Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:27

Maar als hij nuet wil zakken doet ie het toch juist niet goed op touwhalster?? Of kijk ik nu verkeerd

Spoiler:
ik vind hem wel een beetje schraal voor 3,5 jaar als ik eerlijk ben. Misschien dat dat er ook mee te maken heeft?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:28

Art_Ificious schreef:
Hm veel over de bijzet.
Ik wil het bit voorlopig weglaten omdat hij het wel goed doet aan de touwhalster. Uiteraard zal hij wel bereden worden met bit (springsport in) maar hij was ook bezig met tanden wisselen momenteel.

Wel een kleine correctie, limo is 3,5 ipv 2,5 jaar.

Wat lopen betreft, hij loopt in draf ook in vrijheid nooit met hoofd laag wat de andere jonge paarden die ik hier zie passeren op de manege wel doen. Al is het maar uit interesse voor de geuren op de grond terwijl ze draven.

Ohja even foto van hoe limo eruit ka zien na een dagje paddock
Dat grijze is allemaal zand :D
[ [url=m/C5448F.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe bedoel je , goed doen aan het touwhalster? Dan stofzuigt hij wel? Nee dan had ik het inderdaad ook niet gedaan.
Mocht hij dat ook niet doen zou ik het echt eens overwegen. Maar zoiets is echt niet in 3x klaar he! Denk echt dat het een balans probleem is hoor. En dat heeft tijd nodig. Aangezien het in stap wel kan
Wist ik inderdaad dat hij 3.5 was :)

Haha hij ziet er heerlijk uit :D

Hihi super leuk ilsey! Er is vast nog wel ergens tegen die tijd een sweltsje state paard te koop. Al zijn ze schaars omdat de eigenaar oud is en alle paarden heeft verkocht :) zilver haar zus is dit jaar nog kroon geworden :D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:32

Nynkster schreef:
Maar als hij nuet wil zakken doet ie het toch juist niet goed op touwhalster?? Of kijk ik nu verkeerd

Spoiler:
ik vind hem wel een beetje schraal voor 3,5 jaar als ik eerlijk ben. Misschien dat dat er ook mee te maken heeft?

Hij was schraler na de castratie:

Afbeelding

Nynkster

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:32

Maar zou dat niet deels te maken hebben met zijn manier van lopen?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:34

Hij stofzuigt niet maar met het bit gaat hij in stap ook niet echt ontspannen. Dan zie ik een rare blik in zijn ogen. Beetje moeilijk uit te leggen.

Voor de castratie zag. Hij er beter uit vond ik persoonlijk.
Afbeelding

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:35

Ik vind hem niet schraal. Mooi slank maar wat onbespierd. Ik zag vandaag foto’s van Lars zijn broer.. Zooo dat is een buffel; heel rond en stevig :oo Lars moet nog spiertjes opbouwen Haha

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:37

Ja voor castratie veel beter.. vind hem zo ielig op de borst en nek vooral. Zit niet echt spek op

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:42

Ben dan ook niet echt bezig met spieren opbouwen de laatste maanden. Puur gewerkt op desensibiliseren en geondwerk. Maar niet meer aan de longe gehad buiten sporadisch 2x dan.
Maar omdat ik hem toch liever in de spieren zie stelde ik dus die vraag over bijzetten.
Als hij draaft zie je de rugspieren ook erg hard wat ik erg naar vind.
Afbeelding
Op deze foto zéér goed te zien wat ik bedoel.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:44

Artflicous is natuurlijk ook een kwestie van wennen. Een bit. Op die laatste foto zet hij zijn hele rug strak en vast (heeft hij ook iets van zichzelf , zie je ook in stand) Hij moet dus leren om met zijn lijf om te gaan en hij moet leren hóe hij dat moet doen. Dat leerd hij in mijn ogen niet aan een halstertje

Heb je foto xapple :D

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:47

Kabayo schreef:
Artflicous is natuurlijk ook een kwestie van wennen. Een bit. Op die laatste foto zet hij zijn hele rug strak en vast (heeft hij ook iets van zichzelf , zie je ook in stand) Hij moet dus leren om met zijn lijf om te gaan en hij moet leren hóe hij dat moet doen. Dat leerd hij in mijn ogen niet aan een halstertje

Ik snap niet zo goed waarom een paard dat niet aan een halstertje kan leren. Wat je vaak ziet is dat gevoelige paarden (volgens mij limo) als ze een bit in krijgen hun koppie nog hoger gooien. De gevoelige paarden waarmee ik heb gewerkt blokkeerden bij een bit en bijzet.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:49

Art_Ificious schreef:
Ik vind de reacties juist fijn, meer omdat ik hier positievere reacties krijg dan in andere topics van mij.
En als ik dezelfde update plaats in mijn volgtopic kan ik dagen wachten op een reactie die vaak nog gewoon uitblijven omdat het de goede kant op gaat met Limo. Ik durf te wedden dat ik wel weer reacties ga krijgen als ik een negatieve post plaats, want bokt houd van kritiek leveren. Daarom vind ik de updates hier posten gewoon fijner.

Odenxia was jou zelf vergeten :o
Wat leuk dat het longeren goed ging. De commando's zal ze ook snel door hebben denk ik.

Toydoll, breezer showt ook leuk. Niet uitgegleden in de blub?

Jammer he, dat sommige zo sensatie belust zijn. Gelukkig gaat het goed, zouden we juist alleen maar blij mee moeten zijn!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:51

BrechtCarlos schreef:
Kabayo schreef:

Ik snap niet zo goed waarom een paard dat niet aan een halstertje kan leren. Wat je vaak ziet is dat gevoelige paarden (volgens mij limo) als ze een bit in krijgen hun koppie nog hoger gooien. De gevoelige paarden waarmee ik heb gewerkt blokkeerden bij een bit en bijzet.

Limo is zeker heel gevoelig. Je moet dus erg rustig en langzaam uitbouwen bij zo'n paard. Niet overhaasten. Als een paard bang is voor een bit , en als ze daar al bij blokkeren moet je hem misschien eerst 3 maand alleen aan hoofdstel longeren. Je moet nooit een bang paard met het hoofd vastzetten. Dat komt niet goed

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:58

BrechtCarlos schreef:
Kabayo schreef:

Ja dat is precies mijn ervaring. Ging eens testrijden met een jonge tinker die erg gevoelig was in de mond en geen rem had met bit, dus ik dacht nou ik ga daar even bitloos op met een nylon kaptoom. Zeiden ze dat ze veel ontspannener liep (was sowieso wel een hete brok (stress), dus het was nog niet wat het moest zijn maar wel al veel beter) op het kaptoom dan op bit. En haar rem was ook er ook beter mee. Paardje gooide haar hoofd idd ook hoog op met bit.

Elk paard is anders, ik denk dat je moet kijken wat voor het paard in kwestie duidelijk is en goed werkt, waar het paard in kwestie zich fijn bij voelt.

Maar ik zou wel een kaptoom aanraden ipv een halster, omdat dat toch duidelijker is qua 'druk' heb ik begrepen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:59

Met kaptoom heb ik geen ervaring! Daar kan ik helaas weinig zinnigs overzeggen! Kan best zijn dat limo dat erg fijn vind. Ik denk dat het een kwestie van uitproberen is. Ik had wel liever een kaptoom dan halster denk ik

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:01

Ik longeer momenteel aan een touwhalster. Wij zijn wel alleen nog bezig met de beginselen, dus het cirkelen. Die van mij doet van zich zelf al heel snel stofzuigen, vooral in stap. Draf zijn we echt net mee begonnen, maar dat komt wel.
Ik kan dus helaas niet helpen met een bit of niet..
Misschien het de tijd gunnen en zelf laten ontwikkelen? Tenzij je echt lange tijd het idee hebt dat je de verkeerde spieren aan het trainen bent, dan zit er niet anders op..

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:01

Kabayo schreef:
Met kaptoom heb ik geen ervaring! Daar kan ik helaas weinig zinnigs overzeggen! Kan best zijn dat limo dat erg fijn vind. Ik denk dat het een kwestie van uitproberen is. Ik had wel liever een kaptoom dan halster denk ik

Kaptoom zie ik heeel veel positieve reacties van paarden op! Zeker het proberen waard.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:31

Kabayo schreef:

Hij is wel nog hengst. Paar weken jonger dan Lars.
Afbeelding

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:36

Denk zelf ook dat elastiek voor jou het handigste is Artflicious :) vind het ook het vriendelijkst voor de jonge paarden! En gewoon geduld hebben, ene zoekt het nu eenmaal makkelijker op dan de ander. Ken er ook inderdaad die uit zichzelf contant aan het “stofzuigen” waren. Deze doet dat helaas ook totaal niet, kropt zich best wel op bovenin dus moet straks ook met elastiek tussen de benen aan de slag. Vaak als ze het gevoel eenmaal hebben vinden ze het fijn en pakken ze het wel erg snel op ook als je erna zonder bijzet doet.

Afbeelding

Heb ook een kaptoom, ook vandaag nog ff geprobeerd want is handiger dan telkens met halster over hoofdstel en zo went hij toch al aan bit terwijl je longe nog gewoon aan de ringen kunt doen. Als cirkelt deze sowieso al om me heen dus is longe helemaal niet echt nodig haha. Maar misschien is het ook wat voor jou inderdaad om hem eerst aan bit te laten wennen zonder enige druk?

Vind zilver echt prachtig kabayo, oogt ook al zo volwassen. En inderdaad leuke naam ook. Die kleine stukjes dat ze echt over de rug lopen zien er zo fijn uit. Heb je al anti bijt spray geprobeerd op de dekens? Wil soms wel helpen!

En ja inderdaad toydoll, heb ook een tijdje een gereden die altijd vanaf jongs af aan strak met bijzet was gelongeerd en erna met slof gereden maar daar kreeg je echt nog amper verbinding mee, heb dan ook liever een waar je iets meer aan moet rijden!

En heel mooi dier Apple! Ook zo’n lekkere hengstennek erop haha, hou je hem hengst?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:43

Haha dit bedoel ik met elkaar volgen. :+

Dit is Lars niet. Dit is zijn broertje Lavi. Staat hierboven ook. Lars is geruind op zijn 1e verjaardag.
Laatst bijgewerkt door xApple op 06-12-17 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:46

Heb vandaag nog even geoefend met de barebackpad. Let niet op mijn super verrotte kop, vet haar en lazy outfit; ik ben nog steeds ziek (paardjes staan achter t huis dus was ff halfuurtje naar buiten).

Laatst bijgewerkt door xApple op 06-12-17 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:52

Hoe vaak zijn jullie nu aan de slag? Die van mij is 4,5. Is 4 keer per week een halfuurtje aan de hand leiderschap (versnellen, langzamer, achteruit) en cirkelen met misschien 2 rondjes draf beide kanten veel? Of is dit prima te behappen voor die leeftijd?

Als het cirkelen intensiever wordt ga ik uiteraard niet alle 4 keer longeren maar wordt het bijvoorbeeld 2 keer longeren en 2 keer aan de hand wat oefeningetjes met bijv balkjes!

Ps Zoe, hij is knapppp :D
Xapple, ten eerste ben ik jaloers op het gedeelte dat je paarden aan huis staan. :( Maar wat is ie braaf, dat wordt vast geen probleem met hem!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:55

Hihi zoe weet niet of anti bijtspray helpt voor lompigheid :+ ze blijft nogal haken hahaha. Leuke foto! Dankjewel voor je compliment!

Ohh wauw xapple. Die is gaaf!! Wel iets dik :o beterschap. Ziet er goed uit met barebackpad.

Sbravour. Zilver doet 1 a 2 x per week iets. Met nat koud weer heb ik zelf niet veel zin :') ze is 2 jaar en (bijna) 6 maand.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:58

Ik denk dat dat per paard heel verschillend is en dat je dat zelf moet bepalen adhv het gedrag van jouw paard.

Lars wil het liefst elke dag mee maar die kan zich niet zo lang concentreren dus met hem oefen ik maar kort. Mijn plan was 2x per week maar nu heb ik dat aangepast naar 3x in de week maar dan gewoon korter :)

Lars is van april dus die is 2 jaar en 8 maanden.

En ik ben ook heel erg verwend ja met die paarden aan huis. Kan er niks anders van maken. Ben heel dankbaar :o

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 22:03

Dankje beide! Ja dat scheelt al weer 2 jaar. Die van mij is rijkelijk laat begonnen met het beleren... ;)
Voor jullie leeftijd is 2 tot 3x kort prima denk ik!

Ik sla inderdaad ook gerust 2 dagen achter elkaar over met het werken, kan ze weer lekker bijkomen en hoef ik het Nederlandse weer niet te trotseren :D
Ik heb 1x in de twee weken les, dat is de enige keer dat we toch wel 3 kwartier tot soms een uur bezig zijn zodat we genoeg oefenwerk hebben. Ik denk dat het met de leeftijd te maken heeft hoor, maar die van mij wordt totaal niet afgeleid en blijft heel goed bij de les. Maar wat ik al zei, dat is het verschil in leeftijd denk ik.

Dan ga ik het dus bij 20-30 min 4 keer per week houden. Het is nog zo speels en simpel, het lijkt alsof ze dit prima aan kan!
Vandaag heb ik weer geoefend met het cirkelen. Misschien een half rondje draf beide kanten, het gaat om de commando’s uiteraard! :)
Naast haar stonden de paarden te stuiteren en te rennen, die gekke 4 jarige merrie van mij kijkt daar dus echt niet van op. Hoe ze je soms kunnen verbazen!
Afbeelding

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 22:10

xApple schreef:
Haha dit bedoel ik met elkaar volgen. :+

Dit is Lars niet. Dit is zijn broertje Lavi. Staat hierboven ook. Lars is geruind op zijn 1e verjaardag.

Oh sorry zit hier pas sinds gisteren in dus moet nog even aan alles en iedereen wennen, had geen tijd alle 40 bladzijdes terug te lezen :Y) zal onthouden dat jij er dus 2 hebt haha, heerlijk zo aan huis in elk geval! En wat is Lars super braaf op je filmpje zeg :D