Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 17:12

Kijk en dat laatste geeft dus al aan dat de pony voor je te groot was.

Een fiets koop je ook niet op de groei

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 17:25

StalNollie schreef:

Dat hoeft toch niet per se?

Ik ben ook wel eens op een pony gaan zitten waar ik pas na een poos fatsoenlijk mee kon rijden. Was toen al uitgegroeid en het ging om een pony van 1.47

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 17:30

Dilan93 schreef:
StalNollie schreef:

Dat hoeft toch niet per se?

Ik ben ook wel eens op een pony gaan zitten waar ik pas na een poos fatsoenlijk mee kon rijden. Was toen al uitgegroeid en het ging om een pony van 1.47

Hier ben ik het mee eens… hier een grote C pony gekocht toen ik 7 werd, een tinker, vrij groen, was wat sterk in het begin maar echt samen opgegroeid. Zijn nu al 16 jaar samen…

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 17:34

StalNollie schreef:

Te groot niet, wel te hoog gegrepen :j . Maar, dat is dan wel weer de pony waar ik ontzettend veel van heb geleerd en die stap had ik nooit kunnen maken met de C die ik ervoor had.

Ik vertoonde ook wat gelijkenissen met een tandenstoker trouwens, misschien heeft ze de 1ste 2 jaar wel helemaal niet doorgehad dat er iemand op haar zat :')

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 17:36

Mijn beide PREs zijn naar gezinnen gegaan met jonge kinderen die er op rijden, beestjes zijn 1,55. Is maar net wat het karakter is denk ik ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 17:39

Bielsje schreef:
StalNollie schreef:

Te groot niet, wel te hoog gegrepen :j . Maar, dat is dan wel weer de pony waar ik ontzettend veel van heb geleerd en die stap had ik nooit kunnen maken met de C die ik ervoor had.

Ik vertoonde ook wat gelijkenissen met een tandenstoker trouwens, misschien heeft ze de 1ste 2 jaar wel helemaal niet doorgehad dat er iemand op haar zat :')

Dat had ik ook met mijn D. Te groot absoluut niet, ik was er nog snel uitgegroeid ook. Maar ik viel er het 1e jaar gemiddeld 3 keer af per keer rijden. Te hoog gegrepen, misschien, het was geen gemene pony maar heel wat anders als manege pony's, deze gooide je eraf als je te hard aan teugels trok, onterecht een tik gaf en noem maar op. Maar ik ben er nooit bang door geraakt en leerde er juist enorm veel van.
(En dat was er 1 die meerdere malen Z had gelopen. Niet tussen de paarden maar dat had ze vast gekund als mensen dat gewild hadden)

Het zal goed zoeken worden, maar wij hadden vroeger bijna allemaal D of Es. Lag eraan hoe oud je was als je een pony kreeg en hoe groot. Maar heel weinig die een a/b/c pony kregen. Zelfs de manegepinys waren bijna allemaal dtjes of e op een paar echte beginners pony's na.

Oud stalgenootje heeft ook een pony waar haar oudste dochter al jaren samen met haar oprijdt. Vanaf dat ze echt klein was en meer meelifte tot nu serieus wedstrijden. Juist omdat moeder er ook op rijdt bleef dat altijd goed gaan, want moeder was ook een ervaren ruiter.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 17:48

Ik denk dat braaf genoeg voor een klein kind en tegelijk scherp genoeg om mee te draaien in de sport tussen de paarden lastigere eisen zijn, niet per se de maat.

Maar ik heb vrij weinig verstand van pony's ;) Bij ons had men namelijk helemaal geen kinderpony's toen ik ben begonnen, we moesten het maar met paarden doen.

Niet dat het voor zo'n groot kind als ik een probleem was :P :=

Verder weinig te melden behalve dat ik flink aan het stressen ben over de keuring :') En nog mijn stalhouder gesproken, blijkt dat "mijn" stal al bezet is, niet heel vreemd want ik heb er niet voor betaald om het vast te laten houden oid. Maar hoopte stiekem wel dat het nog vrij zou zijn ;) Ik krijg dus te kiezen tussen soort van noodbox op mijn huidige stal en dan doorstromen naar een normale zodra er iets vrijkomt, of voorlopig het paard op de huidige pensionstal laten staan en dan meteen naar een nette box bij ons verhuizen. Maar dat allemaal onder voorbehoud van keuring uiteraard, wat het niet bepaald minder stressvol maakt :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 18:07

Doe je keuring kosten koper of betaald de eigenaar ook mee? Probeer ook te genieten he van het proces.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 18:47

Keuren is in principe altijd kosten koper.

Soms kan je nog regelen dat het bij afkeur voor de verkoper.
Maar dat is tegenwoordig ook niet meer zo doorgaand.

Sydney_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 19:22

Meelezer hier, ik heb leren rijden op de E pony van mijn moeder. Met 11 kreeg ik mijn paard van 1.68 en die is nooit echt te groot voor mij geweest.

Ik denk dat je op alle maten kan die te groot zijn, zolang ze betrouwbaar zijn. Daar leer je vanzelf wel mee omgaan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 19:37

Sydney_Zorro schreef:
Meelezer hier, ik heb leren rijden op de E pony van mijn moeder. Met 11 kreeg ik mijn paard van 1.68 en die is nooit echt te groot voor mij geweest.

Ik denk dat je op alle maten kan die te groot zijn, zolang ze betrouwbaar zijn. Daar leer je vanzelf wel mee omgaan :)

Klopt en toch heb ik mijn ruin weg gedaan omdat ik het niet fijn vond rijden zo hoog ook. Een val ervanaf is ook niet heel prettig. :+ Wat lager bij de grond vind ik fijner rijden, ook door het bos heen. Met een pony manouvreer ik makkelijker door de drukke straten en gekke paadjes heen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 19:40

Ik heb ook op grotere leren rijden. Maar hebben jullie de ervaring van afgelopen jaren bijgehouden. Het is om te huilen hoe de kinderen niet kunnen rijden!! Bang, niet zitten, onzeker, geen basis onder de knie. (ik zie ze maandelijks voorbij komen)

Nee de kinderen de dag van vandaag zijn er maar heel weinig die grotere pony's klaar krijgen. Maar dan ook echt heeeel weinig. Lekker voorraan beginnen en zeker met wat ze zoekt de verschillende van moeder en dochter voor nu liggen tever uit elkaar en met dat budget ga je het dan al helemaal niet redden. Zeker bepaalde rassen die genoemd worden.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 19:51

Vroegah was het ook gewoon om halstertje om te doen, je touw rondom te knopen en dan zonder zadel achter het land ingalopperen om de koeien op te halen ;-) Of een sprongetje te doen. Of....nou noem maar wat gekkigheid. Dat lijkt tegenwoordig allemaal niet meer mogelijk. Evenals veelzijdig leren rijden, dus niet alleen de (dressuur)rondjes in de bak. Tel daarbij dan op dat elk pennymeisje (sorry voor het even denigrerend zijn) tegenwoordig een papiertje krijgt om (manege)les te geven en tadaaa...

Moniek leuk om ook jouw nieuwe aanwinst weer ff te zien en wat gaaf dat je zo snel al kan starten!

c-alsemgeest daar ben je mooi klaar mee dan...Heb je zo lang geduld gehad, moet je nog langer wachten...Enig idee van hersteltijd?

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 19:52

StalNollie schreef:
Ik heb ook op grotere leren rijden. Maar hebben jullie de ervaring van afgelopen jaren bijgehouden. Het is om te huilen hoe de kinderen niet kunnen rijden!! Bang, niet zitten, onzeker, geen basis onder de knie. (ik zie ze maandelijks voorbij komen)

Nee de kinderen de dag van vandaag zijn er maar heel weinig die grotere pony's klaar krijgen. Maar dan ook echt heeeel weinig. Lekker voorraan beginnen en zeker met wat ze zoekt de verschillende van moeder en dochter voor nu liggen tever uit elkaar en met dat budget ga je het dan al helemaal niet redden. Zeker bepaalde rassen die genoemd worden.

Nou dat idd. Wij scheurden vroeger zonder zadel en met een halstertouwtje door de bak/land. Deden op wedstrijd mee aan dressuur, springen, cross en meertallen. Ruilden dagelijks met elkaars pony en lag je naast je pony, dan had heel de stal lol. En echt niet dat pa en ma je pony voor je poetste of zadelde. Deed je in je uppie of je nu 7 of 14 was.

Onze generatie is sowieso een stuk meer gehard. Wanneer je vroeger geen winst reed, was het jammer. Tegenwoordig wordt de jury uitgescholden of is de pony niet goed genoeg meer. Hoop kleine prinsesjes nu die met de hele dag lopen te vloggen op stal, maar met ballen rijden kunnen ze helaas niet allemaal.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 22:55

Vroegah toen alles nog beter was deden we alleen maar springen omdat dressuur voor mietjes was, met rijden van allerlei onzin gedaan, zonder cap, zadel, hoofdstel, zonder alles tegelijk ook nog met blote voeten of korte broek aan, met buitenrijden de grote weg zomaar op, onbeleerde paarden spontaan in de wei op klimmen en zo werden ze zadelmak, alles zonder toezicht van volwassenen uiteraard, alleen op wedstrijd gaan...

... en als het mis wilde gaan was het je eigen schuld, als je iets niet kon of niet durfde iedem, had je maar harder voor jezelf moeten zijn en beter je best moeten doen...

... jammer genoeg heb ik er weinig ballen aan overgehouden en nog minder noemenswaardige rijkwaliteiten :+ _O-

Btw ik vind het echt super lief, ouders die actief op wedstrijd helpen :)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 00:04

c_alsemgeest schreef:
Keuren is in principe altijd kosten koper.

Soms kan je nog regelen dat het bij afkeur voor de verkoper.
Maar dat is tegenwoordig ook niet meer zo doorgaand.

Ik zie dat er de laatste jaren steeds meer afwijkende afspraken worden gemaakt.
Wij doen tegenwoordig steeds meer 50-50, vooral als er geen recente foto's zijn.

Ange1a

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 07:19

Fly_high schreef:
Vroegah toen alles nog beter was deden we alleen maar springen omdat dressuur voor mietjes was, met rijden van allerlei onzin gedaan, zonder cap, zadel, hoofdstel, zonder alles tegelijk ook nog met blote voeten of korte broek aan, met buitenrijden de grote weg zomaar op, onbeleerde paarden spontaan in de wei op klimmen en zo werden ze zadelmak, alles zonder toezicht van volwassenen uiteraard, alleen op wedstrijd gaan...

... en als het mis wilde gaan was het je eigen schuld, als je iets niet kon of niet durfde iedem, had je maar harder voor jezelf moeten zijn en beter je best moeten doen...

... jammer genoeg heb ik er weinig ballen aan overgehouden en nog minder noemenswaardige rijkwaliteiten :+ _O-

Pff goede oude tijd!
Vind je helaas nog maar op weinig plekken inderdaad..
Heb in die tijd zoooo veel geleerd.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 07:49

Jouyce B, je zegt dat jezelf wilt groeien tot Z2/ zz licht. Volgens mij kunt je een pony alleen tot z2 starten en alles hoger als je internationaal start toch?

Is dan niet een klein paard een idee? Neem aan dat je dochter groeit.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 08:32

Phonix schreef:
Jouyce B, je zegt dat jezelf wilt groeien tot Z2/ zz licht. Volgens mij kunt je een pony alleen tot z2 starten en alles hoger als je internationaal start toch?

Is dan niet een klein paard een idee? Neem aan dat je dochter groeit.

Als je zelf 18+ bent, dan maakt de stokmaat van de pony niet meer uit. Je start dan toch bij de paarden en tm ZZL is basis.
Volgens mij was er ooit een regel dat ze minimaal 1.47,9 moeten zijn om subtop te mogen starten, maar dat kan ik zo snel nergens terugvinden.

Maar ben het wel met bovenstaande reacties eens. Een brave pony voor een kind, die ook Z kan lopen wordt een zoektocht. Hoe hoger geklasseerd, hoe scherper aan de hulpen wat het voor een kind niet simpeler maakt. Ik heb mijn plannen destijds in de ijskast gezet en mijn dochter laten genieten van een kleine D maat en toen ze 14 was, kwam Cokes voor ons beide.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 08:48

Fly_high schreef:

Ow hier echt precies hetzelfde _O-
Deed van alles maar nu geen ballen meer haha

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 08:57

Romy1234 schreef:
Fly_high schreef:

Ow hier echt precies hetzelfde _O-
Deed van alles maar nu geen ballen meer haha

Hier ook idd. Klom overal op, deden ze gek, vond ik dat grappig. Ging rustig zonder zadel op een stronteigewijze, veel te sterke Fjord een paar uur op pad.

Zo jammer dat ik dat niet meer durf :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 09:25

Ik heb altijd t geluk gehad dat onze dochter op de manege een pony bij kon rijden. Ze was toen een jaar of 7 a 8 en reed al een poosje 2 x per week in de manege les. Op de verzorgpony mocht ze ook wedstrijdjes rijden.
Eerst de FNRS wedstrijdjes op stal en later ook wel eens buiten de deur.
Ik ben ervan overtuigd dat kinderen het beste leren op een pony waar ze op passen en waar ze lekker mee kunnen klooien. .
Mijn dochter heeft eerst een mini shet speelpony :+ gedeeld. Daarna een welshje (grote B/kleine C). Natuurlijk worden kinderen er dan op een gegeven moment weer te groot voor en gaat de pony door naar een ander kindje. Maar ook dat hoort er bij. Daarna heeft ze een nog wat grotere D-pony bij gereden.
En daarna is ze in onze eigen pony (welshcob E maat) gegroeid. En hebben we een poosje "samen" gedaan.

Ik denk dat het altijd hebben kunnen rijden op een pony die goed bij haar leeftijd paste, er wel aan heeft bijgedragen dat onze dochter nooit angst heeft gehad. We hebben altijd veel geïnvesteerd in bijrijdpony's en lessen.
Inmiddels hebben we paarden, voornamelijk dressuur (maar maken er ook nog wel een sprongetje mee voor de afwisseling). Het leukste vind mn dochter nu nog het zadelmak maken en beleren van jonge paarden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 09:29

Mijn vorige dressuurpaard was er zo 1 die erg braaf was, maar ook heet gemaakt kon worden.8 jaar toen ik haar kocht. Z1 dressuur, Flemmingh x Sultan, 1,63 en zo braaf als wat. Ik kon een meisje van
12 er op mee naar buiten nemen. Zou nooit bokken of er vandoor gaan. Stuk braver dan mijn kruising New Forest/Engels Volbloed ruin van 1,48. Daar heb ik als volwassene echt alle hoeken en de bodem van de bak mee gezien en buiten kon het ook een draak zijn. Zelfs nu met bijna 31 jaar nog Heel eigenzinnig en snel beledigd

Wat een verschil met die merrie.
Een kind van 6 kon haar mee de wei uit nemen.

Helaas heb ik haar 8 jaar geleden in moeten laten slapen.

De Welsh K merrie van mijn vriendin is 1,41 en heeft meegelopen in manege lessen. Toen was ze 7/8 jaar. Met kinderen heel braaf en lief. maar wel mooie uitstraling en goede gangen en best voorwaarts.
Daar liet ik mijn beide dochters ook wel op aan een touwtje, bixie-stijl of aan de longe. Alleen is die pony inmiddels 20/21 en helaas al een tijdje regelmatig kreupel en wel erg breed/rond gebouwd (en te dik omdat ze niet getraind kan worden). Dat is vooral stappen onder het zadel en in haar goede periodes soms een kort drafje er bij. De beweging heeft ze wel nodig ivm overgewicht/insuline resistentie.

Ideale maat voor jongste dochter zou rond de 1,15/1,25 zijn.

Alleen heb ik ook nog een dochter van net 12 en dat was al een blok van een kind toen ze 10/11 was. Die past nu prima op een D/E pony. En ik kan niet zo goed paarden weer weg doen. Alles blijft hier tot de dood...

Daarom dacht ik dat een grote D, of een niet te brede E, braaf genoeg om aan touwtje en longe kind beter te leren rijden (zitles/voltige idee, buitenritjes aan touwtje, evt. Naast de fiets) en leren sturen, en als ze dan er aan toe zijn en wat groter pas los draven en galoperen.

Het dier wordt dan hooguit 2x per week gereden door kind en de rest van de week door ervaren volwassenen.

Bij kleinere pony's is het ook goed zoeken naar een brave. Vaak eigenwijs, ze kunnen bokken, gaan rennen, bit vastpakken, eigenwijs stil staan of naar de uitgang lopen Een goede brave kinderpony is best wat waard...
Bij ons geeft iemand in de bak ponylessen met haar pony's. Dat zijn een Fjord en een oudere New Forest E pony. En er rijd een haflinger verzorgpony mee. Die Fjord en haflinger zijn echte draken. Die E pony rijd een klasgenootje van mijn dochter op (9) en die rijd ook nog maar kort. Dat beestje is ontzettend braaf.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 09:34

Maar wat vindt je dochter daarvan?

Wat ik hier vooral zie gebeuren is dat die kids van de vereniging gelukkig worden van ponyclub, lol met je knol onbezorgd op, onder, aan de pony kunnen hangen en rond 14/15 vaak wat meer toe groeien naar een wedstrijd oid.

Als ik het zo lees zou je dochter de eerste periode dus niet persé zelfstandig met een dier kunnen rijden. Vraag me af wat voor haar dan de lol is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 09:34

Op mijn 12e kreeg ik een verzorgpony waar je voornamelijk mee buiten kon rijden ivm een kleine rijbak en weinig intresse daarin van mijn kant. De pony was bang voor vrachtwagens dus elke keer als er 1 langs kwam gingen we aan de kletter. Wel of geen kruispunt, we kletterden gewoon door. Ook 1 x kwam ik los in het zadel te zitten waardoor ik op de hals terecht kwam tijdens de rengalop. Mijn verzorgwelsh nam dat voor lief, hierdoor viel ik er ook niet af. Ze deed niets om mij eraf te werken echt een gouden pony. Ik nam dat ervandoor gaan voor lief. Nu noemt men zo'n pony levensgevaarlijk. Echter was zij kipmak. Ik kon alles met haar mits er geen vrachtwagen langs kwam. :D Tot mijn 16 heb ik die gereden en toen kocht ik mijn Fjord. Onbeleerd. Hop erop zonder zadel in de wei. Heb ik nog foto's van.

Dat verhaal keuren kosten koper ben ik ook niet mee eens. Het is niet omdat dit nu vaker afgesproken wordt dat dit de norm moet zijn. Bij goedkeuren kosten koper bij afkeuren kosten verkoper vind is nog altijd het meest eerlijk.

Heb je ook niet dat ge.. van mijn pony kerngezond..zoiets weet je simpelweg gewoon niet altijd.