Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 11:44

Dat er al wat van het gedrag erin moet zitten ben ik mee eens. In juli mijn paard verkocht en die sloeg na een maand om. Ze liet gedrag zien dat ik niet kende, ondanks dat ik haar verkocht heb als paard die een zekere en consequente ruiter moet hebben. Paard hebben ze toen weer weg moeten doen en trainer en mij werd van alles verweten.

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 11:53

Babootje schreef:
Lindor92 schreef:
Een paard kan wel degelijk van gedrag veranderen na een verhuizing en veranderen van eigenaar. Ik ben van mening dat consequent zijn erg belangrijk is. Dus dat het paardje trapt met deken opdoen mag gewoon niet, ondanks de pijn. Paard mag best weten dat trappen onacceptabel is. Meestal zie ik dat gedrag op gegeven moment alleen maar erger wordt als je niet consequent bent.
Door dierenarts laten checken op maagzweren is zeker goed.

Als een paard of pony stress heeft van een verhuizing, dan laat het dat meteen zien en niet na een paar weken. Ik ben met mijn paarden diverse keren verhuist in het afgelopen jaar en dan zijn ze ongeveer een week van slag en zijn ze wat heftiger, dan neemt dat af en na 2 weken settelen ze zich weer. Allebei.
Ook met eerdere paarden die verhuizen heb ik nooit dit soort problemen ervaren.

Het kan zijn dat Tibeella wat minder consequent is dan de oude eigenaar, maar in dat geval voldoet de pony qua gedrag niet aan de pony die Tibeella dacht te hebben gekocht. Een brave pony voor haar dochter. De pony schopt en bijt om zich heen. Dat gedrag zit er in en moet ie ook bij de oude eigenaar hebben vertoond.
Dat "deed ie bij ons nooit" verhaal geloof ik echt geen barst van.

Ik wel, ooit een e pony verkocht aan een bokker hier, die bij hun na een tijdje achterover sloeg met opstijgen. Ze wilde haar laten inslapen dus pony terug gekocht om veulen mee te fokken. Ik ben er vrij snel weer opgekropen en had geen problemen met opstappen (ook voor de verkoop nooit gehad). Uiteindelijk heeft mijn schoonzusje er jaren op gereden zonder problemen.
Waar het aan lag? Geen idee, meisje kon echt wel rijden.

Ik zou ook een kuurtje vragen bij de DA om te kijken of dat op korte termijn verandering geeft. Zo niet eigen gedrag ook even goed onder de loep nemen en duidelijk zijn naar je paard voor dat dit uit de hand loopt en je de stal niet meer in kan komen

manolito10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 11:54

Derma schreef:
manolito10 schreef:
Ik wil me hier graag melden!
Ik heb dit weekend mijn eigen paard verkocht omdat hij helaas toch geen matcht was voor mij. Dit was een Ierse ruin van 1.82m, ik ga nu opzoek naar een iets kleiner paard dat iets koeler is.

Ik ben opzoek naar het volgende:
- ruin
- 1.55-1.70m
- geschikt om alleen mee het bos in te gaan
- geschikt voor springen & crossen
- betrouwbaar en niet te sensibel
- budget ongeveer €12.500

Ik hou marktplaats en sporthorses al een week in de gaten, maar ik heb nog niks gezien wat mijn interesse wekt (en binnen budget is) :')

Welkom, dit was ook ongeveer mijn lijstje (alleen ik wil graag een merrie), maar is lastig inderdaad.
Welke leeftijd zoek je?
Mocht ik iets tegenkomen wat voor mij het verkeerde geslacht heeft, dan laat ik het je weten.

Hey! Leeftijd minimaal 5 (wil het liefst een paard dat al wat gezien heeft) tot 12 ongeveer.

Dank je! Ik heb op zich geen haast, maar het voelt wel heel kaal nu ik niet meer kan rijden :+
Een soort afkicken haha

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 12:07

Babootje schreef:
paard of pony stress heeft van een verhuizing, dan laat het dat meteen zien en niet na een paar weken. Ik ben met mijn paarden diverse keren verhuist in het afgelopen jaar en dan zijn ze ongeveer een week van slag en zijn ze wat heftiger, dan neemt dat af en na 2 weken settelen ze zich weer. Allebei.
Ook met eerdere paarden die verhuizen heb ik nooit dit soort problemen ervaren.

Niet per se, het kan ook zijn dat het paard de eerste week zo van slag is dat die niet eens zijn ongenoegen durft te uiten en daarna gaat het alsnog mis. Verhuizen met dezelfde eigenaar voor paarden die verschillende pensionstallen al gewend zijn is heel wat anders dan ineens verhuizen naar een nieuwe iemand terwijl het paard al jarenlang op dezelfde plek heeft gestaan.

Paard van Tibeella heeft namelijk laatste 11 jaar op dezelfde plek bij de vorige eigenaren doorgebracht, dan is ineens verhuizen, nieuwe (minder consequente?) mensen, nieuwe kudde etc. heel wat om te verwerken :o Ook bijv. het verschil tussen kleinschalig (aan huis) en grote pensionstal, meer of minder buiten etc kan ervoor zorgen dat paarden ineens niet meer hun oude zelf zijn. Niet alle ogenschijnlijk brave paarden zijn overigens geschikt voor kinderen, met proefrijden komt het brave nog van de eigenaar/verkoper vandaan, daarna moet het paard het zelf uitzoeken soms met raar gedrag tot gevolg.

Dat stukje "deed die nooit" hoe ongeloofwaardig dan ook kan ik ook enigszins begrijpen. Ik heb het omgekeerd gehad eigenlijk, paard als mogelijke luchtzuiger gekocht vanwege extreme slijtage aan de voortanden, zou volgens de verkoper met tanden langs de tralies gaan, bij mij nooit iets in die trend gedaan ook niet toen die nog in een stal met tralies stond. En als DA die tanden ziet vind die het moeilijk te geloven dat dit paard geen stalondeugden heeft :+

MyWishMax

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 12:20

Zoals ik al schreef heb ik na een verhuizing ineens een paard dat lastig te handelen is. En zo heeft ze zich nog nooit gedragen. Dus dat kan echt wel. Anderen, normaal lastigere, paarden heb ik nooit echt zo heftig gehad met verhuizing. Paar dagen wat anders, maar deze heeft al weken last. Dat kan nu eenmaal gebeuren, zelfs als eigenaar hetzelfde blijft en er dus minder veranderingen zijn. Deze ging mee op wedstrijden, vakanties en noem maar op, nooit last gehad van andere stallen, maar nu wel.

Niet elk paard is binnen een week weer normaal en hoeven ook niet die 1e week meteen iets te laten merken. Zoals fly high ook aangeeft

Kimberly_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 12:21

manolito10 schreef:
Ik heb dit weekend mijn eigen paard verkocht omdat hij helaas toch geen matcht was voor mij. Dit was een Ierse ruin van 1.82m, ik ga nu opzoek naar een iets kleiner paard dat iets koeler is.

- ruin
- 1.55-1.70m

Ik hou marktplaats en sporthorses al een week in de gaten, maar ik heb nog niks gezien wat mijn interesse wekt (en binnen budget is) :')

Welkom! Je hebt een redelijk budget dus zou toch wel moeten lukken. Wil je ook Spaans?

manolito10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 12:26

Kimberly_83 schreef:
manolito10 schreef:

- ruin
- 1.55-1.70m

Welkom! Je hebt een redelijk budget dus zou toch wel moeten lukken. Wil je ook Spaans?

Dank je! Dat van het budget dacht ik ook, maar als ik zo op marktplaats/sporthorses kijk, valt het me soms nog wel tegen :')

Nee geen Spanjaarden, daar heb ik geen goede ervaringen mee en zijn over het algemeen niet mijn type paard!

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 12:34

Je niet alleen laten leiden door de vraagprijzen. Voor dat budget moet je echt wel kunnen slagen , zeker als je in de kleinere maten kijkt. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 12:42

Er staat sinds heel kort een ruin op Sporthorses, wel 4 jaar oud. Springpaard. Klinkt ook wel als een paard die aan je omschrijving kan voldoen.

Wat verhuizen betreft geloof ik echt in gedragsverandering. Mijn Fjord is een maandje ergens in full pension geweest na mijn bevalling en daar had ze het niet fijn. Ze was ook heel anders in gedrag, dan dat ik haar kende. De pensioneigenaar deed kattig tegen haar. En je kon aan alles merken dat die haar helemaal niet leuk vond. Ze was in 1 maand al veel overtollige vet kwijt ivm heel ander hooibeleid. Dat geeft stress. Ze leek 10 jaar ouder.

Paarden zijn ook gewoon gevoelig voor hoe je met ze omgaat. Ze hebben het al snel door als er ergens rust, goed voer en veel aandacht voor ze is.

En ik ken ook een verhaal van een pony die zijn gebit afsleet. Maar die stal stond op de tocht, heel druk pad, veel herrie en onrust op het erf. Daar zou ik ook onrustig worden.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 12:49

manolito10 schreef:

- ruin
- 1.55-1.70m

Is een volbloed wel iets voor jou? EV's voldoen prima aan deze voorwaarden, zijn wel voorwaarts en met meer dan genoeg pit in het werk maar niet zo hysterisch als de meeste even pittige rijpaarden :P Bokker kyrkelover heeft nu een leuke te koop staan zag ik, springt ook al onder de man en lijkt en lekker veelzijdig beestje :)

manolito10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 12:55

Fly_high schreef:
manolito10 schreef:

- ruin
- 1.55-1.70m

Is een volbloed wel iets voor jou? EV's voldoen prima aan deze voorwaarden, zijn wel voorwaarts en met meer dan genoeg pit in het werk maar niet zo hysterisch als de meeste even pittige rijpaarden :P Bokker kyrkelover heeft nu een leuke te koop staan zag ik, springt ook al onder de man en lijkt en lekker veelzijdig beestje :)

Hey! Ik denk niet dat zo’n soort paard een match is. Ik ben een aantal jaar geleden al eens op een stal geweest en eentje gereden, maar dat vond ik niet fijn rijden helaas.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 12:59

Je kan er altijd eens gaan kijken? Bij kwpners zijn er ook zat die niet fijn rijden, maar dan is niet het hele stamboek niet passend. Het klinkt veel spannender, een volbloed, dan dat het is.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 13:03

Ik vind het verschil die er kan zijn tussen (engels) volbloeden ook echt enorm.. Dat is echt niet over 1 kam te scheren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 13:04

MyWishMax schreef:
Je kan er altijd eens gaan kijken? Bij kwpners zijn er ook zat die niet fijn rijden, maar dan is niet het hele stamboek niet passend. Het klinkt veel spannender, een volbloed, dan dat het is.

Inderdaad. Een sensibel paard kan heel goed betrouwbaar zijn. Vaak zelfs is dat zo.
Dus ik zou niet alle volbloeds van je lijstje schrappen.
Bij de KWPN-ers kun je o.b.v. de afstamming vaak wel iets van het karakter vermoeden maar ook dat is niet 100% sluitend
Laatst bijgewerkt door Babootje op 11-01-22 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 13:05

Volbloeden zijn over het algemeen zeer betrouwbaar en ze hechten zich ook heel fijn aan hun ruiter. Ook in galop kunnen ze heel fijn zitten. Het is idd net welke je treft. Maar als het je type niet is, dan snap ik het. Ik heb dus niets met de Spaanse rassen, tinkers, ijslanders en de falabella.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 13:25

fensy79 schreef:
StalNollie schreef:
Is het de witte geworden?

Ja de witte Appaloosa merrie van 11 jaar!

Alleen nog even een vraagje...ze heeft een Amerikaans paspoort en stamboek. Hoe ga ik dat omzetten naar een Nederlandse? Of moet ik gewoon aan mijn dierenarts een nieuw paspoort vragen of kan ik alle entingen in haar originele paspoort erbij laten schrijven?

Dit paspoort is gewon geldig. Je moet hem alleen officieel invoeren in nl als dit nog niet gebeurd is.

En jdan kan je hem bij rvo invoeren voor ubn

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 13:36

MyWishMax schreef:

*kruipt uit meeleesgrot*

Ben het hier zeker mee eens.
Mensen 'schrikken' vaak als je (Arabisch/Engels) Volbloed noemt.
Nou heb ik met de Engelse volbloeden niet echt ervaring, maar ken inmiddels genoeg Arabieren die zo makkelijk in de omgang en ohz zijn.

Oke, ken ook wel wat nerveuze dieren, maar dat hou je bij elk ras.

Vind het bij de Arabieren vooral fijn hoe ontzettend slim, werkwillig en mensgericht ze zijn. :j

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 14:31

Herkenbaar. Wordt regelmatig wat vreemd aangekeken als ik weer aankom met mijn hackney als rijpaard tic. Ook zeer veelzijdige en ondergewaarde paarden als het om iets anders gaat dan voor de wagen staan. Er zit namelijk ook een prima dressuur, spring en eventing stand op.
Ik vind het niet erg. Betekent dat ik altijd in een niche zal zoeken waar weinig kapers op de kust zijn.
Inmiddels per oktober onverwacht en ongepland voorzien van een kwpn x hackney mix, waarbij in alle rust bezichtigd en besloten kon worden.

Gemlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 14:58

Waar ik eerst ook alleen KWPN of andere warmbloed gewend was, viel een ottb mij ook niet heel erg tegen. Ik weet niet of de paarden in Noord-Amerika veel anders zijn dan de Engels volbloeden, maar in Canada scholen ze heel veel ex-racers om naar rijpaarden en lopen ze niet onverdienstelijk mee in de springring. Maar de ene volbloed is de andere niet.

Kijk ook nog wel naar volbloeden maar wil vooral even kijken of ik een wat ervaren springer kan vinden.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 16:19

Gedragsverandering kan zeker met een verhuizing en een gevoelig paard.
Mijn vorige gaf er nooit zo om, als er maar eten was en het baasje terugkwam was alles goed :')
Mijn huidige (hengst) kocht ik als een rustig paard, dag van verhuizing had ik opeens een mega hengst in handen en dacht ik ook uh-ooh wat heb ik gekocht _O- Hij had gewoon extra tijd nodig om te wennen en dat heb ik hem ook gegeven, na een maand bij ons en alleen op de grond werken met hem ben ik er dan ook pas opgestapt.

Vriendin van mij heeft 2 arabieren en ik vind ze qua karakter verdomd veel weg hebben van de spanjaarden. Hele gevoelige maar wel enorm trouwe dieren!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 16:45

Ik kijk helemaal niet naar ras... alleen naar karakter, type en kwaliteit.
Papier/afstamming/ras maakt daarbij niet uit.
Toevallig altijd met KWPN thuis gekomen, maar ook een arabier, volbloed, groninger, grote haflinger is mij best :')
Al zullen de eerste twee minder passen bij het zwaardere type waar ik fan van ben, maar dat doet 50% van het kwpn ook niet. :')
Heb een tijd een egyptische arabier voor iemand verzorgd/buitenritten mee gemaakt, super fijn beest en fijn karakter. Wel heet, maar daar hou ik meestal wel van. Hij was wel betrouwbaar.
Ook een EV x KWPN (spring) regelmatig voor een vriendin gereden, dat was wel een wappie, maar ook wel echt mijn vriend (en die van Uni). kon ik ook prima mee door een deur.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 16:56

c_alsemgeest schreef:
Ik kijk helemaal niet naar ras... alleen naar karakter, type en kwaliteit.
Papier/afstamming/ras maakt daarbij niet uit.
Toevallig altijd met KWPN thuis gekomen, maar ook een arabier, volbloed, groninger, grote haflinger is mij best :')
Al zullen de eerste twee minder passen bij het zwaardere type waar ik fan van ben, maar dat doet 50% van het kwpn ook niet. :')
Heb een tijd een egyptische arabier voor iemand verzorgd/buitenritten mee gemaakt, super fijn beest en fijn karakter. Wel heet, maar daar hou ik meestal wel van. Hij was wel betrouwbaar.
Ook een EV x KWPN (spring) regelmatig voor een vriendin gereden, dat was wel een wappie, maar ook wel echt mijn vriend (en die van Uni). kon ik ook prima mee door een deur.

Ik denk dat een stoere PRE jou ook wel zou passen denk. Eentje met zo'n geweldige uitstraling <3
Laatst bijgewerkt door Earth op 11-01-22 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 17:07

Oei, dit mag niet. Ik zat al op 't randje omdat mensen mijn beschrijving herkende.

Via pb mag wel ;)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 17:09

Oeps, ik heb het weggehaald. Wel een machtig dier hoor <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 17:23

Ja, nu durf ik het wel te zeggen ;)

Een plaatje. Heb hem eerder gezien op het net. Hij is uniek. Zeker voor de liefhebber lijkt mij dit een leuk dier.