Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 21:45

Sizzle schreef:
HC, het zou zeker goed zijn om kinderen al heel anders kennis te laten maken met het rijden.

Ik geef in de regel geen les omdat ik die ambitie niet hen en dat mijn paarden dat niet wil aandoen. Omdat het een regel is maak ik er uitzonderingen op Haha!

Ik kan mij nichtjes uiteraard niet veel aanbieden, ook omdat ze weer terug in NL weer in de manege meedraaien en ik hen niet met een probleem wil opzadelen.
Wat ik wel doe is bijvoorbeeld de balans van een onafhankelijke zit uitleggen en dat gaat bv. via spelen met een bal
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3S78JTTV.jpg
Binnen 10 minuten was dit meisje netjes ontspannen in balans bezig met twee handen de bal te vangen terwijl het paard voor haar niet voorspelbare figuren liep. Dát neemt ze dan tussen haar oren in een netwerk van nieuwe neuronenverbindingen hard geprogrammeerd mee naar huis, is van háár en kan ze probleemloos gebruiken.

Het werkt echter ook bij volwassen al is dat lastiger naarmate ze meer hippische ballast hebben. Dan moeten ze eerst óntleren achteruit te fietsen voor ze kunnen beginnen met leren vooruit te fietsen.
Het heeft pas zin om dat aan te bieden als de ruiter stap naar de fase van bewust onbekwaam mét de wil zich te bekwamen heeft gemaakt.
Het teugeldenken is een complexe valkuil die alles met controle te doen heeft en loslaten van alles en nog wat is dan vooral bedrijgend.
Zo lang er ´ja maar´ is, is het ´nee want´ en dat is dan tijdverspilling Cool

Áls de KNHS er al wat aan zou willen doen, en ik denk dat die wil er niet is, dan is het nog helemaal niet zo eenvoudig. Bij de ruiterij in het algemeen ontbreekt namelijk ook wil.
Koning Duarte schreef in zijn onnavolgbaar briljante boek over paardrijden al dat de wíl alles is namelijk. Willen weten dat je iets niet weet, dat wel willen weten en daar alles voor over willen hebben...

hc

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 21:49

Mee eens hc alleen (en is niet om kritiek te hebben, het heeft een goed principe) ze houdt zich wel stiekem vast aan het zadel. Tong uitsteken

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 22:17

En het paard staat doodstil!!!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 22:26

Ja ok maar het kan dat daar geen foto's van zijn eh. Ik geloof hc gerust, en ik vind het een goed idee zeker als je de lessen op sommige nederlandse manege's bekijkt, niets soeps aan.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 22:35

Het is wel een goed idee idd. Ik kom nooit op manege's dus ik weet niet hoe het er aan toe gaat. Ik ben zeker geen voorstander van massa-les. Maar is ook wel erg off-topic. Mijn leskindjes zitten met max 5 in de les en doen van alles: dressuur, springen, racen, springen + racen, schriktraining, spelletjes (is ook off-topic).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 22:40

Lara_Silver schreef:
Mee eens hc alleen (en is niet om kritiek te hebben, het heeft een goed principe) ze houdt zich wel stiekem vast aan het zadel. Tong uitsteken

Alle begin is moeilijk en het is een vakantiekiek van schoonzus als voorbeeld, geen ´bewijs voor ongelovige Boktsters´ want waar geen wil is is toch geen weg Cool

Als ik fotos plaats van zoonlief komt er weer gezeur over geen cap of ´enge´ boog of ´dat arme beschilderde paard´ weet ik veel wat voor oneigenlijk en voor onwillig´politiek corrects´.

Leer ervan, of niet. Wíj doen ´het´al hier Go jij! Go jij!

Ik sluit af met wat ík een mooi dressuurpláátje vind.
Ben zo de bergen in gereden, naar de Verborgen Valleien en ´Arabella, blijf....´ (bepaald gedrag op een specifiek signaal) even kiekje schieten Lovers

Is weer eens wat anders dan LDR in een omheinde zandbak dus geniet ervan... of niet Haha!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-W6VMJS6N.jpg

hc

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 01:25

Ik lees alle meningen en zie dat er zaken onderbouwd worden met een hele hoop wat ik niet heb gezien of meegemaakt.
Ik weet dat mijn zicht op zaken daardoor wat kort door de bocht kunnen lijken maar neem dat risico dan maar.

Mijn uitgangspunt is een positief paard in de ring die gemaakt is voor datgene wat hij doet in diezelfde ring.
Wij kijken dus zowieso naar verschillende zaken waaronder karakter en lichaamsbouw daarbij laten wij het mooie plaatje wat los wat resulteert in een gebruikspaard wat de eerste jaren in de ring niet iedereen achter zich krijgt maar puur op karkter en vermogen op wat langere tijd zijn werk nog steeds zal kunnen pakken mits hij het juiste werk aangeboden krijgt.

Nu kom ik dus op het stuk training, laat nu een ieder paard een ander lichaam hebben dus ook daardoor een andere training nodig hebben.

Wij hebben paarden staan die laag en rond gereden moeten worden om ze van achter naar voren aan elkaar te rijden en andere paarden van ons mogen op dat punt zeker niet gereden worden, dit als reactie op het laag en rond verhaal.

Ik heb Anky zien rijden kort geleden en had zo mijn eigen ideen daarbij, voor mijn gevoel zou het zeker anders kunnen maar ja gezien de huidige jurering begeef ik me dan op zeer glad ijs.

Ik ben zeker geen Anky en zal dit niveau nooit bereiken maar dat neemt niet weg dat ik de dressuur zeker anders wil zien.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 10:41

Op de manege waar ik rijdt, doen ze ook vaak "spelletjes" te paard, ze doen een schildpad na (bijna op je rug liggen met je benen in de lucht). De kinderen met een goede onafhankelijke zit kunnen dat in stap, draf en galop, en er zelfs overgangen volledig op de zit mee rijden. Rondje op de wereld voor de allerkleinste, dat is dus jezelf 360 graden in het zadel draaien, (dus van benen naar 1 kant, naar achterstevoren, weer benen aan 1 kant en weer recht zitten). En zo zijn er nog meer oefeningen om te kijken of je durft LOS te laten. Durf je je paard te rijden zonder dat je je benen aan je paard hebt? Kun je echt een overgang rijden zonder je teugels?? Daar wordt bij ons gelukkig heel erg veel aandacht aan besteed. Door spelletjes te bouwen rond het leren krijgen van een onafhankelijke zit, hou je het voor de kinderen leuk, en ze leren de pony's en later paarden op een fijne manier te rijden.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:34

Citaat:
Het boek R&R van Ernest van Loon is echt een mijpaal in de NL ruiterij. Een mijlpaal omdat het geschreven moest worden en omdat er voor en na geen verschil is, de trent die aanleiding voor het schrijven gaf gewoon onverminderd is doorgezet.
Dit boek is daarbij een voorbeeld van dressuur van de 19de eeuw (de 20ste eeuw is een overgang van functioneel paardrijden naar vrijetijdsrijden zonder eigen identiteit) en de 21ste zou nog een stap vérder naar R+ moeten gaan.
Kun je nagaan hoe triest het is dat de maatlat van de 19de al te hoog ligt!

Dat zal allemaal wel HC (door je warrige redeneerstijl ben je erg moeilijk te volgen), maar Van Loon gaat ook uit van nageven OP DRUK, namelijk door middel van de weerstandbiedende hand. Zelfs in stilstand, hetgeen door veel klassieke trainers streng wordt afgekeurd omdat het geen wezenlijke nageeflijkheid oplevert. Dat zou dus volgens jouw huizenhoge principes ook helemaal fout moeten zijn, HC.
Prima boek verder hoor, Ruiters en rechters, al staan er talloze afbeeldingen in van ruiters die als een zoutzak op hun paard hangen, en dat lijkt me nou ook weer niet zo fijn voor die paarden.

Ik denk overigens dat je je doel voorbijschiet met al deze uitweidingen omdat je voortdurend zo hoog van de toren blaast dat de meeste mensen afhaken of je sowieso niet serieus nemen. En dat is jammer, want soms zeg je best wel eens iets zinnigs tussen alle gloryhallelujah-verhalen over je eigen omgang met paarden door Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:49

"Ik denk overigens dat je je doel voorbijschiet met al deze uitweidingen omdat je voortdurend zo hoog van de toren blaast dat de meeste mensen afhaken of je sowieso niet serieus nemen. En dat is jammer, want soms zeg je best wel eens iets zinnigs tussen alle gloryhallelujah-verhalen over je eigen omgang met paarden door"

Daarin ga ik met je mee, krijg soms de indruk dat je jezelf liever hoort spreken dat de anderen HC.
Eennoudig en helder Nl kan een stuk verhelderender werken dan interessantdoenerij.

Verder denk ik dat geen paarden volgende hetzelfde principe geereden kunnen worden doordat elk dier zowel fysiek als mentaal verschilt en je je toch zult moeten aanpassen aan het individu.
Wat de gouden stelregel was van mijn instructrice was: Druk zou per definitie wijken bij het dier moeten veroorzaken.
Dat betekent dat in stilstand het dier in beweging gezet zal worden.
Wat ik hier veel mis is dat paarden eerst vlot losgereden moeten worden, voor ze zich goed kunnen verzamelen.
Actief zeg maar, handen stil van voren naar achteren ahw met je zit en ben te rijden (klinkt simpeler dan het is). het dier zou adn jouw hand moeten opzoeken.
Dat oogt ontspannen in mijn ogen. Al die bitten, getrek, sporen, zwepen, etc.. Zou niet nodig hoeven zijn, ze horen alert te zijn voor je hulpen.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:56

Mooi gezegd detour, ben het volledig met je eens. En dit is nou eens een stukje wat Anky ook verteld zou kunnen hebben (sterker nog, het lijkt wel letterlijk een deel van haar clinic): dus overeenkomst tussen jullie gevonden!!!

Akja: Heb HC ook al geinformeerd over dit principe van Ernest van Loon.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:57

anneve schreef:
Mooi gezegd detour, ben het volledig met je eens. En dit is nou eens een stukje wat Anky ook verteld zou kunnen hebben (sterker nog, het lijkt wel letterlijk een deel van haar clinic): dus overeenkomst tussen jullie gevonden!!!

Akja: Heb HC ook al geinformeerd over dit principe van Ernest van Loon.

Goh, dan heb ik ook talenten, Anneve, dan zijn we het een keer met elkaar eens! Knipoog

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 15:05

Wijken voor druk is voor een paard logisch en begrijpelijk, en dus gemakkelijk uit te voeren. Het is aan de ruiter om hierin eerlijk en consequent te blijven. Welke methode van rijden je ook volgt, dat is m.i. altijd de basis. Met andere woorden, het is simpelweg een kwestie van goed of slecht rijden en goed of slecht horsemanship, niet van goede of slechte methoden!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 15:06

Askja schreef:
Wijken voor druk is voor een paard logisch en begrijpelijk, en dus gemakkelijk uit te voeren. Het is aan de ruiter om hierin eerlijk en consequent te blijven. Welke methode van rijden je ook volgt, dat is m.i. altijd de basis. Met andere woorden, het is simpelweg een kwestie van goed of slecht rijden en goed of slecht horsemanship, niet van goede of slechte methoden!

Consequentie is idd een gouden regel, zowel naast- als op het paard, daarmee valt of staat je omgang en ontwikkeling met je dier. Als het consequente dan maar goed uitgevoerd wordt. Knipoog

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 15:31

[quote="Askja"]Wijken voor druk is voor een paard logisch en begrijpelijk, en dus gemakkelijk uit te voeren. /quote]

Even correctie- wijken voor de druk is niet voor een paard logisch- logisch voor hem is tegen druk te gaan.
Wijken voor de druk moet een paard leren.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 09:53

Citaat:
Alle begin is moeilijk en het is een vakantiekiek van schoonzus als voorbeeld, geen ´bewijs voor ongelovige Boktsters´ want waar geen wil is is toch geen weg

Als ik fotos plaats van zoonlief komt er weer gezeur over geen cap of ´enge´ boog of ´dat arme beschilderde paard´ weet ik veel wat voor oneigenlijk en voor onwillig´politiek corrects´.

Leer ervan, of niet. Wíj doen ´het´al hier

Ik sluit af met wat ík een mooi dressuurpláátje vind.
Ben zo de bergen in gereden, naar de Verborgen Valleien en ´Arabella, blijf....´ (bepaald gedrag op een specifiek signaal) even kiekje schieten

Kijk en nu zijn we wel weer helemaal on-topic!!!
Een foto is een momentopname precies zoals die van TS. Maar hierboven zei je dat dat niet geldt voor de foto's van Anky, dat het maar een momentopname is. En nu verlang jij HC dat wij jou wel geloven. Ik heb daar trouwens geen problemen mee, het paard zal best wel rondgestapt hebben en het kind heeft daarbij het zadel losgelaten en de bal gevangen. Prima, leuk. Jouw schimmel luisterd naar het woord "blijf", indrukwekkend, echt.

Ik was erbij toen Anky haar paard vroeg even rond en diep te staan. Direct daarna laat ze los, ik was erbij, zonder fototoestel. De fotograaf vond foto's van de ontspanning, die direct daarna volgde niet interessant en heeft ze niet gemaakt en/of niet geplaatst.
Ik neem aan dat je met ongelovige bokkers vooral jezelf bedoeld.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 13:37

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 13:44

Zeer goede voorbeelden, mooie vergelijkingen, ik vind echter de passage van die PRE een beetje raar, maarja altijd nog beter dan dat moeizame gehuppel van het paard waar Anky op rijdt. Ik moet zeggen dat Gribaldi het strekken niet slecht doet hoor, het is een kleine bak, denk daar aan. Maar die PRE ja dat is idd echt strekken, maar daar staat dat ras ook bekend om.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 13:46

Je hebt het over de paarden neem ik aan? Barok vs KWPN? Iets anders kan ik er niet mee. Wel handig om zijn barok paard in slow montion te tonen, dan kun je tenminste het zweefmoment vinden!

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 13:47

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 13:47

@ Ladylay: geweldig die voorbeelden! Lachen

als ik jullie was zou ik anders ook eens de KNHS dvd gaan bekijken... Wat je daar allemaal voorbij ziet komen..
Vreselijk, er wordt getrokken, gezaagd, scheve paarden, tegen de hand, enz.
Ik gebruik deze dvd vaak om me proefjes uit me hoofd te leren, erg handig hiervoor maar ik erger me echt dood aan de manier van rijden..
Ik zou eens proef 21 (= M2) gaan bekijken, rijtechnisch is dit echt slecht vind ik persoonlijk

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 13:49

anneve schreef:
Je hebt het over de paarden neem ik aan? Barok vs KWPN? Iets anders kan ik er niet mee. Wel handig om zijn barok paard in slow montion te tonen, dan kun je tenminste het zweefmoment vinden!

tja, dat ie slowmotion is heb ik ook niet bedacht....
normaal vriendelijk reageren is ook geen overbodige, in plaats van zo bijdehand beetje jammer.....

je ziet een zeer duidelijk verschil...tussen modern en klassiek..
dat zozeer nog niet eens....de achterhand, de verzameling...de ontspanning

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 13:52

Al keur ik dit niet goed, vraag ik me af of het toch ergens niet iets zinvols heeft.
Niet in de zin van ik ga nu naar stal en ga het proberen, maar waarom trainer veel bekende ruiters/ amazones op deze manier ik bedoel dit is niet de eerste keer dat dit soort foto's openbaar zijn gemaakt.
Misschien zit er ergens toch een goede en duidelijke reden in Verward

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 13:53

ja, snel de top behalen....het oog vind het blijkbaar goed....nouja niet door iedereen...en jah commercie money

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 13:53

http://nl.youtube.com/watch?v=Hf7UNHIJ8Nw

Hier komen ook wel een aantal goede beelden langs (waaronder niet alleen barok). Kijk bijv. bij ongever 1minuut 3 dat uitstrekken, en het echt gaan "zitten" tijdens de pirouette