Ik praat ook tegen mijn paarden, maar merk wel dat als ik echt gefocused aan het werk ben, er niet meer dan een paar woorden uitkomt (juist, braaf, goed, nee). Als ik langer praat, raak ik het contact met het paard kwijt. Dit heb ik bij allebei, weet niet precies hoe dat komt. Denk dat ik bij praten teveel mijn hoofd gebruik (taal=ratio), en met paarden moet je minder denken en meer voelen/doen...
Ik praat Bijna altijd tegen me paard, Want als ik met hem/haar praat, & er komt een enge wagen aan, en dan hou ik mijn mond.. Denk het paard ook van, ja wat is er aan de hand? Je steelt het paard gerust door je stem te laten horen.. Ik had een kleine shetlander. Haar naam was gemma, & ze wou nooit alleen weg. Maar als ik dan met haar re, en ik praten tegen haar. wist ze dat ik er was. Ze ging dan niet graag weg. maar toch, ze ging. Komt er een enge wagen aan , Ga dan niet met een onrustige stem zeggen van, rustig maar, rutig, hoo makker..! Want dan snapt hij het. Ga gewoon door met waar je me bezich was.
Dus ja, ik praat altijd tegen mijn paarden! miss volgen ze het niet, maar als ze aan mijn stem horen dat ik rustig ben, zijn zij dat ook. Je Paard moet tuurlijk wel vertrouwn in je hebben..
ik praat heel veel met haar, ze doet nu bijna alles op haar stem een duidelijke stem en ze weet al dat ze fout zat.. tja ik vind het prima met stem gaan hoor!
Ik praat vaak met me pony's , ze worden er rustig van en leren je stem kennen . x
M_erell
Geplaatst: 12-08-09 10:45
ik praat wel tegen mijn paard. als ze heel druk is dan probeer ik haar rustig te praten en het werkt vaak wel. ik merk ook wel dat als ik op buitenrit ben en ik ben met een vriendin aan het kletsen dat ze dan ook veel rustiger is en minder kijkerig.
JOS__
Geplaatst: 12-08-09 15:20
ik praat ook altijd tegen mijn paarden!
Weet niet of het goed of slecht is, mijn paarden zijn alle 3 harstikke lief en luisteren goed dus ik neem aan dat het niet slecht is!
tess06
Geplaatst: 12-08-09 18:57
Ik praat ook altijd tegen mijn paard. Ben van mening dat dit zeker niet slecht is omdat ze bijvoorbeeld bij een buitenrit op je stem kunnen vertrouwen
QueLee
Geplaatst: 12-08-09 19:36
ik praat ook altijd tegen me pony.. begroet hem altijd al met 'hee snoetje' haha en als hij iets doet wat niet mag (poetskoffer inspecteren bijv.) dan zeg ik even zijn volledige naam en dan kijkt die altijd heel onschuldig hahaha hij weet door mijn stem precies wat die aan me heeft
tijdens het rijden doe ik het ook.. moet ik wel mee stoppen want staat zo stom tijdens een proefje als je de hele tijd zit 'uuuh''niet doen' 'goed zo''braahaaaf'
EDIT: iemand die ik ken doet trouwens heeeel hard en overdreven der paard belonen als die iets goed doet... en DAT is heel irritant want ze doet het zo ontzettend hard en uit het niks dat mijn paard er gewoon weleens van naar voren schoot... trouwens voor haar paard ook niet fijn als ze zo in ze oren zit te tetteren
Laatst bijgewerkt door QueLee op 12-08-09 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt
SamDoelen
Geplaatst: 12-08-09 19:41
ik praat ook wel tegen mij paard.. Maar geen hele verhalen ofzo. Alleen braaf, en goed zo.. Verder niet zo veel...
Xreneee
Geplaatst: 12-08-09 19:50
jaa ik praat ook eigenlijk wel tegen paarden. meestal om ze gewoon tot rust te stellen en wanneer ze iets goed doen dit ook met me stem te laten horen en niet alleen een klopje op z'n hals. en wanneer een paard ergens van schrikt zeg ik op dat moment niks maar wanneer die er de volgende keer gewoon langs gaat laat ik hem wel weten dat, dat super is wat die doet. en soms klets ik gewoon een beetje tegen hem maar nooit hele verhalen;)
ik heb ook heel vaak als ik blij ben dat ze iets goed doet en ik dus zeg braaf of goedzo dat ze dan zelf ook heel enthousiast wordt en heel druk wordt, dus ik moet altijd zelf rustig blijven ookal ben ik heel enthousiast want dan wordt zij dat ook.
Laura232
Geplaatst: 15-08-09 12:07
ik praat ook tegen paarden, maar ik ga ze geen ding vertellen enzo ik praat meer om ze rustiger te maken, of duidelijk maken dat die iets fout of goed doet
Ik praat ook tegen mijn pony's. Maar niet wat ik die dag meegemaakt hebt ofzo gewoon meer zo : rustig, goed zo meisje braaf. en hoe lief ze is.
bernouu
Geplaatst: 17-08-09 17:56
Ik praat zeker met mijn paard, alleen ik ga hem geen hele verhalen vertellen. Haha, het is meer om hem gerust te stellen. Aangezien hij ook voor de kar loopt en hij daar enorm op de stem let. En bijna alles op comando's van je stem doet. Het stelt hem ook enorm gerust (tenminste zo lijkt het ) als hij bijv iets eng vind en ik tegen hem praat. tijdens het rijden praat ik alleen tegen hem om te zeggen dat hij iets goed doet.
Ja, ik gebruik veel stemhulpen voor overgangen, maar ook om haar te belonen, zo hoef ik niet steeds de druk in haar mond te veranderen ( door bijvoorbeeld mijn hand door haar manen te halen ) en kan ik ook de kleine dingetjes belonen,
Altijd als ik met d'r ga wandelen zit ik hele verhalen tegen mijn verzorgpaard te vertellen. Niet dat ze er wat van snapt, maar ze vindt het wel gezellig geloof ik. Ik ben ook zo'n persoon die nooit d'r mond dicht kan houden en anders is die wandeltocht ook zo saai.