[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 14:04

Ik wordt horendol van het slecht begrijpend lezen.
Moet ik dan tóch alles in detail uittypen???

Ik ga het anders aanpakken.
Ik blokkeer mezelf gedurende een.week.
Ik hoop dat dit topic dan inactief blijft dan hoef ik geen updates meer te posten.

Zij die écht geïnteresseerd zijn volgen toch via fb.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 14:11

Nee, je hoeft niet alles in detail uit te typen :+
Gewoon dit jonge paard echt paard laten zijn. Op een land met gras zetten in plaats van op een dor stukje zand. Kan hij goed gebruiken.
En dan een kundig iemand hem laten inrijden.
Daarna zien of dit wel echt een pony voor jou is. Of je er ook op een normale manier mee kan rijden.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 14:14

Nou blijkbaar begrijpen we het allemaal verkeerd en is het noodzaak om het uit te typen. Maar dan begrijpen we het al een jaar structureel verkeerd en dan begin ik me toch af te vragen aan wie dat ligt. Het zal best frustrerend zijn TS, maar misschien is er dan toch iets dat jij niet verteld of anders bedoeld. Ik vroeg ook, leg eens uit wat de stalbaas bedoeld...

En het heeft niets met interesse (of gebrek daaraan) te maken. Als je nou toch om hulp vraagt, die krijgt en dan vevrolgens boos wordt en zegt dat wij het niet begrijpen... Tja, dan houdt het wel een beetje op he?

Anoniem

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 14:16

Ik ben van mening dat elk paard maar in het bijzonder een jong dier de hele zomer het land op moet om aan te sterken en bij te komen. Limo glimt goed! Maar qua bespiering is er nog niet zo veel veranderd volgens mij.
Zou hem eerst (nogmaals) lekker aan de longe met bijzet eraan die rug trainen en dan pas erop gaan.
Nu heeft hij geen reserves om tijdens stress op te maken en dat pakt meteen op die bovenlijn.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 14:22

Nee TS je hoeft geen verantwoording op Bokt af te leggen, dat is een eigen keuze. :) Je bent wel verplicht om je verantwoording naar de paard te nemen, links of rechtsom. :)

Je geeft aan niet te luisteren naar commentaar, maar er zijn ook afgelopen dagen weer diverse hartstikke goede en goedbedoelde adviezen gegeven, probeer het positief te lezen en er voor jullie een positieve draai aan te geven. :j Voor jezelf maar in eerste instantie bovenal voor je paard. De allerbeste en kundigste ruiter blijft baat hebben bij adviezen van een ander, je bent nooit uitgeleerd. En je kunt pas leren als je daar voor open staat. En dan liggen er zoveel mogelijkheden aan je voeten. :)

Niet gefrustreerd worden om iets op internet, wél actie ondernemen en reëel durven kijken naar je paard en jezelf.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:19

Leo schreef:
Nee TS je hoeft geen verantwoording op Bokt af te leggen, dat is een eigen keuze. :) Je bent wel verplicht om je verantwoording naar de paard te nemen, links of rechtsom. :)

Je geeft aan niet te luisteren naar commentaar, maar er zijn ook afgelopen dagen weer diverse hartstikke goede en goedbedoelde adviezen gegeven, probeer het positief te lezen en er voor jullie een positieve draai aan te geven. :j Voor jezelf maar in eerste instantie bovenal voor je paard. De allerbeste en kundigste ruiter blijft baat hebben bij adviezen van een ander, je bent nooit uitgeleerd. En je kunt pas leren als je daar voor open staat. En dan liggen er zoveel mogelijkheden aan je voeten. :)

Niet gefrustreerd worden om iets op internet, wél actie ondernemen en reëel durven kijken naar je paard en jezelf.

Dit!
Had het zelf niet beter kunnen verwoorden

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:23

Art_Ificious schreef:
maikeltje schreef:
Dus alweer los gereden. Zoals ik het lees in dezelfde sessie. Waaromwil je dat toch als je niet weet hoe je schrikreacties voor blijft?

Je snapt toch wel dat, hoe meer slechte ervaringen dat dier op doet, hoe moeilijker het wordt er ooit een rijpaard van te maken?

Je schrijft dus op bokt dat je er iemand bij haalt voor het doorrijden en vervolgens ga je er toch zelf weer op.

Dat is toch voor niemand meer te volgen? En voor je pony al helemaal niet.

Nee jij snapt het niet. (Weeral)
Ik ga niet zomaar los rijden als hij aan de longe niet kalm is. En hij was aan de longe kalm en ontspannen dus heb ik even (5min) ook los gestapt.

En hij heeft hier écht geen slechte ervaring mee opgedaan.
Sterker nog, hij lijkt mij juist beter te vertrouwen, volgt me door de paddock als ik erin aant uitmesten ben, dit deed hij voorhezn niet. (Echt plakken tegen mij en "aandacht vragen"')

Nee jij begrijpt het niet. Als hij braaf is aan de longe en dat is hij na een keer of tig met een aantal dagen ertussen nog steeds, op beide handen, dus eerst bevestigen! Dan ga je eens denken aan losklikken. Maar ik hou ermee op, je doet waar je impulsief zin in hebt. Zonder plan en zonder nadenken. Ik hoop dat het ooit goed komt en dat dat dier niet samen met jou verongelukt.

Ik wens je veel wijsheid toe, nogmaals.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 16:28

Het zal ook goedkomen. Áls je goed gelezen hebt wist je dat er morgen hulp komt. Heb je zelfs een PB gestuurd met de naam van die persoon.

Maar goed... hier ga ik niet verder meer over discussiëren.

Even over voerbeleid.
Limo krijgt voer waar hij in principe dik van moet worden. Hele winter heeft hij volle schep (halve eetbak) snijmais gekregen, krijgt hij nu nog want de voorraad is nog niet op.
Daarnaast meer hooi dan de andere paarden (op mijn vraag).
Dit is het resultaat na stal uitmesten
Helft van deze stapel is "oud" hooi wat overblijft van gisteravond en vanmorgen.
Limo is vanmiddag pas de paddock op gegaan en dan had et hooi op moeten zijn (wat bij de andere paarden wel zo is).
Maar bij limo is het stro veel sneller minder.

Er staat nu weer een nieuwe baal hooi, daar heb ik een plakje van bijgegeven in de stal (wat bovenop ligt op de stapel) dit is grover, misschien heeft limo dat liever.

Morgenmiddag zal ik zien wat er nog over is.

Zojuist heeft hij slobber met luzernebrok en handje vitalbix gekregen. Luzernebrok heb ik meegeweekt, verbaasd me zelfs dat het zo hard opwelt terwijl het droog gegeven mag worden :?
Voortaan ga ik het dus steeds weken voor de veiligheid.

Verder de vraag... Aangezien hij zo graag stro knabby, is het verstandig meer stro in de stal te doen?
Ik doe nu een laag van +- 20cm erin (1,5 grote plak)

Ik schat dat deze stapel hooi +- 2-3kg is.
Afbeelding
Vanavond krijgt hij nog hooi voor de nacht.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:35

Waarom niet op de weide met gras ?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:41

Ons trekpaard eet ook slecht hooi, zeker als ze binnen staat. Die heeft echt de weide nodig en daar evt hooi als er te weinig op staat. Die heeft het gewoon niet naar haar zin op stal. Er wel eens aan gedacht dat Limo misschien ook liever op de wei zou staan? Of dat dit hooi gewoon niet geschikt is voor Limo? Of dat deze stalling in z'n geheel gewoon niet geschikt is voor Limo.

Ik meen me te herinneren dat je ook op zoek ging naar een andere stalling. Wat is er met dat plan gebeurt?
Ik vermoed namelijk zomaar dat Limo het veel beter zou doen op een kleinschalige stalling waarin hij dagelijks met een vaste kudde de wei op kan. Ook dat geeft hem rust en zelfvertrouwen, wat voor jou het werken uiteindelijk ook weer makkelijker zal maken. Een stabiele rustige kudde met duidelijke leider kan heel veel doen voor een (jong) paard.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 16:57

Vragen waar ik eerder antwoord op gegeven heb beantwoord ik niet meer.

Over weide heb ik een goed gesprek gehad met stalbaas. Conclusie is dat weide niet geschikt is voor limo omdat hij dan véél minder in handen zal komen (worden snachts niet binnen gehaald)
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 07-05-18 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:58

Maar waarom meteen van het negatieve uitgaan dat je het er niet naar je zin zult hebben?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 16:59

Omdat ik zelf héél moeilijk met vreemde situaties kan omgaan, vreemde plaatsen en vreemde mensen.
Daarom ben ik teruggekeerd naar deze stalling toen ik bij mijn kennissen weg wou.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 17:01

Maar wie zegt dat je op een andere stal het niet ook naar je zin zal hebben? Dat moet niet een reden zijn van stal te wisselen. Niet de eerste of belangrijkste reden in ieder geval.

Ik heb geen ervaring met paarden die achteruit gaan in gedrag als ze niet in hand komen doordat ze op de wei staan. Ik vind het juist heel fijn voor mijn paard. Het is echt een uitlaatklep. Ze rennen, spelen, eten en slapen met soortgenootjes. Joy staat ook 24/7 en af en toe (ala het hevig regent) denk ik ook oei, gaat dit wel goed, maar Joy is het gelukkigst op het land (zal dan wel voor ieder paard anders zijn).

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 17:04

Gimme_Spurs schreef:
Maar wie zegt dat je op een andere stal het niet ook naar je zin zal hebben? Dat moet niet een reden zijn van stal te wisselen. Niet de eerste of belangrijkste reden in ieder geval.

Ik heb geen ervaring met paarden die achteruit gaan in gedrag als ze niet in hand komen doordat ze op de wei staan. Ik vind het juist heel fijn voor mijn paard. Het is echt een uitlaatklep. Ze rennen, spelen, eten en slapen met soortgenootjes. Joy staat ook 24/7 en af en toe (ala het hevig regent) denk ik ook oei, gaat dit wel goed, maar Joy is het gelukkigst op het land (zal dan wel voor ieder paard anders zijn).

Ik heb helaas wél ervaring met paarden die achteruit gaan door minder in handen te zijn.
Ex stalgenoot haar paard was zo ene.
Wegens nieuwe relatie en tijdgebrek kon die eigenaar niet veel meer komen, 1x per week voor snel de stal te mesten. Maar het paard ging zienderogen achteruit. Werd angstiger en begon naar voorbijgangers te bijten als je voorbij de stal kwam.
Dot paard was in het begin ook zoals limo. Vluchtgedrag en moeilijk in de hand.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 17:09

Dus omdat een ander paard er slechter van is geworden moet die van jou zijn dagen maar op het zand slijten? Je kan hem toch zelf er tussen uit pakken en wat met hem doen en terug zetten? Wat een onzin dan kunnen we allemaal onze paarden wel weg gaan doen als het zo zou werken. Dit paard is jouw verantwoording niet van de stalbaas en kennis of wie dan ook. Hij is van jou en jij moet zorgen dat hij een leuk leven heeft. Hele dagen in een zandbak lijkt mij uiterst geestdodend voor zo'n jong dier. Probeer het gewoon eens een poosje. Dan weet je wat.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 17:10

Art_Ificious schreef:
Gimme_Spurs schreef:

Ik heb helaas wél ervaring met paarden die achteruit gaan door minder in handen te zijn.
Ex stalgenoot haar paard was zo ene.
Wegens nieuwe relatie en tijdgebrek kon die eigenaar niet veel meer komen, 1x per week voor snel de stal te mesten. Maar het paard ging zienderogen achteruit. Werd angstiger en begon naar voorbijgangers te bijten als je voorbij de stal kwam.
Dot paard was in het begin ook zoals limo. Vluchtgedrag en moeilijk in de hand.

Ja en ik en waarschijnlijk de helft van bokt heeft ervaring met paarden die invallen door te weinig ruwvoer en daardoor geen spieren maken... alsook ervaring met mensen die zichzelf erg ervaren vinden en zich afsluiten voor commentaar en daardoor het paard niet kunnen geven wat het nodig heeft.

We hebben allemaal wel 1 of 2 ervaringen met iets, maar dat maakt het nog de regel niet. Dan moet je ook niet in je auto stappen want je kan een ongeval hebben...

Laat je toch niet zo tegenhouden door je onzekerheid TS! Dat bedoel ik echt als een hart onder te riem, want ik was/ben ook een enorme excuustruus. Ik begrijp dat de drempels enorm hoog kunnen zijn, maar je voelt je beter iedere keer als je er 1 genomen hebt.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 17:12

Nou dan zullen wij wel mazzel hebben want onze paarden staan al 4 jaar in de wei en krijgen alleen dagelijks een handje vitaminebrok uit de hand. En die zijn vele malen relaxter dan dat ze in Nederland waren op een pension stal.

En echt ik begrijp dat het voor jou eng is maar deze stal bied duidelijk niet de dingen waar Limo behoefte aanheeft. En dat zou in dit geval jouw prioriteit moeten zijn en niet of jij het eng gaat vinden op een nieuwe plek. Je bent toch ook van baan gewisseld en werkt notabene in een winkel. Je kan het dus wel maar moet jezelf over die drempel heen zetten. Zie het als een uitdaging en een kans om jezelf verder te ontplooien.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 17:13

Toen Kim te bang was om rechtstreeks te benaderen en weg vluchtte als ik te snel was met het halster stond ze op 11 hectare. Zo verschrikkelijk ideaal om je eigen methoden te herzien en te kijken wat je paard nou eigenlijk nodig heeft :j

Maar goed, ik begrijp dat jij liever een quick fix hebt, zo ook met een paard wat zich los trekt en je daarom maar geen longeertouw gebruikt bij het rijden. Mijn keuze zou het echt niet zijn.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 17:16

Paardenfann4 schreef:
Dus omdat een ander paard er slechter van is geworden moet die van jou zijn dagen maar op het zand slijten? Je kan hem toch zelf er tussen uit pakken en wat met hem doen en terug zetten? Wat een onzin dan kunnen we allemaal onze paarden wel weg gaan doen als het zo zou werken. Dit paard is jouw verantwoording niet van de stalbaas en kennis of wie dan ook. Hij is van jou en jij moet zorgen dat hij een leuk leven heeft. Hele dagen in een zandbak lijkt mij uiterst geestdodend voor zo'n jong dier. Probeer het gewoon eens een poosje. Dan weet je wat.
mag niet.
Wei is wei en niet in en uithalen.
Dat zijn regels ivm veiligheid als een ander paard langs je door zou glippen. (En er zijn er die dat proberen) Dan kunnen ze de baan oprennen namelijk. Want het pad leid recht naar de drukke baan.

Niet voor niks dat het afgeraden werd door stalbaas.

Daarnaast ga ik niet eventjes een wei huren om limo er dan alleen op te plaatsen want dan krijg ik daar weer commentaar op dat hij alleen staat. (Áls er al een wei te vinden is dat is ook redelijk zeldzaam een goede wei die hele jaar rond te gebruiken is).
Bij kennissen stond hij "goed" wat weide betreft. En als kennis haar broer niet stom deed naar limo en mij toe was ik daar gebleven. Maar hij gooit steeds roet in het eten door limo uit de afspanning te halen zodat limo geen drinken of schuilplaats meer heeft (en dag bij +28°C) en dan erover liegen dat jongeren dit dan wel gedaan zouden hebben of limo over de draad gesprongen is (1m50 hoog terwijl draad naar merries ernaast 1m30 was en limo nog hengst was).
En toevallig steeds de dagen dat dierenarts of Osteopaat moest komen. Ja heel toevallig dat die "jongeren" limo dan gaan opjagen of herzetten.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 07-05-18 17:24, in het totaal 2 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 17:18

Ik lees nu al een tijdje mee. Als je nou samen met iemand limo uit de wei gaat halen? Of ben je daar vaak alleen?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 17:19

Huh. Heeft de wei niet een sluis dan? Een dubbel hek zodat het ene hek altijd dicht is als je door het andere gaat en een paard nooit kan ontsnappen? Kleine investering en dan kan iedereen gedurende het weideseizoen gewoon zijn paard pakken.
Betaalt iedereen nu voor een paard op een stuk land dat je er pas in oktober weer uit mag halen dan?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 17:21

Goof schreef:
Huh. Heeft de wei niet een sluis dan? Een dubbel hek zodat het ene hek altijd dicht is als je door het andere gaat en een paard nooit kan ontsnappen? Kleine investering en dan kan iedereen gedurende het weideseizoen gewoon zijn paard pakken.
Betaalt iedereen nu voor een paard op een stuk land dat je er pas in oktober weer uit mag halen dan?

Ja dat vind ik ook een beetje gek. Zelfs hier in de opfok mag ik Joy er gewoon afhalen. Eerste paard dagen niet natuurlijk, de kudde moet even vormen, maar aanstaande zondag gaat ze naar de smid. Dus dan komt ze gewoon even van het land.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 17:22

purny schreef:
Ik lees nu al een tijdje mee. Als je nou samen met iemand limo uit de wei gaat halen? Of ben je daar vaak alleen?
9/10 keer ben ik alleen ja. Het is omdat het hier zo kalm is dat ik hier tot rust kom en graag hier ben.

Goof schreef:

Stalbaas huurt deze grond van de gemeente. Mag er dus niet zomaar vanalles op plaatsen.
Tevens staan er geen andere pensionpaarden op, alleen de jonge en oudere paarden van stalbaas die niet bereden worden/niet meer geschikt zijn om te gebruiken.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 17:24

En anders gewoon met stroomdraad en prikpaaltjes even een deel voor het hek afzetten zodat je daar eerst doorheen moet. Dan kunnen er geen paarden tussendoor glippen. Er zijn mogelijkheden genoeg maar ik heb het idee dat je het wel best vind zo? Anders zou je er vast wel wat meer moeite voor doen. Bedenk oplossingen in plaats van steeds maar te roepen kan niet. Het is toch sneu dat zo'n jong dier nooit op het land kan?