Harmonie in chaos vinden

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-22 22:26

Nee, heb laatst nog gevraagd waar ze nu stond via app maar geen reactie op gekregen. Denk niet dat ze het bewust verzwijgt trouwens maar gewoon er over heen gelezen heeft. Maar voor het geval dat ze het toch niet zou willen zeggen wil ik het niet nog eens vragen, zijn mijn zaken uiteindelijk niet. Zo gaat het nu eenmaal met paarden voor verkoop...

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Yoyeux Coeur voorlopig de laatste keer thuis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 23:45

N heeft me vandaag gestalkt met bezorgde berichten over de wind. _O- Hier vliegen ze gewoon in alle weersomstandigheden buiten. Ze hebben een schuilstal dus ik maak me niet zo druk. Krijg ik op weg naar de fysio telefoon of we ze niet op stal zouden halen want ze waren aan het rennen. Dus ik zeg "enneh, ga je Vigo te pakken krijgen denk je?" *stilte* "en nog belangrijker, als je hem te pakken hebt, ga je hem dan ook vast kunnen houden tot aan de stal want het is best een eindje met een veulen van bijna een jaar dat beslist heeft dat de wereld hem op eet." "oké, misschien blijven ze beter in de weide maar ik ga toch kijken!"

_O- _O-
Toen ze ging kijken stonden ze met z'n tweeën te chillen in de stal dus ze zullen even hebben moeten wennen en klaar.

Krijg ik later op de avond een bericht dat Vigo een schijtknol is dat ze hem niet eens meer gevangen kreeg. Dus ik stuur terug "als ik zo consequent schijtknol genoemd werd zou ik me ook niet meer laten vangen. Komt wel goed met 'm, laat 'm even leren dat de wereld hem niet gaat verslinden en als het zover is help ik je wel met 'm. Ga je een heel fijn gevoelig paard aan krijgen."

Volgens mij baart dat "gevoelig" deel haar nog zorgen. _O-

Maflinger_S
Berichten: 12191
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Yoyeux Coeur voorlopig de laatste keer thuis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 23:53

Buitenpaarden wennen makkelijk aan alle soorten weertypen dus dat is handig.

Voor je ‘t weet is gevoelig synoniem aan vloekbestendig maar of je dat moet willen …

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-22 00:53

Maflinger_S schreef:
Buitenpaarden wennen makkelijk aan alle soorten weertypen dus dat is handig.

Voor je ‘t weet is gevoelig synoniem aan vloekbestendig maar of je dat moet willen …

_O- N is gewoon te onzeker over zichzelf en is bang dat hij te moeilijk gaat zijn. Heb haar zien rijden op die merrie. Hij gaat van goede huize moeten komen om te moeilijk te zijn voor haar,

pien_2010

Berichten: 44036
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 10:35

Haflinger waarom zou je dat niet moeten willen. Omdat onze paarden altijd buiten stonden en staan waren ze alleen met storm wat hyper de piep. Nu dan ga je toch niet buitenrijden. Maar die enkele keren dat we overvallen werden door harde wind, ongelooflijke regen of onweer viel me altijd op hoe relaxed onze paarden daar onder bleven. Zelfs ooit in de groep dat er paarden waren die erg hyper de piep werden en onze paarden bleven gewoon hun kalme zelf. Dus huppakee voorop met die 2 en de boel volgde relaxed. Je moet dan ook niet gaan crossen naar huis want dat is een fout signaal. Gewoon kortste weg naar huis in stap en draf zoals we altijd deden. Niets veranderen in je programma.
Het is alleen het ongenoegen van de baasjes die liever droog blijven en kunnen bedenken dat onweer nu niet bepaald heel erg veilig is. Maar onze paarden gaven er echt 0,0 om of we nu hier in Frankrijk met ze reden of in Nederland. Heerlijk en vooral erg veilig. Dus ik wil dat zeer zeker wel.

Maflinger_S
Berichten: 12191
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 13:06

@Pien, mooie reactie, dank je wel.

Ik wil mijn opmerking wel graag verduidelijken, want ik denk er hetzelfde over als jij, maar was misschien wat kort door de bocht in mijn communicatie.

Ik ben in bezit van een zeer gevoelig arabierig typje. Als ik niet met haar gevoeligheid zou kunnen omgaan, en die gevoeligheid bestaat eruit dat ze alles ziet en hoort en er wat van vindt, wat zich meestal uit in het als een malle gaan galopperen, zou ik waarschijnlijk een groot deel van de dag op haar vloeken, waarschijnlijk gevolgd door een flinke ruk aan het touw.
Met als gevolg dat mijn arabierig typje vloekbestendig wordt; de communicatie tussen ons bestaat uit een vloekwoord, bijvoorbeeld "rotknol" meestal gevolgd door een flinke ruk aan het touw. Arabierig typje denkt dat "rotknol" al dan niet in combinatie met een ruk aan het touw haar naam is en leert er mee leven. Deze manier van communiceren heeft dus al vrij snel geen impact meer maar er verandert niets als ik deze aanpak blijf houden.

Wat werkt er wel of in ieder geval beter (zeker op de lange termijn)?
Arabierig typje begeleiden in haar gevoeligheid. Door de jaren heen heb ik veel grondwerk met haar gedaan met als gevolg dat ze aan de hand prima te hanteren is (pun intended). Ze zal eens een klein hipsje doen, of 2, uit schrik maar dan is het wel klaar. Ze mag daarbij alle kanten uit behalve de mijne want ik heb een hele simpele rationale: "Daar waar ik ben, kan jij niet zijn". Dat heeft ze wel even moeten leren doordat ik wat forser in kwam nadat ze me omver beukte. Mijn veiligheid staat voorop, ook al weer met een simpele rationale; als ik om wat voor reden uitval kan ik haar veiligheid niet garanderen.

Arabierig typje woont in een stal met uitloopje eraan en kan dus zelf kiezen of ze binnen of buiten staat en kent dus de meeste weertypen inmiddels wel. Met wind of storm pas ik het programma (als we dat al hebben) aan en gaan we aan de hand werken, zodat ze op mij en op haar werk moet focussen. We doen dan western in hand trail (balkjeswerk). Ik leg een vierkantje neer en een L of een ander leuk vormpje zodat we in stap en draf wat kunnen oefenen met verplaatsen van voor- en achterhand.

Zou ik met wind of storm arabierig typje gaan longeren aan de enkele of dubbele longe gaat dat ook nog wel zo lang ik de longe kort hou, maximaal 5 meter en veel met haar mee loop. Als er dan een molshoop (klein bruin schaapje) beweegt, een eend in de sloot ineens beweegt of gaat kwaken of het plastic van het kuil bij de buren gaat wapperen in de wind heeft dat weinig impact op haar.

Ga ik bij wind of storm arabierig typje longeren aan de enkele of dubbele longe op meer dan 5 meter afstand van mij dan weet ik zeker dat er een of meerdere momenten komen waarop ze in een geluid of beweging net buiten de bak aanleiding vindt om er vandoor te gaan en te gaan galopperen als een malle. Ik doe dat overigens wel regelmatig, want dat zijn mooie trainingsmomenten. Ik ga niets uit de weg maar nogmaals: veiligheid staat voorop.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Yoyeux Coeur voorlopig de laatste keer thuis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-22 13:14

Sam is ook zo eentje,die ga ik straks rijden en hoewel de wind goed gaan liggen is weet ik nu al dat hij de wereld een enge plaats vind na die wind. :)) Vigo zal inderdaad een paard worden waar ze veel van zal moeten "negeren".
Met Sam is de regel; brengt het mij of hem niet in gevaar doet ie maar wat m helpt om te copen. :+

Maflinger_S
Berichten: 12191
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Yoyeux Coeur voorlopig de laatste keer thuis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 13:18

Ja, precies, je kunt een paard tot op zekere hoogte begeleiden maar ze moeten ook zelf wat doen en letterlijk stappen maken om in allerlei omstandigheden te blijven of te gaan functioneren.

Rij ze straks en hou ze heel!

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Yoyeux Coeur voorlopig de laatste keer thuis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-22 14:24

Komt goed. Ga beginnen met Sam en zie wel of ik Rêve er nog achter aan kan doen. Het weer voorspeld niet veel goed voor morgen. :\

pien_2010

Berichten: 44036
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 15:35

Maflinger_S schreef:
@Pien, mooie reactie, dank je wel.

Ik wil mijn opmerking wel graag verduidelijken, want ik denk er hetzelfde over als jij, maar was misschien wat kort door de bocht in mijn communicatie.

Ik ben in bezit van een zeer gevoelig arabierig typje. Als ik niet met haar gevoeligheid zou kunnen omgaan, en die gevoeligheid bestaat eruit dat ze alles ziet en hoort en er wat van vindt, wat zich meestal uit in het als een malle gaan galopperen, zou ik waarschijnlijk een groot deel van de dag op haar vloeken, waarschijnlijk gevolgd door een flinke ruk aan het touw.
Met als gevolg dat mijn arabierig typje vloekbestendig wordt; de communicatie tussen ons bestaat uit een vloekwoord, bijvoorbeeld "rotknol" meestal gevolgd door een flinke ruk aan het touw. Arabierig typje denkt dat "rotknol" al dan niet in combinatie met een ruk aan het touw haar naam is en leert er mee leven. Deze manier van communiceren heeft dus al vrij snel geen impact meer maar er verandert niets als ik deze aanpak blijf houden.

Wat werkt er wel of in ieder geval beter (zeker op de lange termijn)?
Arabierig typje begeleiden in haar gevoeligheid. Door de jaren heen heb ik veel grondwerk met haar gedaan met als gevolg dat ze aan de hand prima te hanteren is (pun intended). Ze zal eens een klein hipsje doen, of 2, uit schrik maar dan is het wel klaar. Ze mag daarbij alle kanten uit behalve de mijne want ik heb een hele simpele rationale: "Daar waar ik ben, kan jij niet zijn". Dat heeft ze wel even moeten leren doordat ik wat forser in kwam nadat ze me omver beukte. Mijn veiligheid staat voorop, ook al weer met een simpele rationale; als ik om wat voor reden uitval kan ik haar veiligheid niet garanderen.

Arabierig typje woont in een stal met uitloopje eraan en kan dus zelf kiezen of ze binnen of buiten staat en kent dus de meeste weertypen inmiddels wel. Met wind of storm pas ik het programma (als we dat al hebben) aan en gaan we aan de hand werken, zodat ze op mij en op haar werk moet focussen. We doen dan western in hand trail (balkjeswerk). Ik leg een vierkantje neer en een L of een ander leuk vormpje zodat we in stap en draf wat kunnen oefenen met verplaatsen van voor- en achterhand.

Zou ik met wind of storm arabierig typje gaan longeren aan de enkele of dubbele longe gaat dat ook nog wel zo lang ik de longe kort hou, maximaal 5 meter en veel met haar mee loop. Als er dan een molshoop (klein bruin schaapje) beweegt, een eend in de sloot ineens beweegt of gaat kwaken of het plastic van het kuil bij de buren gaat wapperen in de wind heeft dat weinig impact op haar.

Ga ik bij wind of storm arabierig typje longeren aan de enkele of dubbele longe op meer dan 5 meter afstand van mij dan weet ik zeker dat er een of meerdere momenten komen waarop ze in een geluid of beweging net buiten de bak aanleiding vindt om er vandoor te gaan en te gaan galopperen als een malle. Ik doe dat overigens wel regelmatig, want dat zijn mooie trainingsmomenten. Ik ga niets uit de weg maar nogmaals: veiligheid staat voorop.


Duidelijk. Mijn broer had arabieren en toen ik daar ooit was met Hercule reed zijn zoon heel vaak met een arabiertje mee buiten, want die werden zo vreselijk relaxed in het verkeer van Hercule. Zij gingen dan aan de binnenkant of achter Hercule en die hebben in die week heel heel erg veel geleerd. Dus ik begrijp je volkomen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-22 18:33

Zo, allebei gereden. Sam en ik snapte elkaar weer. :+: :+: ondanks onze miscommunicatie van de laatste keer lijkt hij toch iets opgepikt te hebben want vandaag deed hij veel sneller waar ik heen wilde. (Meer naar voren reiken met die schouder zonder te versnellen of weg te drukken)

Rêve heeft vandaag haar eerste schoudervoor op een volte gedaan. En véél kleine tempowisselingen. Machtig hoe snel dat paard dat laat voelen in haar rug. :+:
We doen nu ook vrijwel alles terwijl ik door zit dus in wezen is die helemaal wedstrijd klaar nu. :+

Ik ben nu best wel moe en mijn lijf doet pijn maar het was het waard. :+: dat Sam een fijn paard is weet ik al lang. Maar Rêve ontwikkeld zich ook meer en meer tot een fantastisch dier. :+:

pien_2010

Berichten: 44036
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Yoyeux Coeur voorlopig de laatste keer thuis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 19:39

Wat fijn Ayasha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 23:44

Mooi dat Sam er niet in is blijven hangen, in die miscommunicatie van vorige keer. En fijn dat Rêve zo voor je wil werken. Hopelijk heeft ze die power doorgegeven aan Joy!

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 01:15

culaccino schreef:
Mooi dat Sam er niet in is blijven hangen, in die miscommunicatie van vorige keer. En fijn dat Rêve zo voor je wil werken. Hopelijk heeft ze die power doorgegeven aan Joy!

Dat denk ik wel. Joy is aan de hand al veel simpeler (Rêve was op deze leeftijd echt vrij gevaarlijk.). Maar onder het zadel is ze eigenlijk altijd fijn geweest, ze eist wel dat ze met respect gereden wordt. Mijn man zei tegen N toen die naar mijn andere paard (Dan Sam) vroeg ‘die ziet er een pak makkelijker en braver uit dan ze is’
Maar in wezen valt ze best mee. Als vijf jarige heeft ze een korte periode gehad van heks zijn maar goed daar rij je ze dan door en klaar. :+

Het waait hier nog steeds behoorlijk maar ze doet gewoon haar ding terwijl ik me af en toe af vraag of ze wel wat ziet als haar manen voor haar ogen geblazen worden... _O-

God die manen ooit vlechten...... ik ga er toch mee moeten beginnen oefenen. Heb al jaren niet meer geknot en moet met haar ook nog zo’n soort roosjes maken (wil haar manen lang houden denk ik.)

Sam heeft vandaag zijn eerste senior voer gehad. :oo :oo Hij is geen jonkie meer... hoop dat ik hem nog jaren fit kan houden. Ben over gegaan op equifyt ondanks dat het hier moeilijk te krijgen is... maar als ik zie hoe mooi ze de winter door gekomen zijn terwijl ik nog zoekende ben kwa wat en hoeveel... mijn man word gek van mij maar laat me doen. _O- ik mix zo’n 7 soorten equifyt nu. _O-

In mijn verdediging: Rêve krijgt andere soorten dan Sam, de competition wil ik als Sam weee op wedstrijd gaat naast de senior,
De zupa gewoon omdat ze allebei hun ziel er voor zouden verkopen.

De veulens krijgen nu gold tot de lente komt, N betaald 1 zak en ik 1. Ze even ‘een zetje geven.’

Vooral Sam ziet echt beter uit. Sinds zijn kaak heeft hij niet meer zo fijn gevoeld en zo goed uit gezien.
Rêve krijgt nog de muscle boost er bij. Voor een ‘sober’ ras te moeten zijn heeft ze dat wel nodig.. Sam ontwikkeld mooi dus die hoeft niet perse de muscle boost.


Afbeelding
Sam.... zo hoor je niet te.... weet je wat, you do you,.,

Afbeelding
Wat hoor ik niet baas?

Dwars staan op de poetsplaats dwaas....

pien_2010

Berichten: 44036
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Yoyeux Coeur voorlopig de laatste keer thuis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 10:03

Sam oogt hier eigenlijk ook wel klein , ik dacht altijd dat Sam een groot paard was.

petraaken

Berichten: 44242
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Yoyeux Coeur voorlopig de laatste keer thuis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 10:36

Ik dacht dat ook altijd Pien tot ze eens de stokmaat vermelde. Ik viel haast van mijn stoel.

Zijn Rêve haar manen erg dik?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 13:24

pien_2010 schreef:
Sam oogt hier eigenlijk ook wel klein , ik dacht altijd dat Sam een groot paard was.

:n Sammeke is 1.48 :D Ik ben gewoon ook maar 1.50m waardoor we hem hebben kunnen wijsmaken dat hij paard is. :j en nu mag niemand hem nog pony noemen als hij het hoort. (dat is een beetje een inside joke geworden die ons nog steeds regelmatig gezichten op levert al la "jullie zijn gestoord.")


Rêve heeft behoorlijk dikke manen ja... ik weet dat er zo’n techniek is van de losse overschot ‘meenemen’.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 16:35

:roll:

mijn man vanuit de dressing "schat ge hebt Rêve over traint."
ik: *loop bezorgd naar raam toe om te kijken wat hij bedoelt*

Rêve staat dus in de grote plas waar ze voor geen goud doorheen wilde tot een week geleden.... En Sammeke staat er noodgedwongen naast gezien die niet van haar zijde wil wijken.

ik: "Schat ge geeft me bekans een attack." (ik had al tying up syndrom beelden voor mijn ogen.)
hij: "Ja ze doet nu zelf aan water training..." gevolgd door "en gij zou die beesten niet eens kunnen overtrainen als ge het probeert, uw definitie van hard werken is daar niet zwaar genoeg voor idioot."

pien_2010

Berichten: 44036
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:59

Heerlijk die conversatie tussen jullie _O-

pmarena

Berichten: 48497
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Yoyeux Coeur voorlopig de laatste keer thuis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:23

En daarna pakte je een koekenpan....? :P

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Yoyeux Coeur voorlopig de laatste keer thuis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 17:25

_O- nee. Meestal moet ik alleen maar kijken. :)) :))

Neon

Berichten: 4975
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Yoyeux Coeur voorlopig de laatste keer thuis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:49

:+ :+ :* :* droogklootjes... kunnen jullie je leven niet eens filmen :P lijkt me leuk *\%/*

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 21:44

Neon schreef:
:+ :+ :* :* droogklootjes... kunnen jullie je leven niet eens filmen :P lijkt me leuk *\%/*

Er vloog net een unicorn-pantoffel over me heen met dank aan de Mechelse herder pup.... En ik kijk gewoon rustig verder tv... :+

Echt. Je wil niet weten hoe veel mensen al gezegd hebben dat ze hier graag een vlieg willen zijn, _O-

Als mijn man sarcastisch doet dan wil ik wel eens reageren met ‘ey Griekkie, tis goed eh.’ :+
We discussiëren nogal veel maar altijd al spelend... En we zijn aan elkaar gewaagd . _O- Dan willen mensen wel eens reageren van ‘ik zou graag een vlieg zijn bij jullie soms.’ :))

We zijn over het algemeen vrij nuchter. :+

petraaken

Berichten: 44242
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 10:08

Neon schreef:
:+ :+ :* :* droogklootjes... kunnen jullie je leven niet eens filmen :P lijkt me leuk *\%/*

Ik zou met plezier die in de Bioscoop gaan bekijken en plat liggen van het lachen.

Denk dat mijn vriend wel een tik van mij had gekregen om mij zo te doen verschieten.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Yoyeux Coeur voorlopig de laatste keer thuis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 13:32

:)) Hier wordt niet getikt. Kijk. Dit is Yaiko:
Afbeelding

Yaiko is 9 maanden oud nu. Hij is 69cm groot en weegt 36,9kg.

Yaiko is oorspronkelijk uit gekozen door mijn man als tweede werkhond want ik wilde geen hond meer na Donya..
Afbeelding
Afbeelding

Sinds hij er is heb ik dus een hond. :+ En niet zomaar een hond.... Nee, Yaiko is kwa bloedlijnen op en top gefokt voor bewaking. := Dusdanig dat het er van nature in zit en mijn man dus nu een jonge mechelaar voor zich heeft staan als hij te ruw met mij speelt. _O- _O- hij "bijt" (alsin: hij pakt de hand vast en trekt die van me weg) en komt over me heen liggen. :))

Zolang er niemand is die te dicht in mijn buurt komt is hij gewoon een soort levende teddybeer. :+: :+:

Eergisteren kwam mijn stiefvader met me mee om te helpen met zakken voer en Yaiko zat waar hij, in zijn mening, moest zitten, nl tussen mijn benen "mee draaiend" met mijn bewegingen. (nee dat heeft hij nog niet geleerd dat doet hij uit zichzelf). en mijn stiefvader werd daar zeg maar iets ongemakkelijk van. _O- O-