Paardnatuurlijk leden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 09:57

Daar heb jij wel een punt, FF. Daarom zei ik al: de slager kan niet bepalen waarom het dier naar de slacht gaat.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 10:06

Zowel de hoefsmid die ik laatst had geraadpleegd om mijn paard zijn ijzers eronder vandaan te halen, zei dat géén ijzers beter was voor het hoefmechanisme en het staat ook gewoon in Paard en Co van afgelopen keer: er is een intervieuw met die hoefsmid hmhm van Nassau, die de olympische paarden onderhoudt, en die zegt het ook: "geen ijzers is altijd het beste"
Ik denk dat die man wel kennis van zaken heeft?

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 10:16

Nicolletje, ik weet niet waar jouw nijdige reactie op slaat
lijkt me hier een beetje een open deur intrappen, zerggen dat zonder ijzers beter is dan met....
mijn reactie ging over het juist interpreteren van data, dat je daar niet zomaar conclusies over oorzaak van vroegtijdige sterfte aan kunt verbinden

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 12:00

Rob Renirie was dat waarschijnlijk,
zonder ijzers zal ook vrijwel altijd beter zijn, alleen zei Renirie ook dat je het soms gewoon niet voor het kiezen hebt!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 12:09

Nijdig?
Nee hoor ben niet nijdig, heb alleen getypt wat ik denk.
Ik zal volgende keer wat meer Knipoog , Lachen en Pling gebruiken.
Ik heb alleen steeds meer het idee dat o.a. door dit soort discussies het gebruik van ijzers niet meer als logisch wordt aangenomen.
Ik sloeg laatst een encyclopedie open en daar stond (bij inrijden en africhten) in: "...als het paard 2 jaar is wordt het beslagen...."
Zonder verdere reden.
Ik vind het alleen maar goed als er 3x over nagedacht wordt om ijzers te nemen. En nog beter als een hoefsmid zelf zegt dat geen ijzers altijd beter is. Als het mogelijk is.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 12:11

ikheb ook altijd de nieging te reageren als ik ergens lees:
mijn paard staat gewoon op ijzers en heeft gewoon een deken op, maar ik houd me in Lips are sealed

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 12:14

smurf schreef:
ikheb ook altijd de nieging te reageren als ik ergens lees:
mijn paard staat gewoon op ijzers en heeft gewoon een deken op, maar ik houd me in Lips are sealed

Ja, dat bedoel ik, 12 jaar geleden (toen ik mijn paard kocht) was ik ook zo dat ik alles maar voor gewoon aannam.
Ik ben blij dat er ook mensen zijn die de andere kant belichten en mij aan het denken zetten.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 13:33

Paarden op ijzers worden vaak ook intensiever gereden. Dus meer slijtage. Daarnaast worden veel paarden teveel op de voorhand gereden waardoor HKO kan ontstaan. Dat ligt dan niet aan het ijzer, maar aan de ruiter.
Ik ben ook voor zonder ijzers, maar dan is mijn paard zo kreupel. Die slijt nl veel te scheef af aan de voorhoeven. Bij een volgend paard zal ik zeker proberen zo lang mogelijk zonder ijzers te rijden, maar met de hoeveelheid asfalt in NL slijten de hoeven soms harder dan dat ze groeien.

Nog iets:
Als mijn paard zonder ijzers staat heeft hij bij het weer voor het eerst beslaan voor ijzermaat 00 en achter 000
Na een maand of 2 ijzers heeft hij voor 0 en achter 00 en nu voor het eerst in 10,5 jaar voor zelfs maat 1 en achter 0.
Ze zijn dus beduidend groter geworden door het dragen van ijzers.
Maar ik heb misschien maar gewoon een vreemd paard Haha!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 13:56

het gaat ook voornamelijk over de reden van ijzers. heel veelmensen laten altijd hun paard beslaan ookal staat ie alleen maar in het land en loopt in de bak. Er word automatisch aangenomen dat een paard ijzers nodig heeft en een deken. er wordt verder niet over nagedacht. net zoals niemand nadenkt waarom we altijd links op een paard stappen. voor sommige paarden is ijzers wel een noodzaak, nu prima toch!!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 14:28

Bekend Djilan! Danny is ook van 00 naar 1 gegaan!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 15:00

promptertje schreef:
Bekend Djilan! Danny is ook van 00 naar 1 gegaan!

Haha, vast een dravereigenschap dan Haha!

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 00:08

Nicolletje schreef:
Nijdig?
Nee hoor ben niet nijdig, heb alleen getypt wat ik denk.
Ik zal volgende keer wat meer Knipoog , Lachen en Pling gebruiken.
Ik heb alleen steeds meer het idee dat o.a. door dit soort discussies het gebruik van ijzers niet meer als logisch wordt aangenomen.
Ik sloeg laatst een encyclopedie open en daar stond (bij inrijden en africhten) in: "...als het paard 2 jaar is wordt het beslagen...."
Zonder verdere reden.
Ik vind het alleen maar goed als er 3x over nagedacht wordt om ijzers te nemen. En nog beter als een hoefsmid zelf zegt dat geen ijzers altijd beter is. Als het mogelijk is.

OK dan! En das nou waarom wij dus de andere kant belichten....het wordt allemaal maar als vanzelfsprekend aan genomen , omdat iedereen zo denkt en doet zal het wel kloppen....het is dus gewoon...
Nou in mijn ogen niet dus?

De enige reden die ik kan bedenken om een ijzer te gebruiken is voor iemand die in de westernsport een sliding stop moet maken.
Tja...ik ben dan zelf zo om te zeggen..dan maar een andere tak van sport , daarvoor ga ik geen ijzer zetten..
De andere redenen om ijzers te gebruiken gaan er bij mij niet in.
Als je je paard op de juiste manier bekapt zoals aangegeven en je ook daarnaast aan alle andere zaken denkt zal je geen ijzers nodig hebben.
Er zijn mensen zat die over asfalt galopperen zonder ijzers..
Vraag HC eens wat ze daar voor een bodem hebben en hoe die hoeven er uitzien van die paarden die hij heeft?
Een paarden hoef die regelmatig op harde ondergrond loopt zal ook hardere hoeven krijgen en dan slijten ze dus niet meer harder af dan dat ze groeien...mits de straal de grond raakt, een van de verschillen tussen een normale hoefsmid bekapping en de manier zoals wij leren.
Het is natuurlijk wel zo dat je zoiets wel rustig aan op moet bouwen en ja...daar kan wel een jaar over heen gaan, een van de problemen dus die mensen daarmee hebben. Dat betekend misschien een jaar geen wedstrijden rijden?
Maar goed, het is een ieder zijn eigen keus om te doen en laten wat hij/zij wil.

Gr. Nick Altena

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 00:43

Ik heb maar even geknipt...anders wordt het weer zo´n lang stuk.

Ik wil iets zeggen over het gebruik van statistieken.
Nick noemt het feit (daar ga ik maar van uit, dat het een bewezen gegeven is), dat er meer paarden met ijzers naar de slacht gaan dan paarden zonder ijzers.
Hoe interpreteer je dat feit ?
Ikzelf vermoed dat het er meer in zit dat de paarden met de ijzers over het algemeen meer gebruikt zijn als rij- en trekpaard dan de paarden zonder ijzers

Ik denk dat je je hierin behoorlijk vergist.
Het is een feit dat de meest paarden op een manege een ijzer hebben.
Je bent een Zeeuw als je dit niet doet, zuinig dus, net als die dekens...
Als je op de gemiddelde manege verteld dat je geen ijzer wilt en je paard ook nog eens zelf bekapt wordt je voor gek verklaard.
Ik denk dat er wat dat aan gaat ervaring genoeg hier aanwezig is?

Iemand met een paardje dat niet meer goed kan, maar dat op een landje oud mag worden, haalt de ijzers eronder uit

tis maar een voorbeeld hoor maar vind jij het paard van anky dat nu met pensioen is oud?
Dit paard is relatief erg lang mee gegaan in de wedstrijden, langer dan gemiddeld.
De meeste paarden zijn echter al veel jonger afgeschreven en bij die mensen waar het echt om geld gaat is het haast een uitzondering dat de paarden zolang meelopen.
Worden dan verkocht als recreatie paard of gaan.....omdat er een beenprobleem is wat nmm. de hoofdreden is waarom een paard uit de wedstrijden gehaald wordt.
Vooral, en nu krijg ik zeker de wind van voren, paarden uit juist die westerntak draaien zelden op hoge leeftijd mee.
Vaak worden die al met 2 jaar gestart en zijn met een jaar of 8 afgeschreven omdat ze gigantische problemen hebben..

Of een fokker met een merrie, die laat ze lekker blootsvoets lopen.

Ook hier zul je versteld staan van de merries die wel ijzers onder hebben..omdat men denkt dat het zo hoort of omdat men anders niet eens op een keuring mag verschijnen.
Denk maar eens aan de ijsco´s die al als veulen een ijzer onder MOETEN.
Gelukkig bereiken mij berichten dat hierin veranderingen komen?

Wil je een verantwoorde conclusie trekken, dan moet je twee representatieve groepen paarden hebben, een met ijzers en een zonder ijzers, die op de gelijk wijze en even intensief gebruikt worden

Ik denk dat een DA hier zeer goed toe in staat is om deze conclusie te trekken..een hoefsmid trouwens ook...
Niet alle paarden op blote voeten lopen alleen maar in de wei hoor.
Er zijnwel degelijk mensen die blootvoets dressuur, spring, marathons, tijdsritten en endurence ritten rijden waarbij zelfs mensen de 40 of 60 kilometer ritten blootvoets maken...hoe doen zij dat dan?

En pas dan zou je voorzichtig kunnen concluderen dat mogelijkerwijs de ijzers bijdragen tot meer slijtage, als in de groep van de paarden met ijzers meer sterfte op jonge leeftijd voorkomt dan in de groep van onbeslagen paarden.

Er is dus wel gedegen onderzoek gedaan naar wat een ijzer aan een paarden been doet en vooral kan veroorzaken.
Ik denk dat je alleen al aan de hand van deze onderzoeken een duidelijke conclusie kan trekken?
Begin maar eens bij die warmte foto en je ziet dat de hele doorbloeding al niet meer klopt.
Dan heb ik het nog niet eens over de trilling die het ijzer veroorzaakt en de hoefgroei (in de juiste richting Knipoog )

Gr. Nick Altena die toch echt gaat stoppen met vragen beantwoorden.
Zoals je ziet aan het tijdstip...ik heb er eenvoudig weg geen tijd meer voor.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 01:03

[quote="fjordenfan"]Nicolletje, ik weet niet waar jouw nijdige reactie op slaat

Ik weet en snap niet waarom jij dit een nijdige reactie vind?

lijkt me hier een beetje een open deur intrappen, zerggen dat zonder ijzers beter is dan met....

Uhhhh...als dit dan zo´n open deur is ....vanwaar dan al die mensen die juist het tegengestelde beweren en dus juist zeggen dat een ijzer nodig is?

mijn reactie ging over het juist interpreteren van data, dat je daar niet zomaar conclusies over oorzaak van vroegtijdige sterfte aan kunt verbinden

Het is niet zomaar iets wat ik schrijf...als we zo beginnen dan hoef ik al helemaal niets te schrijven...dan kun je alles daar mee af doen.
Ik schijf geen onzin verhalen, als ik dat wilde dan ging ik een boek schrijven...drie keer raden waar dat over zou gaan....kon ik er nog flink geld mee verdienen ook.
Kijk eens op de site, zoek eens tussen de berichten naar alle gegeven linken hierover en verbaas je dan nog eens over die ´onzin `.
Een van de redenen waarom ik steeds zeg....lees en dus leer ?
Op I-net onderzoeken genoeg te vinden hoor.
Maar je moet er wel wat moeite voor doen !

Nick Altena

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 09:23

nu de discussie terug is op ijzers Knipoog wie heeft er ervaring met blootvoetse paarden in hoge snelheid incl springen. Daarom heb ik er ijzers onder, ik wil er schroeven in kunnen draaien.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 12:51

NickAltena schreef:
als ik dat wilde dan ging ik een boek schrijven...knip....kon ik er nog flink geld mee verdienen ook.

Ach, dromen mag Schijnheilig , maar dat geld mag je nog eens uitrekenen voor jezelf

Op '..and now..' HK heb ik net een paar paginas terug plaatjes van bitlles-bridles geplaatst.
Onder 'zonnekuur' op ITP, wellicht een paar paginas gezakt staat een wáslijst aan fotos van onze paardjes, hoofstellen en zadels.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:02

Lielle schreef:
nu de discussie terug is op ijzers Knipoog wie heeft er ervaring met blootvoetse paarden in hoge snelheid incl springen. Daarom heb ik er ijzers onder, ik wil er schroeven in kunnen draaien.

Rengalop, zo hard als ze kunnen, snelheid genoeg?
Spríngen kan ik onze hupsjes over geulen en bomen niet noemen, maar díe gaan prima, ook in galop.
Maak soms ook 180 graden slips en spins vanuit galop, op harde én zachte bodem.

De vraag draait om wat je wil en wat de bodem is. Op verreweg de meeste ondergrond hebben onbeslagen hoeven meer tot véél meer grip.
Nat gras op een harde kleibodem is een voorbeeld van waar ijzers meer grip geven, maar dan nog is het de vraag of je voor het gevraagde prestatieniveau die laatste extra grip nodig hebt.

Kalkoenen zijn bloedlink omdat je er bijna nooit meer grip mee hebt en áls je er de juiste bodem voor treft weer altijd té veel grip mee hebt.
Verder zijn kalkoenen ooit voor trekpaarden bedacht en hoorde er een lip aan de voorkant bij zodat de paarden niet alleen aan de achterzijde extra tractie hadden en de ijzers ook horizontaal bleven op te harde bodem.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:04

ik praat over springparcoursen (1.10 en hoger) en sgw. Bodem heb ik niet voor het zeggen, en ik kan je uit ervaring vertellen dat ik met kalkoenen op gras heel wat meer grip heb dan zonder *LOL*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:22

Dat zijn, tenzij je GP springt of militairy rijdt, snelheden en hoogtes waar je bijna altijd zonder ijzers zát grip hebt en NOOIT kalkoenen zal missen. Teveel grip zorgt voor blessures aan het onderstel.
Bij GPs is vaak de bodem weer zó goed dat je de ijzers er tóch onderuit kan laten.
Vochtig zand bijvoorbeeld geeft onwijze grip en gras op halfzachte bodem ook. Goed bekapte hoefranden geven zowel aan de zijkant als aan de voorzijde veel bíte.

Wat ik van grip weet: tíg jaren enduro gereden. Hoewel dat geen hoeven betreft leer je wel 'wat' van bodems en de soort grip.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:23

Citaat:
waar je bijna altijd zonder ijzers zát grip hebt en NOOIT kalkoenen zal missen.

Knipoog Ik ben al te vaak bijna gevallen om dat risico te nemen *LOL*

en bovendie is enduro toch nog echt iets anders dan sgw, spijt me zeer.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 16-12-04 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:24

Hee Lielle, ga eens terug in je SGW huiskamer-hok.....je hebt pauze Tong uitsteken

Ik rijd ook veel liever met schroeven in. Als een paard wegglipt bij de afzet en middenin de hindernis dondert lijkt me dat ook niet zo fijn. In de winter gaan ze bij mij weer van de ijzers af.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:33

Het is niet netjes om een reactie uit een ander topic te plaatsen en te discussieren, ik weet het, maar dit is nou nét wat ik zo vaak om me heen zie gebeuren en waarvan ik vind dat er weleens een tweede keer over nagedacht mag worden:
Citaat:
"ja inderdaad, kan het beter aan de hoefsmid vragen als hij komt.wij hadden gehoord van iemand op de manege dat je hoeven moet teren."

En zo zie ik dat om me heen met dekens, ijzers, enz enz...
Ik had mijn paard ook op ijzers Bloos! Ze zijn er vorige week vanaf gehaald, maar hij had een holle wand en géén ijzers (zolang) had betekend (toen) dat hij echt heel veel pijn zou hebben gehad. Ik heb het toen in overleg met de DA en een goede hoefsmid gedaan.
Wat ik (nog steeds) vind is dat als je weet wat je doet en waarom, dan is het (voor mij) al héél wat acceptabeler dat als je "maar wat doet omdat je dat altijd op de manege hebt geleerd" ofzo...
En het zijn er véél die zo zijn!
(Misschien niet op Bokt dan... Schijnheilig )

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 14:44

van de week stond de grote menmeneer uit het dorp en verre omstreken bij ons op stal te verkondigen dat je hoeven met rostraal goed moet teren iedere dag....... ik zette Morrie net in een emmer met biotex en hij komt met teer aan.

Hij was nog boos ook dat ik het niet ging doen en ik kon nog net voorkomen dat ie het zelf erin ging smeren bij mijn paard

Als je je paard voor de sport hebt en kalkoenen nodig hebt, moet je dat gewoon doen.
Ik heb mijn paard met als doel hem een zo plezierig mogelijk leven te bezorgen, dus ik zal nooit een tak van sport kiezen waarbij hij iets nodig heeft waar ik niet achter kan staan.
Gewoon een heel ander uitgangspunt om een paard te houden dus

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 14:52

smurf schreef:
Als je je paard voor de sport hebt en kalkoenen nodig hebt, moet je dat gewoon doen.
Ik heb mijn paard met als doel hem een zo plezierig mogelijk leven te bezorgen, dus ik zal nooit een tak van sport kiezen waarbij hij iets nodig heeft waar ik niet achter kan staan.
Gewoon een heel ander uitgangspunt om een paard te houden dus

ho, ho. Ik kies ook geen sport waarbij ik dingen moet gebruiken waar ik geen voorstander van ben. Als ik morgen verplicht zou moeten crossen met een bitloze optoming haak ik onmiddellijk af. Ik wil gewoon samen met mijn paard met plezier een cross, proef of parcours kunnen afleggen, gewoon omdat ik daarin mijn ontspanning vind en niet in het buitenrijden.

En ik heb niet mijn paard voor de sport, ik heb mijn paard voor de lol en sporten is daar een onderdeel van. Maar wel erg altruïstisch, je paard hebben om hem een plezierig leven te bezorgen. Ik heb een paard om mij een plezierig leven te bezorgen, en onderdeel daarvan is zorgen dat hij het goed heeft.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 15:29

Lielle schreef:
en bovendie is enduro toch nog echt iets anders dan sgw, spijt me zeer.

Dat schreef ik al; heeft niet eens met paarden te maken maar grip is daarbij bijna alles en omdat het altijd uiteenlopende omstandigheden betreft is het zaak er aardig wat van te snappen. Die kennis is zonder meer bruikbaar en ik heb er met onze paarden dwarsveldend door wisselend en zwaar terrein over natuurlijke hindernissen veel lol van.

Maarreh, wat is jouw insteek op dit topic eigenlijk? Je kunt hoog en laag springen, maar kalkoenen zijn niet paardvriendelijk.
Dit topi heet paardnatuurlijk: zet dat af tegen het wedstrijden rijden met een paard en dan nog spríngwedstrijden ook en er daarbij óók nog kalkoenen indraaien....
Wat er mis is met een bitloze optoming ontgaat mij ook helemaal Verward Heb je wellicht ook geen flauw benul wat dat inhoudt en hoe prettig dit is voor het páárd? Ik rij bitloos en zonder ijzers enneh OK dan!
Testvraagje; 'dat hij het goed heeft' schrijf je ook, dus; wat is 'goed' bij jou; hoeveel weidegang heeft jouw paard en met hoeveel andere paarden samen?