Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Yamcha schreef:Ik ben niet tegen bitloos. Ik heb wél problemen met de bewering dat bitloos vriendelijk is, omdat een bit onvriendelijk is. In mijn ogen is dat quatsch.
Anya schreef:ja het is vast niet verbazingwekkend dat ik het er ook mee eens ben. En ik heb een jonge ruin die ALLES met zijn mond wil onderzoeken. Heeft me al een paar hele dure split reins gekost. Fraaie kiesafdrukken.
Zijn bit probeert hij naar binnen te werken, tenminste de schaartjes en verder werkt hij alles naarbinnen wat ook maar in de buurt komt van zijn mond.
JoviBan schreef:suleilitha schreef:De eerste wetenschappelijke bewijzen dat een bit slecht zou zijn moeten nog komen overigens.
Die zijn er wel, maar die worden niet gelezen en al helemaal niet serieus genomen door "anti-bitlozen".
Naast Cook zijn er door meer wetenschappers onderzoek gedaan naar de inwerking van het bit, o.a. door:
- dr. Elisabeth Engelke & prof. Hagen Gasse van het anatomisch instituut van de diergeneeskundige hogeschool in Hannover;
- dr. Hillary Clayton (zie http://cvm.msu.edu/research/research-ce ... nnection-1);
- H. Geyer van het Veterinary-Anatomical Institute, University of Zurich, Switzerland (zie: http://www.bitloospaardrijden.info/teugeldruk.htm; in dit onderzoek wordt ook weer gerefereerd naar andere onderzoeken en gedane metingen door wetenschappers, zoals Preuschoft, Roepstorff, Frei, Webber en Warren-Smith).
Doe ermee wat je wilt.![]()
Lielle schreef:ik zou dan trouwens ook wel verplicht willen zien dat iedereen goed les neemt, en wekelijksInstructeurs verplicht certificeren, hoefonderhoud en veterinaire begeleiding verplichten; verplicht springen, maximum gewicht voor ruiters en zo kan ik nog wel een hoop dingen ophoesten.
lautje76 schreef:Nou ik heb link 2 eens doorgelezen. Dit is overigens inderdaad echt een wetenschappelijk onderzoek van de universiteit van Michigan maar ik snap niet helemaal waarom de anti-bit mensen dit als argument aanvoeren. Er staat namelijk NERGENS in het artikel uit 2006 dat het bit schade toebrengt. Bijvoorbeeld het niet kunnen slikken met een bit blijkt juist helemaal niet waar te zijn volgens dit onderzoek.
JoviBan schreef:Iedere ruiter zou zich hier bewust van moeten zijn, vind ik.
JoviBan schreef:Volgens mij is er niemand die beweert dat een paard met een bit in de mond niet kan slikken. Zelf gebruik ik die stelling ook niet als argument, want een paard kan inderdaad wel slikken met een bit in de mond.
Maar een bit zorgt er wel voor dat de slik- en speekselaanmaakreflexen worden opgewekt en dat werkt nadelig voor het paard.
JoviBan schreef:Theoretisch bezien zou de door het bit opgewekte kauwreflex, die maakt dat het paard wel moet slikken, een paard veel energie moeten kosten. En dat zou weer betekenen dat een bitloos gereden paard met minder inspanningen zijn werk kan doen.
JoviBan schreef:lautje76 schreef:Nou ik heb link 2 eens doorgelezen. Dit is overigens inderdaad echt een wetenschappelijk onderzoek van de universiteit van Michigan maar ik snap niet helemaal waarom de anti-bit mensen dit als argument aanvoeren. Er staat namelijk NERGENS in het artikel uit 2006 dat het bit schade toebrengt. Bijvoorbeeld het niet kunnen slikken met een bit blijkt juist helemaal niet waar te zijn volgens dit onderzoek.
Volgens mij is er niemand die beweert dat een paard met een bit in de mond niet kan slikken. Zelf gebruik ik die stelling ook niet als argument, want een paard kan inderdaad wel slikken met een bit in de mond.
Maar een bit zorgt er wel voor dat de slik- en speekselaanmaakreflexen worden opgewekt en dat werkt nadelig voor het paard.
Waarom ik persoonlijk wel eens naar de onderzoeken van Clayton verwijs, is dat er aangetoond is dat paarden allerlei dingen doen om het bit te ontwijken en een hekel hebben aan druk. Sommige paarden proberen die druk kwijt te raken door hun mond te openen, andere paarden gaan hangen op de hand van de ruiter. (De ruiter zegt dan dat het paard sterk is, maar voor het paard is het een keuze tussen twee onaangename situaties.) Door te gaan hangen op het bit drukt het bit alleen op de tong en knelt het niet tegen het gehemelte. En dan heb je nog paarden die hun tong als een soort kussentje gebruiken tussen het bit en het gehemelte.
Op de betreffende website staan filmpjes waarop je heel goed kunt zien wat het paard zoal doet met dat bit in de mond. Daar word je echt niet vrolijk van (en de paarden zelf zeker weten ook niet).
Ik vind het interessante lectuur. Geen bewijsvoering dat het bit 'slecht is' inderdaad, maar wel is te lezen èn te zien wat het bit zoal doet en wat het paard zoal doet met dat bit. Iedere ruiter zou zich hier bewust van moeten zijn, vind ik.
suleilitha schreef:En wat doen paarden met een bitloze optoming? Die stellen alles in het werk om de druk op neus en hoofd te ontwijken en hebben een hekel aan druk.
Citaat:de argumenten die Joviban aanvoert blijven piskijkerij.
lautje76 schreef:suleilitha schreef:En wat doen paarden met een bitloze optoming? Die stellen alles in het werk om de druk op neus en hoofd te ontwijken en hebben een hekel aan druk.
En wat zijn je wetenschappelijke bronnen voor deze beweringen?Citaat:de argumenten die Joviban aanvoert blijven piskijkerij.
En die van jou dus net zo goed als je dingen beweert zonder ze te onderbouwen.
Hop mensen, kom nou met FEITEN van beide kanten. En gebaseerd op onderzoek en niet op je egen merrie die het bit zo fijn aanpakt.
Joceline schreef:Nee op theorien vastpakken hoor!! Vooral niet naar de praktijk kijken en naar tandarts/dierenartsuitslagen! Theorien zijn er al zat, laten we nu eens in het echt kijken..