje in het land. Een vliegenmasker gaat niet zo goed bij haar door de vele manen en grote maantop, is ook voor haar ogen niet nodig, maar ze blijft schudden met haar hoofd. Dus eens kijken hoe dat gaat. Het oornetje had ik ooit gekocht om geluid te dempen tijdens het rijden.

Vliegenspul is dramatisch. Ik jaag er per 3 dagen een fles van 25 euro doorheen voor hun viertjes, want ik doe Prisca wel onder haar buik.

De twee kleintjes staan weer volop in de butox. Quarbonne was zijn voeten weer aan het bijten en die twee onderling waren ineens weer erg aan het groomen. Terwijl ze dat anders niet of nauwelijks doen.

En zo blijf ik lekker bezig. Denk morgen wel weer een filmpje.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 15:50

Kan je niet zelf vliegenspray maken? Staan genoeg recepten op internet. Hertshoornolie erbij, stinkt als de hel, je hebt er maar weinig van nodig.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 18:17

Mag je smudgen nu het zo droog is geweest bij jullie? Dan zou ik toch echt zo'n smeulend hooivuurtje aansteken waar ze in de rook kunnen gaan staan.
Je hebt ook van die diatometische (sp?) aarde, ik zag op YT dat vee daar echt in gaat rollen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-23 18:23

balance schreef:
Mag je smudgen nu het zo droog is geweest bij jullie? Dan zou ik toch echt zo'n smeulend hooivuurtje aansteken waar ze in de rook kunnen gaan staan.
Je hebt ook van die diatometische (sp?) aarde, ik zag op YT dat vee daar echt in gaat rollen.

Nee, we mogen nu helemaal niets met vuur. Durf ik nu ook niet. Het is kurkdroog hier, ondanks dat we wel wat regen hebben gehad. De bomen laten hun bladeren her en der al weer vallen. Het zou wel gaaf zijn om het te proberen en te kijken of de paarden het instinctief zouden snappen.

Diatomee aarde heb ik. In een grote hoeveelheid, 25 kilo zak geloof ik. Heb ik voor van alles en nog wat gekocht, maar toen ik het wilde gaan gebruiken bijv als luizendoder, zei iemand in het topic dat het heel scherp is en dat je het niet mag inademen. Dus nu staat het voor jan met de korte naam. Ik had laatst wel het onzinnige idee opgevat om Quarbonnes benen in een plastic zak te doen, dan de diatomee aarde erin. en dan inzwachtelen, zodat al het gespuis dood gaat en hij het niet kan inademen, maar ik durf het niet. Hoesten lijkt me nog erger dan luizen.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 18:25

Uitstrooien en vermengen met aarde. Tenminste, dat was ik van plan totdat ik zag dat mijn paarden ook gewoon in het stof gaan rollen.

En zo'n vuurtje in een veilige vuurkorf mag ook niet denk ik?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-23 18:30

balance schreef:
Uitstrooien en vermengen met aarde. Tenminste, dat was ik van plan totdat ik zag dat mijn paarden ook gewoon in het stof gaan rollen.

En zo'n vuurtje in een veilige vuurkorf mag ook niet denk ik?

Bedoel je gewoon stof van de aarde of van de diatomeeaarde, Balance? Ik weet dat diatomee doodt omdat het scherp is en het luizen verwond, waardoor ze uitdrogen. Nogal cruel, maar goed.

Officieel mag nu helemaal niets met vuur, maar een vuurton zou ik wel kunnen proberen. Het is alleen eng als het hout spettert.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 18:52

Geen hout, oud hooi dat je nat maakt dus er komt alleen een smeulend vuurtje.
Ja, gewoon stof van aarde. Nou, ik weet niet hoe het met bizons zit hoor maar ik geloof niet dat die luizen hebben.
Zal wel om een andere reden zijn dat ze in die diatomeeaarde gaan liggen rollen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-23 19:01

balance schreef:
Geen hout, oud hooi dat je nat maakt dus er komt alleen een smeulend vuurtje.
Ja, gewoon stof van aarde. Nou, ik weet niet hoe het met bizons zit hoor maar ik geloof niet dat die luizen hebben.
Zal wel om een andere reden zijn dat ze in die diatomeeaarde gaan liggen rollen.

Ow slim nat hooi! Dat hebben we genoeg. We hebben nog zeker 10 enorm oude balen liggen. Goed idee, dat kunnen we zeker doen.

We hebben hier ook gewone aarde. Daar rollen de paarden in. Het liefst als het nat is. Heb je van die lekkere moddervarkens, dat zou ook insecten moeten doden.

Ze hebben trouwens een asplek. Waar we veel verbrand hebben, daar heeft zich een plek met as gevormd en daar liggen ze ook erg graag in te rollen. Ik kan natuurlijk gewoon in de buitenlucht een emmer van dat spul neergieten op die plek en dan kijken of ze er extra in gaan rollen. Wel een interessant experiment. En dan hopen dat er niemand gaat kuchen.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 19:07

Nee, als ze al voor die as kiezen zou ik het niet nat maken. En inderdaad, ik vind dat soort experimenten ook erg leuk dus why not? Dus je bedoelt een emmer met diatomeeaarde?
Trouwens, dat smudgen met oud hooi is een goed idee maar ik zag ook een filmpje van een vrouw die ook graag dit soort experimenten doet dat ze zo'n oude baal uitrolt op kale plekken in de wei (afzetten) en gewoon laten vergaan. De zaden van het gras dat er in zit gaan weer ontkiemen en het volgende jaar is de plek weer mooi groen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-23 19:16

balance schreef:
Nee, als ze al voor die as kiezen zou ik het niet nat maken. En inderdaad, ik vind dat soort experimenten ook erg leuk dus why not? Dus je bedoelt een emmer met diatomeeaarde?
Trouwens, dat smudgen met oud hooi is een goed idee maar ik zag ook een filmpje van een vrouw die ook graag dit soort experimenten doet dat ze zo'n oude baal uitrolt op kale plekken in de wei (afzetten) en gewoon laten vergaan. De zaden van het gras dat er in zit gaan weer ontkiemen en het volgende jaar is de plek weer mooi groen.

Ja, omdat het in de buitenlucht is, zou ik gewoon eens een emmer over die as kunnen strooien. Kieken-wa-tie-doe.

Ik heb dat ook gezien ja, oude hooibalen uitrollen. Maar die van ons zijn zeker al 15 jaar oud of zo. Zou dat nog werken? Ik weet wel dat ze in egyptische graftombes nog zaadjes vonden die zouden kunnen kiemen.

We hebben echter de meeste oude balen, ik geloof dat we er 21 hadden, in de heining gepropt in gaten om een natuurlijke barrière te creëren, we hebben de plastic strotouwen eraf gehaald, zodat dieren er niet in verstrikt kunnen raken. Ze zijn dus niet makkelijk op te pakken, hoewel het met Pelle wel zou kunnen. Maar ze zijn al mooi geïntegreerd in de bramen en planten die de heining vormen. Dus het graszaad experiment zou ik niet meer kunnen doen, maar er ligt vlak bij het huis nog een oude baal, die kunnen we wel verfikken ;-)

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 19:20

Ik wed dat er inderdaad een heel systeem gaat ontstaan in die oude balen. Prachtig experiment. Die baal die je in de hens gaat steken zal voldoende zijn voor het hele seizoen als je dit in fases doet. Misschien nog wat ander droog organisch materiaal erbij dat lekker gaat roken maar waarvan de rook niet giftig is.
Ik heb wel iets met vuurtjes stoken *D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 16:21

balance schreef:
Ik wed dat er inderdaad een heel systeem gaat ontstaan in die oude balen. Prachtig experiment. Die baal die je in de hens gaat steken zal voldoende zijn voor het hele seizoen als je dit in fases doet. Misschien nog wat ander droog organisch materiaal erbij dat lekker gaat roken maar waarvan de rook niet giftig is.
Ik heb wel iets met vuurtjes stoken *D

Helaas ziet Erwin het niet zitten de baal in de fik te gaan steken, ook niet in fases. Je moet toch eerst iets maken dat wel fikt voordat je het hooi erop doet en dat is te gevaarlijk.

Jammer, want ik vind fikkies stoken ook leuk, maar verstandig.

Ondertussen weer een filmpje van ons gedoetje met aan het eind een nieuwe baby. Maar ik krijg het niet opgeladen. We hebben noodweer gehad, ook in het filmpje en sindsdien doet internet het erg beroerd. Als het opladen gelukt is, dan geef ik de link.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 17:33

Tja, dat krijg je als je buiten woont hè. Overgeleverd aan de internet goden. Breek me de bek niet open. Ik heb hier al een paar maanden zelden meer dan één streepje ontvangst op mijn telefoon. Ook zoiets. Ik moet altijd vragen of mensen me een mailtje of tekst schrijven om een telefonische afspraak te maken zodat ik in mijn auto kan gaan zitten om daar te bellen :)) .

Ik begrijp jullie zorgen. Dat natte hooi brand echt wel hoor maar ik heb ook weleens een hele baal in de fik gestoken en die was droog van binnen.
Niet slim als je dat in de avonduren doet :n.
En niet fijn voor de buren, die werden hun bed uitgerookt.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 18:04

balance schreef:
Tja, dat krijg je als je buiten woont hè. Overgeleverd aan de internet goden. Breek me de bek niet open. Ik heb hier al een paar maanden zelden meer dan één streepje ontvangst op mijn telefoon. Ook zoiets. Ik moet altijd vragen of mensen me een mailtje of tekst schrijven om een telefonische afspraak te maken zodat ik in mijn auto kan gaan zitten om daar te bellen :)) .

Ik begrijp jullie zorgen. Dat natte hooi brand echt wel hoor maar ik heb ook weleens een hele baal in de fik gestoken en die was droog van binnen.
Niet slim als je dat in de avonduren doet :n.
En niet fijn voor de buren, die werden hun bed uitgerookt.

We zouden wel een ton midden in het land kunnen zetten, dat kan denk ik geen kwaad. Eer een overslaande brand dan gevaar bij een ander doet, is alleen ons land en struiken verbrand. Maar de paarden staan nooit midden in het land. Ze zijn echt huismussen ze willen onder het afdak staan. Ik blijf erop boteren...

Ja internet onhandig soms. We zouden glasvezel krijgen, het moet nog gebeuren. Maar het filmpje is opgeladen en dit is de link: https://youtu.be/YnwWyhnLU6Q

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 18:20

Wij krijgen donderdag glasvezel als het goed is. Nou maar hopen dat de installatie goed gaat.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 18:22

Tinka schreef:
Wij krijgen donderdag glasvezel als het goed is. Nou maar hopen dat de installatie goed gaat.

O gaaf man! Jaloers ;-)

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 19:02

Een nieuwe bewoner! Welkom Rocket! <3

Leuk om weer mee te kijken in jullie leven in viva la France!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 19:30

-Namiro- schreef:
Een nieuwe bewoner! Welkom Rocket! <3

Leuk om weer mee te kijken in jullie leven in viva la France!

ja dank je, ja *\%/* helemaal verliefd!