Het lief en leed wat een zorgenkind heet.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 07:09

_Roosmarijn_ schreef:
Ik ben ook van mening dat je sommige paarden maar beter in kan laten slapen in plaats van ze te verkopen. :j En zijn heus ook mensen die echt de zorg willen nemen voor een zorgenkindje maar het gebeurd ook veel dat ze alsnog bereden worden of juist het andere, dat ze alsnog naar de slager gaan.

Renate, heel veel sterkte. :(:) Wat ik me afvroeg, is het niet iets om haar te gaan verleasen?

Friuli is leidt helemaal niet aan een ziekte, maar ze heeft wel vaak wat voor zoals dat mierennest, een darmontsteking, een hoefzweer,... Daarom is ze men zorgen kindje, maar op zich is dat niet meer dan brutte pech, daar ga ik der echt niet voor laten inslapen. Bij een ander kan het goed zijn dat ze niets meer voor heeft.

Ja verleasen is een optie, maar hier in België is dat niet zo gekend. Plus meestal zijn dat onervaren ruiters en zij moet echt wel iemand hebben die met bloed om kan gaan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 09:00

@ lonniej, wat zonde zeg! hoe oud is Romy dan? [edit] heb even je topic bekeken, 18 jaar dus, helemaal niet zo oud eigenlijk, en wat een leuk paardje is ze!

de mok en wondjes rond de lippen, snel ontstoken ogen kunnen heel goed veroorzaakt worden door een overschot of tekort aan bepaalde voedingsstoffen (wat kan resulteren immers in een gebrekkige weerstand). je paardje is verwaarloosd geweest, waarschijnlijk ook slecht voer te eten gehad? dat kan nl zorgen voor enorme ophopingen van afvalstoffen in het lichaam, die het paard zelf niet kan verwerken. heb je weleens overwogen om dat te laten controleren?

@ renatevb, jeetje wat vervelend zeg! is er echt geen mogelijkheid om iemand anders bij te laten springen? het zou zonde zijn als je er later spijt van krijgt. en je moet maar zo denken, inderdaad niet iedereen is geschikt, maar dat geldt voor een koper niet minder dan voor een verzorger... in beide gevallen zal er een passende ruiter gezocht moeten worden.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 10:33

Nemurin schreef:
Mariska ik denk dat je nu dan het tegendeel ziet - Friuli was officieel toch ook een zorgenkindje?

Wel een mooi paard, heel veel sterkte hoor Renate! :(:) Kan me goed voorstellen dat dit moeilijk is.

nee,het tegendeel bij ons zit in het begrip zorgenkindjes.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:53

merrieveulen schreef:
@ lonniej, wat zonde zeg! hoe oud is Romy dan? [edit] heb even je topic bekeken, 18 jaar dus, helemaal niet zo oud eigenlijk, en wat een leuk paardje is ze!

de mok en wondjes rond de lippen, snel ontstoken ogen kunnen heel goed veroorzaakt worden door een overschot of tekort aan bepaalde voedingsstoffen (wat kan resulteren immers in een gebrekkige weerstand). je paardje is verwaarloosd geweest, waarschijnlijk ook slecht voer te eten gehad? dat kan nl zorgen voor enorme ophopingen van afvalstoffen in het lichaam, die het paard zelf niet kan verwerken. heb je weleens overwogen om dat te laten controleren?

@ renatevb, jeetje wat vervelend zeg! is er echt geen mogelijkheid om iemand anders bij te laten springen? het zou zonde zijn als je er later spijt van krijgt. en je moet maar zo denken, inderdaad niet iedereen is geschikt, maar dat geldt voor een koper niet minder dan voor een verzorger... in beide gevallen zal er een passende ruiter gezocht moeten worden.

Romy is inmiddels al 19 :)

Romy is daar inderdaad toen voor onderzocht, maar er is verder niks uitgekomen. De mok is trouwens al wel een ruime tijd onder controle, dus daar hebben we eigenlijk al lang geen last meer van gehad ( _/-\o_ )
Romy kreeg daar geen voer tot haar beschikking, ze zag er toen echt niet uit. Mijn vriendin heeft haar toen overgekocht en haar opgeknapt, daarna is het mijn verzorgpony geworden en later m'n eigen paardje :j

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:56

renatevb schreef:
Friuli is leidt helemaal niet aan een ziekte, maar ze heeft wel vaak wat voor zoals dat mierennest, een darmontsteking, een hoefzweer,... Daarom is ze men zorgen kindje, maar op zich is dat niet meer dan brutte pech, daar ga ik der echt niet voor laten inslapen. Bij een ander kan het goed zijn dat ze niets meer voor heeft.

Nou kijk, dat bedoel ik. Ze heeft geen ziekte of chronische problemen maar heeft wel vaak wat probleempjes gehad, en daarom noem je haar je zorgenkindje. Maar ook al noem je haar je zorgenkindje, is ze toch verkoopbaar.

Dat bedoelde ik eerder tegen mariska te zeggen - een zorgenkindje hoeft echt niet onverkoopbaar te zijn.
Maar ja, een zorgenkindje als de jouwe wil je ook eigenlijk niet per se kwijt, en dat is daar dan weer het nare van... :(:)

Verder ben ik het wel met Roosmarijn eens - sommige kun je inderdaad maar beter laten inslapen... maar toch schrik ik ervan terug als het paard met de juiste verzorging en aandacht geen duidelijke pijn of een vermindering van levenskwaliteit heeft. :=

Lonniej: Al 19? Ziet ze ook niet naar uit. :)

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:14

Nee he! Ik verbaas me daar nog steeds over, ze begint nu wel grijs te worden rond haar bles, bij de benen en onder haar manen. Maar buiten dat ziet ze er gewoon super uit! Gelukkig :D

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:16

Tja en Romy ziet er ook gewoon precies zo uit zoals ik ooit een paard hoop te kopen... :o
Dus ik ben wel een beetje bevooroordeeld hoor.

(Nou vooruit, ze is eigenlijk iets te licht voor mijn smaak, maar heel sprekend. _O-)

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:14

Nemurin schreef:
renatevb schreef:

Nou kijk, dat bedoel ik. Ze heeft geen ziekte of chronische problemen maar heeft wel vaak wat probleempjes gehad, en daarom noem je haar je zorgenkindje. Maar ook al noem je haar je zorgenkindje, is ze toch verkoopbaar.

Dat bedoelde ik eerder tegen mariska te zeggen - een zorgenkindje hoeft echt niet onverkoopbaar te zijn.
Maar ja, een zorgenkindje als de jouwe wil je ook eigenlijk niet per se kwijt, en dat is daar dan weer het nare van... :(:)

Verder ben ik het wel met Roosmarijn eens - sommige kun je inderdaad maar beter laten inslapen... maar toch schrik ik ervan terug als het paard met de juiste verzorging en aandacht geen duidelijke pijn of een vermindering van levenskwaliteit heeft. :=

Lonniej: Al 19? Ziet ze ook niet naar uit. :)

Dat had ik even verkeerd begrepen dan. excuses!
Ik heb enkele aanbiedingen om der in bruikleen te nemen en dat heeft echt mijn voorkeur.
Pff ik weet eigenlijk niet wat ik zonder der aan moet, het lijkt wel of ze er altijd geweest is.
Hop daar gaan we weer, is al een hele dag aan de gang die tranen ;(

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:39

in bruikleen hou je wel je zeggenschap en kan je haar later nog terug halen als je dat zou willen.
verkocht is verkocht en geen weg terug.
ik snap dat je het er moeilijk mee hebt,het is ook niet niks....
sterkte meis.....

Nummus

Re: Het lief en leed wat een zorgenkind heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 02:00

Bruikleen zou ideaal zijn Renate! Dan kun je haar wanneer het met je studie weer wat minder druk is gewoon weer oppakken en kun je haar regelmatig zien. :)

Hopelijk kan dat dus gewoon, ik duim voor je! :(:)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 08:27

klinkt inderdaad goed, hopen maar dat dat de oplossing blijkt!

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:36

Gisteren de fysio geweest en opa was al weer een stuk minder stram en strak als vorige keer. Hij heeft alleen zowel links als rechts een handbreedte schuin boven de elleboog voor twee zeer gevoelige plekken zitten. het ligt niet aan het zadel dat is al nagekeken, echt vreemd. Misschien nog van het zichzelf opvangen toen hij is gevallen. en ja we hebben ook weer iets nieuws hij heeft een geirriteerde schoft van zijn deken. Maar dat is (hopelijk) zo opgelost met een andere deken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 17:46

pfoeh kan lastig zijn. toen ik nog bij de ruitersportzaak werkte heb ik voor een klant een deken moeten vermaken omdat haar paard de schoft kapot had en dus geen deken aankon. later bleek dat dat paard überhaupt geen 'iets' op zijn schoft verdroeg maar goed... iig, ik heb toen aan weerszijden van de schoft twee lamswollen kussens gemaakt, waarmee een schoftvrijheid gecreëerd werd zoals bij een zadel. binnen de kortste keren was de schoft aan het genezen. de klant was in ieder geval zéér tevreden. kan het dus zeker aanraden bij gevoelige schoften.

overigens is de oorzaak van een kapotte of geïrriteerde schoft meestal een te ruime halsopening. je ziet dan ook vaak de schouders kaal worden. zodoende koop ik meestal dekens van horseware en voor mijn Welsh ook bucas, daarbij blijven de schoudertjes mooi harig en de schoftjes van de schoffies heel!

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 20:20

Esje: ja dat heb ik ook eens gehad met men eerste paard. Met een ander deken had ze het gelukkig niet meer voor. Is wel zonde van de deken natuurlijk, kost behoorlijk wat geld he.

Ik heb dit weekend contact met een meisje uit Ede, die Friuli wel ziet zitten. Ede is een eind weg, maar als het klikt en ze staat er goed rijd ik af en toe wel eens naar daar :j

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:52

Dat is ZEKER een eind weg.
Geen aanbiedingen dichterbij gehad?

Edit: Ik hoef niet zo ver naar Ede. :P

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 11:33

renatevb schreef:
Esje: ja dat heb ik ook eens gehad met men eerste paard. Met een ander deken had ze het gelukkig niet meer voor. Is wel zonde van de deken natuurlijk, kost behoorlijk wat geld he.

Ik heb dit weekend contact met een meisje uit Ede, die Friuli wel ziet zitten. Ede is een eind weg, maar als het klikt en ze staat er goed rijd ik af en toe wel eens naar daar :j

koop of bruikleen?

een kapotte schoft heb ik hier vroeger ook eens gehad.
bij de mijne was het een combi hoge schoft en zware deken [canvas]
met een gewone gevoerde deken met iets doorlopend schoftstuk [klein halsje] nooit meer problemen gehad.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 13:37

Het gekke is, hij heeft een deken met vaste hals, alles sluit mooi aan, dus ik snap er geen bal van. Hij heeft nu een andere deken op. gelukkig is de huid nog niet door, maar hij reageert er wel op. Vandaag lekker het bos in, zonder zadel, het is zulk fijn weer.
Renate ik hoop dat het klikt en dat jullie goede afspraken kunnen maken.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 14:20

mariska32 schreef:
renatevb schreef:

koop of bruikleen?

een kapotte schoft heb ik hier vroeger ook eens gehad.
bij de mijne was het een combi hoge schoft en zware deken [canvas]
met een gewone gevoerde deken met iets doorlopend schoftstuk [klein halsje] nooit meer problemen gehad.

Bruikleen :j

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 15:08

renatevb schreef:
Bruikleen

+:)+

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 17:47

Ik hoop dat het degene is die je zoekt! Bruikleen lijkt me een super oplossing! :D

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 21:25

Inderdaad, hartstikke fijn als dat zo zou kunnen Renate! :j

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 15:23

Nemurin schreef:
Inderdaad, hartstikke fijn als dat zo zou kunnen Renate! :j

Heb ik het weer! Ik vind Friuli gisteren in stal terug met der deken helemaal stuk!
Bij het longeren liep ze achter niet helemaal lekker ;(
Vandaag ook nog stijf |(
Geweldige timing dit!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:09

je kan het ook van de zonnige kant zien.
je weet nu gelijk hoe je toekomstige bruikleenster er mee om gaat/tegen over staat.
je deken stuk is k ** met de hoofdletter K.
is ze al geweest eigenlijk?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:55

Ga met Mariska mee, niets aan toe te voegen... :+

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 08:57

Renatevb, wat goed zeg! jammer van de deken en dat ze stijf leek, maar wel mooi als het bruikleen kan worden zo!

@ esje01, heb je weleens je hand tussen de schoft en zo'n vaste hals gehouden als ze met de kopjes aan de grond staan? een hoop dekens (ook dekens zonder hals wel trouwens) trekken dan helemaal strak. immers, het onderste deel van de hals zakt, waardoor er neerwaartse druk op de borst van de deken komt. deken wil naar beneden = drukken op schoft.

een hals die goed aansluit, en vóór de schoft blijft liggen, geeft meestal de minste problemen. probeer ook verschillende merken, in mijn ervaring doet Horseware het eigenlijk altijd goed voor rijtypische paarden met meer schoft, en ook voor paardjes die gauw last hebben van kale schouders. voor mijn Welsh heb ik een bucas all in one, superfijne deken hoeven niet eens bilkoordjes of een kontriempje aan, achterkant is helemaal los. enige wat ik bij die deken wel heb gedaan is een gladde voering erin laten zetten. er zit origineel nl fleece in wat absoluut voordelen heeft, maar ook als nadeel dat het eerder schuurt dan een gladde voering.