[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 13:03

Sintara schreef:
Doe wel voorzichtig hoor, je kunt met deze optoming de neus breken. Het is met contact teugeldruk en zeker met trekken echt niet vriendelijker voor een paard dan een passend bit

Absoluut niet. Daarvoor zou de verbinding tussen bloem en neusriem veel sterker en meer rigide moeten zijn, dat kan niet met deze 2 verschillende materialen. Als je daarvoor hard genoeg trekt, is je tuig stuk. Te hard trekken kan wel zorgen dat je optoming gaat wijken/kantelen en vervelend tot pijnlijk aanvoelt, maar gebroken botten lukt je niet.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-23 13:38

tamary schreef:
Sintara schreef:
Doe wel voorzichtig hoor, je kunt met deze optoming de neus breken. Het is met contact teugeldruk en zeker met trekken echt niet vriendelijker voor een paard dan een passend bit

Absoluut niet. Daarvoor zou de verbinding tussen bloem en neusriem veel sterker en meer rigide moeten zijn, dat kan niet met deze 2 verschillende materialen. Als je daarvoor hard genoeg trekt, is je tuig stuk. Te hard trekken kan wel zorgen dat je optoming gaat wijken/kantelen en vervelend tot pijnlijk aanvoelt, maar gebroken botten lukt je niet.

O dat is dan ook wel weer een geruststelling.

Eigenlijk wil ik helemaal niet trekken, dus ik ga een manier zoeken om haar te leren dat sturen leuk is.

Sintara

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 13:43

Geen idee welk materiaal het is :D fijn dat je met prisca gaat oefenen Monique

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 17:44

Gek misschien, maar de neusriem moet naar mijn idee niet lager, maar één of twee gaten langer/wijder. Dan komt de bloem iets meer naar achteren, waardoor ook de bakstukken meer bij de ogen uit de buurt komen. Misschien moet dan de kinriem weer wat strakker, want je wil ook niet dat de boel gaat draaien als je één teugel gebruikt.
Ik denk dat als de neusriem lager komt, dat je wel op het dunne neusbeen komt en dat is niet echt stevig te noemen. Ook heb je dan kans dat je de neus wat eerder dichtknijpt als je hard moet ingrijpen, dat wil ook niemand.
Op de foto van DABO Design zie je dat hij twee vingers onder het jukbeen ligt, net als een hoge neusriem. Of dat bij Prisca zo past zal je moeten bekijken, maar dat is wel de favoriete plek.
Volgens mij gebruiken ze vaak biothane dat met neopreen onderlegd is.
Als die je nu gebruikt van leer is, kan je dat een nacht in de leerolie leggen, daarna is het eerst wel vet, maar daar wordt het wel enorm soepel van.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-23 18:41

Sintara schreef:
Geen idee welk materiaal het is :D fijn dat je met prisca gaat oefenen Monique

:j

Jet schreef:
Gek misschien, maar de neusriem moet naar mijn idee niet lager, maar één of twee gaten langer/wijder. Dan komt de bloem iets meer naar achteren, waardoor ook de bakstukken meer bij de ogen uit de buurt komen. Misschien moet dan de kinriem weer wat strakker, want je wil ook niet dat de boel gaat draaien als je één teugel gebruikt.
Ik denk dat als de neusriem lager komt, dat je wel op het dunne neusbeen komt en dat is niet echt stevig te noemen. Ook heb je dan kans dat je de neus wat eerder dichtknijpt als je hard moet ingrijpen, dat wil ook niemand.
Op de foto van DABO Design zie je dat hij twee vingers onder het jukbeen ligt, net als een hoge neusriem. Of dat bij Prisca zo past zal je moeten bekijken, maar dat is wel de favoriete plek.
Volgens mij gebruiken ze vaak biothane dat met neopreen onderlegd is.
Als die je nu gebruikt van leer is, kan je dat een nacht in de leerolie leggen, daarna is het eerst wel vet, maar daar wordt het wel enorm soepel van.

Hi Jet, ja je hebt helemaal gelijk en ik denk dat ik me verkeerd uitdruk. Het is ook best lastig om precies uit te drukken wat ik bedoel en ga doen.

We zijn het erover een dat de bakstukken te dicht bij haar ogen komen. Met de neusriem lager doen bedoelde ik eigenlijk hem op dezelfde plek van de neus laten liggen, die is in mijn ogen goed en de gaatjes boven op de neusriem losser maken zodat de bloem richting aarde zakt en dus de bakstukken verder van haar ogen weg zijn.

En dan voor de tip van olie, maar het ging me er meer om eigenlijk of ik met een hardere neusriem meer te vertellen zou hebben dan met een zachtere. Ik heb het allebei en ik kan ook variëren met onder hard en boven zacht etc alle mogelijkheden ermee.

In ieder geval gaat er weer een wereld voor me open, de wereld die hackamoor heet. Inmiddels al heel wat pagina's erover gelezen op internet. Bijzonder hoe de meningen lijnrecht tegenover elkaar staan op internet.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 23:29

Haha, niet alleen jij had het over lager hoor, daarom dat ik dat nog even aankaartte ;) .

Ja, al de meningen, niet alleen hierover, best verwarrend allemaal.

Met een hardere neusriem zal je vast meer te vertellen hebben dan met een zachte, omdat bij een hackamore toch druk via de neus gegeven wordt. Maar bij zo'n paard als Prisca zal het niet veel uitmaken vrees ik, dat is een tank in miniformaat en die zal naar mijn idee weinig last hebben van een hardere neusriem. Ik dacht dat je bedoelde dat hij letterlijk hard aanvoelde, maar dat zal dan denk ik niet.

Onder kan naar mijn idee wel zacht zijn, daar oefen je als het goed is geen druk op uit ( dan zou het hoofd omhoog komen met de neus naar voren en dat wil je naar mijn idee juist niet).

Ook al is ze wel al ouder, ik denk en hoop dat het toch mogelijk is om haar zachter op druk te laten reageren. Het is alleen heel lastig om met zo'n tank zelf los te laten en ik denk dat daar juist de mogelijkheid in zou zitten om haar wat zachter te maken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 00:54

Net als mensen zijn paarden allemaal verschillend.
De één houdt van een stevige handdruk, de ander heeft een gevoelige hand, waardoor iedere aanraking pijnlijk is.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-23 09:50

Jet schreef:
Haha, niet alleen jij had het over lager hoor, daarom dat ik dat nog even aankaartte ;) .

Ja, al de meningen, niet alleen hierover, best verwarrend allemaal.

Met een hardere neusriem zal je vast meer te vertellen hebben dan met een zachte, omdat bij een hackamore toch druk via de neus gegeven wordt. Maar bij zo'n paard als Prisca zal het niet veel uitmaken vrees ik, dat is een tank in miniformaat en die zal naar mijn idee weinig last hebben van een hardere neusriem. Ik dacht dat je bedoelde dat hij letterlijk hard aanvoelde, maar dat zal dan denk ik niet.

Onder kan naar mijn idee wel zacht zijn, daar oefen je als het goed is geen druk op uit ( dan zou het hoofd omhoog komen met de neus naar voren en dat wil je naar mijn idee juist niet).

Ook al is ze wel al ouder, ik denk en hoop dat het toch mogelijk is om haar zachter op druk te laten reageren. Het is alleen heel lastig om met zo'n tank zelf los te laten en ik denk dat daar juist de mogelijkheid in zou zitten om haar wat zachter te maken.

senna21 schreef:
Net als mensen zijn paarden allemaal verschillend.
De één houdt van een stevige handdruk, de ander heeft een gevoelige hand, waardoor iedere aanraking pijnlijk is.

Hello goodmorning all en Jet en Senna. Soms zou ik willen dat ik in NL woonde. Dan zou ik een boktmeet organiseren en hulp vragen. Stap op Prisca en zeg me wat je voelt en hoe ik het kan oplossen.

Nu heb ik helemaal geen zin in van alles weer een probleem te maken. In feite is er ook niets aan de hand. Prisca heeft maagzweren, daar moet je omheen werken. Rijden zonder stress. Dus ik wil zo veel mogelijk doen om zo min mogelijk stress bij haar te veroorzaken. Dat betekent niet oefenen en trainen op het rijveld want dat vindt ze helemaal niet leuk. Ze gaat er echter niet van aan de dunne. Buiten rijden is ze veel meer voorwaarts, vindt ze leuker, maar vindt ze ook enorm spannend vanwege de herten en moet ze steevast wel ergens een hert spotten, heeft ze ook altijd gelijk in en gaat dan weer aan de diarree ter plekke. Dus daar al een evenwicht in vinden is niet makkelijk.

Vervolgens denk ik dat iedere vorm van pijn, stress oplevert en dat wil ik niet. De manier waarop ik met haar moet sturen is echt dramatisch. Daarom zou ik wel eens iemand erop willen hebben, die kan zeggen, joh doe dit of dat. Ik denk gewoon niet dat ze ooit geleerd heeft te sturen. Ze komt uit de bergen waar men alleen ritten maakte en daarna is ze een kunstjespaard geworden, maar het is niet gekomen tot shows en daarna de laatste 7 jaar fokmerrie. Dus toen ze bij mij kwam had ze al 7 jaar niet meer gereden. De kunstjes ervoor denk ik ook geen bit in gehad, dat was vanaf de grond en het paar jaar ervoor alleen ritten.

Dus sturen is iets dat ze denk ik niet geleerd heeft. Tot die conclusie ben ik pas recent gekomen. Ik wil ook alleen ritten, dus dan is er weinig aan de hand. Maar de keren dat ik een beetje wil sturen, moet je toch wel kúnnen sturen.

Ik denk dat ik haar pijn doe met het bit, dat kan gewoon niet anders. Heel vaak laat ze zich met en zonder bit heel goed sturen, maar als zij denkt dat we x doen en ik y wil, dan moet ik haar pijn doen. Gaat niet anders. En dat levert uiteraard stress op en dat is niet goed voor haar maag.

Dus vandaar dat ik het zonder bit wil proberen, omdat als zij niet wil, ik toch knoerdhard moet trekken, maakt niet uit wat ze dan in heeft bit of geen bit. En dan kan ik beter geen bit hebben, dan heeft ze in ieder geval minder pijn en dus minder stress en dus minder maagpijn.

Ik ga zonder dat zij het merkt meer oefenen met sturen en enorm belonen als het goed gaat. Dus op rit wat meer links en rechts vragen.

Er is dus in principe helemaal geen probleem, want ik wil eigenlijk alleen ritten rijden en daarbij hoef je niet zo te sturen. Althans hier op ons terrein waar ik dan mijn ritten rijd, niet.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 11:45

Ja, dat is lastig dat schipperen tussen wat voor jou verantwoord voelt naar haar toe en wat veilig is voor jullie allebei. Zo op het eigen terrein lekker "buiten" rijden ( geen bakwerk dus) is gewoonweg ook erg leuk, wat dat betreft ben ik best wel eens jaloers op je ;) .
Die stressmest, daar zou ik me niet druk om maken, dat is dan een keer zo en daar zal ze niet direct weer meer maagpijn door krijgen verwacht ik. Als ze daarna dunne mest zou houden is dat een ander verhaal, maar als dat op een rit van een uur 1 of 2 keer is, is dat niet erg.
Ja, je zit helaas niet dicht in de buurt, ik ben wel heel benieuwd naar haar ( en naar jullie en de rest van je dierenbende, jullie mooie terrein en al het werk dat jullie al verricht hebben) om eens in het echt te zien!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 14:57

Waar ik steeds aan denk is dat prins K, auto correct, een trekpaardenras is dat van huis uit gewoon echt alleen maar rechtdoor hoef te lopen. Ik denk dat haar lichaam gewoon heel moeilijk buigt. Kan me vergissen hoor.
Je observeert haar vaak, buigt ze in het land wel vaker in? Gewoon in vrijheid?
En voor de kenners: hoe werkt dat inbuigen door in het lijf bij een paard dat last heeft van maagzweren?
Had jij daar niet eens een filmpje over geplaatst Monique, hoe je kunt zien aan een paardenlijf dat het maagzweren heeft?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 15:12

Wij willen nog steeds een keer bij jullie langskomen om jullie huis ed te bekijken, zijn erg nieuwsgierig. Dan wil ik wel proberen hoe Prisca asnvoelt. Mercy wil ook nogal eens vast houden en slecht buigen. Mijn instructrice krijgt dat beter voor elkaar dan ik. Ik wil gewoon lekker buiten rijden en niet het gevecht aan gaan. Ik kan dan ook het 1 en ander uitmeten met de lecher antenne en connectie sensor.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-23 15:19

balance schreef:
Waar ik steeds aan denk is dat prins K, auto correct, een trekpaardenras is dat van huis uit gewoon echt alleen maar rechtdoor hoef te lopen. Ik denk dat haar lichaam gewoon heel moeilijk buigt. Kan me vergissen hoor.
Je observeert haar vaak, buigt ze in het land wel vaker in? Gewoon in vrijheid?
En voor de kenners: hoe werkt dat inbuigen door in het lijf bij een paard dat last heeft van maagzweren?
Had jij daar niet eens een filmpje over geplaatst Monique, hoe je kunt zien aan een paardenlijf dat het maagzweren heeft?

Hi Balance, het is van nature idd een trekpaardras, maar de laatste decennia's vanaf de auto, zijn het vleespaarden geworden, dus billen, hals, ribben zijn belangrijk, al het andere is ondergeschikt. Ken je die grottekeningen in Frankrijk van paarden? bijv hier: http://www.vakantie-dordogne.nl/montign ... an-lascaux
Men had alleen belangstelling voor de eetbare delen. Dus benen en hoofd werden nauwelijks afgebeeld omdat dat niet interessant was. Zo is het ongeveer ook met de comtois. Dus het lijf is gewoon 1 bonk en de hals een andere bonk, maar beweging daarin neuh. Dus ja alleen rechtdoor is al mooi meegenomen, maar eigenlijk is het alleen stilstaan en eten. En daar is Prisca erg goed in :j En haar lichaam buigt niet, lol, ze kan maar nauwelijks omkijken om bijv vliegen te verjagen. Ik zie Callas nog wel eens zichzelf in haar achtervoet of op haar bil jeuken met haar tanden. Dat kan Prisca niet. Het is net als met mopshondjes, doorgefokt naar de wens van de mens. Doodzielig.

Hoe een paard met maagzweren zich buigt weet ik niet. Ik zie wel dat men zegt dat het paard dan met een opgetrokken buik staat, maar ik weet niet hoe ik dat bij Prisca moet interpreteren.

Ik heb geen filmpje gezien of gedeeld over maagzweren.

Jet schreef:
Ja, dat is lastig dat schipperen tussen wat voor jou verantwoord voelt naar haar toe en wat veilig is voor jullie allebei. Zo op het eigen terrein lekker "buiten" rijden ( geen bakwerk dus) is gewoonweg ook erg leuk, wat dat betreft ben ik best wel eens jaloers op je ;) .
Die stressmest, daar zou ik me niet druk om maken, dat is dan een keer zo en daar zal ze niet direct weer meer maagpijn door krijgen verwacht ik. Als ze daarna dunne mest zou houden is dat een ander verhaal, maar als dat op een rit van een uur 1 of 2 keer is, is dat niet erg.
Ja, je zit helaas niet dicht in de buurt, ik ben wel heel benieuwd naar haar ( en naar jullie en de rest van je dierenbende, jullie mooie terrein en al het werk dat jullie al verricht hebben) om eens in het echt te zien!

Als je in de buurt bent, Jet, van harte welkom hoor. En stressmest is niet erg voor haar maag, maar daarmee vertelt ze me wel dat ze gestrest is en dat is niet goed voor de maag.

Tinka schreef:
Wij willen nog steeds een keer bij jullie langskomen om jullie huis ed te bekijken, zijn erg nieuwsgierig. Dan wil ik wel proberen hoe Prisca asnvoelt. Mercy wil ook nogal eens vast houden en slecht buigen. Mijn instructrice krijgt dat beter voor elkaar dan ik. Ik wil gewoon lekker buiten rijden en niet het gevecht aan gaan. Ik kan dan ook het 1 en ander uitmeten met de lecher antenne en connectie sensor.

Hi Tinka, altijd leuk om jullie weer eens te zien. Ik ben net als jij ik wil ook liever alleen lekker buiten rijden. Ik herinner me vorige keer nog wat je bij Callas aan het meten was. En je had dacht ik ook acupunctuur bij haar gedaan. Ik denk dat er bij Prisca alle metertjes bij jou gaan uitslaan, want haar hele innerlijke ligt overhoop. Maag uiteraard drama en darmen helemaal puinhoop, door zere maag te veel eten dus veel te dik, bloedsuiker zal niet goed zijn, hart zal ook wel veel te hard moeten werken, nieren zullen ook wel een tik van de molen hebben meegekregen, lever te hard werken etc. Ik denk dat er aan Prisca geen eer te behalen is, want alles zal overwaarde geven.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 19:17

Vaak is er wel een onderliggende oorzaak die alle problemen verklaard.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-23 19:27

Tinka schreef:
Vaak is er wel een onderliggende oorzaak die alle problemen verklaard.

o maar, die onderliggende oorzaak ken ik ook. De vorige eigenaar heeft nooit goed ontwormd. De wormen hebben eitjes gelegd in de maagwand zonder zuur. Dat heeft zweren veroorzaakt. Zweren hebben chronische diarhee gegeven. Het is een feit dat de maagzweren minder opspelen als de onderste helft van de maag geheel gevuld is met ruwvoer. Dus heeft ze altijd onbeperkt mogen eten, hetgeen overgewicht heeft veroorzaakt. Overgewicht zorgt voor veel problemen, die ik gok op dat alle organen wel een tik hebben meegekregen.

Dus ik ga nog 1x de maagzweren aanpakken met phyto van laarakker. Lukt dat niet dan ga ik toch denk ik een kuur omeprazol doen.

Daarnaast is Prisca ooit ook positief getest op lyme. Daardoor heeft ze haar laatste veulen verworpen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 22:48

Jeetje Monique, dat klinkt wel heftig allemaal. Toch denk ik dat dat allemaal niet onomkeerbaar is. Hopelijk werkt de Phytonics van Laarakker voldoende!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-23 23:42

Hi Jet, van wat ik lees over maagzweren hier op bokt, is het een drama. Kuren geven verlichting voor een tijd, maar er hoeft maar een scheet dwars te zitten die stress geeft en de maagzweren komen weer terug.

Dus we zijn er hier thuis nog niet over uit of ik een kuur omeprazol, voor Prisca's gewicht 1200 euro, eraan uit ga geven omdat het niet zeker is dat het helpt.

Laarakker leek vorige keer verlichting te geven, maar het geneest niet. We gaan het zien. Voorlopig is mijn agradi bestelling met Laarakker al veel te lang onderweg.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-23 11:37

Ik heb de neusriem nu langer gelaten waardoor het gezakt moet zijn. Maar je ziet geen verschil eigenlijk. Overigens merk ik er met rijden niets van dat of of ik haar oog raak. Ik ga wel iets bedenken met een extra band onder haar kaak door. Dus ik ga iets doen dat de bakstukken van onder haar ogen naar beneden trekt. Dus van haar oog naar beneden net even voor de ronding van haar kaak. Ik had ook een vlechtje gedaan om het kopstuk wat verder bij haar oor weg te houden, maar dat maakt niet uit.

Afbeelding

Afbeelding

Dan heb ik vandaag wat gestuurd. Ik merk dat de hackamoor voor Prisca hetzelfde effect heeft als een bit. Bijvoorbeeld als ze wil gaan grazen, terwijl we dat niet hadden afgesproken, liet ik haar normaal gesproken tegen het bit komen. Dan had ze altijd een heftig ok-dit-mag-niet-reactie met haar hoofd. Ze geeft exact deze zelfde reactie op de hackamoor (hm voortaan, want het is zo'n onhandig woord) Dus dat vind ik geweldig want dat geeft aan dat de hm goed doet wat ie moet doen.

Toen sturen. Bijvoorbeeld aan de linkerkant langs een schrikdraad lopen, ruimte zat, is een no-go. Ze wil niet naar links. Rechtsom langs datzelfde draad vindt ze ook niet leuk maar kan ik haar wel daar laten lopen waar ik wil.

Toen ben ik een zweepje gaan halen. Toch. Ik kan niet met de zweep richting achterhand gaan, dat wist ik al, dan spuit ze weg zo bang is ze ervoor, maar ik kan wel met de zweep alles aanraken wat vóór mijn been zit. Dus wat heb ik gedaan, Telkens als ik naar links stuurde en zij niet wilde (want er zijn ook keren dat ze gewoon wel netjes luistert) heb ik als begrenzing de zweep rechts langs haar hals en zelfs hoofd gehouden. Dat hielp. Dus als ik dat nu eens een tijd doe, kijken of ze met die hulp beter begrijpt dat er ook een links is ;-)

We hadden nog wel een akkefietje, uiteraard zat er weer ergens een hert. Het stikt ervan, we hebben er sowieso vier verschillenden op het erf en dan bedoel ik dus echt erf. Zul je wel zien in het filmpje van dit weekend. Dus hert, is angst. Dat was even spannend, want kreeg ik haar dan terug op de hm? Ze ging niet rennen of verschiten, maar versneld tanken zal ik maar even zeggen in de richting die haar geschikt leek. Het goede nieuws was dat ik dat gecontroleerd kreeg op de hm. Dat vond ik erg fijn. Ik weet niet of ik dat buiten het terrein ook wil. Ik zal maar net die ene auto per jaar tegenkomen. Dus buiten doe ik er denk ik een bit bij. Dus wel rijden op de hm, maar voor nood een rem erbij.

Dan mijn eigen vertrouwen om te loslaten, ja dat kan ook best wel. Heenweg vanaf stal uiteraard nooit een probleem en terugweg is wel een ding, want dan wil ze liefst in rengalop en een tank van 625 kilo die wil gaan rennen dat houd je niet tegen. Dus vandaag kleine stukjes terugweg telkens geoefend, erg consequent NEE, rem op de hm en zodra ze mijn tempo weer liep geven. Ze wil dan uiteraard meteen weer heftig versnellen, maar ik vond het toch een erg geslaagde oefening. We hebben niet gedraafd en niet gegaloppeerd.

Al met al was ik ernstig tevree vanmorgen. Erg braaf paard.

manja39

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 11:45

Vooropgesteld.. ik heb 0 verstand van hm. Maar ik zie 2 ringetjes tussen bloem en teugel. Nu zit bakstuk op linkerringetje. Kan het ook in de rechter? Dan zit het bakstuk ook iets verder van oog en rechter naar beneden. Je bent verder goed bezig met oefenen metje tank.

manja39

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 11:48

Eigenlijk bedoel ik de riempjes van neusriem, verkeerd geformuleerd. Ipv bloem en teugel

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-23 11:55

manja39 schreef:
Vooropgesteld.. ik heb 0 verstand van hm. Maar ik zie 2 ringetjes tussen bloem en teugel. Nu zit bakstuk op linkerringetje. Kan het ook in de rechter? Dan zit het bakstuk ook iets verder van oog en rechter naar beneden. Je bent verder goed bezig met oefenen metje tank.

manja39 schreef:
Eigenlijk bedoel ik de riempjes van neusriem, verkeerd geformuleerd. Ipv bloem en teugel

Aha! Ja, dat zie ik nu ook wat jij zegt Manja. Ik had idd ook in een eerdere post gevraagd waar ik wat moest doen, maar dat was ik weer uit het oog verloren.

Ik denk dat dat een heel goede suggestie is. Ik zie het nu zo voor me dat dat zou moeten werken ja. Ik heb wel een paar verschillende pogingen gedaan eerder, en er was er eentje bij waarbij de bloem omklapte. Ik weet niet of dat met dit gaatje was. Ik ga daar even een foto van opzoeken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-23 11:57

Gevonden, dat was bij deze opstelling. Maar als ik de gaatjes tel, zou jouw suggestie, Manja, moeten kunnen.

Afbeelding

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-23 12:08

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 13:44

Normaal gesproken moet ie net voordat het dunne neusbot begint, dus zeg maar bij die omslag. Kwam laatst nog ergens een plaatje er van tegen.
Eigenlijk zou je moeten sturen op neck reining, dus door de buitenteugel tegen de nek aan te houden en de binnenteugel er vanaf. Maar hoe je dat precies aanleert weet ik niet.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-23 13:51

Tinka schreef:
Normaal gesproken moet ie net voordat het dunne neusbot begint, dus zeg maar bij die omslag. Kwam laatst nog ergens een plaatje er van tegen.
Eigenlijk zou je moeten sturen op neck reining, dus door de buitenteugel tegen de nek aan te houden en de binnenteugel er vanaf. Maar hoe je dat precies aanleert weet ik niet.

Neckreining heb ik wel altijd gedaan op goed getrainde paarden (western) Zoals mijn paard Thor. Ik reed dan met die shank snaffle waar ik Callas en Prisca ook mee reed en dat vond ik geweldig rijden. Ook met een handje, zo soepeltjes, bijna altijd losse teugel met feeling uiteraard. Maar het is grappig dat je het zegt Tinka, want ik zat er van de week aan te denken om de bosal die ik heb, te proberen op Prins K ;-) Die teugels zijn van paardenhaar (zou ik nu niet meer kopen, maar goed, het is al 32 jaar oud) en dat prikt in de hals waardoor neckreining een stuk makkelijker wordt.

Voorlopig ben ik al erg blij dat ik geen bit meer heb. Het stond voor Prisca wel in de planning, maar nog niet nu, maar toch maar gedaan en dat is fijn. Nu kijken of Pris er gevoeliger op gaat worden naarmate er meer beloningen komen en of ze het als natuurlijk gaat aanvoelen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-23 13:51

Tinka schreef:

Neckreining heb ik wel altijd gedaan op goed getrainde paarden (western) Zoals mijn paard Thor. Ik reed dan met die shank snaffle waar ik Callas en Prisca ook mee reed en dat vond ik geweldig rijden. Ook met een handje, zo soepeltjes, bijna altijd losse teugel met feeling uiteraard. Maar het is grappig dat je het zegt Tinka, want ik zat er van de week aan te denken om de bosal die ik heb, te proberen op Prins K ;-) Die teugels zijn van paardenhaar (zou ik nu niet meer kopen, maar goed, het is al 32 jaar oud) en dat prikt in de hals waardoor neckreining een stuk makkelijker wordt.

Voorlopig ben ik al erg blij dat ik geen bit meer heb. Het stond voor Prisca wel in de planning, maar nog niet nu, maar toch maar gedaan en dat is fijn. Nu kijken of Pris er gevoeliger op gaat worden naarmate er meer beloningen komen en of ze het als natuurlijk gaat aanvoelen.