Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 12:17

Niobe schreef:
Is het al duidelijk wie de aangever is dan? Want er werd gesproken over een 19 jarige (toen misschien 15?) de naam die genoemd is, die de filmpjes gemaakt heeft, lijkt mij wat ouder te zijn.

Dat is de ruiter. Cliënt die aangifte heeft gedaan sponsorde de betreffende les.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 12:29

Suzanne F. schreef:
Elisa2 schreef:
Popstra:
Oh zo, ja dat klopt..er zijn er niet voor niets maar een handjevol die GP gaan lopen uiteindelijk. Inderdaad het mentale gedeelte plus gezondheid zijn daarbij het belangrijkste. Ik denk soms ook wel..en dat heb ik wel vaker gedacht. Waarom doen we allemaal niet wat meer wat het paard leuk vindt ipv dat deze altijd maar moet doen wat wij leuk vinden? Zo'n flegmatieke zoals in deze video, waarom niet gewoon lekker meenemen het bos in en rijdt hem daar eens wat naar voren en terug. Vinden ze vaak veel leuker waardoor er automatisch al meer looplust is.

Eens. Ik denk nu ook meer zo. Maar als je geld moet verdienen in de paarden met lesgeven en handel en je dus net zo goed bent als je successen op wedstrijd, dan heb je geen tijd om het bos in te gaan en ga je de bak in om te trainen. En als hij dan niet wil dan wordt het kwestie waarbij menselijke emoties de overhand nemen. Ik begrijp het heel goed. Ik kijk er inmiddels heel anders naar en ben blij dat ik mijn geld anders verdien nu. Ik ben daar waarschijnlijk ook niet geschikt voor. Sowieso is geld verdienen met dieren een recept voor ellende, in wat voor vorm dan ook.

Dat ben ik niet met je eens, genoeg topruiters die wekelijks in het bos rijden met hun toppaarden.

Al was mijn advies voor dit paard ook geweest: Doe je handen eens naar voren en galoppeer door het bos, net zo lang tot ie zelf gaat aantrekken. Want ik vind het paard voornamelijk heel erg met de handrem erop lopen, en daar kan dat beestje niets aan doen.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 12:33

Padoertje schreef:
Niobe schreef:
Is het al duidelijk wie de aangever is dan? Want er werd gesproken over een 19 jarige (toen misschien 15?) de naam die genoemd is, die de filmpjes gemaakt heeft, lijkt mij wat ouder te zijn.

Dat is de ruiter. Cliënt die aangifte heeft gedaan sponsorde de betreffende les.

Ah helder, thanks!

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 12:38

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 12:55

Babootje schreef:
oji schreef:
Verder ben ik ook wel flabbergasted, want ook ik had CD heel hoog zitten, juist vanwege die diervriendelijkheid. Maar in je eigen rijden, kan ik me nog voorstellen dat je iets een keer doet uit frustratie op een dag dat al alles tegen zit ofoz, dat helemaal buiten je normale doen valt. Maar in een gesponsorde gasttraining, kan ik me niet voorstellen dat je zo "out of character" gaat dat je een paard onheus gaat behandelen als je normaal gesproken nooit zo ver zou gaan. Is speculatie, weet ik, maar waarom zou je in een gastles zo uit je plaat gaan als iets niet lukt, dat je totaal buiten jezelf raakt als instructrice en een paard gaat meppen op een manier die je normaal gesproken nooit zou doen? Daar kan ik me niets bij voorstellen.

Nou dat inderdaad. Dat het gebeurd is tijdens een gesponsorde les is echt heel raar. Dan denk je wat gebeurt er allemaal als er geen publiek bij is en is het wel helemaal "out of character"?

Overigens denk ik wel dat dit een opzettelijk gekozen moment is om hiermee naar buiten te komen. De FEI heeft wel even tijd nodig om onderzoek te doen en hangende zo'n onderzoek is het logisch dat iemand wordt geschorst. Was er eerder melding gedaan, dan was dat onderzoek lang en breed afgerond geweest, was er een reprimande gevolgd en had Charlotte gewoon aan de OS mee kunnen doen.
Dus dit moment berokkent haar de grootst mogelijke schade en dat lijkt me absoluut ook de bedoeling geweest.

Ik heb de langere versie gezien, de manier waarop ze met die zweep aan de gang gaat, laat zien dat ze er heel geroutineerd in is, niemand verblikt of verbloost, er is zelf iemand op de achtergrond die lacht.
Het gebeurde niet in een opwelling, maar blijkbaar vindt ze het op dat moment heel normaal om te doen.
Inclusief de andere aanwezigen.
De verwarring over galop of passage klopt, je ziet beiden in het filmpje...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 13:06

Benzz schreef:
Suzanne F. schreef:

Eens. Ik denk nu ook meer zo. Maar als je geld moet verdienen in de paarden met lesgeven en handel en je dus net zo goed bent als je successen op wedstrijd, dan heb je geen tijd om het bos in te gaan en ga je de bak in om te trainen. En als hij dan niet wil dan wordt het kwestie waarbij menselijke emoties de overhand nemen. Ik begrijp het heel goed. Ik kijk er inmiddels heel anders naar en ben blij dat ik mijn geld anders verdien nu. Ik ben daar waarschijnlijk ook niet geschikt voor. Sowieso is geld verdienen met dieren een recept voor ellende, in wat voor vorm dan ook.

Dat ben ik niet met je eens, genoeg topruiters die wekelijks in het bos rijden met hun toppaarden.

Al was mijn advies voor dit paard ook geweest: Doe je handen eens naar voren en galoppeer door het bos, net zo lang tot ie zelf gaat aantrekken. Want ik vind het paard voornamelijk heel erg met de handrem erop lopen, en daar kan dat beestje niets aan doen.

Ik reedt ook altijd in het bos :j (niet dat ik een topruiter was, maar ik bedoel voor werk :+ ) , maar ben wel weggegaan bij stallen waar dit niet kon en die van de slof, altijd bak en nooit los waren. Maar goed, feit is en blijft wel dat bij het werken met paarden prestatiedruk blijft bestaan zodra er geld in het spel is. (of teveel ego)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 13:10

germie schreef:
lies schreef:
Wordt zij gecanceld? Er zullen mensen zijn die haar niet meer leuk vinden, dat is hun goed recht. De redenen waarom ze dit deed zijn imo totaal irrelevant omdat het geen enkel doel diende, behalve het paard vernederen en pijn doen. Een ruiter met haar capaciteiten zal toch wel weten dat dit niet werkt en alleen maar frustratie oplevert aan alle kanten?

Ik vind het niet meer dan terecht dat ze geschorst wordt. Er mag toch wel een straf staan op deze manier van handelen?

En de ophef mag er ook zijn, zo houd je de mensen die vinden dat dit oke is een spiegel voor en hopelijk reflecteren die mensen op hun eigen trainingsmethoden en verandert er eindelijk iets.

Ik hoop dat er iets verandert. Maar cancellen? Nee, ik denk het niet.

En verder, die sponsoren die nu opzeggen, over 6 maanden heeft ze wel weer nieuwe. Daar ben ik niet bang voor.

Maar als we het over 'correct trainen' hebben. Ik volg op facebook ook 'Oliviera Stables'. Zij doen aan 'klassieke dressuur' en 'Vertikal'. Daar zie ik juist paarden stijf door hoeken lopen, totaal niet gebogen. Die stal laat de trainingswijze open en bloot zien, je hebt enorme voorstanders en tegenstanders. Ik geloof direct als ik het zo ziet dat er misschien niet geslagen wordt, maar de paarden zijn vaak wel echt stijf. Is dit dan beter vraag ik me af?

Ik heb zelf een lui of flegmatiek paard, en eentje die ook niet makkelijk 'rond te rijden' is. Echter, mijn paard geeft ook duidelijk aan NIET in een krul getrokken te willen worden. Dit betekent dat ze bij menig ruiter via de achterdeur het terrein zou verlaten. Ze geeft na als ze zelf wil, of ze doet het niet. Dit betekent dat veel mensen zouden zeggen dat de hals te recht is, niet nageeflijk genoeg, enz. Maar is nageeflijkheid het afbuigen van de hals door druk op het bit te leggen? Of is het gewoon mee willen werken met de ruiter? Ze kan ook gewoon zonder de hals mooi rond te hebben aanspringen in de galop die ik wil, kan travers, kan appuyeren, maar het mooie plaatje van die ronde hals ontbreekt. Er is wel iets welving, maar nee, de neus is absoluut ver voor de loodlijn. Dwing ik dat af, dan heb ik een paard wat er echt tegen vecht. Dwing ik het niet af, dan doet ze met plezier de oefeningen, maar voldoet het niet geheel aan het plaatje wat zal scoren op wedstrijden. Nu rij ik geen wedstrijden meer, maar ik heb wel bijrijders gehad die dan les namen van mensen waarvan er gewoon gezegd werd dat het of aan mijn paard lag, of dat er maar wat hardhandiger methoden gebruikt moeten worden.
Moeten we niet gewoon af van het neus op de loodlijn principe? En terug naar het rijden zoals het in 1924-1928 ging zeg maar? Dus je mist expressie, de paarden lijken 'te lang' volgens de huidige maatstaf, maar deden wel gewoon de oefeningen.

Die Oliveira heb ik ook weleens gezien, verschrikkelijk..

Overigens denk ik nog steeds dat goede ruiters het paard gewoon op een goede manier kunnen verbeteren (meer lossigheid ipv stijfheid) en gewoon zonder geweld. Want bij geweld krijg je juist spanning en strakheid.

Jouw paard klinkt er gewoon als een die niet genoeg van achteren naar voren gereden wordt..wat ongetwijfeld bemoeilijkt zal worden door het flegmatieke. Denk dat geen enkel paard beter wordt van mensen die aan de voorkant een houding af proberen te dwingen, maar imo klinkt het als een probleem in de basis. Een rond paard moet ook het einddoel niet zijn, nageeflijkheid wel. Zonder een goede basis is verzamelen ook niet mogelijk.

Lokii

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 13:16

Ik heb niet het hele topic gelezen. Wel het filmpje gezien en vind het vreselijk maar ben niet geschokt. Bijna alle mensen in de topsport doen aan mishandeling. Zo jammer dat mensen echt voor haar opkomen en denken dat het een eenmalig ets was van Charlotte. Ze ziet er niet heel gespannen uit terwijl ze het paard mishandeld. Ook de mensen eromheen geven geen kik. Lijkt net alsof ze dit wel vaker doet in mijn ogen. Misschien interessant om te bekijken:

https://youtu.be/rbJ1Knb6h-M?si=HfHl78rv_psjTHbm

https://youtu.be/qQdAji1ZdZA?si=F1KQKChQYs_wFYkq

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 14:18

Lokii schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen. Wel het filmpje gezien en vind het vreselijk maar ben niet geschokt. Bijna alle mensen in de topsport doen aan mishandeling. Zo jammer dat mensen echt voor haar opkomen en denken dat het een eenmalig ets was van Charlotte. Ze ziet er niet heel gespannen uit terwijl ze het paard mishandeld. Ook de mensen eromheen geven geen kik. Lijkt net alsof ze dit wel vaker doet in mijn ogen. Misschien interessant om te bekijken:

Ik zie geen ontspanning bij CD eigenlijk, ook hoe haar stem van toonhoogte veranderd is juist een teken van spanning. Heb meerdere clinics gezien en die toon nooit gehoord van haar.

En die linkjes… :r dat dat grut een podium krijgt….. := nee sorry heb nu al een paar dingen van haar gezien en ik heb nog nooit een blogger gezien die zo self-centered is en vind haar ‘presentatie’ bloed irritant. Maar he ik ben dan ook een dwaas die in shock was over dit filmpje dus het ligt waarschijnlijk daar aan. :D
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 25-07-24 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 14:19

mce schreef:

Ik hoop echt van harte dat van die namen straks niet ook materiaal gaat opduiken... Ik ben bang dat dat nog veel grotere gevolgen zal gaan hebben voor de paardensport.

Lokii schreef:

Iemand die een vlog begint met 'hey bitch', sorry... I'm out... :') Héél erg jammer, want ze zal vast iets nuttigs te zeggen hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 14:20

Ik ben ook niet zo van die afzeikkanalen.. :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 14:24

Janine1990 schreef:
mce schreef:

Ik hoop echt van harte dat van die namen straks niet ook materiaal gaat opduiken... Ik ben bang dat dat nog veel grotere gevolgen zal gaan hebben voor de paardensport.

Lokii schreef:

Iemand die een vlog begint met 'hey bitch', sorry... I'm out... :') Héél erg jammer, want ze zal vast iets nuttigs te zeggen hebben.

Nee dat heeft ze echt niet… heb er een paar door geworsteld en zelfs over dingen zoals de serrata… veel woorden en ego maar niks inhoudelijk.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 14:26

Ayasha schreef:
Nee dat heeft ze echt niet… heb er een paar door geworsteld en zelfs over dingen zoals de serrata… veel woorden en ego maar niks inhoudelijk.

Ah, bedankt... Dat scheelt me weer tijd om koffers in te pakken, want doorgaans ben ik veel te nieuwsgierig om te laten liggen :P

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 14:29

Rayleigh haar onderschrift alleen al. Weer een influencer die snel een graantje mee wil pikken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 14:29

Al haar filmpjes praat ze zoals ze dit filmpje begint. Iedereen is verkeerd behalve zij. Haar eigen rijderij staat achter een betaal-muur natuurlijk. :j

Verder worden de filmpjes op gevuld met steeds herhalende beelden terwijl zij ook zichzelf herhaald. Als je de eerste 30 seconden ongeveer gezien hebt, dan ga je niks echt nieuw meer horen daarna.

Ze stelt bovendien dat ze meet video’s gezien heeft en ze dit al jaren weet. Maar blijkbaar gaat haar verontwaardiging dan niet ver genoeg om het te melden. :+
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 25-07-24 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 14:30

Niks inhoudelijk? Ik vind haar behoorlijk inhoudelijk. Zoveel dingen die gebeurt zijn in de paardensport en dan snel weg gemoffeld worden. Helgstand bestaat bijvoorbeeld nog steeds en zijn team rijd nog steeds wedstrijden. Zijn we dan zo naïef dat we denken dat die ruiters paardvriendelijker zijn geworden doordat ze geexposed zijn? Haar presentatie is misschien niet helemaal wat bij je past maar ik vind haar inhoudelijk juist sterk. Ook als je andere video's ban haar bekijkt. Maar dit is natuurlijk mijn mening.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 14:33

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 14:35

Lokii schreef:
Niks inhoudelijk? Ik vind haar behoorlijk inhoudelijk. Zoveel dingen die gebeurt zijn in de paardensport en dan snel weg gemoffeld worden. Helgstand bestaat bijvoorbeeld nog steeds en zijn team rijd nog steeds wedstrijden. Zijn we dan zo naïef dat we denken dat die ruiters paardvriendelijker zijn geworden doordat ze geexposed zijn? Haar presentatie is misschien niet helemaal wat bij je past maar ik vind haar inhoudelijk juist sterk. Ook als je andere video's ban haar bekijkt. Maar dit is natuurlijk mijn mening.

Ze zegt letterlijk dat ze al jaren bewijs heeft dat Dujardin dit doet. Waarom heeft zij het dan nooit gemeld als ze het zo belangrijk vindt als haar profiel insinueert?

Ze zegt ook dat elke (pro) ruiter mishandeld of iemand kent die mishandeld en niks doet. Dan verwijs ik graag terug naar het eerste deel waar ze zegt al jaren te weten en meerdere filmpjes gezien te hebben van Dujardin die dit doet. Ietwat hypocriet om dan al de anderen af te zeiken nee?

En in dit bericht heb ik letterlijk het hele filmpje samen gevat.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 14:35

Lokii schreef:

Haar presentatie leidt af van eventuele inhoudt.
Als je zo'n negatieve manier van doen nodig hebt en je kijkers bitches noemt, sorry, dan is het alles behalve uitnodigend om verder te gaan.

Ik kan Ayasha doorgaans redelijk volgen hier op Bokt, dus ik geloof niet dat ik gelukkig wordt van mijn tijd hiermee voldoen...

Waar word ik wel gelukkig van? Iemand die de gedane zaken veroordeelt, kan uitleggen wat dit met de topsport doet, met de maatschappelijke gevolgen en die kan uitleggen welke keuzes er het beste gemaakt zouden kunnen worden door de topsport, maar ook door ons amateurs. Aangenomen dat in dit topic voornamelijk amateurs zitten. Daarnaast wil ik graag een objectieve toon erin horen, want de toekomst van de sport is voor mij belangrijk. Ik heb er geen enkel belang in dat de toekomst wordt weggenomen.

Het niet willen bekijken van die video heeft overigens niets te maken met naïviteit, maar ik begrijp dat dat een heel makkelijk kapstokje is om e.e.a. aan op te hangen nu.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 14:37

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-24 14:38

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 14:39

Lokii schreef:

Ik heb het begin van haar video over Ryan Rose gezien.. Ik ga niet eens verder kijken.. wat een onzin al de eerste paar minuten... :')
En wat zegt ze uiteindelijk "hij is niet zo bijzonder want ík doe dit al sinds ik 8 ben".. :') Ik vind het een standaar afzeikkanaal voor de clicks.. vreselijk zuur is ze.. Althans, dat vind ik
Maar goed, zij is geen onderdeel van dit topic, dat scheelt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 14:40

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 14:41

Prima, je hoeft het er natuurlijk niet mee eens te zijn. We zien de sport vanzelf wel ten onder gaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 14:44

Lokii schreef:
Prima, je hoeft het er natuurlijk niet mee eens te zijn. We zien de sport vanzelf wel ten onder gaan.

Ik ben het niet met haar eens, dat is wezenlijk iets anders.. Wat zij zegt klopt niet, vind ik :)