Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 23:58

Nou, ik wil graag een tegengeluid laten horen en o.a. Twirrewyn een hart onder de riem steken, dat het ook écht anders kan.

Toen wij op zoek waren naar ons eerste eigen paard, reageerde ik op een advertentie van een Tinker merrie. Ik kreeg een bericht terug dat de huidige eigenaren eerst een huisbezoek (!) wilde doen bij mensen, om te zien waar hun merrie eventueel terecht zou komen. Zo gezegd, zo gedaan. Mensen kwamen langs en zijn uren gebleven, was heel gezellig en waren hele lieve mensen die duidelijk alleen het allerbeste voor hun paard wilden en daar ook terecht kritisch in waren. :j Gevoel was voor hun net zo belangrijk als dat het voor ons was en mede daarom klikte het ook zo goed.

Daarná pas kennis gemaakt met hun paard en gewandeld met haar. Daarna nog een keer, gepoetst, op buitenrit geweest en gevoerd. Daarna nóg een keer. En bij de derde keer besloten dat we haar wilde overnemen. Daarna onderhandeld over de prijs. Alles, van begin tot einde — echt waar — ging in alle rust voor iedereen. Iedereen kreeg de tijd en de ruimte om goed na te denken én te voelen en er zat absoluut geen druk achter. Als wij het niet waren geworden, dán pas waren ze verder gegaan met iemand anders. En zo stonden wij er vanaf het begin ook in; wij gaan níet mee in de huidige hectiek en chaos van een paard kopen. Wij gaan de tijd nemen, vanuit rust en gevoel en op zoek naar eenzelfde denkwijze van mensen die een nieuw huisje voor hun paard zoeken. En daar hebben we aan vast gehouden.

Dat doen we nog steeds, met als resultaat dat we komende vrijdag een pony op gaan halen als vriendinnetje voor onze merrie. Ook lieve mensen met eenzelfde denkwijze, mensen die ook vanuit gevoel een nieuw adres voor hun pony zochten en een goed gevoel hadden bij wie wij zijn en wat we te bieden hebben. En daardoor hun pony al ruim anderhalve week voor ons hebben gereserveerd, zónder aanbetaling, maar wél ook op basis van vertrouwen en gevoel. :) Terwijl ze nog dagelijks berichten krijgen van mensen die haar willen overnemen.

Het kan écht anders. :j

f4bjheu

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 00:02

@steentje, denk wel dat dit de uitzondering is
@Tyr; best wat je kan doen is een aanbetaling om paard vast te houden zodat ie niet tussen keer 1 en 2 verkocht wordt

Mona1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 00:20

Ik denk dat de plek waar je je paard koopt heel belangrijk is. Ik heb gekozen voor een betrouwbare stal waar er echt gekeken werd naar een match tussen paard en ruiter. Nadat ik mijn paard had gezien, wilde ik er nog een paar dagen over nadenken. Met de eigenaresse afgesproken dat ze me zou bellen als er een andere koper was zodat ik alsnog de eerste keus was en zij niet afhankelijk was van mijn beslissing. Vond ik een mooie tussenweg.

Twirrewyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 00:27

@steentje dat is fijn zeg!
Ik voel me best opgejaagd hierdoor.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 08:24

Twirrewyn schreef:
@steentje dat is fijn zeg!
Ik voel me best opgejaagd hierdoor.

Snap ik wel hoor. Vind het ook jammer dat het nu zo moet.

Liefst hebben ze dat je morgen komt kijken en m meteen inlaad.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 09:09

Een onbetrouwbare verkoper zal er ook alles aan doen om je snel een keuze te laten maken.

En eerlijk, Stal Doorstap heeft ook PRE's te koop bijvoorbeeld. Maar daar wil je niet dood gevonden worden. Toch zijn magischerwijs al die paarden gekeurd door de dierenarts.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 09:14

@twirrewyn
Welke regio zit je?
Ik kan helaas niet mee vandaag

Maar heel goed dat je iemand mee neemt helemaal in deze tijd waar jeje al snel opgejaagd voelt.
Door die druk heb ik de verkeerde keuze gemaakt in oktober.
Ik probeer nu toch wel nuchter te blijven, bij echte twijfel niet doen. En daar voor heb ik dus iemand nodig die mee gaat die eerlijk durft te zijn.
Er worden altijd wel weer nieuwe paarden aangeboden hou ik mijzelf nu voor. Dan maar wat langer wachten

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 09:19

upendo schreef:
Een onbetrouwbare verkoper zal er ook alles aan doen om je snel een keuze te laten maken.

En eerlijk, Stal Doorstap heeft ook PRE's te koop bijvoorbeeld. Maar daar wil je niet dood gevonden worden. Toch zijn magischerwijs al die paarden gekeurd door de dierenarts.

Ja en allemaal vrij laag geprijst.

Titane heeft nog 2 weken bij zn vorige eigenaar gestaan toen ik besloten had dat ik hem wilde kopen. Mijn eigen paard was verkocht, maar zou ook pas wat later opgehaald worden. Was gelukkig voor niemand een probleem.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 09:30

Upendo
Zo stond ik er ook altijd in maar in deze tijd is het bijna niet meer te filteren of het ontbetrouwbaar is ja of nee want bijna overal zit nu tijdsdruk achter.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 09:33

Gister zijn wij naar Brabant gereden.
Helaas niet het juiste paard voor mij en ondanks kleine handelstal echt hele fijne mensen.
Die voelden zeer betrouwbaar
Zouden ze ‘het’ paard voor mij vinden heb ik de reis ervoor over.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 09:36

Hebben jullie trouwens tips om te merken of een verkoper betrouwbaar is? Onderbuikgevoel zegt wel iets, maar misschien wel handig als er ook nog andere dingen zijn waar je op kunt letten.

Ik krijg bvb al vraagtekens als ik aankom en paard zou al gezadeld klaarstaan

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 09:47

Marus schreef:
Upendo
Zo stond ik er ook altijd in maar in deze tijd is het bijna niet meer te filteren of het ontbetrouwbaar is ja of nee want bijna overal zit nu tijdsdruk achter.

Ja, dat is zo, maar het hele verhaal van 'er komen andere mensen voor de tweede keer kijken'.. Daar kijk ik niet van op. Als het niet mijn paard is, dan is het niet mijn paard.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 10:31

upendo schreef:
Marus schreef:
Upendo

Ja, dat is zo, maar het hele verhaal van 'er komen andere mensen voor de tweede keer kijken'.. Daar kijk ik niet van op. Als het niet mijn paard is, dan is het niet mijn paard.

Helemaal mee eens!

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 10:35

Dilan93 schreef:
Hebben jullie trouwens tips om te merken of een verkoper betrouwbaar is? Onderbuikgevoel zegt wel iets, maar misschien wel handig als er ook nog andere dingen zijn waar je op kunt letten.

Ja vooral naar je gevoel blijven luisteren.
Heel goed wat je aangeeft
Ik wil zelf het paard meenemen uit de box en ook bij het opZadelen zijn.
Een paard wat al voor die tijd gereden is hoef ik ook niet. Fris uit bak land of stal.
En als ik wat vraag wil ik een kloppend eerlijk antwoord..... en dat alles kreeg ik gister en toen dacht ik het gevoel is goed.
Gewoon eerlijke antwoorden en niet mooier maken.
Eerste contact zegt mij vaak ook al veel.
En verkooppraatjes hou ik ook niet van, het paard moet zichZelf verkopen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 10:38

Ik wil niet de partypooper zijn, maar je had alleen nog maar de beginpost moeten lezen om te weten dat dit eigenlijk inderdaad niet mag. :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 10:42

Marus schreef:
Dilan93 schreef:

Ja vooral naar je gevoel blijven luisteren.
Heel goed wat je aangeeft
Ik wil zelf het paard meenemen uit de box en ook bij het opZadelen zijn.
Een paard wat al voor die tijd gereden is hoef ik ook niet. Fris uit bak land of stal.
En als ik wat vraag wil ik een kloppend eerlijk antwoord..... en dat alles kreeg ik gister en toen dacht ik het gevoel is goed.
Gewoon eerlijke antwoorden en niet mooier maken.
Eerste contact zegt mij vaak ook al veel.
En verkooppraatjes hou ik ook niet van, het paard moet zichZelf verkopen

Dat sowieso.

Vind het trouwens wel lastig bij onbeleerde paarden. Als voorbeeld onze Matt. Die was nog niet ingereden toen we gingen kijken. Zijn 2x wezen kijken, opzadelen ging al wel, longeren ook. Maar proefrijden kan dan natuurlijk niet.

Nou is Matt ook als project bij ons gekomen en we zijn gek op hem. Maar als je een onbeleerd paard koopt, is het toch altijd een gok qua klik met rijden denk ik?

Niet dat ik nu voor een onbeleerd paard ga hoor, wil echt al weten of ik ermee overweg kan en ook niet maanden wachten tot ik kan rijden.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 10:50

Dilan93 schreef:

Ik denk dat luisteren naar je eigen gevoel heel belangrijk is. Soms weet je als verkoper namelijk niet of je met een particulier of een tussenpersoon te maken hebt. Vroeger verkochten wij wel eens wat pony's (sommige eigen fok, sommige aangekocht)....en ik zorgde eigenlijk altijd dat ze netjes klaar stonden.

"toen" was dat vrij normaal eigenlijk, dat gebeurde bijna overal. Dat is wel iets wat in de loop der jaren verandert is, mensen willen graag het paard ook op stal zien. (en ik wilde ze altijd graag helemaal tip top in orde klaar hebben staan, (op)gepoetst en wel. Zat absoluut geen kwaad achter, maar ik wilde het paard (pony) op zijn best tonen. Dus er hoeft niet altijd iets slechts achter te zitten. En als mensen het van te voren aangaven was het ook absoluut geen probleem. Bijna alle pony's die we verkocht hebben (zijn er geen tientallen hoor, gewoon enkele) hebben een forever home gekregen, en ook heb ik met de meeste eigenaren nog wel eens contact.

Ik denk dat het ook wel een beetje afhangt bij wat voor verkoper je gaat kijken. De pony's toen, waren "voor de verkoop"..... (wij waren absoluut geen standaard handelaren, maar ik vond/vind pony's gewoon heel leuk, dus dat was een beetje een hobby als het ware).
Afgelopen jaar mijn "eigen" paard verkocht. En dat is echt heel anders gelopen dan anders. Dat was geen te koop aangeboden, maar meer een nieuwe eigenaar gezocht gebeuren. Ik ben dus ook maar met 1 persoon hier mee bezig geweest, en daar zat verder geen druk op, omdat ik voor mijn paard alleen het allerallerbeste wilde. Daar zat zo veel vertrouwen in van beide kanten :) . Dus gewoon goed na denken en wel alert zijn. Bij twijfel niet doen :-)

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 10:50

Dilan93 schreef:

Van te voren duidelijk aangeven naar wat voor een paard je op zoek bent. Expliciet vragen naar bemerkingen, ondeugden en stand afwijkingen. Indien mogelijk van te voren ook een film vragen van het paard (anders is het ook voor de verkoper zonde van de tijd om jou te laten komen).

Verder aangeven dat ze hem niet klaar moeten zetten. Zelf (of samen met verkoper) indien mogelijk uit de stal halen, poetsen, zadelen en altijd iemand anders eerst laten voorrijden.

Ik heb altijd naar mijn gezond boeren verstand geluisterd en doorgevraagd. Voet bij stuk gehouden ook (een rijpaard niet kopen zonder dat hij voorgereden werd en altijd kopen onder keuring en overeenkomst). Vooral particulieren zijn op dat laatste niet happig.

Zonder overeenkomst heb jij geen bewijs van eigendom!

Weliswaar één keer spijt gehad dat ik naar mijn eigen bovenstaande adviezen heb geluisterd (paard wat Nobel nu heeft had ik ook bijna bezichtigd afgelopen najaar). Maar verder bij andere potentiële paarden heb ik me echt wat ellende bespaard gok ik zo.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 10:57

Oh doen particulieren vaak moeilijk over een overeenkomst?

Ik vond dat bij mijn arabier juist fijn. Wist ik waar ik aan toe was, wisten de kopers ook waar ze aan toe waren.

Die hebben hem toen ook laten keuren. Maar bij zowel de arabier als de kwpn die ik verkocht heb, was bij mij wel de regel dat als ze niet meer geschikt waren als rijpaard, ik ze uit de verkoop had gehaald.

Vind het zowel tegenover kopers als het paard niet eerlijk om een rijpaard met gebreken te verkopen. Zeker met het idee dat het paard dan in de handel terecht komt.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 11:01

Dilan93 schreef:
Oh doen particulieren vaak moeilijk over een overeenkomst?

Ik vond dat bij mijn arabier juist fijn. Wist ik waar ik aan toe was, wisten de kopers ook waar ze aan toe waren.

Die hebben hem toen ook laten keuren. Maar bij zowel de arabier als de kwpn die ik verkocht heb, was bij mij wel de regel dat als ze niet meer geschikt waren als rijpaard, ik ze uit de verkoop had gehaald.

Vind het zowel tegenover kopers als het paard niet eerlijk om een rijpaard met gebreken te verkopen. Zeker met het idee dat het paard dan in de handel terecht komt.

Jouw werkwijze zou ook de mijne zijn.

Ik ben in mijn zoektocht bij 4 paarden gaan kijken, geen enkele verkoper werkte met een overeenkomst en wilden over het algemeen ook niet op papier zetten dat het paard naar hun beste weten geen gebreken had. Tja sorry, daar ga ik mijn zuurverdiende centen niet aan uitgeven.

Particuliere verkoper waar ik uiteindelijk heb gekocht wilde wel met een overeenkomst werken (maar deed dat doorgaans ook niet). Paard was onbeleerd, maar bij bezichtigen hebben ze me alles laten zien wat hij toen kon. keuren was ook geen probleem. Daar heb ik met een gerust hart gekocht!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 11:08

dat is wel raar, een overeenkomst is toch ook juist fijn voor de verkoper. Daar kun je toch ook juist aangeven wat je paard wel / niet gehad heeft/doet / niet doet etc. Kunnen de kopers daar achteraf nooit op terug vallen. Dus ook de verkoper geeft het toch zekerheid. (tenzij je natuurlijk niet helemaal eerlijk bent).
Bijvoorbeeld: Als ik een dier onbeleerd verkoop, houdt dat in dat ik niet weet hoe hij onder het zadel is. En ik weet niet wat kopers/uitvreten of verpesten. Dan heb ik graag zwart op wit staan dat het dier onbeleerd verkocht is, en dat naar verwachting het een heel fijn rij paard gaat worden, maar dat ik niet aansprakelijk ben voor dingen die tijdens het zadelmak maken mis gaan. Dus ik snap het probleem van een overeenkomst eigenlijk niet. Voor beide partijen toch juist fijn?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 11:08

Nou ik heb mijn paard vorige week verkocht en ik denk dat ik als "particulier" echt in vrijwel alles ben mee gegaan.
Maar ik hoop wel dat dit de laatste keer is dat ik een paard moet verkopen want de eisen die sommige mensen stelde vond ik absurd. Maarja, je moet als verkopende partij er wel in mee gaan, anders staan ze meteen mer het vingertje te wijzen dat je dingen achterhoud en niet te vertrouwen bent.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 11:16

ivy_power89 schreef:
Nou ik heb mijn paard vorige week verkocht en ik denk dat ik als "particulier" echt in vrijwel alles ben mee gegaan.
Maar ik hoop wel dat dit de laatste keer is dat ik een paard moet verkopen want de eisen die sommige mensen stelde vond ik absurd. Maarja, je moet als verkopende partij er wel in mee gaan, anders staan ze meteen mer het vingertje te wijzen dat je dingen achterhoud en niet te vertrouwen bent.

Daarom heb ik mijn kwpn verkocht met heel duidelijke reden dat hij niet geschikt is als buitenrijpaard.

En ook alle mensen 'nee sorry' verkocht als ze lieten weten graag buiten te rijden. Wil niet verantwoordelijk gehouden worden als er ongelukken gebeurd waren omdat hij toch 'ineens' ontploft was op buitenrit. :=

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 13:27

mamabird schreef:
Weet iemand toevallig of je als nederlander in Belgie een paard mag bezichtigen (ivm corona)

Voor handel mag je de grens over maar geen idee of en hoe je dat moet kunnen aantonen

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 13:52

ikke schreef:
Maar sommige mensen stellen meer eisen dan anderen.

Als ik een andere auto wil kopen, heb ik keuze uit 250.000 voertuigen, of daaromtrend. Maar als ik per se een bepaald merk met een specifiek motortype, een harde eis aan enkele opties en niet grijs wil, blijft er precies eentje over.
En die kan ik op dit moment even niet betalen......

Dit is jouw reactie op mijn post, Ikke, maar ik begrijp eigenlijk totaal niet wat je hiermee bedoelt in relatie tot mijn post?