[VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Re: Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 17:15

Dat zal ongetwijfeld zo zijn, maar mijn hersenen zitten nog in de tienerfase en neigen naar de kortetermijnoplossing. :+ Ik vind het zo balen... Vooral nu het zomer is en ik net een beetje aan de gang ben met de paarden. Voor een doorgereden paard maakt het me niet zoveel uit, die hebben het niveau al. Als ze heel jong zijn, is het ook niet erg. Maar 4 en 5 jaar, dat vind ik echt ongelukkig.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 17:19

Die komen ook wel goed dan maar een jaartje later doorpakken dat is niet anders! Frummel lijkt me nog het grootste probleem nu denk ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 17:24

Ik kruip uit m'n meeleeshoek. Dokters kunnen een indicatie geven, maar het beste wat je kan doen is gewoon goed naar je eigen lichaam luisteren. Ik heb ook m'n rug gebroken en enkele dagen nadat ik uit m'n corset was heb ik weer een stukje kunnen stappen (en dat hielp nog tegen de rugpijn ook). Terwijl ze daar ook eerst concludeerden dat rijden waarschijnlijk heel lang niet aan de orde zou zijn.
Evenals dat ik na m'n operatie ook nog heeeel lang niks zou kunnen & mogen doen, en 2 maanden na de operatie spring ik met m'n pony en ben ik er zelfs mee naar buiten geweest, terwijl ik 'volgens het boekje' nu aan de hartrevalidatie zou moeten beginnen.

Niks forceren, maar wel goed naar je eigen lichaam luisteren. Je voelt zelf wat je wel en niet kan. En sterkte met het niesen inderdaad, dat is vreselijk.

Frum ziet er wel goed uit, en wat fijn dat een ander een beetje met hem bezig kan en mag zijn!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 17:27

Ja, daarom ben ik blij met de vriendinnen die hem af en toe enkele minuten rondslingeren. Ik weet zeker dat ik het ook kan, omdat hij zo braaf is, maar ik mag het risico nog niet nemen. -O- De andere paarden moeten maar gewoon op rust blijven staan. Dat is niet anders. Voor Frum is het te gevaarlijk om hem ook zo lang stil te zetten. Hij had er natuurlijk al een hele tijd van rust op zitten. Echt werken is dit niet, maar het is voor hem al een hele ervaring als hij door een ander wordt gelongeerd. Dan merk je wel hoe autistisch hij is, maar voor nu is het wel even goed dat hij die prikkels krijgt.

chelle_dora, dankjewel voor het delen van je ervaringen! Jij hebt ook wel pech gehad :(:)

Een beetje te goed :Y) Ze zijn allemaal behoooorlijk rond, maar het is even niet anders, ik krijg de kilo's er nu moeilijk af.

Vrijdag gaan ze toch mijn verstandskiezen eruit halen. Mocht eerst niet, omdat ze mijn rug te eng vonden, maar het gaat best wel goed, dus nu toch voorzichtig een poging wagen. Ik vond het namelijk wel een goed idee om die dingen nu te ondernemen, want ik kan toch niets. :P

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 08:16

Oh dat is iig toch een klein positief puntje dat ze nu wel aan je kiezen willen zitten.
ik denk dat chelle_dora een heel goed punt heeft, je weet zelf het best wat je voelt, maar wees niet te makkelijk voor jezelf hoe graag je ook wil blijf voorzichtig.
Ja het is echt balen als alles net goed loopt en dan overkomt dit je, maar denk niet dat de beestjes er erg onder zullen lijden. Maar wat je zelf al zegt het is ook wel een goede oefening voor frum.
Ik ga stefig door met duimen dat je snel iig weer wat kan doen en je snel herdteld!

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 00:54

Hoe gaat het nu inmiddels met je? lukt het allemaal wat met de verzorging van je paarden en speciaal Frum?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 01:20

Frum had zijn wond weer een klein beetje open (zat korstje op en korstje ging eraf, niets ernstigs). Ik wilde het zekere voor het onzekeren nemen, dus heb ik hem nog wat langer vakantie gegeven. Dat is inmiddels nog zo. Ik was niet fit en het was raar weer. In dat extreem benauwde weer met onweersbuien wilde ik paard niet aan het werk zetten en helpende vriendin ook niet!

We zullen van de week eens kijken of we er weer wat van kunnen maken.

Ik kreeg vandaag te horen dat ik 6 weken moet rusten, vervolgens onder begeleiding 6 weken moet revalideren. Duurt me allemaal veel te lang. Maar ik mag wel weer achter mijn bureau zitten, dus ik kan weer werken, dat is al iets.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 06:26

Fijn dat het met Frum goed gaat en met jou ook weer beter...

die 12 weken is al beter dan de 6? Maanden waar ze het eerder over hadden

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 08:41

Dat is zo. Het is niet zeker dat ik na 12 weken mag rijden. Dan zou ik pas weer iets mogen doen aan beweging zonder prof begeleiding. Maar voor mij klinkt het wel als: na 12 weken mag je weer rijden. Langer kan ik ook echt niet wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:51

_Lorette_ schreef:
Dat is zo. Het is niet zeker dat ik na 12 weken mag rijden. Dan zou ik pas weer iets mogen doen aan beweging zonder prof begeleiding. Maar voor mij klinkt het wel als: na 12 weken mag je weer rijden. Langer kan ik ook echt niet wachten.

Dat zou ik mooi effe wel doen, 1 verkeerde beweging en je kunt nooit meer rijden. Je kunt met een rug niet voorzichtig genoeg zijn.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 11:53

De bedrijfsarts wist helemaal niets over mij en heeft ook geen informatie gekregen vanuit het ziekenhuis, dus ik heb al van meerdere mensen gehoord dat ik daar niet zoveel waarde aan mag hechten. Mijn tante is arts en die was het ook niet helemaal eens met de planning van de bedrijfsarts...

Morgen heb ik weer controle in het ziekenhuis en die artsen hielden mij een normale revalidatietijd van 9 maanden voor, wat in het meest gunstige geval ingekort zou kunnen worden tot 3 maanden. Eens zien of ik dat morgen voor elkaar krijg of dat het toch richting 9 maanden gaat.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:01

Ik ga heel hard voor je duimen dat het iig (veel) minder wordt dan 9 mnd.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:33

Ik duim voor je dat het goed verbeterd is ten opzichte van de vorige keer en dat je meer naar de 3 maanden gaat dan naar de 9 maanden. Heb je nog veel last? Heb je ook last op je werk? Dat zou ik dan toch wel aangeven hoor, je hebt er echt niets aan als je teveel moet doen of doet waardoor je langer onderweg bent. Zelfs een bedrijfsarts wil niet dat je iets doet dat de genezing in de weg staat, ook niet als dat werken voor het bedrijf is.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 12:47

Ik ben stiekem meteen hele dagen gaan werken, terwijl ik de komende weken rustig mijn uren op moest bouwen. Maar dat was omdat ik nog maar 3 dagen kon werken voordat ik 3 weken vakantie had. Dus nu weer tijd genoeg om te rusten.

Ik kan redeijk goed zitten, maar 's middags ga ik wel aan de wandel, want dan krijg ik last.

Frum zijn wond was opengetrapt door een paard dat geen zin had in een vliegendeken. Ik zag het voorbeen tegen de kogel van zijn verkeerde been aankomen en ik werd er echt misselijk van. Gelukkig is het nu alleen een schaafplek, niet een gat dat weer gevuld moet worden. Maar hij heeft nu dus alweer een paar weken niets gedaan.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:51

En nu heb je dus nog vakantie begrijp ik. Echt rustig aan blijven doen hoor en als je terug bent en het hele dagen werken lukt niet goed moet je gelijk aan de bel trekken hoor!

Arme Frum weer, balen dat hij zoiets net weer moet oplopen. Gelukkig niet zo'n gat, geen pees geraakt begrijp ik, duim dat hij snel weer wat kan doen.

Heb je nog genoeg hulp overal bij? Ik woon te ver uit de buurt om wat te kunnen betekenen, maar ik leef wel met jullie mee hoor.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 08:21

He Lorette hoe gaat het nu bij jullie? Al verbetering in je rug?
en hoe houd Frum zich eronder dat hij toch wat minder te doen heeft?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 22:02

doebidon schreef:
He Lorette hoe gaat het nu bij jullie? Al verbetering in je rug?
en hoe houd Frum zich eronder dat hij toch wat minder te doen heeft?

Om eerst de laatste vraag te beantwoorden: erg slecht

Dan de eerste vraag: ik heb Frum vandaag voor de 2e keer wat laten doen, omdat ik niet langer durfde te wachten. Hij zit op 3 maanden rust en dat is te lang.

Mijn rug: doornuitsteeksels zitten allemaal weer zo'n beetje vast na 7 weken rust. Compressiefractuur is een wat lastiger verhaal. Ik mag van de artsen "alleen naar de manege om paarden te aaien". }:0 }:0 }:0 }:0

Wel mag ik, omdat ik zonder belasting al even pijnvrij was, de komende 6 weken revalideren onder begeleiding van een fysio. Daarna normale beweging opbouwen, dagelijkse werkzaamheden. En vervolgens, als alles pijnvrij lukt, mag ik proberen te rijden. 9 maanden is een normale revalidatietijd. Ik heb echt geen flauw idee wat ik in al die tijd zou moeten doen. Fysio heb ik ook niet nodig. Ik begin nu gewoon rustig weer.

Eerst Frum uit de wei geplukt en bij de rijvereniging gelongeerd. Hij ging bijna van de benen op onze oprit. Hij heeft al die tijd alleen stal en wei gezien en dat zijn voor hem te weinig prikkels. Toen hij een container op de oprit zag staan, bleef hij erin. Vreselijk dronken en extreme tics. Ik werd daar erg verdrietig van, dus het leek me goed om meteen door te lopen naar de club.
Ik had dat helaas toch lichtelijk onderschat. O:) Ik heb de hele avond voor pampus gelegen en de volgende dag kwam ik pas 's middags mijn bed uit.

Afbeelding
Ja, wij hebben ook wat regen gehad!

Vandaag maar thuis geprobeerd, zodat ik heel kort kon en niet 20 minuten met hem hoefde te lopen. Dat ging prima.

Afbeelding

Ik doe mijn best om hem niet teveel te laten werken, maar hem wel te prikkelen. Vandaar het mini sprongetje over de speeltunnel + vlag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:48

Ik snap eerlijk gezegd niet wat je jezellf aandoet. Waarom gooi je de hulp van fysio in de wind? Dat zeggen ze niet voor niets? Je hebt je rug gebroken, niet je kleine teen verstuikt!?

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:50

Joolien schreef:
Ik snap eerlijk gezegd niet wat je jezellf aandoet. Waarom gooi je de hulp van fysio in de wind? Dat zeggen ze niet voor niets? Je hebt je rug gebroken, niet je kleine teen verstuikt!?

Dit vind ik ook..
Ik hoop dat het goed blijf gaan, maar jeetje wat zal jij je ellendig voelen als je straks je rug heb verpest!

Kijk uit met je rug, die is zooo belangrijk

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 23:04

Voor mijn gevoel is het niet echt onverantwoord. Ik mocht van de artsen dus wel voorzichtig beweging opbouwen. Ik ga alleen nu zelf weer beginnen met de paarden ipv met fysio bweweging opbouwen. Met kruiwagens lopen doet me echt zeer, dus dat doe ik niet. Ik til sinds deze week weer lichte dingen als de hond en zadels, maar geen zakken voer, hooibalen, etc. Uitmesten wordt ook nog voor me gedaan.

En als ik Frum nog net goed kan houden door nu weer te beginnen, dan heb ik daar best wat ongemak voor over.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 23:07

Je lijf moet nog wel een heel leven mee Lorette...

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 23:15

Dat vind ik zo lastig. Wie weet maakt het helemaal geen verschil of ik nog maanden rust houd of dat ik nu weer wat probeer vanaf de grond. Dan zou ik het erg jammer vinden van alle gemiste tijd. En een heel leven is ook een moeilijk begrip. Mijn vader is overleden toen hij 51 was, mijn opa's ook. Dan ben ik al zowat op de helft, dus dan moet ik er nog maar goed gebruik van maken.

Zo mag ik eigenlijk ook geen paarden meer zadelmak maken, omdat het niet de bedoeling is dat ik nog zo'n klap in mijn rug krijg. Maar als ik daar echt mee stop en ik val van de trap.... Dan had ik net zo goed door kunnen gaan met de jonge paarden. Die vind ik zo leuk! Maar aan de andere kant rijd ik liever de rest van mijn leven op 1 doodbraaf paard, dan dat ik gehandicapt raak na nog een val met zadelmak maken en ik nooit meer kan rijden. :7 En ook de artsen gaven toe dat ik met elk paard een zeker risico liep, niet alleen met beleren...

Als iemand even voor me in de toekomst kan kijken...

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 23:21

Doe nou maar eerst gewoon voorzichtig met je rug joh. Niks zadel tillen, niks Frum longeren. Luister nu eens naar die artsen verdorie. Je moet nog wel wat jaartjes met die rug. Paarden wachten wel.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 23:43

Je moet het misschien anders bekijken... heel hard misschien maar zo is het wel:
Als het nu toch misgaat doordat je jezelf de tijd niet geeft kan je mogelijk de rest van je leven niet meer rijden.
Dus waar kies je voor?
Gewoon nog even een paar weekjes wachten of jezelf de mogelijkheid geven misschien wel nooit meer je passie uit te oefenen? ;-)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 07:51

Anders kom ik Frummel wel halen, dan is het probleem voor nu eerst opgelost... :D