Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:47

meikemarieke schreef:
Sorry, maar ik zie nu het topic van de wielrenner voor me:
Ben ik lekker aan het fietsen, staat er weer zo'n paard in de weg! Wil ik erlangs, zet ze dr paard in de weg!
Ik snap dat het vervelend is voor jou, maar je kunt niet van iedereen verwachten dat ze 'wel even op jou wachten' in het verkeer......

Niet ??? dacht het toch wel, wat als een ouder met een kindje op dat pad aan't fietsen is, kindje nog niet
helemaal zeker en boem komt daar zo'n aso wielrenner aan die het kindje ondersteboven fietst, wat dan ?

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:49

Heb niet alles doorgelezen, maar je zou met de wielervereniging contact op kunnen nemen om jou
verhaal uit te leggen, en ook op de gevaren voor de wielrenners te wijzen, wat als een dier schrikt
en achteruit mept ?
Heb het zelf eens meegemaakt dat een wielrenner tussen het paard van stalgenote en dat van mij,
zonder te bellen of uberhaupt kenbaar te maken doorfietste.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 22:23

Miss_Petit schreef:
Definier 'overrazen'? :)

Voorbeeld, een normale fietser rijdt al snel 18 km/per uur. Een wielrenner rijdt al snel bij een rustig tempo 20-25 km per uur. Een club wielrenners die vaak samen fietsen in een peleton rijdt meestal tussen 30 tot 40 km per uur. Dit alles vlak, er vanuitgaand dat je niet uit een afdaling komt.

De meeste paarden halen in een flinke galop zo'n 50 tot zelfs 60 km per uur.

Het lijkt mij voor zich spreken dat de meeste mensen in het verkeer, dus ook wielrenners of ruiters, een kruispunt met gepaste snelheid naderen. Duidelijk zijn er dus ook uitzonderingen die er anders overdenken.

Wat betreft onverhard ruiterpad en verhard fietspad dat elkaar kruist. Op de Utrechtse Heuvelrug en Posbank Arnhem ken ik toch een behoorlijk aantal van deze kruispunten.

Wat je noemt, vanaf zo´n 30 kilometer per uur vind ik al vrij hard, dan stop je niet binnen een paar meter. Ook met een paard dus! Ik ga op zo´n kruispunt terug naar stap of een heel rustig drafje als het overzichtelijk is.
Voor de stal waar ik nu sta kruist een fietspad met een ruiterpad en een gewone verharde weg (die weg is niet breder dan een fietspad, maar er wordt nog vrij hard gereden). Ook daar zie ik groepen wielrenners regelmatig loeihard oversteken, verbaas me steeds weer dat dat goed gaat.. het is er heel onoverzichtelijk door bomen en een bocht in de weg. Het enige waar ze zich zorgen om lijken te maken is het paaltje dat er staat, dat hoor ik in ieder geval roepen altijd :) Over risico´s nemen gesproken!
Alle ruiters nemen daar wel terug naar stap, heb nog nooit iemand in galop de weg zien oversteken.

mltex

Re: Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 23:42

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 06:40

yfande schreef:
meikemarieke schreef:
Sorry, maar ik zie nu het topic van de wielrenner voor me:
Ben ik lekker aan het fietsen, staat er weer zo'n paard in de weg! Wil ik erlangs, zet ze dr paard in de weg!
Ik snap dat het vervelend is voor jou, maar je kunt niet van iedereen verwachten dat ze 'wel even op jou wachten' in het verkeer......

Niet ??? dacht het toch wel, wat als een ouder met een kindje op dat pad aan't fietsen is, kindje nog niet
helemaal zeker en boem komt daar zo'n aso wielrenner aan die het kindje ondersteboven fietst, wat dan ?

Je vergeet dat dat paard niks te zoeken had op het fietspad!
Of moet ik in de auto straks ook maar rekening houden met het feit dat er wel eens een onervaren ruiter op de autoweg loopt te stuntelen?

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 06:44

Citaat:
Goed, ik stapte lekker met haar langs het fietspad in de berm.

Waar staat hier óp het fietspad ?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 06:46

Jij denkt dat een wielrenner door de berm fietst?
Ff verder lezen!

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 06:48

Nee, maar wel dat hij rekening houdt, zij het niet voor
het paard dan wel voor zijn eigen veiligheid.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 07:49

Maar als jij in de berm rijdt dan is die wielrenner toch veilig op het fietspad?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 07:59

mltex geweldig filmpje, ik ben alleen verbaasd dat de wielrenners gewoon doorgaan :( terwijl er vreselijke ongelukken hadden kunnen gebeuren, en dit filmpje geeft voor mij aan de gemiddelde(lees goed gemiddelde) mentaliteit van wielrenners, wij rijden hier dus iedereen moet wijken voor ons en of er nou een paard tussen het peleton meegallopeerd of niet hee jongens we rijden een wedstrijd dus vooral doorfietsen hoor!
Gelukkig is er niets gebeurt met wielrenners en paard.

En zitten jullie nou nog steeds te zeuren over paard wel of niet op het fietspad?! _-:(
Kom op zeg we kiezen allemaal toch de veiligste plek om te rijden, fietsen, wandelen.
Als een klein kind op de stoep fietst zit ook niemand te zeuren dat ie op de weg moet.

En mischien moet de wegenverkeerswet eens aangepast worden betreft de plek van paarden op de weg of moeten we onze wegen anders indelen dus in de polder niet meer 80 scheuren maar gewoon 50 zodat paarden wel op de weg kunnen en meteen goed beboeten als iemand rijdt waar niet mag of te hard rijdt dan de voorgeschreven snelheid. Of bermen wat breder maken zodat het veilig is om daar te rijden en dan maar hopen dat er heen stapels blikjes, flesjes of andere zooi in de berm ligt waaraan je paard zich kan openhalen o ik vergeet nog alle gaten en molshopen in de berm die ook gevaar kunnen opleveren. Misschien een ruiterpad in de berm??

WielrennerX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 08:51

Ireen_ schreef:
Voor de stal waar ik nu sta kruist een fietspad met een ruiterpad en een gewone verharde weg (die weg is niet breder dan een fietspad, maar er wordt nog vrij hard gereden). Ook daar zie ik groepen wielrenners regelmatig loeihard oversteken, verbaas me steeds weer dat dat goed gaat.. het is er heel onoverzichtelijk door bomen en een bocht in de weg. Het enige waar ze zich zorgen om lijken te maken is het paaltje dat er staat, dat hoor ik in ieder geval roepen altijd :) Over risico´s nemen gesproken!

Een onoverzichtelijk kruispunt is wel een reden om snelheid te minderen. Maar dat is iets heel anders als voor elk kruispunt maar afremmen. Bij een leeg, overzichtelijk kruispunt fiets ik lekker door.

Citaat:
Wat je noemt, vanaf zo´n 30 kilometer per uur vind ik al vrij hard, dan stop je niet binnen een paar meter.

Bij optimale omstandigheden (droog & vlak asfalt, aluminium remvlak op het wiel) kun je met een racefiets zeker wel in een paar meter stoppen vanaf die snelheid. De remmen van moderne racefietsen kunnen heel erg goed zijn* en zijn meestal veel beter dan die van gewone fietsen. Het scheelt ook veel dat het gewicht van een racefiets + berijder erg laag is. Een paard dat 30km/u gaat zal puur door zijn hogere gewicht veel meer moeite hebben om snel te stoppen.

* Een kleine minderheid van de wielrenners hebben volledig carbon wielen die veel minder goed remmen.

WielrennerX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 09:16

rumay schreef:
mltex geweldig filmpje, ik ben alleen verbaasd dat de wielrenners gewoon doorgaan :( terwijl er vreselijke ongelukken hadden kunnen gebeuren, en dit filmpje geeft voor mij aan de gemiddelde(lees goed gemiddelde) mentaliteit van wielrenners, wij rijden hier dus iedereen moet wijken voor ons en of er nou een paard tussen het peleton meegallopeerd of niet hee jongens we rijden een wedstrijd dus vooral doorfietsen hoor!

Je kunt het gedrag van professionele wielrenners niet als voorbeeld geven van de gemiddelde wielrenner, want die gasten zijn juist extreem in hun gedrag (de gemiddelde wielrenner gaat niet in een compact peleton van 200 renners zitten, waarbij ongelukken bijna gegarandeerd zijn).

Afgezien daarvan vind ik dat de wielrenners zich in het filmpje best goed gedragen. Als het paard net in het peleton komt geven ze het paard de ruimte. Niemand probeert het paard in te halen, ze laten het peleton netjes breken. De situatie is nog het meest gevaarlijk voor de wielrenner die juist in de berm stopt wanneer het paard hem inhaalt (vermoedelijk een lekke band). Aan het eind van het filmpje blijven de wielrenners achter de motoren die ze een andere richting op sturen waar dat veilig kan. Als je iemand iets wil verwijten zullen het eerder de motoren zijn, die komen dichter bij het paard dan de wielrenners.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:15

WielrennerX Je hebt gelijk dat je profs niet kan vergelijken met amateurs alleen weten de amateurs dat vaak niet. :D

Ik vind dat ze juist in het begin doorfietsen alsof er niets aan de hand is er er geen paard mee gallopeerd, misschien hebben ze het ook niet allemaal doorgehad wat er aan de hand was, dan ineens laten ze ruimte voor het paard maar idd de motorrijder geeft niks toe.

WielrennerX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:45

rumay schreef:
Ik vind dat ze juist in het begin doorfietsen alsof er niets aan de hand is er er geen paard mee gallopeerd, misschien hebben ze het ook niet allemaal doorgehad wat er aan de hand was, dan ineens laten ze ruimte voor het paard maar idd de motorrijder geeft niks toe.

Zowiezo kun je in zo'n groep niet zien wat er achter je gebeurt en in het profpeleton rijden renners van allerlei verschillende landen (die niet allemaal dezelfde taal spreken). Een gesprek voeren is ook lastig met rijwind (daarom roepen wielrenners ook het liefst 1 woord, bijv: 'paaltje', 'tegen', 'auto'). Dus kan het even duren voordat de voorste renners weten wat er aan de hand is (je ziet ze ook vragend achterom kijken). En die renners blokkeren de renners erachter, dus die kunnen ook niet harder gaan rijden.

Maar in het filmpje zie je op een gegeven moment juist renners sprinten om om voor het paard te blijven, terwijl de renners erachter een flink gat laten vallen. Er is ook een groep renners die zoveel mogelijk rechts blijft rijden. Het had ongetwijfeld beter gekund als ze het vantevoren hadden geweten, maar ik zie niets waarvan ik denk dat er echt domme dingen worden gedaan.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:48

Tja als we alles van te voren weten is het zoveel makkelijker, als ik van te voren weet dat mijn paard een stap opzij doet kan ik alvast reageren, als een wielrenner of andere weggebruiker weet wat het paard, fietser enz. gaat doen kan er gereageerd worden, helaas geen realiteit.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:52

Staan trouwens wel meer filmpjes op, de uitwerking van een peloton op een paard die mee willen/gaan en dan is er geen houden meer aan.

Vind ook netjes hoe er gereageerd wordt, uit schrik zouden wielrenners zich ook lelijk kunnen verwonden en ZIJ zijn de zwakkere op dat moment niet dat voorbij bulderende paard.
Dan niet te vergeten dat paard bijna in de nek van een aantal renners springt!

(voor liefhebbers Unforgettable tegen wielrenner Hoogerland http://www.youtube.com/watch?v=twJ_3QL35Dw )

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 11:17

Maar uiteindelijk zijn de wielrenners ALTIJD de zwakkere, als ik voorbijgezoefd wordt door een wielrenner is die wielrenner de zwakkere, en wordt ik erop aangesproken, maar is het wel zijn fout!
DAT is het probleem: ZIJ laten paarden schrikken, maar zij zijn zwakker!

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 11:22

Duhelo schreef:
Maar uiteindelijk zijn de wielrenners ALTIJD de zwakkere, als ik voorbijgezoefd wordt door een wielrenner is die wielrenner de zwakkere, en wordt ik erop aangesproken, maar is het wel zijn fout!
DAT is het probleem: ZIJ laten paarden schrikken, maar zij zijn zwakker!

Nu haal je twee dingen door elkaar en loslopend paard zonder enige controle of een bereden paard wat onder controle zou moeten staan en dat laatste hapert nogal bij vele.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 11:28

het is zowiezo in het algemeen ook zo. nu betreft het een loslopend paard in een peloton, die een heel stuk meeloopt (in mijn ogen had er al veel vlugger moeten ingegrepen worden)
Maar het is in het algemeen ook zo. veel(niet allemaal dus!!!) wielrenners,fietsers en auto's nemen onnodige risico's bij paarden, omdat ze te boertig zijn om eens te roepen of te bellen, of te gehaast zijn om afstand te houden en even wachten, of omdat het gewoon rotzakken zijn die het grappig vinden om paardje eens te doen schrikken.
Naast het feit dat dit erge gevolgen kan hebben voor paard en ruiter, zijn ZIJ ook de zwakkeren hierin.
als meneer in de bmw mijn paard express doet schrikken, en paard springt op de dure bmw, dan is mijn paard kapot, is zijn bmw kapot, zijn wij mss ook kapot, krijg IK de schuld, terwijl hij het uitlokt.

en ja, een paard moet bomproof zijn, maar ik spreek uit ervaring dat zelfs het koelste paard domme dingen doet als die van de weg gereden wordt door een auto, of trekker, of als die plots in een peloton met wielerterroristen zit, omdat zij het fatsoen niet hebben om eens te bellen, en links voorbij te steken ipv links en rechts.

Daarnaast staat het in de wet dat iedere weggebruiker rekening MOET houden met paarden, MOET vertragen, en indien nodig MOET stoppen als het dier enige tekenen van angst toont.
En als je naar de veiligheid kijkt zou dat zo moeten zijn, ongeacht in welke situatie, of het paard nu op de weg, of op het voetpad staat, als er een situatie ontstaat die potentieel gevaarlijk is, ongeacht door wie zijn toedoen op dat moment, is het toch niet meer dan normaal dat er gekeken wordt om die situatie netjes op te lossen?

edit: om terug te komen op het verhaal met de brommer van persoon zonder rijbewijs, of kinderen die leren fietsen, moet ik dat kind ook uitschelden omdat hij op het voetpad fietst?
en als hij daar valt, moet ik het negeren en laten liggen? of mss nog een schop nageven => want het kind moest daar maar niet fietsen, wel op de openbare weg, waar die, als hij valt, kan platgereden worden door een bus?
of dit mag niet gezegd worden zeker?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 11:31

Duhelo schreef:
Daarnaast staat het in de wet dat iedere weggebruiker rekening MOET houden met paarden, MOET vertragen, en indien nodig MOET stoppen als het dier enige tekenen van angst toont.

Waar staat dat in de wet?
Ik weet dat het in België wel in de wet staat, maar kan het niet vinden in de Nederlandse wet.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 11:37

@duhelo, wat een ontzettend slachtofferige reactie. Natuurlijk mag je verwachten dat andere weggebruikers je niet nodeloos en zeker niet bewust in gevaar brengen. Maar mijn ervaring is dat 99% van de medeweggebruikers dat ook niet doen. Maar als ruiter ben je gewoon zelf verantwoordelijk voor je paard en niemand anders. Het is jouw taak om ervoor te zorgen dat hij op een normale manier aan het verkeer deel kan nemen en. Lukt dat niet of wil je dat niet, dan moet je gewoon lekker in de bak blijven en niet de overige verkeersdeelnemers de schuld geven.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 11:55

Karl66 schreef:
@duhelo, wat een ontzettend slachtofferige reactie. Natuurlijk mag je verwachten dat andere weggebruikers je niet nodeloos en zeker niet bewust in gevaar brengen. Maar mijn ervaring is dat 99% van de medeweggebruikers dat ook niet doen. Maar als ruiter ben je gewoon zelf verantwoordelijk voor je paard en niemand anders. Het is jouw taak om ervoor te zorgen dat hij op een normale manier aan het verkeer deel kan nemen en. Lukt dat niet of wil je dat niet, dan moet je gewoon lekker in de bak blijven en niet de overige verkeersdeelnemers de schuld geven.

en waar heb ik gezegd dat dat niet nodig is?
1) ieder paard moet ooit eens voor de eerste maal op de weg komen
2) uiteraard, als je een paard niet onder controle hebt moet je in de bak blijven.
ik heb het hier over medeweggebruikers die een ruiter bewust of onbewust in gevaar brengen (dus fietsers die niet waarschuwen, auto's die te dicht passeren, auto's die toeteren, mensen die het grappig vinden om je paard te doen schrikken, etc.
ik zie niet in waarom ik slachtofferig bestempeld wordt, als ik vertel over gevallen waar je bewust van de weg afgereden wordt? of een peleton fietsers die zonder waarschuwen links én rechts voorbijsteken en dan nog je beschuldigen dat ik het paard niet onder controle heb omdat ze een beetje dribbelt of een stap opzij doet?
en for the record: ik rij mijn paard buiten op een touwhalstertje, paard luisterd perfect, heb ik perfect onder controle, ook in panieksituaties. Dus ik ga niet in de bak blijven.
Brainless schreef:
Duhelo schreef:

Waar staat dat in de wet?
Ik weet dat het in België wel in de wet staat, maar kan het niet vinden in de Nederlandse wet.

ik ben dan ook een belg, de nederlandse wet ken ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 12:03

Waratje schreef:
Maar als jij in de berm rijdt dan is die wielrenner toch veilig op het fietspad?

Niet als hij er nog zo idioot dicht langs rijdt dat ie alsnog met zn stuur vast komt te zitten in je beugel of de buik van het paard raakt!
Ja, kom maar weer met de wetten jongens...
het gaat gewoon om tolerantie!!!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 12:20

amykimmie schreef:
Waratje schreef:

Niet als hij er nog zo idioot dicht langs rijdt dat ie alsnog met zn stuur vast komt te zitten in je beugel of de buik van het paard raakt!
Ja, kom maar weer met de wetten jongens...
het gaat gewoon om tolerantie!!!

Nou dat is gewoon onwetendheid.. Want als het misgaat is hij daar zelf de dupe van.

Tolerantie werkt 2 kanten uit...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 12:32

De enige goede en verantwoordelijke actie die TS in mijn ogen had kunnen ondernemen is afstappen.
Daarom vind ik dat ze eigenlijk ook geen recht van klagen heeft nu, zij is namelijk degene die onverantwoordelijk handelt door niet af te stappen.

Waar komt die onzin toch vandaan, dat als je afstapt het paard "gewonnen" heeft?