Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:09

ja het is vast niet verbazingwekkend dat ik het er ook mee eens ben. En ik heb een jonge ruin die ALLES met zijn mond wil onderzoeken. Heeft me al een paar hele dure split reins gekost. Fraaie kiesafdrukken.

Zijn bit probeert hij naar binnen te werken, tenminste de schaartjes en verder werkt hij alles naarbinnen wat ook maar in de buurt komt van zijn mond.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:17

Yamcha schreef:
Ik ben niet tegen bitloos. Ik heb wél problemen met de bewering dat bitloos vriendelijk is, omdat een bit onvriendelijk is. In mijn ogen is dat quatsch.

Ik denk dat die mening grotendeels te wijten is aan dr Cook (zie oa mijn quote van hem). Zijn uitspraken kom je werkelijk overal tegen als je op bitloos of bitless googled en andere, onafhankelijke, zijn met een lantaarntje te zoeken.
Kun je mensen ook niet eens kwalijk nemen (dat ze hem zo stevig geloven). Als je niks van iets weet, houd je je in het begin vooral vast aan wat anderen er van weten (en een heleboel klopt ook wel, dus reden genoeg om aan te nemen dat alles zo is als hij het zegt).
Gelukkig worden er in dit soort dicussies ook ander punten aangedragen en worden dingen van meerdere kanten bekeken zodat mensen en mening kunnen vormen naar veel rijkere info.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 25-02-09 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:18

Anya schreef:
ja het is vast niet verbazingwekkend dat ik het er ook mee eens ben. En ik heb een jonge ruin die ALLES met zijn mond wil onderzoeken. Heeft me al een paar hele dure split reins gekost. Fraaie kiesafdrukken.

Zijn bit probeert hij naar binnen te werken, tenminste de schaartjes en verder werkt hij alles naarbinnen wat ook maar in de buurt komt van zijn mond.

behalve dan de wormenkuur, dat krijg je er nooit aan in :')
(moest wel lachen om je dure split reins :') Pret heeft haar tanden zo eens in mijn mobiel gezet, mobiel deed het nog maar je zag een hele mooie tandafdruk in het omhulseltje staan :')

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:26

Probleem is lusitana, dat er dus echt volgers zijn van deze man en die prediken zijn woord dus o.a hier. Ik zie het dan ook niet meer als een discussie, maar meer als een welles/nietes spelletje. Ik kan me heus wel openstellen voor bitloos, maar niet als ik voor dierenbeul (via pb) wordt uitgemaakt omdat ik wel met bit rij. Dat vind ik zo kortzichtig. Daarbij heb ik nog nooit een paard gehad wat op wat voor manier dan ook problemen met een bit heeft gehad. Vooral tegenwoordig met de dubbelgebroken bitten vind ik dat het bit juist heel vriendelijk voor de paardenmond is.

Anoniem

Re: Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:29

Nou goed Lusitana, ik vind het fijn dat jij verder kijkt dan je neus lang is, verder vind ik dat we nu een fijne volwassen discussie hebben!!! (niet op de persoon en niet gericht op één iemand, want ik was gisteravond ook kotsbeu van wat er in mijn PB-box binnenkwam van een zekere Bokker)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:45

Ja, er kwam zeker een hoop welles-nietes voorbij, zoals gewoon in elke bit/bitloos discussie waar een aantal alleen eigen mening door wil drukken, maar daar zijn we idd nu wel boven uit gestegen en kunnen op een normale manier over beide kunnen spreken.
Het is inderdaad erg kortzichtig om alleen maar te roepen dat iets slecht is (of het een of het ander) zonder dat je echt hebt nagedacht over waarom dan.
Dan praat je alleen je goeroe na. Dat is ook de kracht van goeroes in het algemeen.
Ik vind privé berichten sturen over een onderwerp om alsnog een mening door te drukken of iemand uit te maken voor weet ik het wat, erg laag, daar is die service echt niet voor bedoeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 00:00

Daarom ben ik zo tegen "goeroe's"...... (en tegen misbruik van de PB-functie)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 00:04

Ik ook, maar we dwalen geloof ik wel af :o

Maar het is ook wel eens goed om dit soort algemene conclusies te trekken, denk ik.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 10:59

Ligt er natuurlijk aan wat voor paard je hebt :o
Maar met de mijne zou ik dat wel aandurven :+
Al vind ik het wel grote onzin maarja, de kracht die door bitloos op de neus komt te staan is ook niet goed! ;)

Vroeger heb ik op een "manege" (heel kleinschalig) wel een tijdje bitloos gereden, toen was ik nog zo klein en kon ik daardoor al die paarden niet aan :Y)
Maar heb er wel héél veel van geleerd!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:46

JoviBan schreef:
suleilitha schreef:
De eerste wetenschappelijke bewijzen dat een bit slecht zou zijn moeten nog komen overigens.

Die zijn er wel, maar die worden niet gelezen en al helemaal niet serieus genomen door "anti-bitlozen".

Naast Cook zijn er door meer wetenschappers onderzoek gedaan naar de inwerking van het bit, o.a. door:
- dr. Elisabeth Engelke & prof. Hagen Gasse van het anatomisch instituut van de diergeneeskundige hogeschool in Hannover;
- dr. Hillary Clayton (zie http://cvm.msu.edu/research/research-ce ... nnection-1);
- H. Geyer van het Veterinary-Anatomical Institute, University of Zurich, Switzerland (zie: http://www.bitloospaardrijden.info/teugeldruk.htm; in dit onderzoek wordt ook weer gerefereerd naar andere onderzoeken en gedane metingen door wetenschappers, zoals Preuschoft, Roepstorff, Frei, Webber en Warren-Smith).

Doe ermee wat je wilt. :)*

Nou ik heb link 2 eens doorgelezen. Dit is overigens inderdaad echt een wetenschappelijk onderzoek van de universiteit van Michigan maar ik snap niet helemaal waarom de anti-bit mensen dit als argument aanvoeren. Er staat namelijk NERGENS in het artikel uit 2006 dat het bit schade toebrengt. Bijvoorbeeld het niet kunnen slikken met een bit blijkt juist helemaal niet waar te zijn volgens dit onderzoek. Ik quote:

The frequency of swallowing by each individual horse, however, was the same while wearing a bit (jointed or Myler snaffle) as while wearing a halter or a bitless bridle. Therefore, we concluded that
the presence of a bit does not interfere with a horse’s ability to swallow
(http://cvm.msu.edu/research/research-ce ... layton.pdf)

Wel wordt er advies gegeven een passend bit te zoeken.

Dus mensen, LEES gewoon eens echt de artikelen van het wetenschappelijk onderzoek dat er wel degelijk is en kom er achter dat de waarheid ergens in het midden ligt. Zo, nu ga ik die andere artikelen eens lezen en kom jullie dan verblijden met nog meer objectieve feiten. Want daar gaat het om toch?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:59

Lielle schreef:
ik zou dan trouwens ook wel verplicht willen zien dat iedereen goed les neemt, en wekelijks :j Instructeurs verplicht certificeren, hoefonderhoud en veterinaire begeleiding verplichten; verplicht springen, maximum gewicht voor ruiters en zo kan ik nog wel een hoop dingen ophoesten.

Dus?
Is dat een argument voor niets doen of juist een betoog voor de noodzaak voor een 'RijpaardenBesluit'?!

RijpaardenBesluit: om het welzijnsbelang van het paard enigzins te garanderen dient de ruiter over kennis/kunde/vaardigheid te beschikken.
Tenzij een ruiter aantoont te kunnen garanderen dat het welzijn van het dier niet geschaad wordt door diens gebruik ervan is het rijden verboden.

hc
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 26-02-09 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:02

Ik heb toegang tot academische databases maar het onderzoek van de heer Geyer (die volgens mij het meest interessante onderzoek heeft gedaan) is niet beschikbaar online. Ik kan alleen met heel veel moeite aan een papieren versie komen maar die moeite ga ik niet doen omdat het mij persoonlijk worst zal wezen. Ik erger me alleen rot aan mensen die maar van alles roepen omdat de pony van de buren zus en zo had maar die nog geen letter erover gelezen hebben of die zich baseren op vertaalde samenvattingen op zeer subjectieve websites als bitloos.nl

Voor de mensen die daadwerkelijk geinteresseert zijn dit is de volledige naam van het onderzoek:

Geyer, H. The influence of the rein and bit on the movements of the horse; anatomical-functional considerations.

Korte samenvatting zoals die in de academische database gegeven wordt:
The paper gives an overview about reins and bits and their influence on the movements in horses. Based on anatomical specimens and resulting schematic drawings the various influences of bits and reins including recent results of forces, measured by some authors are described. The great variability in bits and reins makes it very difficult to judge their influence. The bit produces forces in ventral, dorsal and caudal direction. The ventral forces may damage the lower jaw. Especially the caudally directed forces hold up the anterior movement of the horse and areas as the temporomandibular joint, the neck and the caudal cervical joints may be areas of high load. There, rein forces are acting, which are considerably amplified by lever forces. The high forces induced by the levers of the curb or other bridles as the draw rein are pointed out. The bitless bridles may induce also pressure to sensitive areas as nose, neck or lower jaw. The most important nerves, which can be irritated by bits or bitless bridles are shown. The sensitive hand of the rider is able to avoid pain and damage to the horses head and enables controlled, but not restricted movements.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:07

Wel Lautje, bedankt voor het ondernbouwen van de juistheid van mijn cvoorstel voor een RijpaardenBesluit.
Het is niet het míddel doch de kennis/kunde/vaardigheid van de gebruiker ervan welke het potentiële probleem is.
Omdat het paard niet in staat is diens welzijnsrechten te verdedigen en de ruiterij een zwaarwegend tegengesteld belang heeft moet mijns inziens de overheid de welzijnsrechten van het paard garanderen.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:10

lautje76 schreef:
Nou ik heb link 2 eens doorgelezen. Dit is overigens inderdaad echt een wetenschappelijk onderzoek van de universiteit van Michigan maar ik snap niet helemaal waarom de anti-bit mensen dit als argument aanvoeren. Er staat namelijk NERGENS in het artikel uit 2006 dat het bit schade toebrengt. Bijvoorbeeld het niet kunnen slikken met een bit blijkt juist helemaal niet waar te zijn volgens dit onderzoek.

Volgens mij is er niemand die beweert dat een paard met een bit in de mond niet kan slikken. Zelf gebruik ik die stelling ook niet als argument, want een paard kan inderdaad wel slikken met een bit in de mond.
Maar een bit zorgt er wel voor dat de slik- en speekselaanmaakreflexen worden opgewekt en dat werkt nadelig voor het paard.

Waarom ik persoonlijk wel eens naar de onderzoeken van Clayton verwijs, is dat er aangetoond is dat paarden allerlei dingen doen om het bit te ontwijken en een hekel hebben aan druk. Sommige paarden proberen die druk kwijt te raken door hun mond te openen, andere paarden gaan hangen op de hand van de ruiter. (De ruiter zegt dan dat het paard sterk is, maar voor het paard is het een keuze tussen twee onaangename situaties.) Door te gaan hangen op het bit drukt het bit alleen op de tong en knelt het niet tegen het gehemelte. En dan heb je nog paarden die hun tong als een soort kussentje gebruiken tussen het bit en het gehemelte.
Op de betreffende website staan filmpjes waarop je heel goed kunt zien wat het paard zoal doet met dat bit in de mond. Daar word je echt niet vrolijk van (en de paarden zelf zeker weten ook niet).

Ik vind het interessante lectuur. Geen bewijsvoering dat het bit 'slecht is' inderdaad, maar wel is te lezen èn te zien wat het bit zoal doet en wat het paard zoal doet met dat bit. Iedere ruiter zou zich hier bewust van moeten zijn, vind ik.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:18

JoviBan schreef:
Iedere ruiter zou zich hier bewust van moeten zijn, vind ik.

Van een armlange lijst aan gebruik/middelen :)*

Haal het 'zou' uit 'Zou moeten zijn' en je hebt een 'rijpaard-verbod' tenzij.... +:)+

Dát de overgrote meerderheid van de ruiters (in NL) geen benul heeft van wat het effect is van wat hij/zij aan het doen is op het welzijn van het paard behoeft geen discussie.
Evenmin hoeft er gediscussieerd te worden over de welzijnsrechten van het paard.

Waarom is er dan al sinds 1938 een wet mbt trekhonden en kettinghonden en NIETS over rijpaarden en stalpaarden?
Het antwoord = het economische belang- en de lobby van de paardenwereld |(

hc

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:19

Joviban. Een beetje redelijke ruiter is zich bewust van wat druk doet in het proces van communicatie met een paard. Tegelijkertijd is druk vanaf de grond of vanaf het zadel een middel om met het paard te communiceren. Zoals ze onderling ook druk toepassen in kuddeverband.

Aanleggen van been is druk, rijden met een bit is druk, rijden met bitloze optoming is gebaseerd op druk, je zitbeenknobbels leveren druk, wijzen naar de schouder/achterhand met grondwerk is druk, zij het op afstand.

Dus ja. Er is altijd sprake van druk.
En dan kom je weer uit bij: hoeveel druk is nodig. Hoe zacht is de hand van de ruiter. Etcetera.

Ik pleit hiermee niet voor het door de sectorraad aangedragen advies om vooral de eigenaren / hobbyhouders van paarden verplicht op cursus te sturen (dat advies ligt er alleen om de aandacht van de eigen wantoestanden af te leiden). Maar ik pleit wel voor betere lessen. O.a. op die maneges van de sectorraad die zelf het paardenwelzijn niet heel hoog in het vaandel hebben staan.

Want de gemiddelde potentiële bijrijder die zich bij mij meldt, kan met of zonder bit vooral heel goed op de binnenteugel een paard door de bocht sleuren en vindt van zichzelf dat ze heel goed kunnen rijden, want op de manege rijden ze ook altijd het 'moeilijke' paard.

Vervolgens klimmen ze op mijn Lan, beginnen met zoveel been te geven dat Lan er in galop van doorvlieg en sturen vervolgens op de binnenteugel, zodat Lan dubbel gevouwen met de schouder in timboektoe door de bocht loopt, gaan van schrik iets meer zitten en staan dan stil vanuit galop. Ja die mensen moeten echt beter rijden. En geef je die mensen een bitloos hoofdstel, dat lijkt het wellicht ontspannen. Maar dat is het niet. In essentie loopt het paard dan gewoon niet meer, maar valt het minder op.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:21

Ironie is niet je sterkste kant HC ;) Ik ben geen voorstander van allerlei wettelijk opgelegde verplichtingen, maar ik zou eerder de voorkeur geven aan eisen mbt begeleiding, ervaring etc dan aan verplicht bitloos rijden :))
Laatst bijgewerkt door Lielle op 26-02-09 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Waves

JoviBan schreef:
Volgens mij is er niemand die beweert dat een paard met een bit in de mond niet kan slikken. Zelf gebruik ik die stelling ook niet als argument, want een paard kan inderdaad wel slikken met een bit in de mond.
Maar een bit zorgt er wel voor dat de slik- en speekselaanmaakreflexen worden opgewekt en dat werkt nadelig voor het paard.

En dat beweer je eerder ook al:
JoviBan schreef:
Theoretisch bezien zou de door het bit opgewekte kauwreflex, die maakt dat het paard wel moet slikken, een paard veel energie moeten kosten. En dat zou weer betekenen dat een bitloos gereden paard met minder inspanningen zijn werk kan doen.

Maar in het door jou zelf aangehaalde onderzoek staat toch echt dit:

The frequency of swallowing by each individual horse, however, was the same while wearing a bit (jointed or Myler snaffle) as while wearing a halter or a bitless bridle. Therefore, we concluded that
the presence of a bit does not interfere with a horse’s ability to swallow (http://cvm.msu.edu/research/research-ce ... layton.pdf)

Een paard slikt dus even frequent met bit als zonder.

Het ontgaat mij dus volledig waar je jouw bovenstaande uitspraken op baseert. Heb je het wel goed gelezen? Misschien heb je nog een ander wetenschappelijk onderzoek waaruit blijkt dat een bit een kauw- en dus slikrefex op zou wekken?
Laatst bijgewerkt door Waves op 26-02-09 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

HC je moet echt even het advies van de sector over paardenwelzijn lezen. Dan lees je dat ze heel goed zijn met de vinger naar buiten wijzen> De vinger naar de eigen organisatie ontbreekt volledig. Over weidegang staat alleen dat prikkeldraad verboden moet worden, niet dat paarden in een groep buiten moeten kunnen lopen. Logisch. Dan zou de helft van de maneges in het westen moeten sluiten.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:22

Joviban: heb de tekst even goed gelezen, en ga mee met Lautje. Je beweringen komen niet overeen met wat er staat in het onderzoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:23

En wat doen paarden met een bitloze optoming? Die stellen alles in het werk om de druk op neus en hoofd te ontwijken en hebben een hekel aan druk. Sommige paarden proberen die druk kwijt te raken door zich op te kroppen, andere gaan hangen op de hand van de ruiter. Zo kunnen we uren doorgaan..... de argumenten die Joviban aanvoert blijven piskijkerij.
Het is zelfs zo, hier al meerdere keren aangegeven, dat ook paarden die worden gereden/getraind/gelongeerd zonder bit, kauwen, kwijlen en schuimen.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:24

JoviBan schreef:
lautje76 schreef:
Nou ik heb link 2 eens doorgelezen. Dit is overigens inderdaad echt een wetenschappelijk onderzoek van de universiteit van Michigan maar ik snap niet helemaal waarom de anti-bit mensen dit als argument aanvoeren. Er staat namelijk NERGENS in het artikel uit 2006 dat het bit schade toebrengt. Bijvoorbeeld het niet kunnen slikken met een bit blijkt juist helemaal niet waar te zijn volgens dit onderzoek.

Waarom ik persoonlijk wel eens naar de onderzoeken van Clayton verwijs, is dat er aangetoond is dat paarden allerlei dingen doen om het bit te ontwijken en een hekel hebben aan druk. Sommige paarden proberen die druk kwijt te raken door hun mond te openen, andere paarden gaan hangen op de hand van de ruiter. (De ruiter zegt dan dat het paard sterk is, maar voor het paard is het een keuze tussen twee onaangename situaties.) Door te gaan hangen op het bit drukt het bit alleen op de tong en knelt het niet tegen het gehemelte. En dan heb je nog paarden die hun tong als een soort kussentje gebruiken tussen het bit en het gehemelte.
Op de betreffende website staan filmpjes waarop je heel goed kunt zien wat het paard zoal doet met dat bit in de mond. Daar word je echt niet vrolijk van (en de paarden zelf zeker weten ook niet).

Ik vind het interessante lectuur. Geen bewijsvoering dat het bit 'slecht is' inderdaad, maar wel is te lezen èn te zien wat het bit zoal doet en wat het paard zoal doet met dat bit. Iedere ruiter zou zich hier bewust van moeten zijn, vind ik.

Toch blijf ik met de volgende vragen zitten:

Waarom drukt mijn merrie dan haar snuit in het hoofdstel en neemt haar bit zelf in?
Waarom hindert die speekselproductie zo? Het is toch kwijl wat gewoon uit de mond kan lopen als schuim? Als de mond wordt dichtgesnoerd zodat het niet kan weglopen is het verhaal anders.
Waarom protesteert mijn merrie niet tegen het bit tijdens het rijden terwijl ze flink gevoelig in de mond is?
Daarbij komt nog steeds, dat dat bit helemaal niet in de buurt van dat gehemelte hoort tekomen, enkel als je er flink aan rukt dat kan ik zelf ook aantonen met filmpjes/foto's. Paarden horen niet op je handen te hangen ook niet bij bitloos, dan is er veel druk op het bit/hoofdstel maar geen beschadigingen. Die druk is de fout van de ruiter maar het paard hangt alleen maar lekker in de handen. Tijdens het rijden moet de achterhand ondertreden en er mag geen tikkeltje druk staan op het bit. Jaarlijks laat ik mijn paard's gebit nakijken en heb voor de grap eens gevraagd of er slijtage te zien was of zelfs beschadigingen..helemaal niets ook geen oude tekens of beschadigingen..ze heeft Z2 gelopen. Verder als ik (de ruiter) netjes rijdt en soepel in de hand ben is er wel contact met het bit maar dit ligt op de tong..drukt niet. Het bit ligt stil in de mond zoals het hoort en komt zeker niet tegen de lagen. Maar nogmaals de vraag..waarom komen heel veel gevoelige paarden niet omhoog? En nee, ze doen dat niet omdat ze het opgeven of omdat ze zwichten? Ik heb wel eens per ongeluk met het poetsen van haar tanden met de tandenborstel iets te hard de lagen geraakt..ze reageerde zeer geiiriteerd en werd kwaad. Ik zou best heel graag antwoorden willen want als het bit over die plekken ging zal ik er wel afgelegen hebben..

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:28

suleilitha schreef:
En wat doen paarden met een bitloze optoming? Die stellen alles in het werk om de druk op neus en hoofd te ontwijken en hebben een hekel aan druk.

En wat zijn je wetenschappelijke bronnen voor deze beweringen?

Citaat:
de argumenten die Joviban aanvoert blijven piskijkerij.

En die van jou dus net zo goed als je dingen beweert zonder ze te onderbouwen.

Hop mensen, kom nou met FEITEN van beide kanten. En gebaseerd op onderzoek en niet op je egen merrie die het bit zo fijn aanpakt.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:30

lautje76 schreef:
suleilitha schreef:
En wat doen paarden met een bitloze optoming? Die stellen alles in het werk om de druk op neus en hoofd te ontwijken en hebben een hekel aan druk.

En wat zijn je wetenschappelijke bronnen voor deze beweringen?

Citaat:
de argumenten die Joviban aanvoert blijven piskijkerij.

En die van jou dus net zo goed als je dingen beweert zonder ze te onderbouwen.

Hop mensen, kom nou met FEITEN van beide kanten. En gebaseerd op onderzoek en niet op je egen merrie die het bit zo fijn aanpakt.

Nee op theorien vastpakken hoor!! Vooral niet naar de praktijk kijken en naar tandarts/dierenartsuitslagen! Theorien zijn er al zat, laten we nu eens in het echt kijken..

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:33

Joceline schreef:
Nee op theorien vastpakken hoor!! Vooral niet naar de praktijk kijken en naar tandarts/dierenartsuitslagen! Theorien zijn er al zat, laten we nu eens in het echt kijken..

Euhmm... wetenschappelijk onderzoek is gebaseerd op de praktijk. Daar zijn verscheidene methoden en technieken voor waarbij onder andere gebruik wordt gemaakt van tandartsen en dierenartsen. Heeft geen klap met theorieën te maken.

Als je nu de waarde van wetenschappelijk onderzoek in het algemeen onder het tapijt wil schuiven dan kun je de hele discussie wel opdoeken. Kunnen jullie beter een theekransje beginnen en elkaar praktijkverhalen over de pony van de buren vertellen. Kijken of je daar beleid op kan baseren.