Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
,
en
gebruiken.smurf schreef:ikheb ook altijd de nieging te reageren als ik ergens lees:
mijn paard staat gewoon op ijzers en heeft gewoon een deken op, maar ik houd me in
Nicolletje schreef:Nijdig?
Nee hoor ben niet nijdig, heb alleen getypt wat ik denk.
Ik zal volgende keer wat meer,
en
gebruiken.
Ik heb alleen steeds meer het idee dat o.a. door dit soort discussies het gebruik van ijzers niet meer als logisch wordt aangenomen.
Ik sloeg laatst een encyclopedie open en daar stond (bij inrijden en africhten) in: "...als het paard 2 jaar is wordt het beslagen...."
Zonder verdere reden.
Ik vind het alleen maar goed als er 3x over nagedacht wordt om ijzers te nemen. En nog beter als een hoefsmid zelf zegt dat geen ijzers altijd beter is. Als het mogelijk is.
)NickAltena schreef:als ik dat wilde dan ging ik een boek schrijven...knip....kon ik er nog flink geld mee verdienen ook.
, maar
dat geld mag je nog eens uitrekenen voor jezelf
Lielle schreef:nu de discussie terug is op ijzerswie heeft er ervaring met blootvoetse paarden in hoge snelheid incl springen. Daarom heb ik er ijzers onder, ik wil er schroeven in kunnen draaien.
Citaat:"ja inderdaad, kan het beter aan de hoefsmid vragen als hij komt.wij hadden gehoord van iemand op de manege dat je hoeven moet teren."
Ze zijn er vorige week vanaf gehaald, maar hij had een holle wand en géén ijzers (zolang) had betekend (toen) dat hij echt heel veel pijn zou hebben gehad. Ik heb het toen in overleg met de DA en een goede hoefsmid gedaan.
)
smurf schreef:Als je je paard voor de sport hebt en kalkoenen nodig hebt, moet je dat gewoon doen.
Ik heb mijn paard met als doel hem een zo plezierig mogelijk leven te bezorgen, dus ik zal nooit een tak van sport kiezen waarbij hij iets nodig heeft waar ik niet achter kan staan.
Gewoon een heel ander uitgangspunt om een paard te houden dus
Lielle schreef:en bovendie is enduro toch nog echt iets anders dan sgw, spijt me zeer.
maar grip is daarbij bijna alles en omdat het altijd uiteenlopende omstandigheden betreft is het zaak er aardig wat van te snappen. Die kennis is zonder meer bruikbaar en ik heb er met onze paarden dwarsveldend door wisselend en zwaar terrein over natuurlijke hindernissen veel lol van.
Heb je wellicht ook geen flauw benul wat dat inhoudt en hoe prettig dit is voor het páárd? Ik rij bitloos en zonder ijzers enneh