Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 23:09

opisop_shop schreef:
Fijn dat je lekker hebt gewerkt, wat heb je met hem gedaan?

Ik heb gelongeerd zonder afzetting in de bak.
M loopt heel erg aan de omheining te hangen en trok me de hele bak door haha. Hadden nog niet echt stuur wat dat betreft.
Ik had nu wel even twee pionnen in de bak gezet als visuele afscheiding ( dus op de B-E lijn zodat we aan een kant vd bak longeren). In galop gingen we de hele bak door :')
Oh en gelukkig vind hij het niet eng om er recht op af te komen en gaat hij er gewoon omheen hahaha

Dat klinkt als iets wat die van mij ook zou kunnen :')

Wij zijn bezig geweest met een stukje proprioceptie. Overstappen met de voorbenen, gewicht verplaatsen en per voet voor- en achteruit. Zeker dat laatste duurt een tijd voor ze het helemaal beheersen, maar het is zo handig als ze het kunnen :D

opisop_shop

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 07:41

Klinkt interessant, heb je daar een filmpje van?

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 09:30

Niet voorhanden, kan ik wel een keer maken! Zal dan wel volgende week o.i.d. worden, in het weekend zijn er meestal ook mensen aan het rijden en die zet ik natuurlijk niet ongevraagd online :)

EDIT;

Eentje gevonden van mijn vorige paard. Die was er een pro in :D Helaas is ze er niet meer...

In dit spelletje is het de bedoeling dat ze van alles moeten verzinnen in/om het object, vandaar dat ik af en toe voor andere dingen beloon. Je ziet hier echter wel heel duidelijk het resultaat van dit soort training :j Staat niet op dit filmpje, maar ze kon het ook met haar achterbenen.

't Is heel handig, want als ze dit kunnen en rustig blijven dan kan je ze door de smalste gangetjes manoeuvreren bijvoorbeeld. Of precies vierkant zetten voor een foto, of het opstijgen, of ..... enz.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 15:52

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:35

Volgens mij hoef ik niet uit te leggen hoe blij ik ben :D :D :D

Vandaag voor het eerst op de ene een paar rondjes gestapt, uiteindelijk liep ze redelijk ontspannen.

Afbeelding

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:37

-

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:47

Wat goed :) Fijn dat het goed ging!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:58

Oh lekker zeg, genieten <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 20:38

Wat super dat het zo goed ging :D

En leuk om die bokfotos allemaal te zien. Heerlijk hie ze zich uitleven! Voor sommige maar te hopen dat ze dat niet onder het zadel gaan doen!

Ik heb Lady vandaag ook weer eventjes gereden. Ze blijft mij iedere keer weer verbazen hoe hard ze vooruit gaat. Echt bizar gewoon. Ik denk dat ik voorzichtig moet zijn dat ik niet te snel ga met haar. Ze loopt nu 3 keer in de week.

Afbeelding

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 20:51

-

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 21:30

Wauw leuk dat sommige al lekker aan het rijden zijn!

Ik heb uiteindelijk niks geoefend voor de tandarts maar zonder roesje kunnen kijken met de beksperder en dat voor maar 1x een bit in gehad te hebben. Hij was echt super braaf en hij loopt op schema voor het wisselen. Verder geen bijzonderheden in z'n mond. Wel nog wondvocht van z'n castratie.. Maar dat mocht nog 14 dagen na de castratie. Verder heeft de staleigenaar aangeboden om te helpen met het ruitermak maken. Hij heeft dit vroeger altijd gedaan en wil hem vasthouden. Misschien dat ik het dan toch zelf ga doen :7. Ff zien hoe alle stappen daarvoor gaan

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 14:54

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 15:13

Wat goed dat je dat ontdekt hebt!

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 15:28

Vandaag weer het wandelen wat geoefend ( kort) en het ging echt al een stuk beter! Nu was er ook iemand mee met haar jonge paard en die blijft heel relaxt en dan neem ik dat ook wel over. Ze zocht al minder naar de kudde dan de vorige keer. Ze schrok één keer heel erg van een boomstam , maar kwam daarna wel direct kijken en was daarna weer relaxt. Ik zag nu ook veel meer ontspanning bij haar.
Halster af doen gaat ook wat beter. Ze lijkt door te krijgen dat ze even moet wachten voordat ik het halster af doe.

Wel hoest ze nog... Ik denk dat dat vrijdag begonnen is dus wil het nog even aan kijken. Er hoest nog eentje dus denk dat ze elkaar hebben aangestoken. Ze is verder wel fit en eet goed en kon ook alweer hinniken.

En ze hebben een oudje in de kudde gekregen zag ik toen ik met mijn andere paard aan de wandel was. Zal ze goed doen een beetje opvoeding van een ouder paard. }:) Het oude paard had zoiets van blijf van mij af die was alleen maar aan het gillen en drama schoppen :')

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 21:27

Hoi hoi!

Mogen bobbie en ik ook aansluiten?
2,5 weken terug heb ik bobbie gekocht. Ze is een 3 jarige paint merrie die zo goed als niks kende. Erg gevoelig voor aanraking en erg onbekend met mensen.

Nu zijn we 2 weken later en ze ontwikkeld erg goed! We zijn vooral bezig met grondwerk en ontspanning. Vandaag was ze zo relaxt dat ik een zadletje quarterboom maat op gooide. Ik hoopte dat deze een beetje paste voor het longeer werk. Maar ze is al te groot ondanks dat ze maar 1,38 is :+

Afbeelding
Binnenkort maar eens de zadelmaker bellen.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 21:31

Speedfiets_2 wat een leuk dier! En wat doet ze dan braaf dan al

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 22:23

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 23:26

Knappe Bobbie! Ze is echt leuk, vd week nog even staan kroelen haha. Benieuwd hoe ze het gaat doen!

Bo word echt lekker steady nu. Weet wat de bedoeling is en dat als hij dat doet hij er niet moe van gaat worden :P m'n trainer is ook erg over hem en zijn vooruitgang te spreken, dat is natuurlijk altijd leuk om te horen.
En eindelijk een semi fatsoenlijke foto van ons samen <3
Afbeelding

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 23:28

Welkom speedfiets! Wat een leuk dier. Quarters en paints blijf ik een zwak voor houden, ondanks dat ik er geen meer wil. Die witkoppen zijn echt gaaf.

Goed dat je de zadelmaker laat kijken. Ik begrijp dat van dit zadel de boom te smal is? Kijk ook goed naar de lengte, dit zadel ligt op de schouder. (Zeg ik zonder gemene bedoelingen, maar ik ben hier met mijn vorige paard ook "ingetrapt" met een waardeloos zadel en flinke osteopaatrekening tot gevolg := )

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 07:29

Ziet er goed uit kim! Bo groeit al kool! Iedere keer als ik een foto van hem zie is die weer groter.

Fillis schreef:
Welkom speedfiets! Wat een leuk dier. Quarters en paints blijf ik een zwak voor houden, ondanks dat ik er geen meer wil. Die witkoppen zijn echt gaaf.

Goed dat je de zadelmaker laat kijken. Ik begrijp dat van dit zadel de boom te smal is? Kijk ook goed naar de lengte, dit zadel ligt op de schouder. (Zeg ik zonder gemene bedoelingen, maar ik ben hier met mijn vorige paard ook "ingetrapt" met een waardeloos zadel en flinke osteopaatrekening tot gevolg := )

O geen probleem dat je er iets van zegt. Graag zelfs. Dit zadel had ik voor even maar opgelgd. Deze is ook van een ander paard. Het moet idd wat naar achteren en dan is het nog steeds helaas te klein kwa boom.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 08:23

geen verstand van western.. Vind het wel altijd gafe zadels.

Ik ben nu met maximus bezig om meer rust/focus te krijgen en dat gaat nu aardig goed :D, tijdens het 'grondwerk'

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 10:26

Wat gaat het goed bij iedereen! Zo gaaf om te zien hoe die van jullie vorderen en sommige zelfs al zo netjes onder het zadel!

Ik heb zaterdag mijn eerste les gehad. We hebben even een stapje terug gedaan en gaan lopen aan het touwhalster. Ik heb zelf de neiging om hem te kort vast te houden waardoor we samen spanning opbouwen. Nu heel bewust hem los gelaten en elkaar echt bewust vertrouwen. Voelde meteen heel goed! Zo stom, ik verwijt mijn vriend dit ook steeds :+

Zondag weer mee geoefend en we hadden echt een fijn momentje. We waren op een stukje terrein waar hij nog niet echt geweest is en hij bouwde wat spanning op. Maar in plaats van een schrik (vlucht) reactie bleef hij redelijk netjes bij me. Wel met wat passen draf maar dat vind ik niet erg als hij bij me blijft. Vanaf nu hebben we iedere week les en gaan we het grondwerk verder verkennen.

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:31

Ik moet vaker reageren want anders hou ik het niet bij :Y)

@Mooblie: Soms is het makkelijk iets tegen anderen zeggen en het zelf vergeten he haha. Eén van mijn favoriete zinnen als ik les geef: Als je geld vindt mag je het aan mij geven dus het heeft toch geen zin om naar beneden te kijken. Toch als ik foto's van mezelf zie zit ik ook lekker vaak naar beneden te spieken :') Touwtje hetzelfde, ik ben mijn vriend nu een beetje aan het leren om om te gaan met paarden, dus ook geen druk op het touw etc. en dan doe ik het zelf ook af en toe en natuurlijk vraagt me vriend dan: Maar waarom dan nu wel druk? "Uhhm ja, daarom moet jij niet wat poetsen ofzo :+ "

@plutolover, wat leuk wat voor oefeningen doe jij hiervoor?

@kimvicious: wat een leuke foto zeg!

@speedfiets: wat een knapperd met dat wit, en wat fijn dat het goed zo goed gaat; Welkom!

Sorry voor de rest, ik heb het wel gelezen maar reageer er even niet op :')

Met Mace gaat het goed; gisteren voor het eerst in de buitenbak "gereden" *\o/* Eerst voor de zekerheid weer even aan de longe (aan de andere kant had iemand springles, dus was wel even bang dat ze opeens die kant op zou vliegen). Mevrouw deed het goed en mocht daarna even los, twee stalgenoten hebben met een longeertouw bij de x wel even een barricade gemaakt dat als ze er vandoor ging ik wel even opgevangen kon worden voordat we zelf gelijk onze eerste hindernis moesten springen :+
Ik zie sommige mensen hier soms instagram post/filmpjes plaatsen, hoe doen jullie dat? Zou graag wat beeldmateriaal laten zien, maar ik krijg het niet voor elkaar :o

oohw en misschien heeft iemand nog wat tips/tricks die ik nog kan proberen. Mace heeft echt een tempo van -10 in draf, natuurlijk is het een beetje onwennigheid etc. Zelf probeer ik haar lekker enthousiast te maken en lekker te praten en belonen in de hoop dat ze steeds zelfverzekerder wordt en wat meer tempo op pakt. Hebben jullie nog meer tips? Aan de longe heeft ze gewoon een goed tempo en in stap onder het zadel ook.

Vanmiddag ga ik voor de tweede keer op Wolf (de haflingerhengst) zitten; het plan is om hem zeker 3 maanden helemaal weg te zetten als hij stap, draf, en galop los door de bak kan.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:43

k_nolan: lastig uit te leggen. Ik heb als goed is het een keer gefilmd.

Waar ik nu vooral mee bezig ben is dat hij leert stil te staan zonder te happen, zonder zijn aura in mijn aura, zonder te stampen, zonder te draaien. Kortom rust.

Zodra hij maar een moment van rust in zijn hoofd heb. (dat voel je kwa energie) geef ik hem een beloning met mijn hand wat gestrekt. Zodat hij niet in mijn energie/aura komt. Die focus (rust) bouw ik langzaam op door te wachten met mijn beloning.

het klink nu heel simpel. Maar dat is het niet haha want max gaat gewoon soms nog draaien of als ik snoepje wilt geven staat hij gelijk in mijn aura. Dus dan mag ik hem niks meer geven. beste is gewoon snoepje in mijn hand, maar dan heb k een paard wat schooit op snoepjes haha. Duurt het hem te lang gaat hij schrapen of draaien.

Zelf blijf ik rustig en wordt ik niet boos (soms lastig wan maximus is nogal een volhouder en hard leers...) maar echt zodra hij momentje focus rust heb beloon ik dat.

volgens mij heb ik het ergens op de video staan. Ik zal eens kijken of ik een filmpje van kan maken met een voice over. Ook doe ik dit in de longeerbak, onze longeerbak ligt rondom de hitactief stal dus heeft hij het iedee dat hij nog in zijn veilige kudde staat.

Als hij dit daar beter kan ga ik richtingen de bakken waar hij de kudde kan zien, tot aan de bak waar hij de kuddie niet kan zien. Uiteraard wandel ik wel in de andere bakken en op het terrein.

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:50

Leuk, daar ben ik wel benieuwd naar mocht je die hebben!

Het in mijn aura komen heb ik bij de hengst er redelijk uit, de merrie is een drama. Die rustoefening ga ik vanmiddag ook eens met die merrie doen.

Het happen bij de hengst is nog wel erg lastig bij ons. Vooral bij lopen als ik 3 sec niet oplet heeft hij of z'n touw weer in z'n mond of kan ik net een schouder/arm/vinger/hoofd wegdraaien omdat hij zelf ook niet oplet waar zijn touw precies hing :+

Met een beetje geluk mogen ze hier vanaf dinsdag weer de wei op, dus dan gaat er gelukkig ook weer een hoop energie in andere kanalen zitten :D Paar dagen geleden de hengst weer bij die van een stalgenoot in de kleine binnenbak geplaatst om te zien of ze elkaar niet zouden slopen. Ze hadden het grootste gedeelte van de winter niet bij elkaar gestaan i.v.m hengstenkeuringen. Deze zomer gaan ze weer met z'n 2en de wei op dus dat is wel heel erg fijn, kan die hengst gewoon weer lekker spelen. Nu heeft hij uiteraard in de winter maanden wel contact met andere paarden, staat bijvoorbeeld wel eens met een shetlander hengst van de staleigenaar, maar lekker de hele middag op de wei met z'n vriend is natuurlijk wel wat anders :D