[VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xLaraaj

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 16:54

zadelmak maken laat ik aan anderen over, denk dat ik daar nooit geschikt voor zal zijn :P

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 17:49

Retjethorse schreef:
Sintara: Fanatiek borstelen? Aliaa vreet me met huid en haar op dan. :') Enkel fanatieke krabsessies is ze altijd voor te vinden. En enkel na zo'n krabsessie accepteert ze zonder morren een snelle borstel om de losgekomen haartjes eraf te vegen, maar ik moet echt niet uitgebreid gaan borstelen hoor, daar wordt ze enorm zuur van. _O-

Hahaah dat is jammer. Vaak vinden ze het wel prettig op de dikkere spieren, bilspieren? Ooit geprobeerd?
Mijn paard vind borstelen ook maar een rare mensen hobby opzich maar ze begint er wel wat meer haar draai in te vinden inmiddels. Ze heeft alleen nogal voorkeuren (hoofd liever niet, hals en ribben alleen zachte borstel, billen hard rosborstelen, benen zijn gewoon ok met zachte of harde borstel maakt niet uit).

Maar je verhaal klinkt goed. Hopelijk helpt het aliaa en jou echt :).

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 18:12

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 18:42

Je kan ook het deel met de mousse/wol losmaken van de rest van de Pessoa, zodat je enkel het kontgedeelte gebruikt. Ik ben geen fan van een Pessoa omdat het hoe dan ook beweging geeft in de mond en daarom zakken ze tot ze zover zijn dat ze van dat bewegen niks meer voelen. Dat kan je vergelijken met "zagen". Gewoon een elastische bandage of enkel dat bilstuk en dan goed voorwaarts laten marcheren, eventueel met een bijzetje erbij.

Ook als ze struikelen is zo een Pessoa een aanslag in de mond.

De masseur kan je vinden via Horsewell. Niet de goedkoopste maar wel hele uitgebreide intake en goede opvolging normaal gezien.

En je musketiers waren heel vrolijk zondag toen ik in galop met een vriendin langs kwam :D Met z'n 3 gelijk vol gas mee naar de draad haha.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 19:31

Ohh dus dan kan ze wel snel varekaj! Misschien moet je een keer met dr meerijden :D

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 22:51

xLaraaj schreef:
zadelmak maken laat ik aan anderen over, denk dat ik daar nooit geschikt voor zal zijn :P
Dat dacht ik ook, maar ligt wat aan het type paard waar je mee werkt. Met Aliaa was het heel makkelijk, maar die is volgens mij zadelmak geboren. :')

Sintara schreef:
Hahaah dat is jammer. Vaak vinden ze het wel prettig op de dikkere spieren, bilspieren? Ooit geprobeerd?
Mijn paard vind borstelen ook maar een rare mensen hobby opzich maar ze begint er wel wat meer haar draai in te vinden inmiddels. Ze heeft alleen nogal voorkeuren (hoofd liever niet, hals en ribben alleen zachte borstel, billen hard rosborstelen, benen zijn gewoon ok met zachte of harde borstel maakt niet uit).

Maar je verhaal klinkt goed. Hopelijk helpt het aliaa en jou echt :).
Nee, Aliaa vindt het echt niet fijn zo'n borstel over haar lijf. Zelfs niet op haar jeukplekjes. _O-

YvonneV schreef:
Misschien is dit iets voor je https://www.bb-lastic.nl/product/bb-las ... band-full/ Kan je ook onder het zadel gebruiken. Je kan dit overigens ook met een bandage doen.
Werkt dit dan zo goed? Want het boeit Aliaa niets of er iets achter haar kont hangt of niet hoor. :+

Varekaj schreef:
Je kan ook het deel met de mousse/wol losmaken van de rest van de Pessoa, zodat je enkel het kontgedeelte gebruikt. Ik ben geen fan van een Pessoa omdat het hoe dan ook beweging geeft in de mond en daarom zakken ze tot ze zover zijn dat ze van dat bewegen niks meer voelen. Dat kan je vergelijken met "zagen". Gewoon een elastische bandage of enkel dat bilstuk en dan goed voorwaarts laten marcheren, eventueel met een bijzetje erbij.

Ook als ze struikelen is zo een Pessoa een aanslag in de mond.

De masseur kan je vinden via Horsewell. Niet de goedkoopste maar wel hele uitgebreide intake en goede opvolging normaal gezien.

En je musketiers waren heel vrolijk zondag toen ik in galop met een vriendin langs kwam :D Met z'n 3 gelijk vol gas mee naar de draad haha.
Nee, ik ben er ook geen fan van dat dat ding aan haar mond rukt. Daarom heb ik de pessoa aan mijn kaptoom gehangen, al weet ik niet of dat eigenlijk wel de bedoeling is. :') Dan komt de druk evengoed nog op de neus maar goed.
Ik kan me voorstellen dat ze vrolijk aan kwamen lopen, de hooligans. :') Je moet eens vaker passeren hoor, dan bewegen ze inderdaad wat. O:)

Sintara schreef:
Ohh dus dan kan ze wel snel varekaj! Misschien moet je een keer met dr meerijden :D
Ja toch? :))

Vandaag heb ik Aliaa en Naranja nog eens samen in de bak gegooid. Normaal negeren ze elkaar en zijn ze beiden tevreden, maar vandaag was Naranja mega hengstig en is het dus een grote pestkop. _O- Ik heb er een filmpje van, maar dat is voor morgen. Ik moest zo'n 2 uur geleden al in bed liggen. :')
Aliaa haar hoofd zegt genoeg toch? _O-
Afbeelding

Afbeelding

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 22:57

Oei dat is wel goed zuur. Mijn paard is licht kreupel en ook mega hengstig. Vermaakt zich iig nog wel mede daardoor.. Dan weer met de ene buur ruin flirten, dan weer als een verliefd schoolmeisje zuchten over de andere buurman.. En ondertussen de ruin uit dr eigen kudde maar proberen aandacht te krijgen maar nee, die was te bereikbaar denk ik :+. Die kreeg net zo'n blik als aliaa geeft op de foto hierboven :')

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 23:00

Merries... :D

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 23:03

Heerlijk :D je hoeft je iig nooit af te vragen wat ze ergens van vindt. Je komt het altijd LUID en duidelijk te weten hahaah

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 23:14

Als je graag mee wil op buitenrit, je roept maar :D
Yerba (de donkerste criollo?) Liep direct mee in galop, de andere 2 kan ook in fikse draf geweest zijn, heb het niet goed gezien. Moest op de bochten letten :+

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 23:42

Retjethorse schreef:
YvonneV schreef:
Misschien is dit iets voor je https://www.bb-lastic.nl/product/bb-las ... band-full/ Kan je ook onder het zadel gebruiken. Je kan dit overigens ook met een bandage doen.
Werkt dit dan zo goed? Want het boeit Aliaa niets of er iets achter haar kont hangt of niet hoor. :+

Het valt te proberen met een bandage toch? Je zegt zelf dat ze na longeren met pesoa actiever loopt. Je krijgt dan wel het activerende effect van de pesoa zonder de storende werking in de mond.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 21:06

Sintara schreef:
Heerlijk :D je hoeft je iig nooit af te vragen wat ze ergens van vindt. Je komt het altijd LUID en duidelijk te weten hahaah
Oh ja dat doet Aliaa altijd. Ze is geen binnenvreter. :))
Maar ze kon ook lief kijken hoor, vooral toen ze onderweg was naar mij. :D
Het is een mislukte foto, maar ze was cute. <3
Afbeelding

Varekaj schreef:
Als je graag mee wil op buitenrit, je roept maar :D
Yerba (de donkerste criollo?) Liep direct mee in galop, de andere 2 kan ook in fikse draf geweest zijn, heb het niet goed gezien. Moest op de bochten letten :+
Ga ik zeker eens doen! :D
Yerba is inderdaad de donkere met vlekjes. Yerba in galop joh? Meestal is die ook zo tam. :+

YvonneV schreef:
Het valt te proberen met een bandage toch? Je zegt zelf dat ze na longeren met pesoa actiever loopt. Je krijgt dan wel het activerende effect van de pesoa zonder de storende werking in de mond.
Het valt inderdaad te proberen. :)

Vandaag heb ik een korte buitenrit gemaakt met Aliaa. We zijn een uurtje onderweg geweest en hebben vooral gestapt. Aliaa was echt enthousiast in het begin en erg braaf. Maar op sommige momenten werd ze echt mega spooky, zo heb ik haar nog nooit geweten. En het rare is dat ze het volgende moment weer helemaal relax en lekker te rijden was. :') Op de momenten waarop ze spooky was, was ze echt irritant man. Ze wou niet op het pad blijven lopen en wou steeds haar eigen ding doen. Verder was ze actief en wou ze vooral draven.
Ik voelde het verschil in gangen ook duidelijk wanneer ze relax was en wanneer niet. Relax zat aangenamer dan niet relax, toen leek ze wat te schommelen. :P

Op de paadjes met stenen leek ze goed en niet gevoelig te lopen, behalve dat ene baantje naast onze stal, echt heel raar. :')

Afbeelding

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 21:08

Lekker stukje buiten rijden! Zou ze zich niet gewoon vervelen en daarom spooky doen?

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-20 21:57

Sintara schreef:
Lekker stukje buiten rijden! Zou ze zich niet gewoon vervelen en daarom spooky doen?
Geen idee. :')

Aliaa was vandaag weer in topvorm hoor... De drie musketiers liepen op onze weide vandaag. Ik was de weide al aan het mesten en mijn oom had een plastic zak met wortels mee. Hij legde die zak neer aan de stal. Aliaa zou Aliaa niet zijn als ze die zak op een onbewaakt moment niet te pakken had. :') Normaal luistert ze redelijk goed als ik haar naam kwaad roep of 'nee' zeg. Maar vandaag had ze daar geen zin in, want wat boeit het nu als iemand vanaf de andere kant van de weide staat te roepen terwijl jij kans maakt op lekkers uit die zak? :D Aangezien ze niet luisterde, ben ik erheen gelopen en mevrouw was snel met die zak weg. Ze bleef gelukkig vrij snel stilstaan, maar wou de zak niet loslaten. :')

En hoezo heb ik een chill paard? Gewoon lekker door blijven eten. _O-
Afbeelding

En ik was jullie nog een filmpje verschuldigd van de ontmoeting tussen hengstige Naranja en Aliaa:

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 23:02

Nou, de travers zit er bij naranja al goed in. En blijkbaar is mijn paard niet de enige die zo vocaal is :+.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 21:05

Sintara schreef:
Nou, de travers zit er bij naranja al goed in. En blijkbaar is mijn paard niet de enige die zo vocaal is :+.
Straks moet ik nog dressuur gaan rijden met Naranja. _O-

Wat een weertje zeg vandaag... -O-
Tijd genoeg om in de koelte een fototopic te maken in elk geval: De drie musketiers ITP!

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 15:48

Gisteren heb ik Naranja uit de weide gehaald en ben ik een klein stukje gaan wandelen met haar alleen. Ze was erg luidruchtig en nerveus, maar best braaf. Ik had meer drama verwacht. :D
Afbeelding

Daarna ben ik met Aliaa eens tot thuis gestapt en wat een verschil haha. :') Aliaa leek erg blij te zijn dat zij ook mee op stap mocht na Naranja. :D

Manadeluca

Re: [VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 10:26

Fijn dat het goed gaat. Eigenlijk vinden bijna alle paarden het leuk om extra aandacht te krijgen. Komt allemaal wel goed, ook soms eens wat minder goed, gewoon blijven doen.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-20 06:50

De dierenarts is gisteren moeten komen voor Naranja. Ze stond wat afwezig in de stal, terwijl ze anders altijd erg alert is. Ik heb haar op korte tijd ook 2 keer weten liggen en ze wou niet eten. Dan gaan bij mij de alarmbellen rinkelen.
Ze heeft 2 inspuitingen gehad tegen de krampen en daar leek ze van op te knappen.

Ik had aan de stalbaas toestemming gevraagd om vanochtend voor mijn werk te gaan kijken en ze leek oke te zijn. Ik heb haar niet zien grazen vanochtend, maar hopelijk is ze erdoor. Ik ben mijn vorige merrie aab koliek verloren en dat maak ik liever geen tweede keer mee. -O-

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 11:24

Het is altijd moeilijk om je dan op je werk niet te veel zorgen te maken. Sterkte dus vandaag! Hoop met je mee dat ze weer helemaal oké is.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 11:31

Oei, hopelijk gaat het meevallen! Misschien komt er zo toch nog een beetje stress uit?

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-20 12:51

zippora schreef:
Het is altijd moeilijk om je dan op je werk niet te veel zorgen te maken. Sterkte dus vandaag! Hoop met je mee dat ze weer helemaal oké is.
Verschrikkelijk... Gelukkig weet ik dat ze in goede handen is bij mijn moeder en heb ik al een update gekregen dat ze oké is. Ze gaan met dit weer overdag op stal en ze begon meteen te eten.

Sintara schreef:
Oei, hopelijk gaat het meevallen! Misschien komt er zo toch nog een beetje stress uit?
Geen idee. Op zich lijkt ze zich goed aan te passen en is ze kalm, tenzij we iets nieuws introduceren, maar ook dan valt haar reactie redelijk goed mee. :)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:02

Nondeju wat een schrik dan even.
Kan denk ik zeker zo zijn dat ze van binnenuit het allemaal toch wat spannender vond dan ze naar buiten toe liet blijken.
Hopelijk is dat het en is het daarmee ook meteen over en kun je nu zonder zorgen genieten van je beide merries.

Hoe is het nu?

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-20 22:16

JoSav schreef:
Nondeju wat een schrik dan even.
Kan denk ik zeker zo zijn dat ze van binnenuit het allemaal toch wat spannender vond dan ze naar buiten toe liet blijken.
Hopelijk is dat het en is het daarmee ook meteen over en kun je nu zonder zorgen genieten van je beide merries.

Hoe is het nu?
Ja, de schrik zit er echt nog goed in. Retjet (mijn overleden merrie) is twee keer geopereerd aan koliek, waarbij we haar de laatste keer tijdens de operatie laten gaan hebben. := Dat wil ik echt geen tweede keer meemaken... ;(

Maar gelukkig is ze in orde! Een half uur tot een uur nadat de dierenarts langs geweest was, was ze opgeknapt. Gisterenavond was haar eten in no time op, dus dat zegt ook al genoeg. :') En ze kijkt ons weer vrolijk aan als we in de stallen bezig zijn. :D
Afbeelding

En ze mocht ook in de douche!
Afbeelding

Aliaa mocht ook in de douche, maar die had geen zin. Ze wou de douche niet in. Ze deed het na even aandringen toch, dus heb enkel haar benen wat gedoucht. Vandaag was het ook net iets minder warm dan de afgelopen dagen, en dat zag je aan de paarden. Normaal staat Aliaa altijd kletsnat in het zweet.
Verder is het weer hoog zomer en beginnen de kwaaltjes van Aliaa weer. -O-
De binnenkant van haar oren zijn alweer kapot, overal bultjes... :')
Afbeelding

Aliaa was vandaag echt irritant, maar ik twijfel of het niet aan mij lag. Om een of andere reden ben ik vanavond kei humeurig geworden (en ik weet zelfs niet waarom :') ) en volgens mij reageerde zij daarop. _O-

En Yerba had geen zin om stil te blijven staan. De staldeur stond op en die vond het wel leuk om te proberen ontsnappen. }>
Afbeelding

Verder doe ik niet zoveel met de paarden op dit moment. 'S nachts gaan ze buiten, overdag op stal in de 'koelte'. In de namiddag/avond worden ze gedoucht en geknuffeld and that's it. :')

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:00

Oh, wat fijn dat het weer beter gaat. Kan me voorstellen dat het voor jou extra schrikken was.

Wel vervelend dat Aliaa weer kampt met jeuk. Heb er zelf geen ervaring mee dus weet ook niet goed wat voor middeltjes je zou kunnen proberen. Wellicht een kruidenmengsel. Ik denk even wat zou kunnen helpen.