lies schreef:Wordt zij gecanceld? Er zullen mensen zijn die haar niet meer leuk vinden, dat is hun goed recht. De redenen waarom ze dit deed zijn imo totaal irrelevant omdat het geen enkel doel diende, behalve het paard vernederen en pijn doen. Een ruiter met haar capaciteiten zal toch wel weten dat dit niet werkt en alleen maar frustratie oplevert aan alle kanten?
Ik vind het niet meer dan terecht dat ze geschorst wordt. Er mag toch wel een straf staan op deze manier van handelen?
En de ophef mag er ook zijn, zo houd je de mensen die vinden dat dit oke is een spiegel voor en hopelijk reflecteren die mensen op hun eigen trainingsmethoden en verandert er eindelijk iets.
Ik hoop dat er iets verandert. Maar cancellen? Nee, ik denk het niet.
En verder, die sponsoren die nu opzeggen, over 6 maanden heeft ze wel weer nieuwe. Daar ben ik niet bang voor.
Maar als we het over 'correct trainen' hebben. Ik volg op facebook ook 'Oliviera Stables'. Zij doen aan 'klassieke dressuur' en 'Vertikal'. Daar zie ik juist paarden stijf door hoeken lopen, totaal niet gebogen. Die stal laat de trainingswijze open en bloot zien, je hebt enorme voorstanders en tegenstanders. Ik geloof direct als ik het zo ziet dat er misschien niet geslagen wordt, maar de paarden zijn vaak wel echt stijf. Is dit dan beter vraag ik me af?
Ik heb zelf een lui of flegmatiek paard, en eentje die ook niet makkelijk 'rond te rijden' is. Echter, mijn paard geeft ook duidelijk aan NIET in een krul getrokken te willen worden. Dit betekent dat ze bij menig ruiter via de achterdeur het terrein zou verlaten. Ze geeft na als ze zelf wil, of ze doet het niet. Dit betekent dat veel mensen zouden zeggen dat de hals te recht is, niet nageeflijk genoeg, enz. Maar is nageeflijkheid het afbuigen van de hals door druk op het bit te leggen? Of is het gewoon mee willen werken met de ruiter? Ze kan ook gewoon zonder de hals mooi rond te hebben aanspringen in de galop die ik wil, kan travers, kan appuyeren, maar het mooie plaatje van die ronde hals ontbreekt. Er is wel iets welving, maar nee, de neus is absoluut ver voor de loodlijn. Dwing ik dat af, dan heb ik een paard wat er echt tegen vecht. Dwing ik het niet af, dan doet ze met plezier de oefeningen, maar voldoet het niet geheel aan het plaatje wat zal scoren op wedstrijden. Nu rij ik geen wedstrijden meer, maar ik heb wel bijrijders gehad die dan les namen van mensen waarvan er gewoon gezegd werd dat het of aan mijn paard lag, of dat er maar wat hardhandiger methoden gebruikt moeten worden.
Moeten we niet gewoon af van het neus op de loodlijn principe? En terug naar het rijden zoals het in 1924-1928 ging zeg maar? Dus je mist expressie, de paarden lijken 'te lang' volgens de huidige maatstaf, maar deden wel gewoon de oefeningen.