Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Phuddle

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 17:33

Granoek dat is ook echt wel mega groot

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 18:59

Granoek, ja snap ik ook helemaal, misschien bevalt het hier ook niet, maar dat zien we vanzelf.
Het is gewoon een kwestie van zo zacht mogelijk, maar het moet wel kunnen.
Tuurlijk wil ik (en jij dus) het liefst bitloos maar je moet je er ook niet op blind staren, het blijft altijd kijken wat werkt.
En het kan idd later ook nog.
En ik bedoel, bit kan je later ook wennen, das alleen andersom.
Vervelend dat hij wat angstig is met het halster, heeft hij misschien zijn hoofd gestoten?

Phuddle een 11enhalf heb ik ook van mijn vorige paard en die ervoor had ook dezelfde maat, dus kan best goed zijn.
Je kan wel even meten met bijv. het handvat van de zweep in de mond en dan je vinger erbij houden op de goede plek en daarna nameten.
Ze ziet er goed uit!
Hier heb ik ook de longeerzweep erbij, kun je ze wat makkelijker op afstand houden. :j
Malik kwam eerder af en toe naar binnen en reageerde te lauwtjes op de lijn, dan moest ik veel meer rennen dan hem! }>
Met de zweep kun je gewoon makkelijker dichterbij komen.

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 19:06

Phuddle schreef:
Phuddle een 11enhalf heb ik ook van mijn vorige paard en die ervoor had ook dezelfde maat, dus kan best goed zijn.
Je kan wel even meten met bijv. het handvat van de zweep in de mond en dan je vinger erbij houden op de goede plek en daarna nameten.
Ze ziet er goed uit!
Hier heb ik ook de longeerzweep erbij, kun je ze wat makkelijker op afstand houden. :j
Malik kwam eerder af en toe naar binnen en reageerde te lauwtjes op de lijn, dan moest ik veel meer rennen dan hem! }>
Met de zweep kun je gewoon makkelijker dichterbij komen.

Oké Nja mocht hij echt te groot zijn is hij zo weer terug naar de winkel gelukkig. Mijn vorige had ook een 12,5 (1.85 schoft, maar heel klein bekkie) vandaar dat ik dacht dat moet wel passen haha.
Kan met mijn vinger wel in dr mondhoek maar echt met iets in haar mond nog niet geweest. Staat nog op de planning.

Inderdaad, hier reageert ze normaal goed op de lijn maar ze had vandaag echt zoiets van ik snap het niet, maar wil het ook niet snappen. Rot nu eens op met dat draaiende touw bij mijn billen. En dat mag ze natuurlijk niet :o
Dus volgende keer even zweepje mee, want nee zeggen is 1 ding maar echt gepikeerd niet doen wat we vragen is wat anders, en dat moet ze natuurlijk niet aanleren. }:0

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 19:09

Geen idee maar ik ga toch voor we echt gaan rijden toch maar een bitfitter laten checken

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 19:47

18cm bit :wow:

Ik heb voor Rudi 12,5cm en dat past prima.

Vandaag vanwege het weer niet echt kunnen werken maar helemaal niks ook niet. Ik heb gewoon het hoofdstel omgehangen, naast hem gelopen en een beetje gestuurd naar links en rechts. Ging prima :Y) Hij vond het een beetje gek dat hij niet naar de andere paarden kon om te buurten maar liet zich makkelijk sturen. Toch hendig, zo'n brede stalgang :D
Afbeelding

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 21:22

Geryon, ik dacht ook meteen Wennekers. Ik sta ook op pensionstal, een veel kleinere. Ik ga gewoon heel vroeg in de ochtend voor de drukte er is.

Phuddle, stoer hoor al afspuiten. Wat betreft bit zou die 12.5 wel moeten passen denk ik. Gewoon even proberen. Wat betreft longeren, ik ben begonnen met een zweep met een plastic zak eraan om te leren afstand van mij te houden en een voorwaartse hulp te hebben maar ook een rem.

Wie vroeg ook alweer hoe het rijden op te bouwen? Ik zou ook gaan voor 2 x 20 min. Eter paar x kort dan 1 x lang wat betreft belasting.

Die van mij van de week voor het eerst met singeltje gelongeerd. Ze was superbraaf!

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 21:24

Duke heeft trouwens maar 14,5 in zijn bit, vond dat nog best een verschil met Dexter aangezien die allebei extra full in hoofdstel dragen.

Noisy, herkenbaar! Ik doe ook veel op de stalgang hahaha

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 22:17

liaan schreef:
Phuddle, stoer hoor al afspuiten. Wat betreft bit zou die 12.5 wel moeten passen denk ik. Gewoon even proberen. Wat betreft longeren, ik ben begonnen met een zweep met een plastic zak eraan om te leren afstand van mij te houden en een voorwaartse hulp te hebben maar ook een rem.

Oh das ook nog wel een goede inderdaad zak eraan :) dank je! Die van jou was ook een toto dacht ik he?

Ik had wel verwacht dat ze maat het water zou schoppen maar niets hoor haha.

Fijn dat die van jouw het longeren zo goed oppakt, komt met May ook wel hoor, is pas 2de keer in de longeerring eerste keer alleen even rondje gestapt dus echt nog heel pril allemaal.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 23:43

Jullie hebben gelijk kwa stal, kan er ook maar één zijn _O- al lees ik mensen 300 paarden zeggen dus dat valt weer mee vergeleken bij de 400 die ik zei :')

Als meneer geopereerd moet worden, ga ik waarschijnlijk naar een andere stal voor een tijdje, want ik vind het nu zo mega duur elke maand voor een paard waar ik niks mee kan..

Ik gebruik tot nu toe de longeerkralen inderdaad. Ik kan ook echt niet zonder een kleine afgesloten ruimte vanwege de manier waarop ik alles wil doen.
Maar sturen aanleren vind ik juist lastig in zo'n kleine ruimte! In ieder geval met deze. Het lijkt niet heel uitnodigend omdat het zo klein is en ze misschien teveel aan de muren hebben.

Kwa bitmaat heb ik altijd alleen maar paarden gehad in maat 13,5cm. Vorige paard (springpaard van 1.80m) had 14,5cm maar dat is deze te groot die heeft ook 13,5cm!

Ik heb alles tot en met de eerste paar passen draven bitloos gedaan. En zonder contact. Western stijl :P
Daarna met bit bezig gegaan.

Bij een 3.5 jarige zou ik langzaamaan naar 3x per week een kwartiertje gaan.
De 2x 20 minuten lijkt me een goeie nu!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 00:16

Malik moet ik niet met een zak aan de zweep doen, dan schiet hij gelijk in showstand. _O-

Geryon, ja als je niks met je paard kan doen betaal je voor dingen die je niet gebruikt, ook zonde.
Zo'n grote stal is wel zo'n beetje het tegenovergestelde wat ik heb, zou er niet meer aan kunnen wennen denk ik. :')

Liaan, fijn dat ze de longeersingel geen probleem vond.

Noisy, handig een grote stal.
Wij waren in de regen vandaag maar het regende heel zacht, dus geen probleem.
Later ging ik de stal doen en toen kwam er een enorme stortbui! :oo

Phuddle, ik gooi het touw op zijn achterwerk, misschien werkt dat beter, blijf je ook wat meer uit de buurt.
Maar longeerzweep werkt ook. ~~}>

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 00:25

@Miranda ik denk dat die van mij ook een showstand gaat maar dan loopt ze wel *\%/* <<)
Touw op dr kont kan wel alleen is ze zo watervlug dat ik denk dat een zweep wat makkelijker is. Stel ze zou bedenken dat ze kan proberen om iets terug te doen kun je ze denk ik met zweep net iets makkelijker weg houden anders moet je steeds dat touw eerst oprollen := 8)7

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 13:49

In de showstand vind ik zelf niet echt handig werken. :')

Malik heeft zijn achterbeen bij de hak geschaafd, geen idee wat hij uitgevreten heeft maar het is flink dik. :(:)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 13:51

Duke heeft ook zo'n showstand maar weet ondertussen dat hij die mag houden voor in de wei, ik hou niet zo van zijn etteren aan de hand haha, daar is hij me wat groot voor

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 14:02

Granoek schreef:
Duke heeft ook zo'n showstand maar weet ondertussen dat hij die mag houden voor in de wei, ik hou niet zo van zijn etteren aan de hand haha, daar is hij me wat groot voor

Met trainen werkt het ook niet, dan zijn ze veel te opgewonden en je wil vanuit rust werken, anders heb je 0 concentratie.
Het ziet er wel leuk uit, dat vrolijke gehuppel. :D

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 14:03

Haha ja dat zal vast ook zijn geweest wat Dexter op de shire show de winst heeft gekost :') Die heeft die stand precies niet zo haha

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 23:07

Dexter sjokte op zijn gemakkie rond..vind dat dat juist bij zo'n paard hoort! _/-\o_

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 19:03

Even een korte egopost, lees straks even bij maar...as woensdag ga ik zoals het nu uitziet voor het eerst zelf op Pinda *\o/* Zo spannend, en zo veel zin in! :):)

Ze doet het nog steeds super, heel braaf en gaat goed vooruit :+: Knappe muppet!!

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 20:01

Phuddle, ik heb nu een 12,5 bitje, naar mijn idee heeft hij nog een aardig smal snoetje, maar mijn vorige tinker had 14,5 dus dan is alles smal :D Hoewel Duke die blijkbaar al heeft als baby maatje :')
Ik gebruik de zweep met longeren eigenlijk alleen maar om af en toe even naar de schouder te wijzen om hem weer naar buiten te sturen.

Granouk, een 18cm bit :wow: stiekem ben ik dan wel heel benieuwd naar een foto. Een bitfitter is nooit een slecht idee, alleen mij werd aangeraden (door de bitfitter) om eerst even met een simpel enkel of dubbelgebroken bustrensje te gaan rijden en over een paar maanden een keer een afspraak te maken wanneer we echt wat serieuzer aan de slag gaan...

Noisy ja dat kan je ook doen met dit slechte weer, heerlijk droog! Fijn dat hij het zo braaf deed!

Geryon, wat grappig! Mijn vorige tinker staat daar ook nu! Finn, ken je hem toevallig? Lijkt me lastig om met zoveel paarden iedereen te kennen.
Echt naar dat het nog steeds niet goed gaat met je paard :(:) Logisch dat je dan even ergens anders met hem naartoe wil gaan.

Ook beterschap met Malik, loopt ze nog wel goed?

Wat goed nieuws Vientje! Ik ben heel benieuwd naar hoe het zal gaan, zo te lezen is ze erg braaf bij alles dus dat zal vast goed komen *\o/*
Laatst bijgewerkt door Janneke93 op 23-02-20 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 20:07

Ik zal van de week eens een foto maken haha

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 20:19

Vientje super, dat wordt genieten!

Janntjuh, Malik was niet keupel, belast het volledig maar het is nog wel wat dikker.

Vandaag is Malik jarig!! *\o/*

Hij dacht denk ik dat hij de kaarsjes ook moest opeten. _O-

Afbeelding

Die had ik er maar snel afgehaald, toen kon hij gaan smullen. :9

Afbeelding

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 20:54

@Mirandafuego Haha dat geitje :') en gefeliciteerd met Malik!!

@granouk 18cm?! :wow: mac heeft 12,5 dacht ik, of 11,5 ik weet het niet meer :+

---------------------------

Ik heb het longeren met Mac deze week weer opgepakt! Het kwartje is eindelijk gevallen bij hem en het gaat nu zo onwijs goed, ik ben echt heel blij *\o/*

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 21:31

MirandaFuego schreef:
Vientje super, dat wordt genieten!

Janntjuh, Malik was niet keupel, belast het volledig maar het is nog wel wat dikker.

Vandaag is Malik jarig!! *\o/*

Hij dacht denk ik dat hij de kaarsjes ook moest opeten. _O-

[ [url=m/OYaJwE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die had ik er maar snel afgehaald, toen kon hij gaan smullen. :9

[ [url=m/Zh1KbQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh fijn! Las idd dat het dik was dus ik was bang dat hij ook kreupel zou lopen maar dat is gelukkig niet zo.

En gefeliciteerd!!! Y)(^)
De kaarsjes zijn natuurlijk het lekkerste.

Wat goed dat Mac het door heeft gekregen!

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 00:03

Malik gefeliciteerd!! *\o/*

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 08:55

Nog gefeliciteerd met Malik!

Wat een prutweer he?! Wel is een zwem-, of eigenlijk, modderbad bij ons.

Ben dit weekend naar een clinic van Bent Branderup geweest in België. Was een inspirend dus deze week maar weer serieus met het werk aan de hand aan de slag :j

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 09:14

Gefeliciteerd voor Malik!