Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 23:29

Raineri schreef:
Enkele weken geleden viel mij op dat ze wat scheef lief, over de benen goed. Maar de alarmbellen gingen wel af direct, rugproblemen oid bij een jong paard vind ik tricky. Nog nooit heb ik verder ook maar iets gezien of gemerkt. Vandaag waren we bij de kliniek en uit de echo bleek dat ze traumatische artrose heeft in haar SI. De zenuw was nog niet bekneld maar de prognose was wel slecht. Ik kan inspuiten en leuren aan het beest maar ze is nog niet eens 3. Is dat wat ik wil? Ook voor haar? Hij gaf aan dat het absoluut nog slechter zal gaan worden overtijd. Ik wil nog wel even een andere DA spreken over de prognose en wat er te doen is. Maar haar welzijn staat voorop. De diagnose is glashelder, het was overduidelijk te zien op de echo. Een rijpaard wordt het niet, lijkt me ook niet ethisch het proces verder te versnellen door erop te gaan zitten. Realistisch gezien, wat kan een andere da zeggen? Een behandeling wellicht waardoor het leefbaarder wordt. Maar hoe zeer ik het ook wel zou willen horen, hij gaat niet zeggen: wat een oetlul die andere arts, hij zit er volledig naast. En zelfs al kan ik het remmen, wie zegt dat dat lompe beest nooit meer onderuit gaat? Ik zie haar regelmatig gestrekt gaan omdat ze zo wild doet.

Ik ben gewoon zo verdrietig, alle dingen die ik nog wilde doen met haar kunnen niet meer. Had ik maar eerder iets gezien aan haar. Ze was echt mijn allerbeste vriendje. Ik had me voorgesteld dat ze bij mij zou blijven tot ze een ouwe taart is..

Jeetje wat een vreselijk nieuws. Heel veel sterkte. :knuffel:

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 23:50

Raineri schreef:
Enkele weken geleden viel mij op dat ze wat scheef lief, over de benen goed. Maar de alarmbellen gingen wel af direct, rugproblemen oid bij een jong paard vind ik tricky. Nog nooit heb ik verder ook maar iets gezien of gemerkt. Vandaag waren we bij de kliniek en uit de echo bleek dat ze traumatische artrose heeft in haar SI. De zenuw was nog niet bekneld maar de prognose was wel slecht. Ik kan inspuiten en leuren aan het beest maar ze is nog niet eens 3. Is dat wat ik wil? Ook voor haar? Hij gaf aan dat het absoluut nog slechter zal gaan worden overtijd. Ik wil nog wel even een andere DA spreken over de prognose en wat er te doen is. Maar haar welzijn staat voorop. De diagnose is glashelder, het was overduidelijk te zien op de echo. Een rijpaard wordt het niet, lijkt me ook niet ethisch het proces verder te versnellen door erop te gaan zitten. Realistisch gezien, wat kan een andere da zeggen? Een behandeling wellicht waardoor het leefbaarder wordt. Maar hoe zeer ik het ook wel zou willen horen, hij gaat niet zeggen: wat een oetlul die andere arts, hij zit er volledig naast. En zelfs al kan ik het remmen, wie zegt dat dat lompe beest nooit meer onderuit gaat? Ik zie haar regelmatig gestrekt gaan omdat ze zo wild doet.

Ik ben gewoon zo verdrietig, alle dingen die ik nog wilde doen met haar kunnen niet meer. Had ik maar eerder iets gezien aan haar. Ze was echt mijn allerbeste vriendje. Ik had me voorgesteld dat ze bij mij zou blijven tot ze een ouwe taart is..

Oh nee wat enorm verdrietig zeg! Echt heel heftig voor jullie veel sterkte :(:)

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 23:53

Jaimy_Liam schreef:
Hallo allen!

Weer even een update vanuit Liam en mij!

We staan nu 1,5 maand op onze nieuwe stal.
Bij ons vertrek liepen de gemoederen hoog op. We werden door de man van de stalbaas gehinderd bij ons vertrek met zijn shovel. Hij zette ons klem al claxonnerend naast de trailer waar Liam instond en plaatste de 'arm' van de shovel voor onze bumper. Liam was compleet over de zeik (en ik ook) en stond te zweten in de trailer.

Liam is in de 1,5 maand tijd dat we op ons nieuwe plekje staan 3x gewassen met Byemite tegen de luizen en mijten. (geen mijten/luizen gezien, wel de symptomen)
Krijgt nu een 10-daagse zandkuur van psylliumzaad, hij was zo ontzettend aan de diarree 3/4 dagen voor de kuur, het werd elke dag erger. Zijn drollies zijn nu weer prachtig. (bijzonder hoe blij je kunt zijn met goeie oliebol :+ ) Er zit nog wel veel zand in zijn mest, dus nu wachten op advies van de DA of Liam nog wat langer psylliumzaad gevoerd gaat krijgen, of dat er toch iets anders is wat zand uit zijn darmen zal halen.

Ook ben ik gestopt met het paardrijden bij de manege, en rijd ik op het moment nog een paard voor iemand anders, zodat ik Liam nog ff kan laten staan en chillen. We maken regelmatig wandelingen samen en hebben ook wel eens een fotoshoot gehad samen. Echt genieten! <3 We beginnen zo langzamerhand weer met grondwerk, omdat ik hem zo min mogelijk stress wil bezorgen, ook vanwege de verhuizing.

Ik wil eigenlijk vooralsnog Liam gaan beleren onder zadel in juni/juli 2023.
Mijn instructrice gaf aan dat Liam er klaar voor is en als we hem op de juiste manier begeleiden in het proces 2/3x in de week een minuut of 20 rijden, het prima moet kunnen.

Hoe staan jullie hierin? Ik vermoed dat Liam qua wisselen 'laat' is en dus wel 3+ zal zijn bij het beleren onder zadel.

Groetjessss!

Nee joh wat een rot vertrek zo!

Maar ik vind 3+ niet oud hoor :n

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 08:16

@Jaimy wat een malloten zeg! En dan ook nog expres het paard over de zeik helpen. Gelukkig is het allemaal "goed" afgelopen!

Qua leeftijd en beleren denk ik dat het ook wel deels van het paard afhangt. Stip wordt in juni 3. Momenteel staat zn kont steeds een halve meter hoger dan zn schoft, dus zolang dat nog niet stopt ga ik er nog niet op. In de tussentijd ga ik wel starten met wat werken vanaf de grond. Conditie en bespiering en zo. Met langelijnen e.d. kan je ook al veel doen.

Soms zijn ze er mentaal wel erg aan toe om aan het werk te gaan, maar als het lijf er nog niet klaar voor is zou ik nog even wachten.

Het valt me in het algemeen op dat instructeurs van de "dressuur" of oude stempel nog wel vaker geneigd zijn om gewoon met 3 jaar te starten, zoals "vroeger" de regel was. Maar dat is mijn mening :o

Geen idee hie jouw instructrice verder is hoor, misschien is zij helemaal niet zo :D

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 08:29

Jemig Raineri, wat een nachtmerrie. Veel sterkte.

Leeftijd van beleren kijk ik meer naar mentale en voorbereiding dan naar papiertjes of lichamelijke.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 08:44

Ze hoeven voor mij niet klokslag dat ze 3 worden aan de slag, maar ben ook geen voorstander van wachten tot 6 en ze helemaal uitgegroeid zijn. Ik geloof er wel heilig in dat het langzaam en voorzichtig opbouwen van de belasting vanaf 3,5-4 jaar uiteindelijk leidt tot de sterkste paarden. En dan voor rijpaarden dus ook de belasting onder het zadel, want dat is de belasting waar ze uiteindelijk mee aan de slag moeten. Je wilt dus dat het lichaam ook die prikkels al krijgt als het nog in de groei is, om de juiste sterkte in botten en weefsels te krijgen voor het werk in de toekomst. Dosering is hierin het allerbelangrijkste.

Wat ik wel kwalijk vind is dat warmbloedpaarden officieel op 1 januari "verjaren" en dat dan een paard dat fysiek en mentaal nog 2,5 is al opgepakt gaat worden alsof ze 3 zijn. Vaak met commerciële doeleinden. Zeker als het een laat veulen was, is zo'n dier nog echt een baby. Ik ga dan ook gewoon uit van de echte leeftijd van een paard en niet van de papieren leeftijd.

ElinaSK

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 08:50

Ik deel de mening van Oji wat betreft beleren. Mijne wordt 4, maar was er vorig jaar mentaal nog niet klaar voor.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 08:55

Leedebee schreef:
Qua leeftijd en beleren denk ik dat het ook wel deels van het paard afhangt. Stip wordt in juni 3. Momenteel staat zn kont steeds een halve meter hoger dan zn schoft, dus zolang dat nog niet stopt ga ik er nog niet op. In de tussentijd ga ik wel starten met wat werken vanaf de grond. Conditie en bespiering en zo. Met langelijnen e.d. kan je ook al veel doen.

Zo'n juni paard (is de mijne ook, eind juni 2019) zou ik inderdaad dit jaar nog niet op gaan zitten. Maar ik zou ook niet wachten tot het overbouwde helemaal weggetrokken is want dat kan wel zijn als ze pas 5 zijn...als het al wegtrekt als je niet belast. Ik denk dus dat juist hem op een gegeven moment wel onder het zadel belasten, een groeiprikkel kan zijn om in evenwicht te komen en dat als je niet gaat rijden tot die voorhand bij is, hij misschien wel helemaal nooit horizontaal wordt.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 09:18

Mijne wordt in juli 4, en ik was voornemens er tegen die tijd af en toe eens op te gaan. Maar niet vol aan de bak, ik doe ook graag vanalles op de grond zoals lange lijnen werk aan de hand en wandelen.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 11:08

oji schreef:
Ze hoeven voor mij niet klokslag dat ze 3 worden aan de slag, maar ben ook geen voorstander van wachten tot 6 en ze helemaal uitgegroeid zijn. Ik geloof er wel heilig in dat het langzaam en voorzichtig opbouwen van de belasting vanaf 3,5-4 jaar uiteindelijk leidt tot de sterkste paarden. En dan voor rijpaarden dus ook de belasting onder het zadel, want dat is de belasting waar ze uiteindelijk mee aan de slag moeten. Je wilt dus dat het lichaam ook die prikkels al krijgt als het nog in de groei is, om de juiste sterkte in botten en weefsels te krijgen voor het werk in de toekomst. Dosering is hierin het allerbelangrijkste.

Wat ik wel kwalijk vind is dat warmbloedpaarden officieel op 1 januari "verjaren" en dat dan een paard dat fysiek en mentaal nog 2,5 is al opgepakt gaat worden alsof ze 3 zijn. Vaak met commerciële doeleinden. Zeker als het een laat veulen was, is zo'n dier nog echt een baby. Ik ga dan ook gewoon uit van de echte leeftijd van een paard en niet van de papieren leeftijd.

Mee eens.
Klein beetje arbeid moet kunnen.
Muis is nu 4 en 2x in de week 20 minuutjes een beetje gymen.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 13:07

oji schreef:
Leedebee schreef:

Zo'n juni paard (is de mijne ook, eind juni 2019) zou ik inderdaad dit jaar nog niet op gaan zitten. Maar ik zou ook niet wachten tot het overbouwde helemaal weggetrokken is want dat kan wel zijn als ze pas 5 zijn...als het al wegtrekt als je niet belast. Ik denk dus dat juist hem op een gegeven moment wel onder het zadel belasten, een groeiprikkel kan zijn om in evenwicht te komen en dat als je niet gaat rijden tot die voorhand bij is, hij misschien wel helemaal nooit horizontaal wordt.

Zo sta ik er ook in idd. Met gewicht dragen vind ik het wel een fijner idee om dat op de momenten te doen als hij wat rechtgetrokken is.
Als ik moet wachten tot hij helemaal klaar is, is hij 8 of zo :')

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 18:50

Wij hebben vandaag de eerste stappen onder het zadel gezet!
Afbeelding

Lissy wordt in juni 4. Ik wil wel al beginnen met belasten zodat ze daar wel aan kan wennen, maar nog niet een paar keer per week ofzo. Onze basis ligt vooral nog in het werken aan de hand en dit is een leuke variatie af en tie
Laatst bijgewerkt door Maartje_M op 08-04-23 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 19:04

Wat goed Maartje_M!!!
Braaf paard. +:)+

Och mijn muisje gaat zo lekker.
Ze kan zich al goede stukjes ontspannen.
Heeft ook niet meer zo.n knijp kontje.
Wel een schudderkontje :+
De staart hangt ook wat losser.
We werken naar lang en laag toe.
Ze heeft snel door dat fijn is.
De hoekjes en voltes zijn nog een beetje moeilijk.
Ik vind dit het allerleukste om te doen.
Samen een combi worden.

https://youtu.be/l1isMHw_Lws

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 19:20

Polletje heeft hoofdstel en bit in gehad. Vind ie nog een beetje raar. We longeren met hoofdstel en bit in maar daar overheen nog een halster. Zodat ie kan wennen aan t bit :D . Dat gaat prima.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 19:23

Zadeltje opgelegd vind ie ook prima. Zoo braaf die Pol. Heeft ook molenles gehad vandaag. Ook no problem

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 19:28

Wat leuk Maartje!
Mijne ga ik toch Bitloos beleren.
Werk nu met een kaptoom.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 19:30

Ziet er fijn uit roosa, al lekker ontspannen!

Lis bleef zelf vooral het liefste bochtjes lopen := aan het sturen moeten we nog wat werken. Ik ben altijd alleen en ze vind het heel gek om te stappen als ze me niet zag. Vandaag mijn man in de bak geparkeerd en even mee laten lopen om het kwartje te laten vallen. Maar ze wilde dus niet bij hem weg :))
Mijn niet paarden man vond het wel heel duidelijk dat ze echt naar balans aan het zoeken was, maar dat mag ook de eerste keer. Ik vond het vooral heel bijzonder dat ik erop zag met een gevoel alsof we dit al heel vaak gedaan hebben. Veel vertrouwen <3

Bit heeft Lissy nog niet in gehad, tot nu toe doen we alles bitloos met de kaptoom. Ik heb al wel een mooi bitloos hoofdstel hangen maar die komt binnenkort wel :)

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 13:19

@Maartje wat leuk, allebei volle concentratie :D

@Roosa fijna dat Muis het zo goed oppakt!

@Babootje, heerlijk als ze alles wel best vinden!

Hier vandaag ff met de longeersingel om laten lopen en stap, draf en galop commando geoefend. Die zitten er nu goed in. Al lijkt het galop commando blijkbaar heel erg op "bok" commando :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 14:47

@Maartje wat goed de eerste stappen onder de man! Fijn dat ze zo braaf is zeg.

@babootje heerlijk zo'n braaf dier, daar ga je vast veel plezier mee hebben.

@roosa fijn dat ze al kan ontspannen . Leuk om de progressie te zien.

@leedebee leuk dat ze de commandos al begrijpt. En dat bokken, tsja :') . De mijne gaat er als een vliegtuig vandoor als ze een gang harder mag echt heel overdreven op de achterhand opstijgen en dan rustig verder draven of galopperen. _O-

De paardjes staan hier nu eindelijk weer een paar uurtjes op de wei, kunnen ze lekker ravotten. Werd ook wel tijd, ze waren de paddock wel zat geloof ik.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 15:01

Leuk om al die vorderingen zo te zien.
@Roosa lekker aan het rondsturen met muizebeest.
@Maartje_M dat plakken zo in het begin onder de man is heel herkenbaar, komt vanzelf goed met meer vertrouwen en balans.
@Leedebee. Lekker beest hoor. Volgende keer een filmpje?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 15:21

Heb ik haha. Ik vind mn eigen stem altijd zo dom :')

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 15:25

Haha die bokknop in galop heeft de mijne ook :+ maar wat een braaf dier!

Wij zijn vandaag ook aan de lijn (met bit, maar lijn aan kaptoom) bezig geweest met commandos omdat ze het liefst alleen maar draaft. Stappen is moeilijk, dat hebben we dus het meest gedaan. En daarna even buiten gewandeld met het bit nog in om te wennen, ze was super braaf!

Afbeelding

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 15:39

Het is ook mentaal nog best lastig volgens mij voor die jonkies met al dat "tuig" aan je lijf wat gek voelt. Voorwaarts is dan een logische "vlucht" optie, maar dat komt dan ook wel weer goed als ze doorhebben dat dat helemaal niet nodig is. Maar zo te horen is ze gelukkig erg braaf :D

Stip gaat dan vaak stilstaan met een noodruftig hoofd :')

Hij doet erg zn best! Al moet hij nog wel even afleren dat hij zich (rustig vanuit draf) laat vallen omdat hij perse wil rollen.

Door zn wond mocht hij destijds alleen ff aan een touwtje in de bak om te rollen en weer terug naar stal. Nu moet hij ff leren dat hij eerst wat moet doen en pas als alles af is, hij mag gaan rollen.

Maar hij leert snel, dus dat komt wel goed!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 15:47

oji schreef:
Leedebee schreef:

Leedebee schreef:
Zo sta ik er ook in idd. Met gewicht dragen vind ik het wel een fijner idee om dat op de momenten te doen als hij wat rechtgetrokken is.
Als ik moet wachten tot hij helemaal klaar is, is hij 8 of zo :')

Hier wil ik nog wel op reageren. Op Bokt kom ik vaak twijfel tegen bij de jonge paardentopics wat nu de beste leeftijd is om met belasting ohz te beginnen.

Op basis van wetenschappelijk onderzoek kan het groeischijven verhaal naar de prullenbak verwezen worden. Maar het blijft toch nadrukkelijk de ronde doen (vooral op Bokt :D ).
En blijkt de "oude" en door ervaring getoetste - en nu dan ook door onderzoek onderbouwde - manier toch beter te zijn. Dus met 3 jaar 3 x per week kort belasten ohz, 4 jaar 4 x, 5 jaar en ouder 5 x. Daarnaast veel bewegen.

https://bartelshorseandhealthinstituut. ... ong-paard/
Wat vooral belangrijk is bij belasting op jonge leeftijd is hoe je dat doet. Met beleid en doseren.
"Juist als de botten nog niet zijn uitgegroeid is het goed om het weefsel en het lichaam prikkels/belasting te geven waardoor het weefsel wordt voorbereid op zijn latere taak. Juist in de groei is het weefsel optimaal in staat zich aan te passen. Het toverwoord hierbij is doseren. Niet teveel! Maar vooral ook niet te weinig!"
Het weefsel wordt geprikkeld en kan zich gaan aanpassen aan de geboden belasting, wat het paard belastbaarder maakt.

https://www.knhs.nl/nieuws/2020/managem ... nge-paard/
De wetenschap:
"Van nature is een paard een dier dat grote afstanden aflegt en gebaat is bij veel beweging. Dat begint al bij pasgeboren veulens en is door te trekken naar latere leeftijd. Een en ander wordt beschreven in de wetenschappelijke uiteenzetting Early exercise in the horse uit 2012, onder meer van de hand van professor dr. René van Weeren van de Faculteit Diergeneeskunde in Utrecht. Resultaten van diverse wetenschappelijke onderzoeken passeren de revue en daaruit komt onder meer het belang naar voren van vroege trainingsprikkels voor een gezonde ontwikkeling van het spier- en skeletstelsel van het paard. Enkel op jonge leeftijd zijn weefsels, zoals kraakbeen, pezen en spieren, ontvankelijk voor dergelijke stimuli en daardoor in staat sterker en duurzamer te worden. Dit effect, het zogenaamde priming, neemt af naarmate het paard ouder wordt en is vervolgens onomkeerbaar. Afhankelijk van het soort weefsel vindt priming plaats tot op twee- à driejarige leeftijd, waarbij ook op vierjarige leeftijd effecten zijn waargenomen. Het sportpaard op jonge leeftijd ontzien van belasting waar het later aan blootgesteld gaat worden, is op basis van de aanwezige kennis dan ook niet wenselijk."
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 7812000056

Verder kun je een paard natuurlijk op iedere leeftijd overnemen. Goed naar het paard kijken en het management erop afstemmen is het beste.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 15:53

Leedebee schreef:
Heb ik haha. Ik vind mn eigen stem altijd zo dom :')

[ Video ]

Oo, maak je geen zorgen. De mijne is erger.. (stem als een tram, zeg maar)

Leuk is ie :D :D
Zo'n kop van "Ik doe toch lekker zelf wel wat ik wil?" En dan: "eh oke dan".
En had jij nou halt gezegd? Of heeft ie dat zelf bedacht, omdat na stap altijd halt komt?
Slim peerd. :D :D :D