Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 18:21

Daar had ik net de smid voor }:)

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 18:45

Rocamor schreef:
Daar had ik net de smid voor }:)

_O-

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 18:46

Zertab schreef:
Nadiine__x schreef:
Ohhhh wat tof!

Zertab, welke heb je besteld? 40 euro is inderdaad niet duur!

https://www.agradi.nl/harrys-horse-kapt ... vEQAvD_BwE

Deze heb ik liggen, maar bleef bij mij ontzettend schuiven en ik vond het jammer dat hij onder de kin niet onderlegd is. Maar voor die prijs valt er ook niet meer te verwachten voor een lederen kaptoom denk ik.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 18:48

Sababber schreef:
Zertab"
[quote="Nadiine__x schreef:
Ohhhh wat tof!

Zertab, welke heb je besteld? 40 euro is inderdaad niet duur!

https://www.agradi.nl/harrys-horse-kapt ... vEQAvD_BwE

Deze heb ik liggen, maar bleef bij mij ontzettend schuiven en ik vond het jammer dat hij onder de kin niet onderlegd is. Maar voor die prijs valt er ook niet meer te verwachten voor een lederen kaptoom denk ik.[/quote]
Heel erg schuiven doet hij bij mij niet...

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 19:21

Vandaag besloten, ondanks de sneeuw, toch Nicky even op te tuigen en een beetje oefenen met lange lijnen. Hiervoor heb ik nog geen instructie, maar daar ga ik wel binnenkort naar op zoek, zodat we hierin begeleiding kunnen krijgen.
Nu gewoon nog een beetje prutsen voor de lol, ze doet al heel braaf wat stukjes lopen! Absoluut nog geen perfect beeld, daar ben ik me van bewust, maar het hoeft nu ook nog niet gelijk perfect uiteraard. Hier wat aardappelfoto’s :))

Ze heeft zo’n aandoenlijk koppie <3
Afbeelding

En lekker wat rondstappen :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 19:24

Ja we gaan het zien of het bevalt en goed past. Als het goed past zou het niet moeten schuiven natuurlijk.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 20:39

Ik heb geen ervaring met een kaptoom, ook nooit mee gewerkt.

Afgelopen weekend weer een werkje met Sheeca gedaan, braaf aan de lange teugel rond stappen, sturen gaat ook al best oké net als halt-stap en stap-halt overgangen.
Ze doet zo haar best!

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 00:06

Mag ik mij hier ook melden? Ik ga beginnen met m’n jonge Fries. Oma gereden, mama gereden en nu dus dochter aan de beurt. Zo enorm leuk!!! Dit is wel eentje die next level is qua karakter. Heel sensibel dus ben heel benieuwd hoe ze het op pakt. Ze heeft voor de “gein” al een zadel en een hoofdstel opgehad en daar geeft ze niks om. Kanon qua bewegen. Heb er nog nooit zo een onder m’n kont gehad dus ben enorm enthousiast om te beginnen!!

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 13:07

Welkom! :D leuke om zo de hele familie te mogen rijden, hopelijk is ze beetje braaf met beleren :=

Hier gisteren mijn jonkie weer is uit de paddock getrokken sinds de verhuizing, hij doet al 4 maanden enkel puppy zijn en spelen en klieren met de andere paarden op de paddock paradise. Mijn bijrijder borstel hem. 1x per 2 weken, maar dan krijgt hij ook een bak luzerne zodat hij braaf stil staat, want zij vind hem een beetje spannend :=

Dus gisteren zonder die bak luzerne.
Maar hij was zijn hele opvoeding voor het gemak maar even vergeten _O-
Hij kwam wel netjes op. Target om halster om te doen en liep aan los touwtje mee. Maar eenmaal op de poetsplaats was Het draaien, nek erop, schrapen en mega ongeduldig! Want ik wil brok!! :=

Na een paar strenge waarschuwingen en een paar beloningen als hij wel stil stond viel het kwartje weer en was het eigenlijk toch wel lekker haha.

Ik wou hem nog even "longeren" voor het idee, touwhalster omdoen was een flinke uitdaging, en ik had net de knoop vast en toen schrok hij van iets buiten (denk ik), nou toen was hij helemaal in paniek en dan is hij grooooottt :') ik dacht alleen maar niet loslaten!
De paarden om hem heen schrokken weer van hem, dus was even gezellig binnen %)

Dan zie je heel duidelijk dat zijn vader een Jazz is, hij ontploft dan echt even. Maar zodra ik naast hem kon komen en hem kon aaien kalmeert hij dan ook weer meteen, komt koppie weer omlaag en worden zijn ogen weer zacht. Dus sat is wel erg prettig met zo grote! Denk sat hij ruim 1.65m is nu met zijn 2,5 jaar.. En hij heeft een echte Friezenhals, dus dan is het een flinke als hij zich groot maakt haha.

Toch nog even doorgelopen naar de roundpin, dat was hij ook spontaan allemaal vergeten, maar dat snap ik wel ja wat we binnen gebeurt was, toch even beetje spelenderwijs en met meelopen het opnieuw uitgelegd en dat deed hij best knap.

Was weer een goede 1e keer na mijn zwangerschap, wel pittig maar wel alles netjes afgesloten 8-)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 13:37

Ja leuk hè generaties rijden? :D

Ik heb weleens op de oma en moeder van Pharon gereden. En Zertab was/is de oom van zijn moeder en daar heb ik tien jaar op gereden.

wennie19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 13:59

Hier de mazzel dat ik rebel zelf gefokt heb en op een half jaartje opfok na de hele tijd in hand heb gehad. Hij is dan ook super mak en een zadeltje opleggen was geen probleem dekje was hij van kleins af aan al gewend
Afbeelding
Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 14:08

Ah gut <3 die eerste foto!
Nu nog een foto van nu met datzelfde dekje :))

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 15:06

Patser heeft van 1 tot 2 jaar ook aan huis gedaan en kent de basis van grondwerk zelfs al.

Maar nu de boerderij verkocht, verhuisd, ik zwanger geweest, hij zijn eigen zin kunnen doen en nieuwe omgeving zorgen voor een baldadig mannetje haha.

Maar het zit er nog wel onder hoor! Dat is zo weer terug.. Was beetje knullig dat hij nu schrok.

Appelfruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 17:13

Ik wil jullie als tip geven laat jullie goed begeleiden. En longeer de jonkies met koud weer even goed af. Paar dagen geleden flink hard gevallen van me jonkie doordat ik dacht even snel te gaan rijden. Gebroken stuitje tot gevolg. Tuurlijk kan dit altijd gebeuren ook bij oudere paarden maar let met deze koude dagen extra goed op bij de jonkies.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 17:23

Hier wat aan grond werk gedaan en voor het eerst alle vier de hoeven kunnen olieën *\o/* En ook vind hij de manen spray totaal niet eng meer. Iets met dat consequent elke poetsbeurt doen en na twee weken geeft hij zelfs geen ril meer!

Alleen met grondwerk was hij wat matig vandaag. Commando terug en om zit er goed in. Ook aanstappen op de cirkel. Halt ging wat wisselend. Ene keer pakte hij het meteen en andere keer minder. Wellicht sta ik dan zelf nog te veel richting de achterhand. Volg is als puppy paard terwijl er duizend dingen interessant zijn best lastig :') Net als naar mij toekomen. Ene keer volgt hij me keurig en komt naar me toe, doen we het na drie cirkels nog een keer, is meneer afgeleid :')

Afbeelding

de stoep lijkt glad maar was ie gelukkig niet! Anders had ik dit natuurlijk ook niet gedaan :)

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 18:35

@Dennis, wat een heerlijk braaf en ontspannen beeld in het filmpje <3
@Nadine, klinkt pittig! Wel fijn dat je goed heb kunnen afsluiten!
@wennie, wat een onwijs schattige foto die eerste <3
@Zertab, wat fijn dat het goed ging! En fijn dat het commando terug en om er goed in zitten, lekker bezig!

Vandaag een enorme overwinning *\o/* *\o/* *\o/*
De vorige keer dat de bekapper kwam had ze niet de voorhoefjes kunnen bekappen aangezien Nicky dat absoluut niet toeliet. Echt drama was het.
Laatst zagen de voorhoefjes er toch iets zorgwekkend uit, dus bekapper erbij laten halen.
En heel hard hopen dat het dit keer we goed zou gaan. En wauw, Nicky was zo onwijs braaf :wow:
Zowel de bekapper en ik stonden toch wel flink versteld dat ze nu wel netjes haar voorhoefjes liet bekappen :')
Denk dat de vorige keer de angst van dat ongeval met de vrachtwagen nog wat te hoog zat. Zoiets hakt er dan wel flink in, als ze dat nog moet verwerken na 2 dagen :n
Maar zo onwijs blij dat het vandaag super goed ging!
Hopelijk is het vanaf nu een stijgende lijn en zal het bekappen steeds makkelijker gaan :):)

wennie19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 20:38

Sherivey schreef:
Ah gut <3 die eerste foto!
Nu nog een foto van nu met datzelfde dekje :))

Zal hem binnenkort ff opgraven en meenemen naar stal

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 21:36

Zertab, de concentratie is idd niet altijd aanwezig bij de jonkies nee :+

Nick-en-ik, fijn dat het bekappen nu weer goed ging :D

De gup heeft vanavond weer met mijn vriend een lesje grondwerk in de longeerbak gehad. Hij was nogal... wakker, zegmaar :o

Gelukkig is mijn vriend niet zo gauw onder de indruk en het ging ook al snel beter. Hielp ook niet mee dat aan de ene kant van de bak een paard gelongeerd werd en aan de andere kant (in het donker) een groepje Shetten met hun lege wateremmer aan het spelen waren. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 01:22

Oei Appelfruit wat heftig! Ik zag je andere topic al. Je hebt nog geluk gehad denk ik!

Meerdere generaties rijden. Dat lijkt me waanzinnig gaaf. Maar goed, ik ben al trots op dat onze honden moeder en dochter zijn :')

Knappe jonkies bij de bekapper! Mooi hoe zoiets 'simpels' dan zo'n indruk maakt he? Ik ben met name paarden gewend geweest die al wat kenden. Nu is het soms echt van "oh ja, dat is helemaal niet vanzelfsprekend!"

Nu overigens wel een dilemma... Heb een mooie plek voor mijn IJslander vanaf april. Alles eigenlijk in kannen en kruiken. Bij mensen aan huis in een kleine kudde van 3 oudere warmbloed merries.

Maar nu kwam een vriendinnetje van mij ermee dat er mogelijk op haar stal een plekje vrij komt.

Zelfstandige stal, niet direct bij mensen aan huis, stal zelf is echt een beetje een krot, maar een wat gemengdere kudde met o.a. een Haflinger, shet en kruising Fjord.

Bak is beter, meer vrijheid omdat je niet rechtstreeks achter iemands huis staat, meerdere voerplekken...

Stal 1 heeft mooiere uitrijmogelijkheden maar je moet wel eerst de weg over.

Prijs is exact gelijk... Ik vind het een verdomd moeilijke keuze, ook omdat ik tegen stal 1 al ja heb gezegd...

Appelfruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 01:46

Lente schreef:
Oei Appelfruit wat heftig! Ik zag je andere topic al. Je hebt nog geluk gehad denk ik!

Meerdere generaties rijden. Dat lijkt me waanzinnig gaaf. Maar goed, ik ben al trots op dat onze honden moeder en dochter zijn :')

Knappe jonkies bij de bekapper! Mooi hoe zoiets 'simpels' dan zo'n indruk maakt he? Ik ben met name paarden gewend geweest die al wat kenden. Nu is het soms echt van "oh ja, dat is helemaal niet vanzelfsprekend!"

Nu overigens wel een dilemma... Heb een mooie plek voor mijn IJslander vanaf april. Alles eigenlijk in kannen en kruiken. Bij mensen aan huis in een kleine kudde van 3 oudere warmbloed merries.

Maar nu kwam een vriendinnetje van mij ermee dat er mogelijk op haar stal een plekje vrij komt.

Zelfstandige stal, niet direct bij mensen aan huis, stal zelf is echt een beetje een krot, maar een wat gemengdere kudde met o.a. een Haflinger, shet en kruising Fjord.

Bak is beter, meer vrijheid omdat je niet rechtstreeks achter iemands huis staat, meerdere voerplekken...

Stal 1 heeft mooiere uitrijmogelijkheden maar je moet wel eerst de weg over.

Prijs is exact gelijk... Ik vind het een verdomd moeilijke keuze, ook omdat ik tegen stal 1 al ja heb gezegd...

Ligt eraan waar jouw behoeftes liggen. Wil je serieus rijden dan ken misschien beter naar stal 2 gaan. Maar wil je voornamelijk buiten rijden dan zou ik stal 1 kiezen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 09:05

Lente, dat bekappen kan idd best een ding zijn. Maar ik ben zo blij dat ik bij mijn jonkie al invloed had hierop sinds ie jaarling was. Zowel qua gewenning als de stand van zijn voeten. De smid zei nog dat ie er keurig bij stond.

Heb voorheen helaas minder geluk gehad. Een van mijn eerdere paarden heeft een keer een incident gehad als veulen bij de smid. Dat is daarna jarenlang nooit echt geoefend, met als gevolg dat ie doodsbang was voor de smid en hoeven krabben opzich drama was.

En daarnaast zijn kleine correcties vaak makkelijker te doen wanneer ze nog jong zijn. Onze tienjarige heeft dus geen geweldige hoefstand, dus dat vergt iets meer aandacht.

Qua stal: dat is altijd lastig. Maar als het voor je paard qua plek op beiden goed is, dan zou ik een goede bak zeker mee laten tellen in je beslissing. Natuurlijk is rijden niet het allerbelangrijkste, maar het is wel fijn als je iig iets kunt.

Op onze vorige stal konden we al een hele poos niet echt wat met de gup, omdat de bakken zo slecht lagen.
Vond het echt heel lastig om te besluiten om weg te gaan. Moest namelijk ook bepaalde dingen inleveren die ik liever niet had ingeleverd.

Maar uiteindelijk weet je ook pas of je een goede keuze gemaakt heb qua stal als je er eenmaal staat.
En als ik onze paarden nu zie, vooral het jonkie die weer helemaal bijtrekt in gedrag, ben ik blij dat ik mn gevoel toen heb gevolgd.

Enne, wat betreft het 'ja zeggen' tegen stal 1; heb je ook al een contract getekend? Zo niet, dan kun je uitleggen dat er een optie voor je is gekomen die beter past bij wat je paard en jij nosig hebben. :)

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 19:59

Bekapper raadde aan om de voorhoefjes dagelijks te behandelen vanwege schimmel.
Dus hoeven goed uitkrabben, echt alle viezigheid eruit spuiten met wat water. Nog wat overige viezigheid weghalen dat is losgekomen met het water en vervolgens de Unique-horn producten erop. Ik gebruik een handdoekje op de grond zodat haar hoef niet weer gelijk vies wordt elke keer als ze haar hoefje even wilt neerzetten.
Hoewel Nicky het echt topbraaf doet, is het wel een hele tour en kost dit natuurlijk echt een hele hoop geduld. Ze wordt in ieder geval als een prinsesje behandeld :))
Al met al erg blij hoe ze alles zo toelaat *\o/*
In het filmpje heb ik stukjes versneld en weggelaten, één hoefje behandelen kost ons ongeveer 7 minuten.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 11:46

Ik ben weer terug van weg geweest, hij is zadelmak. Het was een flinke puzzel om uit te vogelen wat nu het beste werkte voor hem. Maar aankomend weekend mag ik er zelf op.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 13:22

Oh spannend!!! :D

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 14:38

Moonlight17 schreef:
Ik ben weer terug van weg geweest, hij is zadelmak. Het was een flinke puzzel om uit te vogelen wat nu het beste werkte voor hem. Maar aankomend weekend mag ik er zelf op.

Oh spannend! Ik denk hé die ken ik toen ik je profiel bekeek :o . Was een redelijke uitdaging je nieuwe paard zo te lezen.

Ik lees al een poosje mee heb ook al gepost paar weken terug.

Ik heb een 2.5 jarige welsh sectie b merrie. Plan is dat ze voor de koets gaat.
Mijn pony gaat ook flink vooruit. Helaas is de bodem al weken niet goed en heeft ze nog maat 1x aan de longe gelopen wat ze overigens heel netjes deed.
Nu vooral bezig met netjes meelopen vanuit de wei naar de stal. Dat is nog een dingetje omdat de andere pony nog op de wei staat. Andersom gaat zonder problemen.
Verder oefenen met voetjes geven, voorvoetjes gaan goed achtervoetjes ook steeds beter.
Het plan is om haar eind maart/begin april weg te brengen om te beleren
Ook ik vind dat wel een dingetje zoals meerdere van jullie zoals ik gelezen heb.
Ik vooral omdat ik haar nu net 3 maanden op stal heb en ze net go3d begint te wennen, moet ze straks weer een paar weken verhuizen om beleerd te worden. Toen ik haar kocht was ze weinig in de hand geweest en liep 24/7 buiten in een kudde. Een hele verandering ook voor zo'n jonkie die niks kent alleen haar kudde genoten.
Maar ze leert snel....dus ook als er iets mis gaat :( maar met rust en geduld komt het helemaal goed.