[VOLG] Fiëgo in training.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:37

Ik denk dat ik in zon situatie voor mezelf zou kiezen. Je koopt een paard omdat je er plezier uit wil halen/aan wil hebben. Beide doe je nu niet.. Ik snap dat het moeilijk is want je raakt gehecht aan een paard maar stel jezelf de vraag of jij hier gelukkig van wordt.

Gub

Re: Fiëgo in training.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:19

Ik ben niet zo thuis in paarden trainen hoor, meer in honden.
Misschien komt het overeen ;)

Ik vroeg me namelijk af of hij niet telkens zo in de spanning blijft hangen omdat jij zelf ook zo gespannen bent.
Hij komt mij zo (via wat ik lees) zo onzeker over, zou hij niet geholpen zijn wanneer er iemand naast liep tijdens het trainen waarbij hij geen spanning kan voelen, maar juist iemand waarop hij kan vertrouwen.
Zou het kunnen dat jullie elkaars gedrag versterken? Dus dat jij zijn gedrag spannend vind... en dat hij dat merkt, en daardoor ook snel gespannen raakt.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 18:32

Ik ben zelf al een stuk zekerder geworden op de grond.
Menke zegt ook vaak dat hij me echt heel goed vertrouwd, en met spannende momenten het liefst naar mij komt voor steun. Anders had ze allang een ander voorgesteld. Ik ben ook een stuk bewuster bezig met ontspannen bij mijn schouders, gapen, goed diep zuchten en nabootsen van het briesen. Volgens Menke merkt ze dan gelijk dat hij daarin meegaat. Alleen vandaag met het afstappen raakte ik zelf gespannen, omdat dat de vorige keer mis ging en ze van tevoren zei "dat ik hem nu wel even goed moest vasthouden". :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 19:02

Jolliegirl schreef:
Joolien schreef:
Jolliegirl, dat denk ik niet. Wat ik zag in de training bij de andere stal is dat het paard te lang blootgesteld is aan spanning en soms geen tijd kreeg om te verwerken. Daardoor kan een paard heel snel overprikkeld raken denk ik.
Ik heb echt het idee dat het gewoon te snel is gegaan voor hem.

En nogmaals ik kraak de vorige stal niet af, ik zeg alleen maar wat ik denk :)

Hoe zou dit.opgelost kunnen worden?
Door hem weg te brengen zoals.meerdere zeggen, naar een stal die even goed doorpakt.
Een herman koorman of gert van t hof, om even bekende namen te noemen. :)

Ik zat ook te denken aan Herman of Gert, maar ik weet niet of ik in dit geval dat zou adviseren, het paard vertoond extreme spanning op verschillende momenten. Als ie de ruiter helemaal niet zo accepteren zou i kt meteen doen, maar in geval van Fiego zou ik eerder kiezen voor iemand die met heel veel rust te werk gaat.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 19:07

Vervelend Cher, je hebt zoveel voor hem over maar het lukt gewoon niet. Ik kan je twijfels goed begrijpen! Het idee om hem een paar weken op vakantie te doen na een trainingsstal zat ik zelf ook al over te denken. Tot nu toe ben jij er altijd bijgeweest, misschien is het goed om hem ergens na toe te sturen voor een tijdje met allemaal ontspannen nuchtere mensen die met hem gaan werken.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 19:09

Joolien schreef:
Ik zat ook te denken aan Herman of Gert, maar ik weet niet of ik in dit geval dat zou adviseren, het paard vertoond extreme spanning op verschillende momenten. Als ie de ruiter helemaal niet zo accepteren zou i kt meteen doen, maar in geval van Fiego zou ik eerder kiezen voor iemand die met heel veel rust te werk gaat.

Maar een Herman of Gert hebben wel de rust in hun koppie.
En misschien stralen die dan juist meer rust uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 19:13

Jolliegirl schreef:
Joolien schreef:

Maar een Herman of Gert hebben wel de rust in hun koppie.
En misschien stralen die dan juist meer rust uit.

Ja dat kan ook, ik ken het paard natuurlijk oko niet van dichtbiij, dan zou ik eens moeten zien hoe hij wanneer reageert.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 21:35

Ik zou hem weg doen. Ik vrees oprecht dat dit met jullie niet gaat lukken. Zoek een paard dat jouw handje vast houdt. Ik rijalleen maar zo n paarden want ik kan hun handje ook niet vast houden. Ik ben snel bang en nochtans niet onervaren of super slecht. Ik zie ruiters die er amper kunnen op zitten en toch meer te zeggen hebben. Het zij zo. Met het juiste paard rijdik heerlijk weg.

Ik hou ook niet van de huidige aanpak met kleine stapjes. Hij heeft gewoon nog elke keer dat jullie wat met hem gaan doen nog steeds spanning. Ook al ontspant hij dan, een paard zoals deze neemt helaas ook altijd die spanning weer mee. Hij heeft iemand nodig die het echt gewoon niet erg vindt en hem daar snel overheen kan zetten. Dit moet gebeuren met Veel respect voor het paard uiteraard.

Weet je. .. Iedereen heeft begeleiding nodig. Maar je moet wel in je eentje rustig aan de gang kunnen. Het is geen schande dat het niet lukt. Ik denk dat jullie het beideverdienen om niet hiermee door te gaan. ..

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 21:54

In overleg met Menke ga ik rustig op zoek naar een nieuw thuis.
Hij heeft rust en stabiliteit nodig en de kans is te groot dat ik te onzeker blijf bij hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:56

Sterkte ermee, ik hoop dat je een fijn baasje voor hem vind die hem kan bieden wat hij nodig heeft.
:(:)

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 23:06

Wat een vreselijke beslissing heb je moeten maken, Cher! :(:) Neem het jezelf niet kwalijk dat het niet gelukt is. Wat jij allemaal voor Fie hebt gedaan, een ander had al veel eerder opgegeven! Sterkte, en ik hoop dat je gauw een goed baasje vindt voor Fie. Dikke knuf! :(:)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 23:07

Dapper van je!!! Maar even goed veel sterkte. .. Ik weet iemand in België die erg goed is met dit soort paarden mocht je heen eerst nog willen laten door trainen.

Echt moeilijke beslissing voor jou!!! Maar ik denk dat je er geen spijt van zult hebben.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 23:08

Sterkte ermee :(:) knap dat je de knoop doorgehakt hebt!
ik denk dat het voor jullie beide de beste oplossing is.. Het moet wel leuk blijven toch?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 23:13

wat jammer!Ik lees af en toe mee in dit topic...maar is hij echt moeilijk?

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 23:18

Voor een handige, rustige, stabiele en relaxte ruiter die veel geduld en tijd heeft is dit uiteindelijk wss een geweldig paard. Echt, hoe hij aan de hand is en verder qua karakter.. super. Je zou niet verwachten dat ie zo paniekerig is onder de man. Alleen die paniek moet je mee weten om te gaan en hem goed weten gerust te stellen, en als ie daarin "doorslaat" (gemeen heeft ie nooit gedaan, maar hij is snel weg en om z'n achterhand gedraaid) ook te blijven zitten en dan alsnog op te lossen. En bereid zijn om vaak stapjes terug te moeten doen dus..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 23:19

Is er niet een bokker die iets kan aanbieden tegen een niet al te idiote prijs?
Dat er nog een keer een andere aanpak geprobeerd gaat worden?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 23:35

Dreamy schreef:
Voor een handige, rustige, stabiele en relaxte ruiter die veel geduld en tijd heeft is dit uiteindelijk wss een geweldig paard. Echt, hoe hij aan de hand is en verder qua karakter.. super. Je zou niet verwachten dat ie zo paniekerig is onder de man. Alleen die paniek moet je mee weten om te gaan en hem goed weten gerust te stellen, en als ie daarin "doorslaat" (gemeen heeft ie nooit gedaan, maar hij is snel weg en om z'n achterhand gedraaid) ook te blijven zitten en dan alsnog op te lossen. En bereid zijn om vaak stapjes terug te moeten doen dus..

klinkt een beetje als een paard wat ik ooit beleerd heb.Dat is trouwens helemaal goedgekomen.Die was ook erg angstig onder het zadel.Ook er vandoor gaan in blinde paniek.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 23:37

Met de juiste, handige ruiter en begeleiding kan dat zeker goed komen :j Anders zou ik 'm niet eens verkopen, als ik wist dat het nooit meer goed zou komen. Maar ik ben, weet ik zelf vrij zeker, niet de juiste ruiter. Hoe geweldig ik hem ook vind :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 23:55

Wat jammer, maar wel zo eerlijk voor zowel je paardje als voor jezelf. Een jong paard heeft een zekere ruiter nodig en een paard als Fiego helemaal. Maar het is natuurlijk wel een k.. beslissing... :(:)

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 08:31

Je hebt een moedige beslissing genomen! veel succes in het vinden van een nieuw baasje. Je bent eerlijk geweest naar je zelf toe en ik denk ook dat dit het beste is wat je kan doen.
Plezier hebben in het paardrijden staat toch voorop en dat ga je zeker vinden in een ander paard

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 08:45

Dappere beslissing!

Succes met de zoektocht naar een fijn plekje voor hem!

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 09:35

Zo jammer, maar een hele dappere beslissing dreamy. Tis te hopen dat je het perfecte baasje voor hem vindt.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 20:12

Respect voor je beslissing hoor!
Je hebt je enorm ingezet en dan getuigt het juist van moed en liefde voor je paard als je kunt erkennen dat het samen niet lukt. :j
Dat zegt niks over jou en over het paard, maar over jullie als combinatie. Het kan goed zijn dat een ander die klik wel heeft waardoor bij hem het knopje om gaat.
Ik hoop enorm voor je dat je het juiste baasje voor hem vindt! Dat is jullie gegund!
Super dat je zo open bent trouwens! +:)+

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:19

Wat een moedige beslissing! Ik vind het ook heel knap van je dat je het alle kansen geeft en gegeven hebt, maar dat je ook eerlijk bent ten opzichte van jezelf. En ik snap het ook helemaal. Ik ben zelf een onzekere ruiter en ik zou me ook heel ongemakkelijk voelen bij Fiëgo - schrikkepietje. Wij hebben juist gekozen voor een paard / ras dat heel koelbloedig is en maar zelden schrikt, heel bewust.

Ik ben er ook zeker van dat bij een ervaren, onverschrokken ruiter die ook echt durft, Fiëgo helemaal tot zijn recht zal komen, ook dankzij jou die ook echt veel in hem hebt geïnvesteerd, dus alles wat je zelf al met hem ondernomen hebt zal Fiëgo maken tot wie hij is. Chapeau!

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:33

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt